Rechten in thailand

Vragen en ervaringen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Loe
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1113
Lid geworden op: woensdag 15 februari 2006, 12:06

Rechten in thailand

#1 Bericht door Loe » dinsdag 07 juli 2015, 08:43

Hallo,

Acht jaar geleden hebben wij een huis gebouwd op een stuk grond waar nog niet gebouwd was. Dus de grond naast ons was gewoon vol met struikgewas.
Een weg was er wel maar onverhard. Deze is inmiddels voorzien van een betonlaag. Rondom ons huis hebben we een muur van twee meter hoog gemaakt omdat we niet wilden dat onze honden gingen zwerven met de andere honden.
De bovenkant van de fundering van deze muur hebben we gemaakt 20 cm boven de betonnen weg, zodat we geen wateroverlast kregen. Ook een riolering heb ik aangelegd en alles werkt prima.
Nu na acht jaar krijgen wij buren die volgend jaar gaan bouwen. Toen we vorige week na een weekje vakantie terug thuis kwamen zagen we dat ze hun grond hadden opgehoogd en wel 1 meter boven de betonnen weg. Dus onze muur van twee meter was ineens aan de buitenkant gekrompen tot 1 m 20 hoog. De muur staat vollledig op onze grond dus niet half half. Met de hoogte van hun grond heb ik nog niet zo.n groot probleem ik kan mijn muur immers weer met 1 meter ophogen, maar ze hebben zonder ons ook maar iets te vragen de grond 80 cm tot 1 meter tegen onze buitenmuur geschoven. Plastic of iets anders om het binnendringen van water te voorkomen daar hebben ze nog nooit van gehoord.
Ook de druk van hun grond is volgens mij erg groot voor onze muur( gelukkig heb ik hem destijds goed laten verankeren tegen scheeftrekken. Was het een thais muurtje geweest dan was hij zeker omgekiept.

Mijn vraag is hier nog iets tegen te doen of heb je geen rechten in deze. Wij hebben al gereklameerd bij de eigenaar, maar we horen niets meer. De eigenaar is ook nog het opperhoofd hier in het dorp en zijn familie heeft ruzie met heel het dorp.

Ps.
De grondgrenzen zijn twee jaar geleden van grenspaaltjes voorzien en we hebben ook chanot.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Rechten in thailand

#2 Bericht door Hua Thale » dinsdag 07 juli 2015, 08:58

De eigenaar is ook nog het opperhoofd hier in het dorp en zijn familie heeft ruzie met heel het dorp.
Je geeft zelf het antwoord al Loe.
Met de door jou gegeven info zou optrekkend vocht ook niet echt het eerste probleem in de toekomst gaan worden vermoed ik.

Succes.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: Rechten in thailand

#3 Bericht door Ashakorat » dinsdag 07 juli 2015, 10:16

Hi Loe,
Ik heb vorig jaar en stukje grond gekocht voor mijn vriendin. Rondom buren met tuinen en moestuin. Het was een stuk dat al heel lang braak lag , dichtgegroeid met struikgewas en bomen. Bij de diverse buren stonden betonnen/houten paaltjes met prikkeldraad. Het terrein is schoongemaakt en mijn vriendin is toen naar de gemeente geweest om het uit te laten meten omdat we niet zeker wisten waar de grenzen lagen. Toen ze kwamen meten zijn de omliggende buren en de puu jai baan uitgenodigd om te komen kijken, diverse palen van de buren stonden op onze grond en de man van de gemeente heeft hen dus gesommeerd om die weg te halen, cq toestemming te geven om het zelf weg te halen. Het ging hier om strookjes van 20 tot 50 cm wat ze al heel lang in gebruik hadden. Maar de gemeentemijnheer maakte er korte metten mee.
Dus als ik jou was zou ik er wel iets mee doen. Advocaat een brief laten sturen oid. Wie weet wat voor overlast je van die grond krijgt later en als het eenmaal bebouwd is wordt het allemaal een stuk lastiger. Die puu jai baan heeft ook een baas op het gemeentehuis, daar kun je ook naar toe gaan.
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Rechten in thailand

#4 Bericht door Hua Thale » dinsdag 07 juli 2015, 10:48

Dat was duidelijk lijk mij.
De grondgrenzen zijn twee jaar geleden van grenspaaltjes voorzien en we hebben ook chanot.
Hoogte van de grond afscheidingen et cetera geen flauw idee maar dat men er makkelijk mee is is mij allang duidelijk.
Woon zelf in een resort waar de afscheidingen van doorzon tot bunkers zijn geworden in de loop der jaren.
En is bij de andere resorts niet veel anders hele werkplaatsen zijn er in sommige resort gemaakt achter/naast het woonhuis.
Grondhoogte [Maaiveld] men is hier veel aan het bouwen heeft deze hoek een beetje tot de groeizone van Korat verklaard krijg ik wel eens de indruk.
Echt rekening met de 'buren' houden is er niet bij.
Veel restaurant staan hier op een terp.
Plot ernaast 'Hoe bedoel je'
Sommige resorts staan echt in een geuldal.
Het is een warboel.
Zou het wel vragen aan een advocaat maar pas in actie komen als je het zeker weet.
puu jai baan heeft ook een baas zeker maar hij beslist [puu jai baan] veelal over jou wel en wee met meerdere zaken.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Rechten in thailand

