Herinneringen aan je diensttijd

Alles wat niet in een andere rubriek thuishoort of wat niet met Thailand te maken heeft.
Moderators: Chang, Patriot, Broom, Loempia
Bericht
Auteur
dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Herinneringen aan je diensttijd

#31 Bericht door dutch » donderdag 11 juni 2015, 12:50

carpediem schreef:Dutch: en je was na nieuwersluis een modelsoldaat? :cry: :cry: :cry:

Een maat van mij kwam na een half jaar nieuwersluis als een robot terug, onherkenbaar.
Ze wilde me niet eens terug.
Heb in Nieuwersluis al de tijd op cel gezeten.Vanwege dat ongeluk kon ik (toen) minder goed bewegen en ze keken wel uit om iets aan te doen.Had 3 advocaten ( 2 van dienst)
Maar het wordt te ingewikkeld om alles in detail uit te leggen.In ieder geval was het een dienst ongeval en de advocaat van mijn vader heeft er flink wat uitgehaald.

(ik heb ze in dat half jaar Nieuwersluis behoorlijk gek gekregen en NIET andersom:clap:
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

bontje
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 537
Lid geworden op: zondag 11 november 2012, 02:44

Re: Herinneringen aan je diensttijd

#32 Bericht door bontje » donderdag 11 juni 2015, 14:29

Ik was thuis de 5de jongen in het gezin....En had dus broederdienst, En als ik al het voorgaande zo lees dan is het maar goed dat de Russen nooit zijn binnengevallen, Ze hadden niet op veel tegenstand gestuit. :mrgreen:

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Herinneringen aan je diensttijd

#33 Bericht door driver » donderdag 11 juni 2015, 15:06

dutch schreef:Ik heb een half jaar in Nieuwersluis (in voorarrest) gezeten :giggle:
Ik kon er absoluut niet tegen om zinloze bevelen te krijgen van "flippo's" in een uniform.
Ik kreeg ook nog een (dienst)ongeval en dat was wel het begin van de "opstand" .
Ben gedeserteert en ze pikte me in mijn kraag toen ik met de trein uit Parijs kwam.
:cheesy: :cheesy:
Dachten we toch een beetje hetzelfde over die flippoos in het leger .

hanshu

Re: Herinneringen aan je diensttijd

#34 Bericht door hanshu » donderdag 11 juni 2015, 15:38

Ik , braaf als altijd, heb gewoon 17 maanden bij de luchtmacht gezeten. Slapen thuis en werken in de bunker van de meteo in Hilversum. Die bunker stond op het terrein waar het kantoor van Bernhard was (die was toen nog opperbevelhebber)en in het weekend werden er regelmatig feestjes gegeven voor de bonzen....daar vertel ik nog wel eens over als ik aan een borrel zit.... :mrgreen:

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Herinneringen aan je diensttijd

#35 Bericht door brake034 » donderdag 11 juni 2015, 15:48

hanshu schreef:....daar vertel ik nog wel eens over als ik aan een borrel zit.... :mrgreen:
Niet gebonden aan geheimhouding?
Marcel

hanshu

Re: Herinneringen aan je diensttijd

#36 Bericht door hanshu » donderdag 11 juni 2015, 15:50

brake034 schreef:
hanshu schreef:....daar vertel ik nog wel eens over als ik aan een borrel zit.... :mrgreen:
Niet gebonden aan geheimhouding?
Met een borrel op niet,nee
Die B ..die kon er wat van :thumbsup:

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Herinneringen aan je diensttijd

#37 Bericht door RuudThai » donderdag 11 juni 2015, 15:52

dutch schreef:Ik heb een half jaar in Nieuwersluis (in voorarrest) gezeten :giggle:
Ik kon er absoluut niet tegen om zinloze bevelen te krijgen van "flippo's" in een uniform.
Ik kreeg ook nog een (dienst)ongeval en dat was wel het begin van de "opstand" .
Ben gedeserteert en ze pikte me in mijn kraag toen ik met de trein uit Parijs kwam.
:cheesy: :cheesy:
Wat is dat nou dutch?! Ik heb jou altijd versleten voor een gezagsgetrouwe conservatieve brave burger maar nu blijk je ineens een recalcitrant mannetje met een Nieuwersluis-verleden te zijn geweest! :shock:
Nou moet ik toch mijn idee over jou bijstellen en je in een ander hokje plaatsen :crazy: ! ;)

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Herinneringen aan je diensttijd

