Internet: doorbraak lese majeste zaak

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Internet: doorbraak lese majeste zaak

#1 Bericht door prajak » woensdag 21 oktober 2015, 04:34

Internet: doorbraak lese majeste zaak

Het Hooggerechtshof heeft een baanbrekend arrest gewezen in een lese majeste zaak.

Geschiedenis

Op een webboard (forum) verschijnt in 2008 een bericht dat als beledigend voor het Huis kan worden opgevat. Men gaat zoeken en via het IP adres komt men uit bij een mevrouw die direct wordt beschuldigd van ... en jarenlange gevangenisstraf krijgt opgelegd.

Maar zij is een taaie tante!

Zij zegt het niet te hebben gedaan; zij zegt dat haar IP adres wisselt van eigenaar bij die en die provider. Zij zegt dat zij weliswaar de overeenkomst met die provider heeft getekend maar dat anderen ook van haar (wifi) aansluiting gebruik maken. Ze benadrukt dat op haar laptop geen enkel verhaal als gemeld in de aanklacht is gevonden.

En dat blijkt waar.

In de laatste fase van de procesgang gelooft de rechter haar en nu ligt er een baanbrekend arrest waar iedereen zich aan dient te houden; tenzij men de wet verandert.

Wie in mijn huis over mijn abonnement en mijn wifirouter iets uitspookt is ernstig bezig maar de overheid kan mij daar niet op aanspreken. Er is geen bewijs dat ik dezelfde ben als het IP onder het bericht.

De board-eigenaar

Er ligt een oud vonnis jegens een mevrouw die een forum had en per uur 1.800 berichten kreeg en er stonden een paar belastende opmerkingen tussen.

Die bleven naar het oordeel van justitie te lang staan en ik meen dat de rechter een termijn van 2 uur maximaal wel passend vond. Zij kreeg een voorwaardelijke straf.

Twee uur is kort voor forums die de wereld over gaan, zelfs als je in alle werelddelen een moderator hebt die kan ingrijpen. Heb je een wereldwijd forum en geen moderator in de tijdzones dan loop je als eigenaar risico.

Ook in deze zaak is de forumeigenares veroordeeld en haar zaak ligt nu voor het Hooggerechtshof. Zij kreeg 8 maanden cel en 20.000 baht boete.

Je ziet, ook als forumeigenaar loop je risico.

Weblink:

http://www.bangkokpost.com/news/politic ... toric-case

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”