#5 Bericht door driver » dinsdag 07 juli 2015, 10:51

Opperhoofd of niet ..Ik zou weer even gaan praten en duidelijk maken dat de grond van jouw muur afmoet ivm eventueel vocht en/of schade probleem.En dan samen een oplossing bedenken.
Komt daar geen reactie op zou ik ook mijn beklag gaan doen bij een gemeente oid indien mogelijk.

Lukt dit allemaal niet is het aan jou en jouw fatsoen hoe het verder moet maar het opperhoofd toont m.i heel duidelijk dat hij maling heeft aan jouw situatie dus ik verwacht van zijn kant weinig medewerking.

Nu praat ik voor mezelf dus niet voor jou of anderen ... : Bij geen medewerking, lees duidelijke onwil ging ik zelf een stuk grond weghalen op hun terrein bij mijn muur dwz ik huur mensen in en zet ze aan het werk en dan maar zien hoe het opperhoofd reageert.
Ik laat me niet piepelen ongeacht waar ik woon en als het dan toch op niks uitdraait maar op voorhand al in mijn nadeel moet het maar bingo worden wat mij betreft en zie ik wel wat er dan zou gebeuren.

gr driver

Loe
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1113
Lid geworden op: woensdag 15 februari 2006, 12:06

Re: Rechten in thailand

#6 Bericht door Loe » dinsdag 07 juli 2015, 11:04

Arie,

Zelf zou ik ook zo handelen, maar vrouw lief is als de dood voor ruzie en wil het heeeeel vreedzaam oplossen of te wel , niet al te veel doen hieraan. Zelf kan ik helaas niet mijn woordje doen in het Thais.
Ik moet wel zeggen tot nu toe hebben wij nog geen problemen gehad met deze man en is altijd vriendelijk naar ons toe.
Gisteren is mijn vrouw ook pas gaan klagen, maar de man zelf was niet thuis en zijn vrouw zou het doorgeven( of niet)
Ze hebben de grond aan zijn zus geschonken en die heeft dus de grond zo hoog laten vullen.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Rechten in thailand

#7 Bericht door ron » dinsdag 07 juli 2015, 11:11

Met Arie geheel eens......,maar een ieder zijn ding.
Je bent gewoon een buitenlander,die mogelijk wat geld heeft.
Respect hebben ze niet voor jou,maar voor de eventuele centen.....

Verdienen willen ze allemaal aan die bleekscheten,voor de rest gaat de liefde of respect echt niet verder............praat niet over je eega,maar de gewone omstanders/buren en bekenden......
De mooie bordjes waar je al vanaf de airport mee wordt begroet (I love Ferangs) dekken echt niet de lading.

Afbeelding

Kan wel eens een zware dobber worden Loe,maar ga nou eens net zo brutaal denken als de buren,en doe gewoon wat je hart je ingeeft.........
Zal wel weer uitdraaien op gezichtsverlies,maar ja.........!

Ron.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Loe
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1113
Lid geworden op: woensdag 15 februari 2006, 12:06

Re: Rechten in thailand

#8 Bericht door Loe » dinsdag 07 juli 2015, 11:21

Ron,

Ik zou ook graag brutaal terug willen zijn, maar ik maar 7 a 8 maandjes hier en mijn vrouw moet hier 12 maanden rondhuppelen. Dus ik wil mij eerst goed informeren, dan proberen het op een vriendelijke manier proberen op te losssen en anders mijn vrouw haar zin maar weer te doen.
This is thailand. :twisted

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Rechten in thailand

#9 Bericht door ron » dinsdag 07 juli 2015, 11:31

Weet er alles van Loe,sterkte! :thumbsup:
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Rechten in thailand

#10 Bericht door brake034 » dinsdag 07 juli 2015, 11:42

Hoe lang is die muur ongeveer Loe?
Marcel

Loe
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1113
Lid geworden op: woensdag 15 februari 2006, 12:06

Re: Rechten in thailand

#11 Bericht door Loe » dinsdag 07 juli 2015, 12:12

Die muur is nu 40 meter maar we zijn erachter nog eens 60 meter aan het maken. Zij hebben de grond nu ongeveer 25 meter lang opgehoogd.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Rechten in thailand