#38 Bericht door dutch » donderdag 11 juni 2015, 15:56

RuudThai schreef:
dutch schreef:Ik heb een half jaar in Nieuwersluis (in voorarrest) gezeten :giggle:
Ik kon er absoluut niet tegen om zinloze bevelen te krijgen van "flippo's" in een uniform.
Ik kreeg ook nog een (dienst)ongeval en dat was wel het begin van de "opstand" .
Ben gedeserteert en ze pikte me in mijn kraag toen ik met de trein uit Parijs kwam.
:cheesy: :cheesy:
Wat is dat nou dutch?! Ik heb jou altijd versleten voor een gezagsgetrouwe conservatieve brave burger maar nu blijk je ineens een recalcitrant mannetje met een Nieuwersluis-verleden te zijn geweest! :shock:
Nou moet ik toch mijn idee over jou bijstellen en je in een ander hokje plaatsen :crazy: ! ;)
Ik ben nog steeds dezelde hoor.
Het leven heeft mij gevormd :crazy:
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Herinneringen aan je diensttijd

#39 Bericht door ron » donderdag 11 juni 2015, 16:10

Ik had eigenlijk al eens mijn diensttijd beschreven alhier op het TF,in combinatie met een stukje levensverhaal..........
Een stukje van voor mijn diensttijd was wel belangrijk,om de achtergrond te kunnen begrijpen.
Sommigen vonden het destijds oke,maar een paar TF-leden dachten daar anders over...... :Whistle:

En wat zie ik nu tot mijn verbazing.............!?...........een paar "tegenstanders" vertellen hier naar hartenlust hun ervaringen........ :giggle:
Mooi mannen!!
Laatst gewijzigd door ron op donderdag 11 juni 2015, 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

robin33
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 492
Lid geworden op: maandag 30 mei 2011, 15:18
Contacteer:

Re: Herinneringen aan je diensttijd

#40 Bericht door robin33 » donderdag 11 juni 2015, 18:20

Wel veel mensen die niet in dienst geweest zijn of dat liever niet waren, ook een hoop medische mankementen. Dat alleen ter observatie , geen oordeel. Ieder zijn ding.

Zelf ben ik ik wat jonger maar wel in dienst geweest.
94_1 , 14 maanden de leukste/mooiste tijd van mijn leven.
Na een krap jaar in het burgerleven weer terug als bbt er. Iets meer dan 2,5 jaar om van belasting voordelen in Duitsland te kunnen genieten.

Al. Met al 4 uitzendingen als beroeps en dienstplichtige het welletjes gevonden.
Maar kijk er met zeer veel plezier op terug.

En als ik nu de jeugd zie die bij ons het bedrijf binnen komt denk ik wel eens was de dienstplicht er nog maar. Al was het een sociale dienstplicht.

Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Herinneringen aan je diensttijd

#41 Bericht door greenthaiway » vrijdag 12 juni 2015, 03:50

62-6

Garde Regiment Grenadiers
Parate Troepen, 1 x per 14 dagen weekend naar huis.
Diensttijd 18 volle maanden, dienst geweigerd toen ik op herhaling moest.
Kreeg een brief om mij te melden bij een psychiater, heb teruggeschreven dat ik hun adviseerde zelf naar een psychiater te gaan.
Hoefde niet naar Nieuwersluis, plunjezak inleven voldeed.

http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Gardereg ... rs#/search
Wilde bij de comandotriepen maar werd voor de commando training afgekeurd wegens holvoeten.
2 x middenvoet beentje gebroken, 2 x naar Oog in Al militair hospitaal Utrecht.
Zat bij de parate troepen als zandhaas, wilde chauffeur worden maar werd zandhaas.
In basis training moesten we 4 x per week om 6 uur in de looppas van de Prins Hendrik Kazerne in Vught naar de Isabella Kazerne in Breda lopen en terug.
Je raakte er aan gewend en het was goed voor je lichaam.
Lag na basis training in de Saxen Weimar Kazerne te Arnhem, later lagen we in de Oranje Kazerne te
Schaarsbergen.
Zat o.a. bij de administratie, regelen van vrij vervoer en in de officiersmess als assistent barkeeper.
Het laatste jaar, als oude stomp de dagen aftellen en na afzwaaien direct naar de Zweedse meisjes :-)

We verdienden 1,75 NLG soldij per dag als soldaat.
Laatst gewijzigd door greenthaiway op vrijdag 12 juni 2015, 04:46, 1 keer totaal gewijzigd.

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: Herinneringen aan je diensttijd

#42 Bericht door carpediem » vrijdag 12 juni 2015, 04:41

en na afzwaaien direct naar de Zweedse meisjes

:clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap:
pluk de dag (carpediem)

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Herinneringen aan je diensttijd

#43 Bericht door driver » vrijdag 12 juni 2015, 08:39

carpediem schreef: en na afzwaaien direct naar de Zweedse meisjes

:clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap:
:mrgreen:

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Herinneringen aan je diensttijd

#44 Bericht door greenthaiway » vrijdag 12 juni 2015, 08:59

:mrgreen: 8-) :Whistle:

arjen_d
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 4
Lid geworden op: zondag 04 augustus 2013, 10:15

Re: Herinneringen aan je diensttijd

#45 Bericht door arjen_d » maandag 06 juli 2015, 08:03

printen44 schreef:Het is kommertijd, dat schreef ik al. Weinig te beleven, door gebrek aan regen ligt alles een beetje stil in het gehucht waar ik woon, kortom, het gaat erg rustig, de hele dag.

