niets over kind gezegd + traditie's?

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
peerke45
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 6
Lid geworden op: zondag 23 augustus 2015, 18:55

niets over kind gezegd + traditie's?

#1 Bericht door peerke45 » zondag 23 augustus 2015, 21:23

Na lang twijfelen toch maar de tijd genomen om bericht te plaatsen,
Heb in Maart van dit jaar een leuke Thaise dame leren kennen, klikte meteen goed, via een penvriendensite dus geen gewone datingsite. Al vrij snel afgesproken om haar te bezoeken, ook veel via Skype gesproken, begin augustus ben ik er dan 5 dagen geweest. Wel wat kort......Maar het goede gevoel was er zeker en werd daarna bij thuiskomst steeds meer...Alleen, afgelopen week woensdag na dik 4 en halve maand moest ze me nieuws vertellen; ze heeft een dochter van 5! Kreeg effe de schrik van mijn leven, want hierover had ze me niks gezegd....Overigens, ikzelf ben 45 en zij is 26.....heeft een redelijk goed baantje in Bangkok.....

Of dit een probleem was voor mij? Moest er wel effe aan wennen, ze wil graag naar Nederland komen, we hebben al plannen gemaakt voor de toekomst.
Van te voren had ik al aangekaart, dat ik best voor een kind erbij kan zorgen, maar dat er wel met tweeen gewerkt moet worden.....heb wel wat geld gespaard.....

Nu heeft ze met haar vader overleg gehad, over de volgende serieuze stap, en dat is trouwen.....in later stadium en eerst kennis maken met haar familie en dochtertje....maar zoals al zo vaak hier ter sprake is gekomen, hoort daar ook de sinsod bij.....snap het allemaal wel, het is traditie...maar het veranderd toch wel iets als ze al een kind heeft?

Daarbij kwam vandaag dan nog dat, ergens wel begrijpelijk, dat wij eerst maar eens moeten aantonen dat ik serieus genoeg ben met haar, en het beter was om als ik het goed begreep; hier in Thailand een huis te moeten kopen? Waar we dan kunnen kijken of onze relatie wel serieus genoeg kan zijn? We hadden daar wat woorden over en ik begrijp nog steeds niet goed wat hier nu presies de bedoeling is......ze was erg teleurgesteld (begrijpelijk) dat ik dat een wel een erg grote aanbesteding vind, een huis te kopen? terwijl we uiteindelijk hopelijk binnen een jaar of 2, 3 in mijn appartement kunnen gaan wonen? Eerlijk gezegd.....ik vind dit nogal een risiko.....en nogmaals....erg breed heb ik het ook niet...kan me iemand iets meer over uitleggen? Over deze traditionele gebruiken?

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: niets over kind gezegd + traditie's?

#2 Bericht door Gardensafari » zondag 23 augustus 2015, 21:44

Ik ga hier niet echt diep op in, maar het klinkt niet goed.
Nu al een huis kopen?
Onroerend goed mag een westerling niet bezitten, dus het huis is van haar, niet van jou.
Nu koop je een huis, dan ga je trouwen. Moet je waarschijnlijk voor een waardeloze vrouw een hoge bruidsschat betalen.
Een vrouw met een kind kost nada aan bruidsschat.
Oftewel: je wordt uitgebuit.
Trap op de rem.
Natuurlijk wil een Thaise vrouw weten of je echt om haar geeft en geld speelt dan een belangrijke rol.
Maar dit gaat te snel.
Haal haar naar België komen (gezien je naam neem ik aan dat je daar woont, al kan Limburg ook)
Laat haar zien hoe duur het er is.
Geeft ze dan toe, dan KAN het zijn dat je wel goed zit.
En anders dumpen die hap.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: niets over kind gezegd + traditie's?

