Een dagje bij de nieuwe vestiging Immigration van Chiang Mai

Post hier al je vragen voor Visa voor Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Een dagje bij de nieuwe vestiging Immigration van Chiang

#31 Bericht door printen44 » dinsdag 01 september 2015, 15:03

Kreeg vandaag twee berichten uit dat andere forum. Een schrijver heeft vandaag een bezoek gebracht aan Immigration Chaing Mai bij de nieuwe behuizing.

Er worden per dag maar 20 nummers uitgereikt voor verlenging van de visum. Per dag zijn er ongeveer 70-100 aanmeldingen voor die verlenging.

Er worden flyers uitgedeeld van een bemiddelingsbureau. Officieel heeft Immgration niets met het bemiddelingsbureau te maken.

Hij was daar om 13.30 uur en toen werd nummer 17 omgeroepen. Diegene die dat nummer had, kreeg dat nummer waarschijnlijk om 07.00 uur. Zijn paspoort kon hij om 17.00 uur ophalen.

Voor het verlengen van een retirement visum vraagt het bureau 4900 baht + 1900 baht voor de leges van Immigration. Je levert je paspoort om 09.00 in met de papieren en je kan je paspoort om 17.00 ophalen bij dan bureau. Voor het bemiddelen van een 90-dagen en een re-entry vraagt het bureau 500 baht vergoeding.

Uiteraard kan ik dit niet controleren op wat de schrijver schrijft. Maar ik mag van uitgaan dat de gang van zaken is zoals hij dat schrijft.

Over twee weken kan ik dat zelf aan den lijve ondervinden, zeker wat die flyer betreft en de kosten van dat bemiddelingsbureau.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Een dagje bij de nieuwe vestiging Immigration van Chiang

#32 Bericht door prajak » dinsdag 01 september 2015, 15:20

Wat ik lees is vreemd.

Als je niet bij die 20 zit kun je zwaar extra betalen en de mensen die zwaar extra betalen komen NAAST de 20 wel aan bod. De capaciteit van de Immigration is dus >20. Trek zelf jouw conclusies maar, en begin bij de k van kontzak.

Minimaal 70 kandidaten voor een extension per dag. Maal 5 maal 48 is 17.000 farang met een jaarstempel in C-Mai? En, heb ik begrepen, dat is exclusief mensen met nationaliteit van nabuurlanden, die hebben een eigen Immigration, toch?

Wonen er zoveel longstayers in die regio?

ik denk dat daar dubbeltellingen in zitten. Met 20 per dag en 10 :?: die zwaar extra dokken zou je bij 70 per dag nimmer aan de beurt komen in de weken voor afloop van het stempel. Men zal massaal te laat zijn.

Vreemde zaak, of reken ik verkeerd?

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Een dagje bij de nieuwe vestiging Immigration van Chiang

#33 Bericht door printen44 » dinsdag 01 september 2015, 17:21

Niet alleen de buitenlanders in de provincie Chiang Mai moeten naar die Immigration, maar ook uit de provincies Lampang, Uteradit, Mae Hong Son. En hele grote regio.

Ik ging vroeger naar Mae Sai, maar omdat ik in de provincie Lampang toen woonde, moest ik naar Chiang Mai, toen alles veranderde. En daarom is het zo druk bij Chiang Mai. In het oude gebouw werkte men 80 verlengingen af op een dag. En dan nog moest men weleens de andere dag terugkomen, wat mij een keer overkwam. Ik woonde toen nog in Ngao.

Bij die ene bureau in het nieuwe gebouw worden maar 20 verlengingen per dag gedaan en dat weet ik, want een vriend van mij had om half tien een afspraak en werd pas tegen half twaalf geholpen. Hij was de zesde die een verlenging kreeg. Ik werd om tien uur geholpen en was de derde van die dag. We hadden beiden wel nog een afspraak via de online afsprakenlijn kunnen maken.

Ook weet ik dat de bemiddelingsbureaus via de "achterdeur" binnen komen. Het oude gebouw bij het vliegveld, daar werken nog redelijk wat ambtenaren. Maar je kan er zelf niet meer terecht.

Het verhaal van de schrijver komt me bekend voor, zeker nadat ik van anderen ook vrijwel dezelfde verhalen hoorde.

Het bemiddelingsbureau dat die flyers uitdeelt, heeft een gat in de markt gezien.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Een dagje bij de nieuwe vestiging Immigration van Chiang

#34 Bericht door prajak » woensdag 02 september 2015, 00:28

Dan blijft de vreemde situatie dat de ambtenaren maar 20 verlengingen aankunnen doch via de achterdeur een zeker aantal afstempelen zonder de persoon in kwestie te hebben gezien. Maar in Thailand is veel mogelijk zoals we wel vaker lezen.

