Herziening belastingstelsel

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Herziening belastingstelsel

#16 Bericht door dutch » zondag 14 juni 2015, 08:18

prajak schreef:'...als ik die voorbeelden hier zou moeten opschrijven zou ik de grootste schrijver op dit blog worden...'

Kom maar op hoor! Zie je graag komen.

Maar ik kan me ergeren aan de lading papier die ik af en toe krijg. Komt een brief van de SVB met mijn nieuwe AOW berekening. VIER vellen. Nou, dat zullen dan wel grote letters zijn voor ons ouwetjes? Nee, gewoon lettertype, de plus 6 moet op.

Dan ga ik kijken naar de kantlijnen. Kunnen ze aan 4 kanten op sparen. Een hoop lege regels kun je gewoon gebruiken maar nee, er is r-u-i-m bemeten voor de schrijvers. Sowieso een vel papier te veel.

Tot IK een stukje moet invullen. Dan moet ik mijn bsn invullen binnen bijkans onzichtbare puntjes, er staat een miniem streepje, de handtekening moet binnen 10 millimeter en mijn Thais telefoonnummer kan er niet op.

Het sterkt mij in de gedachte dat bsn betekent dat IK service verleen aan de overheid en niet andersom.
ik kan niet beter met je eens zijn als met bovenstaande.
Ik heb ze gebelt omdat ik door mijn "bijzondere" omstandigheden al die paginas niet meer kon volgen en het advies van de telefoon jufrouw was;lees het nog maar een keer.............de troela!!
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2399
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Herziening belastingstelsel

#17 Bericht door serpay » zondag 14 juni 2015, 08:26

printen44 schreef:Ik lees al jaren dat er minder ambtenaren moeten zijn. Maar ik heb nog nooit gelezen welke ambtenaren. Brandweermannen, politie, vuilnisophaaldienst, havenloodsen etc. Dat zijn ook ambtenaren. Moeten die ook verminderen?

Ik kwam in 1967 naar Nederland. Elk kabinet die ik daarna meemaakte, wilde minder ambtenaren. Welke ambtenaren stond er nooit bij. En in elk kabinet, vooral die van VVD en CDA, groeide het ambtenarenkorps.

Het zijn zulke lekkere kreten: "Minder ambtenaren!!!". Maar niemand verteld erbij welke ambtenaren eruit moeten. Het zijn bijna 300.000 ambtenaren in Nederland, dus, Ashakorat, maak je keus. [$) [$) [$) [$) [$)
een vuilophaalman is al decennia geen ambtenaar meer.
met ambtenaren zou ik bedoelen de mannetjes die op een kantoortje zitten en de hele dag niets tot heel weinig doen.
en daar ook nog voor betaald worden. :happyno:
ga maar eens een keer naar het burgerbureau of gemeentehuis en kijk om je heen wie er aan het werk is,
je zult zien veel beweging maar nauwelijks werk in uitvoering.
Alfisti rebeli

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: Herziening belastingstelsel

#18 Bericht door Ashakorat » zondag 14 juni 2015, 08:29

Ik heb toen ook heel lang moeten puzzelen. Ik gruwel van ambtenarentaal en begreep er geen snars van terwijl mijn IQ toch aardig boven gemiddeld is. Dat kwam natuurlijk mede omdat ik niet snapte dat die 4 brieven allemaal hetzelfde vertelden, dat valt buiten mijn referentiekaders. Mijn schoonzuster werkt bij het UWV die heb ik de brieven toen laten zien en toen begreep ik pas dat ik maar 1 keer die 185 euro moest betalen. Belachelijk.
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: Herziening belastingstelsel

#19 Bericht door Ashakorat » zondag 14 juni 2015, 08:31

serpay schreef: ga maar eens een keer naar het burgerbureau of gemeentehuis en kijk om je heen wie er aan het werk is,
je zult zien veel beweging maar nauwelijks werk in uitvoering.
En dan vooral richting koffieautomaat en rookhol :clap:
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Herziening belastingstelsel

#20 Bericht door printen44 » zondag 14 juni 2015, 10:47

Ik kreeg gisteren drie brieven van de Belastingdienst. In principe hadden die drie brieven in een enveloppe gekund, want het waren de brieven waarover ik gisteren schreef.

Maar veel van de correspondentie die ik hier in Thailand van de Nederlandse overheid krijg, zijn "computerbrieven", niet ondertekend en als ze ondertekend zijn, kan je zien dat het via de computer is gedaan.