Dus zit ik een beetje op mijn PC te klooien. Wat links te bekijken en nieuwe te ontdekken. En tot mijn verbazing heeft de afdeling veldartillerie waar ik mijn diensttijd doorbracht, een eigen website.

Meteen daar wat in geschreven en tijdens dat schrijven, komen de herinneringen weer voorbij.

Ik was lichting 67-5 en diende bij de 10f Afdva, oftewel de 107de afdeling veldartillerie. Gelegerd in het legerplaats "t Harde.

De kanon, waar ik op zat, wat de grootste die in het Nederlands Leger gebruikt werd. Dat ding dat schoot zijn projectiel 30-35km ver. We mochten daardoor niet in Nederland schieten, maar we deden dat in Duitsland.

Ik was samen met mijn maat, richter op dat kanon. Het was een kanon op een motoraffuit. Hier een foto van dat kanon met de specificaties:

Afbeelding

M 107
type vuurmond op motoraffuit
nationaliteit U.S.A.
produktiejaar 1968
bewapening 175 mm kanon

technische gegevens
lengte 6,40 m
lengte met kanon 11,25 m
breedte 3,15 m
hoogte 2,75 m
motor 420 pk diesel
gewicht 28,5 ton
overschrijdingsvermogen 2,40 m
waadvermogen 1,10 m
max. snelheid op de weg 55 km/u
actieradius op de weg 675 km
bemanning 3 + 10

Ik zat op dat stoeltje aan de rechterzijde, aan de kant van de foto. Ik deed de elevatie van de loop van het kanon. Alles was hydraulisch. Met een "handle" bestuurde ik die loop van het kanon. Ik kreeg de coordinaten per telefoonlijn van het vuurrichtingscentrum.

Maar in oktober 1968 ging het mis. Tijdens de laatste oefening, bij het eerste schot, klapte de "kulas" uit elkaar. De "kulas"is het dikste gedeelte van de loop, waar het projectiel en de kruitzakken in zitten.

Ik kreeg de kruitvlam over mij heen en een scherf door de rechterarm. En mijn gezicht en handen hadden tweedegraads verbrandingen. Mijn maat kreeg de brandende hydraulische olie over hem heen en zijn gezicht en handen waren derdegraads verbrand. We hadden tanksoveralls aan, die gaven bescherming. Hier een foto van dat kanon, na het ongeluk.

Afbeelding

De rest van de stuksbemanning had wat lichtere verwondingen. Wij, mijn maat en ik, werden naar het ziekenhuis in Celle gebracht, waar een wat oudere Duitse stafarts mijn arm wilde amputeren. Die arts was zeker nog van de oorlog. Een jonge Amerikaanse arts, die daar stage liep, probeerde mijn arm te redden. Hij was de hele middag bezig om spieren, zenuwem etc. aan elkaar te krijgen. Ik merkte er weinig van, want ik was redelijk van de kaart.

Ik heb twee weken in Celle gelegen en toen , met mijn zwaar verbrande maat, naar Utrecht gebracht, naar het Militair Hospitaal. Daar lag ik een maand en heb daarna vier maanden in het Militair Revalidatie Centrum in Doorn doorgebracht. De arm, met name de elleboog is goed genezen, maar 25% kracht was ik toch kwijt van die arm

Sociale Zaken van Defensie heeft mij toen aan een baan bij de Staatsdrukkerij geholpen. Ik kon bij de huidige drukkerij waar ik werkte, niet de zware loden zetsels meer tillen.

Bovendien kreeg ik een militair invalide pensioen en een militair pensioen. Dat invalide pensioen raakte ik kwijt toen ik 65 werd, maar dat militair pensioen bleef ik behouden. Dat is nu 110 euro per maand.

Ach, dat zijn zo van die herinneringen, die je bijblijft. Ik heb er verder niets van dat ongeluk over gehouden, behalve een lelijk litteken en wat krachtvermindering in die arm.

Ik ben werkzaam in T harde en het kanon is nog steeds aanwezig hier ;) Ze hebben hier ook een artillerie museum waardoor je zo de kazerne op kan na melden bij de poort! mocht je ooit nog in NL zijn is dat misschien een aanrader, ook het nieuwe museum in Soesterberg is ook erg leuk!

Plaats reactie

Terug naar “Off Topic”