De monnik schuinsmarcheerder

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

De monnik schuinsmarcheerder

#1 Bericht door prajak » vrijdag 25 september 2015, 06:38

De monnik schuinsmarcheerder

Heeft het niet eeuwen geduurd voor men in de westerse wereld het waagde iets te zeggen over misdragingen van de clerus?

Borgia

De pausen uit zekere periode, ja, die leefden er op los. Een naam is de familie Borgia die rijk was voorzien van bisschoppen en pausen. Moord, incest, overspel en er zijn bronnen die deze familie de voorloper achten van de maffia. Zoek maar eens bij Wiki.

Heeroom Arnoldus

Maar op lager niveau? Heeroom Arnoldus bijvoorbeeld die in Afrika goed werk verrichtte onder de ‘zwartjes’ (toen mocht je dat nog zeggen) en die even terug in Nederland kleine Ludo over zijn bol aaide? Wat zat daar voor kwaad in?

We weten nu beter. Pedofilie en pedoseksueel gedrag heeft vormen aangenomen die nu bespreekbaar zijn en waarvoor de kerk diep door het stof moest. En diep moest graven in de portemonnee. Heeroom Arnoldus deed meer dan over de bol aaien. En zuster Immaculata ook.

En de monniken hier?

Dat staat nu ter discussie. Nee, niet de monniken maar het vertellen dat er daar ook wel eens iets mis gaat.

Tonnen boter op het hoofd. Er zijn monniken die zuipen, die een relatie hebben en ‘het’ nog doen ook, die steenrijk zijn, die illegaal bouwen, die staatsgrond inpikken en die, laatst hier geschreven, mensen uit hun woningen zetten.

En dat alles is tegen de leer van de Lord Boeddha.

De bewaarders van....

De bewaarders van de zuivere leer, zelf verklaarde groepen getrouwen, hebben nu klacht ingediend bij het Ministerie van Cultuur. Dat daar zijn zo’n beetje ’s lands grootste fatsoensrakkers en men zal er wel gehoor vinden. Reden is: ondermijn het vertrouwen van het grote publiek niet.

Alsof die kleppen voor de ogen hebben. Maar die betutteling hoort bij dit land. Hou het onder tafel, jongens.

Weblink:

http://www.bangkokpost.com/lite/topstor ... -our-faith

Ik heb bewust niet gezocht naar de film om hier een link te geven. Je weet maar nooit of ie verboden wordt.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: De monnik schuinsmarcheerder

#2 Bericht door prajak » maandag 12 oktober 2015, 14:58

Nou, hij is verboden hoor. Zou morgen vertoond worden maar de 'bewakers van goede zeden en gewoontes' hebben ingegrepen.

De film is slecht bevonden voor zo'n beetje alles aan normen en waarden en gevoelens. Dubbele moraal zoals ik vandaag al schreef in mijn stuk over het tolereren van seksueel geweld.

http://www.bangkokpost.com/news/general ... e-film-ban

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: De monnik schuinsmarcheerder

#3 Bericht door prajak » donderdag 15 oktober 2015, 05:59

En men haalt bakzeil. Nee, niet de censuurcommissie maar de filmmakers.

Men maakt een aangepaste versie om de censuur te sussen dus het hete hangijzer gaat de ijskast in. Da's niet goed voor je ijskast hoor.... :giggle:

Het einde van het liedje is dat iedereen de originele versie probeert te kopen of downloaden en dat de film meer aandacht krijgt dan ooit verwacht.

Weblink:

http://www.bangkokpost.com/news/politic ... ate-censor

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: zondag 10 oktober 2010, 03:19

Re: De monnik schuinsmarcheerder

#4 Bericht door Duncan » donderdag 15 oktober 2015, 14:20

Ach, de Buddha houdt niet van gokken maar monniken zijn niet te beroerd om af en toe een nummer door te geven ;) .
We kennen allemaal de verhalen van zuipende en rokende monniken, monniken die vrij close met hun huishoudsters zijn, monniken die niet vies zijn van Yaabaa of handelen in weet ik wat voor illegale meuk.
Zelf heb ik ook niets met het vereren van monniken, ik zie het meer als een soort maatschappelijk werkers, mensen dus, met positieve en minder positieve aspecten, net echte mensen dus, en ik heb nog nooit een mens aanbeden.
Tuurlijk je toont respect als hij wat voor je doet, maar daar blijft het wat mij betreft ook bij.

Gebruikersavatar
Santy
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 21
Lid geworden op: dinsdag 28 oktober 2014, 13:29
Locatie: Tienen

Re: De monnik schuinsmarcheerder

#5 Bericht door Santy » donderdag 15 oktober 2015, 14:25

Goed dan toch Duncan !
Van suiker in de mond krijg je rotte tanden...

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”