#3 Bericht door prajak » maandag 24 augustus 2015, 00:27

Je bent jong en hebt tijd. Zij heeft een goeie baan, kind bij de ouders, zij heeft ook tijd. Tijd voor een kind van jullie samen is er ook nog ruimschoots. Vreemd dat ze niet met dat kind op de proppen kwam.

Ik zou nu even pas op de plaats maken en zeker niet trouwen of een dikke investering doen. Ga er heen met vakantie, neem een tweede korte vakantie er bij als je die ruimte hebt, maak kennis met dat kind en met de pa daarvan. Als pa op de geboortepapieren staat krijg je dat kind zonder zijn toestemming niet het land uit en toestemming wordt hier vaak vertaald met geld.....

Leg hun woonsituatie vast en daarin kun je bij wijze van goodwill iets bijdragen:

ramen, horren, hang- en sluitwerk, misschien ben je wel een techneut die zelf veel kan doen, elektriciteit, waterput of pomp, je kunt als men traditioneel woont voor weinig geld aardige dingen doen die aan hun woongenot bijdragen. Een nieuwe hut hoeft meestal niet.

Gardensafari zegt het al: jij kunt nooit meer dan een langlopend gebruiksrecht krijgen op de grond en maximaal het eigendom van het huis. Maak een copie van het CHANOOT dan weet je gelijk hoe degelijk het bezit van de ondergrond is.

Als het bruikleengrond is (en pas op, EEN van de bruikleenconstructies heeft een kadasterstuk met ook een RODE garuda net als op het chanoot, heel verwarrend) dan moet je het vergeten en niet meer doen dan wat aanpassingen, nooit nieuwbouw.

Kijk eens in dit forum: eigendomspapieren staan in een item opgesteld door een Vlaamse forumvriend.

Haast je langzaam is het advies.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: niets over kind gezegd + traditie's?

#4 Bericht door Hua Thale » maandag 24 augustus 2015, 03:48

Ben van mening dat ze nog in een redelijk tijdbestek haar dochter vermeldt.
Je zit niet in het thuisland in een horeca gelegenheid dus de achtergrond informatie gaat ook wat behoedzamer.
Je kan je beter afvragen wat er aan de hand is als een vrouw van 26 in Thailand geen kind heeft.

Tot zo ver geen punt in mijn ogen.

Sinsod eigenlijk een achterhaalde traditie die men bij die Farang nog wel eens als 'echtwaar hoor' wil brengen.
Fake met grote regelmaat hoewel men de schaal met bakken geld natuurlijk wel wil zien voor dat uurtje tijdens het trouwen.

Huis kopen in dit stadium volslagen onzin.
Zou eens vragen hoe men het ziet in getallen.
Tenslotte gaat het daar simpelweg om.
Als het om een maandelijkse bijdrage gaat van een reeel bedrag praten wij weer anders natuurlijk.
Kan jij op jouw beurt eens even toelichten wat het kost om je vriendin met kind naar Nederland te halen [visum transport scholing onderhouden et cetera]

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: niets over kind gezegd + traditie's?

#5 Bericht door ron » maandag 24 augustus 2015, 06:06

Peerke.....kort maar krachtig:

Huis kopen :?: :happyno:
Eigenlijk een bericht/vraag welke men niet eens serieus moet nemen,na enkel een bezoekje van 5 dagen,een penvriendensite en wat gesproken via Skype............de dame is eigenlijk een totaal onbekende!
Begin nu eens simpel om de dame uit te nodigen voor een vakantie in Nederland/België,en kijk eerst eens of er een "KLIK" is!
5 dagen is niets,een langere periode opent meestal de ogen wel.....
Na deze periode heb je tijd genoeg om je druk te maken over huis,trouwen en kind..........en de NIET-bijhorende sinsod.

ps:Kom je uit Deventer,Peerke?

Ron.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: niets over kind gezegd + traditie's?

