Kauwen voor verlichting

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Kauwen voor verlichting

#1 Bericht door prajak » maandag 07 september 2015, 03:50

Kauwen voor verlichting

Als Asmara, nu 50 jaar, de kampong verlaat op Sumbawa, Indonesië, waar ze haar leven lang al woont draagt ze een zakje met zich mee.

Daarin fijngestampte betelnoten en betelblad. De betelnoot is afkomstig van de betelpalm, het betelblad van de betelpeper, een klimplant. Beide bomen zijn inheems in haar land.
Afbeelding
Tijdens het werk ‘pruimt’ Asmara de betelnoot met toevoegingen. Het verdooft wat, neemt de honger weg en geeft een aangenaam gevoel. Dat het verslavend is en kan leiden tot ernstige ziektes is Asmara niet bekend.

Is het goed voor de tandjes? Wat ik tijdens mijn reizen heb gezien zijn vooral gebitten als een fietsenstalling; een enkele tand en rood, heel veel rood.....
Afbeelding
Voorlichting is er wel voor wat men daar noemt ‘Sirih-Pinang’ en omdat men de uitgekauwde pruim uitspuugt daar waar men staat (en niemand een kwispedoor bij zich heeft ... het idee zeg!) kleurt de weg rood.

Het pruimen is op veel openbare plaatsen dan ook verboden. Je zit ergens lekker te eten en dan begint er aan de tafel naast je iemand rood te spuwen..... Het ziet in bus en trein ook slordig uit.

Ook in Thailand wordt betelnoot gekauwd. De Thaise naam is ผลหมาก (in gesproken taal phonmaak). Mijn buren hebben de boom staan en volgens Kai kauwen de oma’s er op....

Dit is een link:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Betelpalm

Zwaarder spul; krathom

Noi en Mali kauwen krathom. Zij kunnen overal in Thailand wonen want de plant, in het Thais กระท่อม groeit in heel Thailand en in de nabuurlanden. Er is geen Nederlandse naam voor.

Mijn Thais woordenboek is de braafste thuis en geeft als vertaling huis, hut, schuurtje. Maar krathom is een verslavende drug en reageert als morfine. Om die reden heeft het medicinale toepassingen maar je kent de mens .... er zijn landen waar men aan solutie (bandenplak) snuift.

Krathombladeren zijn in Thailand verboden maar ja, de boom is inheems en groeit nog steeds, vooral in het zuiden. Men ziet het kauwen als onderdeel van de cultuur en verbieden helpt niet.

De drug is gevaarlijk en verslavend. Maar het internet heeft de vrijheid je het spul te promoten zoals je hier ziet:

http://www.sagewisdom.org/kratomguide.html

Voor wat het waard is plaats ik de link want die kun je zelf ook vinden.

Meer info:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Mitragyna_speciosa

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Kauwen voor verlichting

#2 Bericht door prajak » maandag 07 september 2015, 05:21

En vanmorgen in de Bangkok Post een filmpje over de bereiding van krathom in de provincie Pattani:

http://www.bangkokpost.com/learning/lea ... with-video

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Kauwen voor verlichting

#3 Bericht door prajak » maandag 21 september 2015, 15:19

Kauwpoeder

Had ik het laatst niet over de betelnoot in dit item? Wel, waar Kai nu al dagen mee bezig is heeft daarmee te maken. Zij maakt dat poeder.

Het lijkt wel of Kai Tempelleverancier nummer 1 is geworden... Zal goed zijn voor haar aflaat, denk ik. Hoop ik.....

Is voor de monniken, zegt ze. Nou, ik denk dat het voor de tempel is en dat de plaatselijk verblijvende oma’s die daar de ochtend keuvelend doorbrengen zich er mee amuseren.

Kijk eens:
Afbeelding
Zakje, stiekje, inhoud.
Afbeelding
En zo klein is het, met excuus voor de schittering.

Naam?

Poen khaaw ofwel wit poeder. In het Thais ปูนขาว .

Kalk, witte kalk, in het Engels slaked lime. Poen siment in dit land: cement. Er is ook rode kalk.

Wiki zegt spijsverteringshulp, areca noten (areca palm, betelpalm), calciumhydroxide [Ca(OH)2] en betelblad.

Juist. Nu weet ik het. พลุหมาก

Phloe Maak. Vertaald als slappe betelnoot of -blad. Een licht verdovend middel maar samen met (ongebluste?) kalk, nou, ik heb er even van geproefd en daarna feestelijk bedankt......

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”