Dus vraag ik mij af, wie drukt er op die knop, want in principe zijn het allemaal voorgetypte brieven en worden je personalia er in gezet.

En natuurlijk zijn er teveel ambtenaren. Daar is iedereen het over eens. Zeker in het digitale tijdperk. Ontslaan? Dat gaat niet zo makkelijk. Kost handenvol geld. Overhevelen naar andere functies, dan blijf je weer met hetzelfde aantal ambtenaren zitten.

Uitfaseren kan, maar daar stagneer je weer de jongeren mee, om een baan te krijgen bij de overheid. Wie het juiste antwoord weet, zegt het maar. Ik weet het niet.

Overigens kampt vrijwel elk land met hetzelfde probleem. De politiek maakte veel wetten en er moesten ambtenaren aangetrokken worden om die wetten te kunnen uitvoeren.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Herziening belastingstelsel

#21 Bericht door prajak » zondag 14 juni 2015, 15:05

Belastingadviseurs, accountants, actuarissen, boekhouders, ze werken in een urenfabriek. We verkopen geen boutjes en nippeltjes maar tijd en ik moest tijd verantwoorden per ZES minuten.

Ging ik een flinke pot 'bouten' dan haalde ik de 8 uur niet die dag maar dat haalde ik op zaterdag in en anders op zondag want ik werkte 7 dagen per week. Was ook systeembeheerder tot een whizzkid me afloste bij de introductie van WIN-NT.

Ik sprak heel veel met belastingambtenaren en kwam er achter dat zij vrijaf kregen, betaald vrijaf, om met jeugd- speeltuin- scouting- en dat soort werk mee op kamp te gaan. Een waarachtig belangrijk doel maar in een land vol mensen zonder werk en in de bijstand kun je daar ook andere mensen voor inzetten.

Of ambtenaren werken? Tuurlijk. Maar over hun tempo durf ik niks te zeggen want ik ben 13 jaar NL uit. En misschien is het maar beter ook dat ik dat niet weet.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Herziening belastingstelsel

#22 Bericht door prajak » zondag 14 juni 2015, 15:47

Kwam iets tegen ergens op internet, weet niet meer waar....

Beziet de ambtenaar. Beziet zijn lot.
Nooit hard werken en toch kapot.

(Gardenia Safaria, 1431 - ?)

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Herziening belastingstelsel

#23 Bericht door RuudThai » zondag 14 juni 2015, 16:57

printen44 schreef:Ik kreeg gisteren drie brieven van de Belastingdienst. In principe hadden die drie brieven in een enveloppe gekund, want het waren de brieven waarover ik gisteren schreef.

Maar veel van de correspondentie die ik hier in Thailand van de Nederlandse overheid krijg, zijn "computerbrieven", niet ondertekend en als ze ondertekend zijn, kan je zien dat het via de computer is gedaan.

Dus vraag ik mij af, wie drukt er op die knop, want in principe zijn het allemaal voorgetypte brieven en worden je personalia er in gezet.

En natuurlijk zijn er teveel ambtenaren. Daar is iedereen het over eens. Zeker in het digitale tijdperk. Ontslaan? Dat gaat niet zo makkelijk. Kost handenvol geld. Overhevelen naar andere functies, dan blijf je weer met hetzelfde aantal ambtenaren zitten.

Uitfaseren kan, maar daar stagneer je weer de jongeren mee, om een baan te krijgen bij de overheid. Wie het juiste antwoord weet, zegt het maar. Ik weet het niet.

Overigens kampt vrijwel elk land met hetzelfde probleem. De politiek maakte veel wetten en er moesten ambtenaren aangetrokken worden om die wetten te kunnen uitvoeren.
Ik heb lang genoeg bij de overheid gediend om te weten hoe het werkelijk is. Ja, 40 jaar geleden waren er teveel ambtenaren, de kantoren bij de overheid waren ruim bezet.
Rond die tijd is men gaan snijden bij de rijksambtenaren. Ministeries werden doorgelicht en men kwam ambtenaren tegen, soms hele afdelingen, waar het werk was verdwenen of overgeheveld naar lagere overheden of een ander ministerie. Maar de ambtenaren zaten er nog! :giggle: En hadden het prima naar hun zin want ze konden hun werktijd helemaal zelf indelen. :shock:

Daar is toen gauw een eind aan gemaakt en vanaf dat moment werden berekeningen gemaakt hoe de werkelijke personeelssterkte moest zijn, de FTE's. Jarenlang werd er aan één stuk gereorganiseerd totdat ze er bijna bij neervielen. Nu kun je echt niet meer zeggen dat er hele nesten ambtenaren zitten te duimendraaien. Personeelslasten moeten binnen de begroting vallen en daar wordt streng de hand aan gehouden. Bij decentralisatie van taken zoals bij de zorg zullen er wel eens wat rijksambtenaren zijn die daardoor boventallig worden, maar dan wordt er een vacaturestop ingesteld en worden die ambtenaren binnen dezelfde instantie herplaatst.