#6 Bericht door driver » maandag 24 augustus 2015, 07:21

Ik het idee dat hier weer een klassiek...Ik pak de farang..story bij komt al hoop ik uiteraard dat het niet zo is en dat iedereen ter goeder trouw is richting jouw.
26 jaar en kind dat overkomt er idd meer maar waarom wil ze jouw dan ?
Omdat ze dan zeker weet dat ze iemand heeft die voor haar en het kind gaat zorgen en omdat ze nog steeds denken/horen dat meneer de farang beter is dan een Thai.
Ja, met 26 jaar heb jij uiteraard een leuk speeltje te pakken in eerste instantie en dat bedoel ik niet verkeerd maar bedenk wel dat hetzelfde speeltje over 5 jaar zomaar weg kan zijn als jij dat huis gekocht hebt en meer dingen geregeldt hebt.
Sinsod...dat geldt misschien nog steeds daar voor thai-thai maar ze heeft een kind waardoor ze voor veel thai al niet meer interessant is en dan zou jij aan dat Sinsod gedoe moeten gaan doen ?

Kortom...idd eerst maar eens wat langer contact houden en haar laten overkomen zodat ze ook ziet hoe (duur) het leven hier is.
Rustig opbouwen en nadenken is beter dan halsoverkop dingen doen waar je later giga spijt van krijgt .

gr driver

hanshu

Re: niets over kind gezegd + traditie's?

#7 Bericht door hanshu » maandag 24 augustus 2015, 08:01

Voor wat betreft de sinot.....deze is door de family voor mij bepaald op 12 baht....mag het ook in termijnen betalen.
Verder is er gebouwd op haar land...met geld dat is vrijgekomen door 3 rai grond aan de family terug te verkopen.
Door mij word alleen jaarlijks een 2000 euro geïnvesteerd in het huis die ik anders aan huur of hotel kwijt ben. Verder zorg ik natuurlijk voor haar en de kids zolang ik er ben....ongeveer 7 maanden per jaar....de rest van het jaar zoekt ze een baantje en samen wat ze overgehouden heeft van haar huishoudgeld en wat het land oplevert(rijst, suikerriet) red ze het de resterende 5 maanden makkelijk.
Zo kan het dus ook...

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: niets over kind gezegd + traditie's?

#8 Bericht door Gardensafari » maandag 24 augustus 2015, 08:29

hanshu schreef:Voor wat betreft de sinot.....deze is door de family voor mij bepaald op 12 baht....mag het ook in termijnen betalen.
Die eerste zin begrijp ik niet?
Grapje?
De rest is duidelijk en je hebt het denk ik redelijk voor elkaar.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: niets over kind gezegd + traditie's?

#9 Bericht door Hua Thale » maandag 24 augustus 2015, 08:37

Vermoed die andere Baht.
Deze.

Afbeelding

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: niets over kind gezegd + traditie's?

#10 Bericht door Harm » maandag 24 augustus 2015, 08:50

sorry voor het bruuske van dit bericht.

a pakket = 18 en nog maagd dan wordt er (misschien) veel sinsod gevraagd
b pakket = 27 en geen maagd meer (misschien zelfs al een keer getrouwd bijna geen sinsod
c pakket = .. met kind(eren) misschien getrouwd geweest sinsod toe omdat je ouders van dame verlicht van probleem. :angel:

huis bouwen na elkaar 5 dagen te hebben gezien?????
doe je dat ook in Belgie???
nee??
nou dan ook niet in Thailand.
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Re: niets over kind gezegd + traditie's?

