De Ho oorlogen

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

De Ho oorlogen

#1 Bericht door prajak » woensdag 17 juni 2015, 15:22

De Ho oorlogen

Niets dan vredigheid straalt af van het Prab Ho monument in Nongkhai.
Afbeelding
Het monument staat voor de ingang van het voormalige provinciehuis aan de Thanon Prajak ter herdenking aan de gevallenen van de oorlogen. De Ho-oorlogen.

De Ho-oorlogen. Eigenlijk is de naam foutief want men verwarde de bandieten met Chinese moslims uit Yunnan genaamd Haw, in Thais en Lao Ho, in Mandarijn Chinees Hui en in het Engels ook wel Hau.

Geschiedenis

In China brak de Taiping rebellie uit in 1850 en was gericht tegen de heersende Manchu Qing dynastie. De rebellie duurde van 1850 tot 1864 en vond plaats in het deel van oostelijk China tegenover het eiland Formosa (Taiwan).

Bandieten en vrijbuiters vluchtten, zagen hun kans schoon en organiseerden zich in ‘flag gangs’, je zou het nu milities noemen, en namen bezit van de regio Vietnam en Laos. Maar er was een duidelijk onderscheid tussen de milities.

Gekleurde banieren

De ‘zwarte banieren’ waren een geregeld leger en konden hun diensten kwijt aan de koning van Vietnam en aan de Qing monarch in hun strijd tegen de Fransen in Tonkin (regio van het huidige Hanoi).

De ‘gele banieren’ daarentegen kregen nimmer enige erkenning en werden in 1875-1876 verslagen door de legers van de zojuist genoemde koningen. Zij vluchtten door de vallei van de Zwarte Rivier in het grensgebied tussen Laos en Vietnam.

Ze bestookten de regio van de onder zelfbestuur levende gemeenschap genaamd Sip Song Chau Tai, ‘de twaalf Thaise volkeren’ een gebied waarvan men zegt dat de Thaise talen daar vandaan komen al lees je ook wel dat de oorsprong van die talen ligt in de regio Kunming van China.

De Thaise taalfamilie, Tai-Kadai, omvat wat wij nu Thais noemen, Isaan en Laotiaans. Een website om nadere informatie te lezen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Thai_(taal)

Een zootje ongeregeld

Nadat de gele banieren verslagen waren rond 1876 kwamen nieuwe groepen bandieten op, genoemd ‘rode banieren’ en ‘gestreepte banieren’ en dat was een zootje ongeregeld. Zij vielen Laos binnen, toen een vazalstaat van Siam, en bezetten noordelijk Laos waaronder de ‘Vlakte der kruiken’.

De Laotiaanse leiding verloor haar eerste gevecht waarna de ‘Haw’ -om die naam maar te gebruiken- op Vientiane afgingen en de Laotianen de hulp inriepen van Koning Rama 5, koning Chulalongkorn.

Het Siamees ingrijpen en James McCarthy

De eerste expeditie vond plaats in 1875 toen het Siamese leger in Nongkhai de Mekong overstak. Maar de Haw trokken zich terug in de bergen in het noorden en toen het Siamese leger zich terugtrok ging men de regio plunderen.

De tweede grote aanval vond plaats in 1884-1885 met verslag van de Britse ontdekkingreiziger James McCarthy.

James McCarthywas een ontdekkingsreiziger met een staat van dienst in die regio. Hij heeft minutieus van de veldslagen verslag gedaan en te boek gesteld. Website: http://www.dcothai.com/product_info.php?products_id=122

In februari 1885 vond de tweede veldslag plaats tegen de Haw in de regio Luang Prabang waar de Haw zich hadden verschanst achter een zware omheining. Men had betere wapens dan de Thais; repeteergeweren en een betere kwaliteit ammunitie.

Men beheerste de guerillatechnieken en mutileerde de overlevenden van de tegenpartij. Deze aanval werd mede verloren door een uitbraak van malaria in de na februari volgende regentijd.

De derde aanval vond plaats in 1890 toen een leger van Siam met druk van de Fransen de bandieten terugdreef naar China.

Foto van Wikipaedia: de vlag van het Siamese leger onder Koning Chulalongkorn.
Afbeelding
Herinneringen

De oorlogen hebben ook veel soldaten uit de regio Nongkhai het leven gekost en daarom werd een gedenksteen opgericht die is gerestaureerd en opgenomen in het bestaande monument. Dat monument staat hartje stad Nongkhai.
Afbeelding
Er werd een tempel aan gewijd. Nabij de rivier stond de Wat Angkhan (อังคาร) welke naam uit het Pali komt en betekent ‘as van de doden’ maar ook is het Thaise woord voor Mars en dat was de Romeinse oorlogsgod. Het is ook het Thaise woord voor dinsdag en die dag is aan Mars gewijd. Die tempel is opgegaan in de Wat Hai Sook.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: De Ho oorlogen

#2 Bericht door printen44 » donderdag 18 juni 2015, 05:55

Interessante geschiedenis. Ik was niet bekend met deze geschiedenis, dus is deze informatie en geschiedschrijving zeer welkom. Als ik weer in Nong Khai kom, ga is de beschreven locaties na. Het heeft mijn interesse.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: De Ho oorlogen

#3 Bericht door prajak » donderdag 18 juni 2015, 09:38

Er komt mogelijk nog een vervolg op.

Het verhaal van de Wat Angkhaan is al vreemd, nog vreemder is het dat niemand me kan vertellen wat er is gebeurd met de Garden of Sorrows (Thais สวนโศกเศร้า ), een tuin of sala waarin beelden van de treurende moeders en weduwen van de soldaten.

Daarvoor ga ik morgen naar de TAT wat ik normaal nooit doe, ik trek mijn eigen plan wel.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: De Ho oorlogen

#4 Bericht door prajak » donderdag 18 juni 2015, 10:53

Kijk, dat is nou aardig al snap ik niet hoe dat forumlid het heeft gedaan: een PLUSJE gegeven via Google+ aan mijn email voor de laatste bijdrage in dit 'Ho' hoofdstuk van mij. Dank je wel; ik zat echt even met de ogen te knipperen. Mijn dank is groot. :clap:

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”