Hetzelfde is gebeurd met de lagere overheden, dus provincie, gemeente, waterschap enz.
Gemeenten hadden vroeger nogal eens wat "willempies" in dienst die bij de plantsoenendienst op een hark leunden o.i.d., dat was de sociale benadering want dan hield je die mensen tenminste nog ergens mee bezig. Maar tegenwoordig telt ook daar alleen maar het uitkomen met de begroting en dat is al moeilijk genoeg, dus ook die functies zijn geschrapt en de betrokkenen moesten maar naar de sociale werkplaats. Die nu ook worden opgeheven.

Er is geen gemeente in Nederland meer die een ruim bemeten personeelsbezetting heeft. Ik heb er bijna mijn hele leven gewerkt, heb meerdere gemeenten meegemaakt, was vakbondskaderlid, zat in meerdere GO's (= Georganiseerd Overleg) oftewel de gemeentelijke ondernemingsraad en heb dit allemaal door de jaren heen aan mij voorbij zien trekken.
Ook was ik gemeenteraadslid waarbij ik o.a. de begroting van de gemeente kritisch moest beschouwen waarbij uiteraard elk jaar weer de post personeel een belangrijk punt in de discussie was. En het college met de billen bloot moest als die post omhoog gegaan was vergeleken met het voorgaande jaar.

Dus het is heel makkelijk om te zeggen dat er teveel ambtenaren zijn maar als je niet met de materie bekend bent is dat een loze kreet.

torkom
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1392
Lid geworden op: dinsdag 25 april 2006, 17:55

Re: Herziening belastingstelsel

#24 Bericht door torkom » zondag 14 juni 2015, 17:08

Ik denk ook dat als iedereen het er over eens is dat er teveel ambtenaren zijn er dan wel minder ambtenaren zouden zijn... blijkbaar zijn er toch entiteiten die vinden dat het niet met minder kan..
Sometimes people don't want to hear the truth because they don't want their illusions destroyed.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Herziening belastingstelsel

#25 Bericht door printen44 » zondag 14 juni 2015, 17:23

Ruud, ik schrijf niet dat ambtenaren niet werken. Integendeel, ze werken net zo hard als alle anderen werknemers. Dat weet ik uit ervaring. Maar door de digitalisering zijn er teveel ambtenaren. Ook dat weet ik uit ervaring, want toen wij, de Staatsdrukkerij geprivatiseerd werden en alles een paar jaar later gedigitaliseerd was, gingen er ruim een derde van het personeel weg. Wel met goede regelingen. Want de Staat was toen nog enig aandeelhouder.

Nog later, toen wij als "SDU-private and securitydocuments" gingen reorganiseren, gingen er ook een aantal weg.

Ik vind dat de staat net als een bedrijf georganiseerd moet worden. Personeel aannemen waar dat nodig is, maar ook personeel afstoten waar dat noodzakelijk is. Niet vasthouden aan vastigheid van het verleden.

Van mij hoor je geen ambtenarengrappen, maar ik kan wel vaststellen, dat er teveel ambtenaren zijn voor het werk dat de overheid bied.

Ruud, overigens is het aantal ambtenaren de afgelopen jaren flink afgenomen.

http://www.nrc.nl/carriere/2014/09/03/a ... afgenomen/

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Herziening belastingstelsel

#26 Bericht door RuudThai » zondag 14 juni 2015, 17:31

Digitalisering en op termijn robotisering zullen inderdaad tot een afname van het aantal benodigde ambtenaren (en ook andere werknemers) leiden. De afgelopen jaren is die ontwikkeling al ingezet maar tegelijkertijd is momenteel de babyboom-generatie met pensioen aan het gaan dus het één heft het ander op.
Op dit moment is er geen overschot aan ambtenaren, bij bepaalde sectoren is er zelfs sprake van een tekort. Zoals bij de IND, de registratie en opvang van asielzoekers.

torkom
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1392
Lid geworden op: dinsdag 25 april 2006, 17:55

Re: Herziening belastingstelsel

#27 Bericht door torkom » zondag 14 juni 2015, 17:32

"Ik schrijf niet dat ambtenaren niet werken. Integendeel, ze werken net zo hard als alle anderen werknemers"

Ook weer zo'n boute bewering...Ik heb voor beide gewerkt, eerst bedrijfsleven daarna overheid, de tranen springen je in de ogen qua geldverspilling bij de overheid...Van de andere kant heb ik nog nooit zoveel verdiend en daar zo weinig voor moeten doen als bij de overheid.
Sometimes people don't want to hear the truth because they don't want their illusions destroyed.