Bij ons zitten meer ambtenaren dan buitenlanders en doet men aan werkverschaffing: je verhuist van stoel naar stoel om de collega ook wat te doen te geven. Wat het laatste stempel betreft, men loopt naar achteren voor de laatste handtekening, naar mevrouw de bazin, de luitenant-kolonel. Dat was vroeger niet, dan tekenden twee ambtenaren achter de tafel af.

Vroeger was het bij ons ook druk maar Udon Thani en Khon Kaen hebben al enkele jaren een eigen Immigration. En omdat er een grenspost is zal die bij ons nooit verdwijnen.

Gebruikersavatar
Santy
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 21
Lid geworden op: dinsdag 28 oktober 2014, 13:29
Locatie: Tienen

Re: Een dagje bij de nieuwe vestiging Immigration van Chiang

#35 Bericht door Santy » woensdag 02 september 2015, 03:21

Weet dat de verlengingen op basis van huwelijk nog altijd op de oude locatie is
Van suiker in de mond krijg je rotte tanden...

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Een dagje bij de nieuwe vestiging Immigration van Chiang

#36 Bericht door printen44 » woensdag 02 september 2015, 04:26

Vreemd is dat. Want op de oude locatie wordt iedereen met een shuttlebus naar de nieuwe locatie gebracht, als ze niet weten van de nieuwe locatie. En toen ik vier weken geleden mijn verlenging van het visum kreeg, was mijn voorganger een Engelsman met zijn Thaise echtgenote.

Overigens heeft verleden jaar een vriend van mij een bemiddelingsbureau voor zijn verlenging genomen. Hij was aanwezig bij Immigration, maar mocht verder niets zeggen of doen. De medewerker van dat bureau werd wel apart geholpen, niet bij de bureaus waar de verlengen gedaan werden. En de hotemetoot die een paraaf moet zetten, zit nog op de oude locatie.

Wat ik verwacht, is dat de bemiddelingsbureau(s) bij de oude locatie te werk gaan. En dan zou het kloppen dat op de oude locatie verlengingen gedaan worden. Want nieuw is dat je je paspoort bij dat bureau in de ochtend moet afgeven, met de papieren en dat je het paspoort in de middag weer terugkrijgt. Althans volgens de informatie die ik krijg.

En verder worden alleen bij de nieuwe locatie de nummers uitgereikt. Vroeg in de ochtend.

Maar dit is Thailand. Terwijl ik dit schrijf, kunnen er al weer de nodige veranderingen hebben plaatsgevonden. [$)

Gebruikersavatar
Santy
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 21
Lid geworden op: dinsdag 28 oktober 2014, 13:29
Locatie: Tienen

Re: Een dagje bij de nieuwe vestiging Immigration van Chiang

#37 Bericht door Santy » woensdag 02 september 2015, 05:09

Ja , kijk de informatie is mij gegeven op 17 augustus toen ik voor de eerste keer de nieuwe locatie binnenging om een re-entry en de man ( zie foto) me zei dat alle verlengingen op basis huwelijk nog op de oude locatie werden gedaan,
Misschien ben je beter af eens te gaan of bel de man gewoon op,
Over bemiddelingsbureau's kan ik niks zeggen wegens nooit gebruik ervan gemaakt.
Afbeelding

De man fietst graag ;)
Van suiker in de mond krijg je rotte tanden...

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Een dagje bij de nieuwe vestiging Immigration van Chiang

#38 Bericht door prajak » woensdag 02 september 2015, 05:16

En zolang ie inspecter blijft zal ie ook wel blijven fietsen; promotie en een autootje zit er zo niet in met zijn Engels... :giggle2:

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1583
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Een dagje bij de nieuwe vestiging Immigration van Chiang

#39 Bericht door Herbergier » woensdag 02 september 2015, 06:28

Prajak, dat ligt echt niet aan het Engels van die "inspecter", zoals je weet kom ik weleens hier in Buriram in het gerechtshof, maar er werkt daar niet een advocaat die ook maar een beetje Engels spreekt en met het Engels van de rechters is het ook zeer slecht gesteld, die zijn al blij als ze "Hello how are you" tegen mij kunnen zeggen en dan geven ze mij trots, i.p.v een wai, een hand.

Voor een goed Engels sprekende advocaat (in woord en geschrift) is hier veel geld te verdienen, want er zijn hier veel Engelstalige ondernemers en inwoners die een goed Engels sprekende advocaat zoeken.