#11 Bericht door nbreeker » maandag 24 augustus 2015, 08:56

Het meeste is al gezegd en ik sluit me daar bij aan,maar misschien zou je je zelf af kunnen vragen als je een Nederlandse vrouw tegen was gekomen had je dan ook zo snel over trouwen gesproken en ga je dan ook gelijk een huis voor haar bouwen.
Ga eerst nog eens terug en ga met haar op vakantie hier in Thailand,wel wat langer dan 5 dagen weg bij haar family op een vakantie leer je een hoop dingen van elkaar.En zoals gezegd je hebt wat gespaard en dat heb je volgens mij niet gedaan om het gelijk over de balk te gooien,en je aan te sluiten bij een heleboel Farangs die ook dachten de vrouw van hun leven te hebben gevonden maar weer alleen zijn en berooid.
Op het moment ben je verliefd en over liefde wordt helemaal door jou en haar niet gesproken,mijn moeder zei vroeger altijd tegen me verliefd zijn is een ding maar liefde is een heel klein rot plantje wat je heel voorzichtig water moet geven,geef je teveel verzuipt het en geef je te weinig verdroogd het dus je moet er veel aandacht aan schenken en dat moet van twee kanten komen anders werkt het niet.
Maar ondanks dat het klinkt als een wel bekend verhaal wens ik je alle succes en geluk en ik hoop dat het echt de vrouw van je leven is.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Re: niets over kind gezegd + traditie's?

#12 Bericht door nbreeker » maandag 24 augustus 2015, 08:59

Harm schreef:sorry voor het bruuske van dit bericht.

a pakket = 18 en nog maagd dan wordt er (misschien) veel sinsod gevraagd
b pakket = 27 en geen maagd meer (misschien zelfs al een keer getrouwd bijna geen sinsod
c pakket = .. met kind(eren) misschien getrouwd geweest sinsod toe omdat je ouders van dame verlicht van probleem. :angel:

huis bouwen na elkaar 5 dagen te hebben gezien?????
doe je dat ook in Belgie???
nee??
nou dan ook niet in Thailand.
Ja harm daar heb je gelijk in dat is een Bruusk bericht,en als je dat aan mij had gestuurd had ik het niet in dank aanvaard,waar heb je dit gevonden op de Paasvee markt in Schagen.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: niets over kind gezegd + traditie's?

#13 Bericht door Harm » maandag 24 augustus 2015, 09:05

nbreeker schreef:
Harm schreef:sorry voor het bruuske van dit bericht.

a pakket = 18 en nog maagd dan wordt er (misschien) veel sinsod gevraagd
b pakket = 27 en geen maagd meer (misschien zelfs al een keer getrouwd bijna geen sinsod
c pakket = .. met kind(eren) misschien getrouwd geweest sinsod toe omdat je ouders van dame verlicht van probleem. :angel:

huis bouwen na elkaar 5 dagen te hebben gezien?????
doe je dat ook in Belgie???
nee??
nou dan ook niet in Thailand.
Ja harm daar heb je gelijk in dat is een Bruusk bericht,en als je dat aan mij had gestuurd had ik het niet in dank aanvaard,waar heb je dit gevonden op de Paasvee markt in Schagen.
Nick kijk eens wat vaker in de analen van dit forum dan zul je deze benamingen en wat er na staat vaker tegenkomen dan je lief is
ik heb niets anders gedaan dan herhalen wat er al vaker is geschreven.
en ja ik vond het zelf ook bruusk.
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

hanshu

Re: niets over kind gezegd + traditie's?

#14 Bericht door hanshu » maandag 24 augustus 2015, 09:12

Gardensafari schreef:
hanshu schreef:Voor wat betreft de sinot.....deze is door de family voor mij bepaald op 12 baht....mag het ook in termijnen betalen.
Die eerste zin begrijp ik niet?
Grapje?
De rest is duidelijk en je hebt het denk ik redelijk voor elkaar.
ja..garden, dit was het antwoord 3 jaar geleden van mam over mijn vraag over sinot.
12 baht, en niet in goud , Hua...maar in muntjes. Nog steeds hebben we veel lol hierover.
De moraal van het verhaal is dat niet altijd alles bij de farang vandaan hoeft te komen.Wij proberen samen wat op te bouwen binnen de mogelijkheden.En als het misloopt laat ik alles achter zonder schade.Een eerlijke basis om te beginnen voor beide.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: niets over kind gezegd + traditie's?