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: Herziening belastingstelsel

#28 Bericht door Ashakorat » zondag 14 juni 2015, 18:35

Uiteraard zijn er ook hardwerkende ambtenaren, maar je moet je wel aanpassen aan het ambtenarencultuurtje. En dat betekent helaas dat goeie mensen voortijdig afhaken omdat ze vastlopen in een regetjeswereld. En daardoor blijft het cultuurtje ook in stand.
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Herziening belastingstelsel

#29 Bericht door printen44 » zondag 14 juni 2015, 18:43

torkom schreef:"Ik schrijf niet dat ambtenaren niet werken. Integendeel, ze werken net zo hard als alle anderen werknemers"

Ook weer zo'n boute bewering...Ik heb voor beide gewerkt, eerst bedrijfsleven daarna overheid, de tranen springen je in de ogen qua geldverspilling bij de overheid...Van de andere kant heb ik nog nooit zoveel verdiend en daar zo weinig voor moeten doen als bij de overheid.
Torkom, dat is jouw ervaring. Mijn ervaring is dat ik en in staatsdienst was en na privatisering niet in staatsdienst was. Wij, als werknemers, werkte net zoveel en met net zoveel overwerktijd zowel na als voor de privatisering. Ik kwam vaak bij de griffie van beide Kamers en ook daar werkte men lange dagen.

Toen wij naar Haarlem verhuisde, kwamen we op het terrein van Enschede, een private onderneming. Daar werd veel minder productie gedraaid als wat wij deden in dezelfde tijd.

Ik heb geen verschil gemerkt toen ik in Staatsdienst was of in privaatdienst. Maar wij waren een productiebedrijf. Moet wel zeggen dat toen wij geprivatiseerd werden, wij meer gingen verdienen. [$) [$)

torkom
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1392
Lid geworden op: dinsdag 25 april 2006, 17:55

Re: Herziening belastingstelsel

#30 Bericht door torkom » zondag 14 juni 2015, 19:00

printen44 schreef:
torkom schreef:"Ik schrijf niet dat ambtenaren niet werken. Integendeel, ze werken net zo hard als alle anderen werknemers"

Ook weer zo'n boute bewering...Ik heb voor beide gewerkt, eerst bedrijfsleven daarna overheid, de tranen springen je in de ogen qua geldverspilling bij de overheid...Van de andere kant heb ik nog nooit zoveel verdiend en daar zo weinig voor moeten doen als bij de overheid.
Torkom, dat is jouw ervaring. Mijn ervaring is dat ik en in staatsdienst was en na privatisering niet in staatsdienst was. Wij, als werknemers, werkte net zoveel en met net zoveel overwerktijd zowel na als voor de privatisering. Ik kwam vaak bij de griffie van beide Kamers en ook daar werkte men lange dagen.

Toen wij naar Haarlem verhuisde, kwamen we op het terrein van Enschede, een private onderneming. Daar werd veel minder productie gedraaid als wat wij deden in dezelfde tijd.

Ik heb geen verschil gemerkt toen ik in Staatsdienst was of in privaatdienst. Maar wij waren een productiebedrijf. Moet wel zeggen dat toen wij geprivatiseerd werden, wij meer gingen verdienen. [$) [$)

Ieder zijn ervaringen...ik heb meer moeite met jouw STELLIGE manier van discussiëren...Eerst verkondig je dat iedereen het er wel over eens is dat er teveel ambtenaren zijn...(Oh ja,is dat zo ?) en vervolgens als je een beetje tegengas krijgt verkondig je net zo stellig dat ze net zo hard werken als iedere andere werknemer...Ik kan die twee uitspraken niet met elkaar rijmen...jij wel ?
Laatst gewijzigd door torkom op zondag 14 juni 2015, 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Sometimes people don't want to hear the truth because they don't want their illusions destroyed.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”