Lantaarnpalen en desinteresse

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Lantaarnpalen en desinteresse

#1 Bericht door prajak » zondag 04 oktober 2015, 02:24

Hoe vervelend ook voor de betrokken mensen, dit gaat niet over het nieuwsitem zelf.

Wat is er gebeurd: een (te?) hoog beladen vrachtwagen raakt een leiding of een enkele ader en trekt aan twee kanten van de weg de palen om en mee.

Vraag 1 is natuurlijk, waarom zat er niet iemand op die lading. Dat is te doen gebruikelijk op binnenwegen en ook bij mij zie je niet anders. Die mennekes zijn toch nodig om uit te laden dus dan maar bovenop. Ocherm, ook als het regent hoor.....

Vraag 2 is dan, hingen die leidingen niet te laag?

Je lacht je dood als je het af en toe ziet. Aders en kabels die dwars over straat gaan hoor je helemaal bovenaan te hangen maar dat 'vergeet' men dan en als er al een staalkabel hangt dan vergeet men ook de nieuwe aders daar langs te spannen. Zo krijg je een lus en dan een onhandige vrachtauto en tel uit jouw verlies...

De leveranciers van stroom, telefoon, kabel-TV en ander gedoe hebben de zaak snel hersteld maar die arme mensen die er huis en/of nering hebben kunnen naar (goeie?) Thaise gewoonte maanden en maanden wachten tot er wordt betaald door de verzekering van die kar.

Als die niet eerst eens stevig gaat dwarsliggen want de schuld ligt altijd bij ... jeweetwel.

Ik heb mijn stroomaders (jawel, heb geleerd hoe dat heet....) nu superhoog hangen en strak ook. En gecontroleerd: wat er ook aan vrachtverkeer langskomt (doodlopende steeg, heel weinig hoor....) blijft er zeker 2 meter onder.

Maar de buren met hun bamboebomen en mango die gewoon over hun kabels heenhangen? Een gezicht van 'wie dan leeft...' En dan komen ze mij om stroom vragen als het bij hen geknald heeft .... ja ja ! :giggle:

Weblink:
http://www.bangkokpost.com/news/general ... juring-one

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: Lantaarnpalen en desinteresse

#2 Bericht door Harm » zondag 04 oktober 2015, 03:59

""Mijn"" stroomkabels die over de weg hangen zijn zo'n 6 mtr hoog en hangen strak
Door de bouwers van de woning destijds gedaan. De doorlopende kabels aan de andere kant van de weg naar het volgende huis hangen wat door maar toch nog redelijk strak. Buurman aan overzijde van de weg heeft een knots van een bamboe struik/boom staan en die willen nog wel eens zwiepen bij een stevig windje. Ook gaat er nog wel eens zo'n stengel dood
En laat die nou altijd en precies de kant van de stroomdraden op willen vallen
Weghalen nadat zo'n stengel is omgevallen? waarom dat rot vanzelf wel weg. En zo gebeurt het dat er soms wel 4 of 5 van die 10 mtr lange stengels op de stroomvoorziening rusten.
Na wat gesteggel met de buren haal ik die nu zelf weg en gooi die dan naast hun zandpad / toegangsweg. Ik wil graag voorzien zijn van een geregelde stroomvoorziening (voor zover mogelijk in Thailand) en om dat genot wat te verhogen hak ik ook die stengels om die misschien in de toekomst voor een probleem kunnen gaan zorgen
Eerst deed men daar wat moeilijk over nu verkopen ze de door mij omgehakte bamboe als ladders.
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”