Herinneringen aan je diensttijd

Alles wat niet in een andere rubriek thuishoort of wat niet met Thailand te maken heeft.
Moderators: Chang, Patriot, Broom, Loempia
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Re: Herinneringen aan je diensttijd

#46 Bericht door nbreeker » donderdag 09 juli 2015, 05:26

Ik kom uit een marine gezin,mijn opa ik heb de goede man nooit gekend was Marinier en heeft nog in Atjeh gevochten,mijn Vader was ook bij de marine en was Machinist en heeft in de oorlog bij de moffen krijgsgevangen gezeten,toen hij uit krijgsgevangenschap kwam woonde wij in Den Haag en ik was bijna 5 jaar oud en was op de stoep voor ons huis aan het spelen toen er een militaire truck voor ons huis stopte met een Nederlandse vlag over de motorkap en er een man uit de laadbak sprong die man was mijn vader.
Mijn Vader heeft nog een jaar gediend na de oorlog en zijn laatste boot was de Marsdiep een houten mijnenveger,gestationeerd in Scheveningen.Toen mijn Vader uit dienst kwam zijn we verhuisd naar zijn geboorteplaats Alkmaar alwaar hij een baan aangeboden kreeg bij de jachtenscheepswerf Nicolaas Witsen,Maar na een jaar werd hij ziek TBC dacht men een gezwel bij zijn longen dus in de lighallen opgenomen,na een klein jaar was het gezwel zo groot als een mannenvuist en bleek het kanker te zijn en was inmiddels naar zijn hersenen uitgezaaid en was niet meer te redden,binnen een jaar overleed hij 46 jaar oud,m'n Moeder achterblijvend met 4 kinderen waarvan de jongste 1 jaar en ik 7 jaar oud.

Mijn broer die 9 jaar ouder is dan ik is toen bij de marine gegaan en heeft 6 jaar gediend ook als machinist of stoker zoals het toen heette,nu dat was een keurige jonge man ,maar nadat hij 2 jaar in Indonesie op een stalen mijnen veger had gediend en wederom huiswaarts keerde was daar weinig meer van over niet dat hij slecht was dat helemaal niet maar dronk een hoop bier en ging voor niemand opzij.Maar voor ons thuis was hij goed want bij ons was het armoede troef en toen hij thuis kwam kregen we het allemaal beter.Daarna is hij nog een jaar met de Johan Maurits in Korea geweest,toen ze weer terug kwamen en wij met de family naar Den helder gingen om hem op te halen bleek dat de stoomketel voor de kust van Egmond in elkaar gezakt was en ze nu op sleeptouw waren op weg naar ijmuiden,dus wij omgekeerd en naar ijmuiden daar in de sluis mochten we aan boord en meevaren naar Amsterdam.

In 1956 ben ik bij de Marine gegaan en ben daar in gebleven tot 1969,heb buiten mijn opleidingen om altijd gevaren van de ene boot naar de andere,mijn eerste boot waar ik op werkte was de Marsdiep mijn Vaders laatste boot,en ik heb er zelfs nog mee gevaren dat was wel een belevenis.Van de mijnenvegers ben ik op de Karel Doorman terecht gekomen voor een periode van drie jaar,soms drie dagen geen daglicht gezien want als er gevlogen werd mocht je niet aan dek en er werd bijna konstant gevlogen.Was niet mijn favoriete schip ben er mee naar Nieuw Guinea geweest en een paar keer naar de west,maar te groot en te onpersoonlijk.Daarna heb ik op de jagers Friesland en de Zeeland gevaren en daar heb ik m'n handen leren gebruiken fijne schepen maar veel werk altijd,ik ben tussen door ook nog naar school geweest en was inmiddels Korporaal Machinist, ik was niet zo'n geweldige militair en er werd mij diverse keren verteld dat ik met 1 been in de bajes liep maar in die 13 jaar ben ik nooit veroordeeld tot verzwaard of streng arrest,verzwaard betekend dat je de nacht door breng in de cel en streng arrest dat je de dag en de nacht in de cel verblijf,maar ik moet erbij zeggen als er gewerkt moest worden was ik er altijd,ik liep als korporaal de wacht van een Sergeant,als chef ketelruim,ik stond achter de maneuvreer afsluiters die de turbines van stoom voorzien als we de haven binnenliepen,of langszij een tanker gingen om olie te laden,ik was redding zwemmer dat houd in als er iemand overboord viel werd er een bepaald patroon gevaren en in die tijd was ik gereed om overboord te gaan om die gene uit het water te vissen,ik had dan een lijn om en als ik degene te pakken had werd ik samen met hem terug getrokken en hoefde ik bijna niet te zwemmen alleen er heen.

En ik weet zeker dat al die dingen erbij geholpen hebben dat ik nooit in de cel terecht ben gekomen,ik vroeg eens op een jager aan een Segeant Konstabel wijzend op de lopen van z'n kanon "Sergeant zijn dat nu die pijpen waar die kogels uitkomen"nu hij verslikte zich bijna van woede en brulde mij toe "Die pijpen zijn lopen met trekken en velden en die kogels zijn granaten" ik haalde m'n schouders op en zei voor mij zijn het gewoon stukken pijp,toen hij in het Onder Officier verblijf kwam nog kwaad riep hij die Korporaal Breeker donder ik in de knijp een dezer dagen met z'n grote bek,waarop een majoor Machinist tegen hem zei,jij blijf van mijn korporaal af anders gooi ik jou in de knijp.En ik hoorde dat weer van een hofmeester die het eten liep op te dienen.Ik runde ook de bar ik liep 4 uur op en 8 uur af de wacht ik het ketelruim of machine kamer en in mijn vrije tijd was ik barkeeper.

Maar ik ben blij dat ik er in 1969 uit ben gegaan en in de olie industrie ben gaan werken,teneerste mannenwerk en goedverdienen en niet tegen iedere kloten officier ja en amen hoeven te zeggen,maar nogmaals mijn vak heb ik bij de marine geleerd en heb daar later veel profijt van gehad uiteindelijk ben ik gestopt als Project manager.

Ik ben ook nog in m'n dienst tijd mensen tegen gekomen die met m'n Vader hadden gediend maar dat was niet altijd makkelijk ze zeiden dan tegen mij als er wat was dat verwachten we van jou niet.Af en toe had ik het idee dat er meer van mij werd verwacht dan van anderen.maar heb er ook geen nadeel van ondervonden.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Herinneringen aan je diensttijd

#47 Bericht door Jeanette » donderdag 24 september 2015, 16:02

Mag ik hier een vraag stellen aan de Belgische leden?

Wij willen nl over 4 weken met de familie naar Ieper.
De (klein)kinderen willen dat Rob ons nog eens rondleidt langs de graven en slagvelden daar.
Dat is jarenlang een onderdeel van zijn werk geweest bij defensie.
En omdat 'The Lastpost' om 20.00 geblazen wordt bij de Menopoort willen we er overnachten.

Ik heb eens gekeken op internet en ik vind de hotels erg prijzig.
Ook hotelbon is niet mogelijk in zuid-België
Het gaat wel om 4 a 5 kamers.
Wie kan mij helpen?

:?:

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Herinneringen aan je diensttijd

#48 Bericht door elst99 » donderdag 24 september 2015, 16:29

Zoek is bb in België
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Herinneringen aan je diensttijd

#49 Bericht door Jeanette » donderdag 24 september 2015, 16:50

Dank je Elst, ik ga zoeken.

[|)

Plaats reactie

Terug naar “Off Topic”