#15 Bericht door Hua Thale » maandag 24 augustus 2015, 09:41

12 Baht goud had nog steeds aangenaam geweest Hanshu.
Heb zelfs geen 12 Baht [munten] betaald maar na een jaartje of 12 en meer getrouwd is dat wel gecompenseerd heb ik de indruk.
Heb het eens even opgezocht om de vaak 'kortzichtigen' mening van ons westerlingen aan gaande dit stukje 'cultuur' een beter inzicht te geven.
Met dank aan deze Engelse meneer.
En succes aan de opsteller om daar de 'gulden middenweg' in te vinden in de toekomst.



Sin Sod – The Big Debate

What Is Sin Sod?

There are generally three reasons for the payment of Sin Sod; they are as follows:

* Traditionally, the eldest unmarried daughter takes care of her parents until she gets married, and therefore the Sin Sod in some respects replaces that income for the parents. As you might know, it is common for the average Thai woman to send a portion of her salary to her parents each month.

After marriage this usually stops, so as you can imagine, for parents with no pension plan and little savings, the Sin Sod is a much needed payday. Now you can see why richer families don’t usually accept this payment or expect it, quite simply because they don’t need it.

* Once a woman has been married, and/or has kids, the structure of Thai society makes it very hard for her to find a man of decent stature. Therefore, the Sin Sod acts as a sort of insurance in the event that the husband leaves her and doesn’t offer post separation financial support. The bottom line is, women don’t walk away with half of everything like they do in some Western countries.

If a woman finds herself back living with her parents as a single mother, the Sin Sod insures that there will be some money/land in the family to support the family. Thai society also dictates that the older a Thai woman gets the harder it becomes for her to find a job, let alone a well-paid one. So again, should she find herself alone in the future, at least the family will have some money put by for some inevitably rainy years ahead.

* Where poorer families are concerned, Sin Sod is a repayment for the money invested in their daughter. Many families sell land, borrow money and generally go without to put their kids through university, or in some cases to simply put food on the table. The Sin Sod is essentially a repayment for that investment. The amount paid for Sin Sod could be considered relative to the sacrificial cost of bringing up the child – thus the reason it is often referred to as payment for the “mother’s milk”.

* Age is a contentious and quite horrible issue when it comes to Sin Sod. I mean, when ex childhood superstar singer Tata Young, at almost 40 years old married Prame, the son of the FairTex boxing brand owner, she commanded 100 million Baht. But for a 40-year-old woman from a poor, rural family and a few kids in tow, it’s unlikely that more than 200,000 Baht would be on offer. That said, the type of guys such a woman would have access to wouldn’t be able to afford more than that anyway. But who knows, occasionally a rich man does fall for a poorer woman in good old classist Thailand, and to show his wealth he would no doubt slap down a hefty sin sod.

And so age comes fairly low down on the list. Sin Sod is generally decided by status, family wealth, family name and accomplishment/education of the female in question.

Who Pays Sin Sod?

Any man marrying a Thai woman is expected to pay Sin Sod. The price is usually agreed between the two families, yet where a foreigner is concerned and his parents aren’t present, the duty falls on him to ask the family how much they expect.

Who Doesn’t Pay Sin Sod?

In the modern day many families don’t expect Sin Sod, and many will tell the boyfriend that they don’t want any money. However, it is very rare that money isn’t shown at the wedding, albeit that it is returned in full afterwards.

*It should be noted that to expect the money back or to ask for it back is unacceptable. One will be offered it back if that is to be the case. Also note that you may not be required to pay Sin Sod if the woman you are marrying has been married before. See the section below for more details.

How Much Should I Be Paying For Sin Sod?

Historically this has (generally) depended on six factors, as listed and discussed below:

Family Name
Education
Prior Marital Status
Dependants
Job
Age
1. If your girlfriend is from a well-to-do family, you could be looking at a fair lump. However, in this situation, the money will most likely be for show and returned to you after the wedding.