Mijn vrouw heeft ook drie zonen die voor advocaat "studeren aan de universiteit", veel zie ik ze er trouwens nooit aan doen, maar na een paar jaar gaan ze wel hun bul halen, ook die krijg ik niet aan hun verstand gebracht dat ze, als ze de Engelse taal machtig zijn, veel geld kunnen verdienen aan de buitenlandse ondernemers en inwoners.
Alles van waarde is weerloos.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Een dagje bij de nieuwe vestiging Immigration van Chiang

#40 Bericht door prajak » woensdag 02 september 2015, 06:34

Het kan ook de drukker zijn maar dan vraag ik me af, heeft men geen woordenboeken. Ik heb ze wel, op papier en op het scherm ook.

Het gesproken Engels is belabberd op veel plaatsen en dus verkeerd aangeleerd maar het geschreven woord kun je opzoeken. Het is ook desinteresse en waarom zou je Engels leren als een Thaise minister zegt dat je met Thais de hele wereld door komt?

Komt wel een keer, denk ik dan. Thailand zal toch mee moeten in de vaart der talen.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Een dagje bij de nieuwe vestiging Immigration van Chiang

#41 Bericht door printen44 » woensdag 02 september 2015, 07:04

Santy schreef:Ja , kijk de informatie is mij gegeven op 17 augustus toen ik voor de eerste keer de nieuwe locatie binnenging om een re-entry en de man ( zie foto) me zei dat alle verlengingen op basis huwelijk nog op de oude locatie werden gedaan,
Misschien ben je beter af eens te gaan of bel de man gewoon op,
Over bemiddelingsbureau's kan ik niks zeggen wegens nooit gebruik ervan gemaakt.
Afbeelding

De man fietst graag ;)
Santy, ik was er de 24ste juli voor mijn verlenging van het visum. De klant voor mij zat er met zijn echtgenote. Tevens worden alle nummers nu uitgereikt tegen 07.00 uur bij de nieuwe locatie.

Ik was er ook een week later met een vriend en er was niks veranderd. Maar zoals ik al eerder schreef, niks is zo veranderlijk als de Thaise Immigration.

Ik heb ook nog nooit gebruik gemaakt van die bemiddelingsbureaus, maar weet er genoeg van via anderen, die wel gebruikt ervan maakte. Die bemiddelingsbureaus krijgen een voorkeursbehandeling. Dat is overigens al een paar jaar zo, toen het zo druk werd bij Immigration in Chiang Mai.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Een dagje bij de nieuwe vestiging Immigration van Chiang

#42 Bericht door RuudThai » woensdag 02 september 2015, 11:53

Moest vandaag mijn 90-dagen melding doen en ook een adreswijziging doorgeven bij de immigratiedienst in Sakon Nakhon.
Kwam om 13.50 uur binnen en stond om 13.53 uur weer gereed buiten.
Ging het kantoor binnen, er was 1 mannetje achter een bureau vrij, 3 anderen waren bezig met klanten, hij wenkte mij, legde mijn paspoort op de scanner, draaide het formulier uit, liet mij tekenen, scheurde het onderkantje eraf, tekende en stempelde het, niette het in mijn paspoort en gaf het mij terug.
Ik wees hem op het adres op het formulier en vertelde dat ik was verhuisd waarop hij glimlachend het hoofd schudde en zei dat dat niet belangrijk was..... :o
Klaar! :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1583
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Een dagje bij de nieuwe vestiging Immigration van Chiang

#43 Bericht door Herbergier » woensdag 02 september 2015, 12:32

Hier in Kap Choeng ging de 90 dagen melding in juli ook zo snel, alleen was het toch weer anders want ik hoefde niets te tekenen.
Alles van waarde is weerloos.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Een dagje bij de nieuwe vestiging Immigration van Chiang

#44 Bericht door printen44 » woensdag 02 september 2015, 14:28

Nou, over twee weken zal ik het merken met de 90-dagen melding.

Overigens was het bij de oude locatie ook vaak heel snel gebeurt. Meestal binnen 10 minuten.

j.b
Expat
Expat
Berichten: 198
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 07:33
Locatie: chiangmai

Re: Een dagje bij de nieuwe vestiging Immigration van Chiang

#45 Bericht door j.b » woensdag 02 september 2015, 14:53

Afgelopen vrijdag voor de 90 dagen geweest (chiangmai).
Was er om 16.20 en 4 klanten voor mij , om 16.40 was ik weer buiten.
Ieder moet buiten wachten in een open ruimte, wel overdekt maar geen ventilator alleen stoeltjes , niet klantvriendelijk maar ja je hebt geen keus !!
Moet deze maand ook voor mijn jaarvisa heb 2 maanden terug nog een afspraak kunnen maken (online)voor in de middag, ben benieuwd

J.B

Plaats reactie

Terug naar “Visa Thailand”