#12 Bericht door dutch » dinsdag 07 juli 2015, 12:21

Landoffice laten komen en de scheiding laten vaststellen.
Einde verhaal,opperhoofd of niet.
Zelf heb ik mijn afscheidingsmuur exact op de rand van mijn grond laten plaatsen,zelfs de scheiding is in een L-vorm met de korte lijn naar binnen gericht,zodat er niets op de grond van mijn ( onbekende) toekomstige buren staat en zij kunnen ook niet aan mijn muur komen,want dan overschrijden ze de grens.
Nogmaals:Landoffice en niemand anders
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Rechten in thailand

#13 Bericht door driver » dinsdag 07 juli 2015, 12:41

dutch schreef:Landoffice laten komen en de scheiding laten vaststellen.
Einde verhaal,opperhoofd of niet.
Zelf heb ik mijn afscheidingsmuur exact op de rand van mijn grond laten plaatsen,zelfs de scheiding is in een L-vorm met de korte lijn naar binnen gericht,zodat er niets op de grond van mijn ( onbekende) toekomstige buren staat en zij kunnen ook niet aan mijn muur komen,want dan overschrijden ze de grens.
Nogmaals:Landoffice en niemand anders
De beste manier idd wat jij zegt Dutch denk ik maar...ik begrijp uit het verhaal dat de muur op de scheiding staat van het land dus het opperhoofd heeft het zand toch op zijn grond opgehoogt wat hij ook mag m.i maar...Het zit nu tegen de muur van Loe aan en dat mag dan wel of niet ?

Of heb ik iets niet goed gelezen en is het zand ook op de grond van/bij Loe terecht gekomen ?

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Rechten in thailand

#14 Bericht door driver » dinsdag 07 juli 2015, 12:46

Loe schreef:Ron,

Ik zou ook graag brutaal terug willen zijn, maar ik maar 7 a 8 maandjes hier en mijn vrouw moet hier 12 maanden rondhuppelen. Dus ik wil mij eerst goed informeren, dan proberen het op een vriendelijke manier proberen op te losssen en anders mijn vrouw haar zin maar weer te doen.
This is thailand. :twisted
Begrijp ik ook Loe dat je het netjes wilt oplossen.
Ik gaf ook enkel aan wat ik zou doen wslijk.
En ik heb een vrij kort lontje als ze me narren dus 1 maand daar of 12 per jaar ontploffen doe ik dan toch wel denk ik op een bepaald moment.
En dat de vrouw er dan later weer last mee heeft/gezichtsverlies ect snap ik ook maar ja...Ik ken mezelf dusz..
Wel een lastige situatie waar je hopelijk netjes uitkomt..

Ow..ik lees net dat de man altijd vriendelijk is en niet thuis was dus dat biedt m.i nog mogelijkheden richting jullie ...Wacht even zijn reactie af zou ik zeggen of ga er gewoon weer naartoe wat ik al aangaf eerder.

gr driver

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: Rechten in thailand

#15 Bericht door Ashakorat » dinsdag 07 juli 2015, 12:57

Ashakorat schreef:Hi Loe,
Ik heb vorig jaar en stukje grond gekocht voor mijn vriendin. Rondom buren met tuinen en moestuin. Het was een stuk dat al heel lang braak lag , dichtgegroeid met struikgewas en bomen. Bij de diverse buren stonden betonnen/houten paaltjes met prikkeldraad. Het terrein is schoongemaakt en mijn vriendin is toen naar de gemeente geweest om het uit te laten meten omdat we niet zeker wisten waar de grenzen lagen. Toen ze kwamen meten zijn de omliggende buren en de puu jai baan uitgenodigd om te komen kijken, diverse palen van de buren stonden op onze grond en de man van de gemeente heeft hen dus gesommeerd om die weg te halen, cq toestemming te geven om het zelf weg te halen. Het ging hier om strookjes van 20 tot 50 cm wat ze al heel lang in gebruik hadden. Maar de gemeentemijnheer maakte er korte metten mee.
Dus als ik jou was zou ik er wel iets mee doen. Advocaat een brief laten sturen oid. Wie weet wat voor overlast je van die grond krijgt later en als het eenmaal bebouwd is wordt het allemaal een stuk lastiger. Die puu jai baan heeft ook een baas op het gemeentehuis, daar kun je ook naar toe gaan.
Ik bedoelde dat ze bij het landoffice is geweest inderdaad en die waren daar vrij strak in. Ook al gebruikten die buren die grond al 10/20 jaar. Ook een gigantische bamboestruik die een halve meter van de grens stond maar heel veel overhing bij ons moest weggehaald worden. Kostte iets van 3000 bath om alles uit te meten en paaltjes te zetten. Maar bij jou is dat al bekend. Ik zou mijn muur vrij willen houden , voor je het weet staan er ook bomen en struiken in waarvan de wortels door je muur gaan.
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

Plaats reactie

Terug naar “Reizen door Thailand”