2. If your girlfriend is university educated or beyond, then it is likely that you will be looking at a minimum of 300,000 Baht. This is a low-moderate amount by modern-day Thai standards. For example, a friend at my girlfriend’s work is soon to marry a Thai lady of a high school level education, and he is paying 200,000 Baht. His salary is approximately 25,000 per month.

3. If your girlfriend has been married before, then you should pay less. You might argue – on grounds of tradition – that you shouldn’t be paying at all. However, as a respectful gesture, and to show your respect, you should offer something.

Remember that marriage is intended to happen once in Thai culture, and therefore importance is emphasized on marrying for the first time. Unlike second and third marriages in the west, which may be seen as equally as important and “true love” matches, in Thailand they are not that much of a big deal. Superstar second and third marriages are the exception.

4. If your girlfriend has kids, tradition dictates that you should pay less. This stems from the age-old thinking that she is tainted in some way, already given to another man, so to speak. You will become responsible for another man’s seed, and for that you shouldn’t be paying for the privilege. (Not my words, I might add)

5. In terms of a woman’s employment, it’s hierarchical and usually correlates with education and earnings. For example, you’d pay/show more to marry a banker than a cleaner.

My Girlfriend Is Asking For Too Much

Many foreigners find themselves in this position, and it isn’t necessarily that your girlfriend is trying to con you, more so that she is trying to secure higher face for her family, and in some cases to elevate her family’s wealth.

Face is everything in Thai society. To marry a foreigner with a Sin Sod of less than 200,000 Baht, would be quite a loss of face, not just for her but also for you.

The fact that she is marrying a foreigner will mean tongues wagging in the village, so when you say, “What! No way! I am not paying to marry you”, or you announce a payment less than what an average Thai guy earning 10-15k a month would pay, you get branded a “Farang kee-nock” (literally translated as bird shit foreigner, but refers to a poor, lower class foreigner), or “Keniiow” (stingy).

The folks in the village will have a good laugh, “Why is she marrying a foreigner when he can’t afford to pay anymore than one of us folk”. Yes, unfortunately most Thais believe, as many westerners do, that Thai women only marry foreigners for financial security, unless of course the Thai woman is richer or as wealthy as the foreigner.

Anyway; the point here is not to take your girlfriend’s word for it,because the tradition is that you are supposed to ask the mother and father the amount they want. It is not for the woman to tell the man what she wants. So arrange to meet with the parents and politely ask them what they expect.

They will probably say one of two things:

1. “Oh no, mai pen rai. We don’t want anything”.

2. “It’s up to you”.

The first answer doesn’t mean you say, “Okay, great”, and go and buy a new car instead. By answering in this way they are exercising their “grengjai”. They are being polite. What they actually mean is, “Tell us what you WANT to pay, and you will be able to tell by our body language whether we think it’s okay or not”. So basically you need to make out you really want to pay. As you can see, this all falls in nicely with the non-confrontational Thai style.

The second answer means, “What do you want to pay… but don’t insult me”!

*It should be noted that some families might genuinely want nothing at all.

I Hate This Talk Of Money – It All Seems So Shallow

Yes, and for the most part, it is. Sin Sod is largely about face. “Look at my daughter, she went to university and married a good man with a good job”. Or even, “Look at my daughter, she didn’t go to university, but she is so beautiful and hardworking that she married a lovely rich foreign guy”.

As a foreigner, you may feel like you are buying your girlfriend and have become a victim of the old “Thailand ATM” syndrome. And depending on the circumstances, that could be the case. But if you’re in a secure, genuine relationship, you need to forget what the misinformed barstool gossips say and consider your girlfriend and the culture, and yes, she too needs to consider your wallet.

Like it or not, Sin Sod is a big part of Thai culture, and, as soon as a Thai woman announces marriage, the big question on everyone’s lips is, “How much Sin Sod“.



Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”