Herinneringen aan je diensttijd

Alles wat niet in een andere rubriek thuishoort of wat niet met Thailand te maken heeft.
Moderators: Chang, Patriot, Broom, Loempia
Plaats reactie
Bericht
Auteur
printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Herinneringen aan je diensttijd

#1 Bericht door printen44 » woensdag 10 juni 2015, 11:02

Het is kommertijd, dat schreef ik al. Weinig te beleven, door gebrek aan regen ligt alles een beetje stil in het gehucht waar ik woon, kortom, het gaat erg rustig, de hele dag.

Dus zit ik een beetje op mijn PC te klooien. Wat links te bekijken en nieuwe te ontdekken. En tot mijn verbazing heeft de afdeling veldartillerie waar ik mijn diensttijd doorbracht, een eigen website.

Meteen daar wat in geschreven en tijdens dat schrijven, komen de herinneringen weer voorbij.

Ik was lichting 67-5 en diende bij de 10f Afdva, oftewel de 107de afdeling veldartillerie. Gelegerd in het legerplaats "t Harde.

De kanon, waar ik op zat, wat de grootste die in het Nederlands Leger gebruikt werd. Dat ding dat schoot zijn projectiel 30-35km ver. We mochten daardoor niet in Nederland schieten, maar we deden dat in Duitsland.

Ik was samen met mijn maat, richter op dat kanon. Het was een kanon op een motoraffuit. Hier een foto van dat kanon met de specificaties:

Afbeelding

M 107
type vuurmond op motoraffuit
nationaliteit U.S.A.
produktiejaar 1968
bewapening 175 mm kanon

technische gegevens
lengte 6,40 m
lengte met kanon 11,25 m
breedte 3,15 m
hoogte 2,75 m
motor 420 pk diesel
gewicht 28,5 ton
overschrijdingsvermogen 2,40 m
waadvermogen 1,10 m
max. snelheid op de weg 55 km/u
actieradius op de weg 675 km
bemanning 3 + 10

Ik zat op dat stoeltje aan de rechterzijde, aan de kant van de foto. Ik deed de elevatie van de loop van het kanon. Alles was hydraulisch. Met een "handle" bestuurde ik die loop van het kanon. Ik kreeg de coordinaten per telefoonlijn van het vuurrichtingscentrum.

Maar in oktober 1968 ging het mis. Tijdens de laatste oefening, bij het eerste schot, klapte de "kulas" uit elkaar. De "kulas"is het dikste gedeelte van de loop, waar het projectiel en de kruitzakken in zitten.

Ik kreeg de kruitvlam over mij heen en een scherf door de rechterarm. En mijn gezicht en handen hadden tweedegraads verbrandingen. Mijn maat kreeg de brandende hydraulische olie over hem heen en zijn gezicht en handen waren derdegraads verbrand. We hadden tanksoveralls aan, die gaven bescherming. Hier een foto van dat kanon, na het ongeluk.

Afbeelding

De rest van de stuksbemanning had wat lichtere verwondingen. Wij, mijn maat en ik, werden naar het ziekenhuis in Celle gebracht, waar een wat oudere Duitse stafarts mijn arm wilde amputeren. Die arts was zeker nog van de oorlog. Een jonge Amerikaanse arts, die daar stage liep, probeerde mijn arm te redden. Hij was de hele middag bezig om spieren, zenuwem etc. aan elkaar te krijgen. Ik merkte er weinig van, want ik was redelijk van de kaart.

Ik heb twee weken in Celle gelegen en toen , met mijn zwaar verbrande maat, naar Utrecht gebracht, naar het Militair Hospitaal. Daar lag ik een maand en heb daarna vier maanden in het Militair Revalidatie Centrum in Doorn doorgebracht. De arm, met name de elleboog is goed genezen, maar 25% kracht was ik toch kwijt van die arm

Sociale Zaken van Defensie heeft mij toen aan een baan bij de Staatsdrukkerij geholpen. Ik kon bij de huidige drukkerij waar ik werkte, niet de zware loden zetsels meer tillen.

Bovendien kreeg ik een militair invalide pensioen en een militair pensioen. Dat invalide pensioen raakte ik kwijt toen ik 65 werd, maar dat militair pensioen bleef ik behouden. Dat is nu 110 euro per maand.

Ach, dat zijn zo van die herinneringen, die je bijblijft. Ik heb er verder niets van dat ongeluk over gehouden, behalve een lelijk litteken en wat krachtvermindering in die arm.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Herinneringen aan je diensttijd

#2 Bericht door prajak » woensdag 10 juni 2015, 14:43

Ik kan niet zeggen 'leuk te lezen' want je was er bijkans geweest. Maar je kunt het navertellen en hebt er weinig van overgehouden. Ga zo door met dit soort waardevolle verhalen.

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: Herinneringen aan je diensttijd

#3 Bericht door carpediem » woensdag 10 juni 2015, 15:45

63-3 Geneeskundige troepen, Amersfoort.
2 maanden opleiding, Amersfoort.
2 maanden kaderopleiding Amersfoort; vanaf getrapt en moest daardoor toch 21 maanden dienen inplaats van 18.
2 maanden vervolg opleiding.
2 maanden militair hospitaal Amersfoort. Waar 8 mannelijke dienstplichtigen werkten en de rest vrouwen. Mijn baas dus ook.
Daarna Seedorf als enige hospik bij de zelfstandige 42e pantser-genie compagnie.
Mogelijk door een administratieve fout van een maat bij de administratie kon ik toch na 18 maanden vertrekken.

Buiten het verstrekken van aspirine, het behandelen van blaren en wat injecties nooit grote ongelukken behandeld.

Na diensttijd een paar jaar gewerkt als verkoper. Dit beviel me niet.

Naar aanleiding van mijn diensttijd als hospik gekozen om verpleegkundige te worden.

Tot mijn pensioen heb ik dit vak tot volle tevredenheid uitgeoefend.

Zo zie je maar dat het leger heeft meegeholpen aan mijn beroepskeuze.

( 7 dagen licht arrest en een weekend half zwaar arrest. Ben als enige na 2 herhalingen soldaat der nulde klasse gebleven en daar ben ik nog steeds trots op)
pluk de dag (carpediem)

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Herinneringen aan je diensttijd

#4 Bericht door driver » woensdag 10 juni 2015, 15:59

Printen....verhaal is netjes neergezet , Wat je overkomen is daar was natuurlijk een stuk minder .

Mijn diensttijd: 1 keer naar Deventer geweest en na 1 uur weer buiten en afgekeurd ivm lichamelijke / gezondheidsklachten waar ik nog steeds last van heb.

gr driver

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Herinneringen aan je diensttijd

#5 Bericht door prajak » woensdag 10 juni 2015, 16:03

Ik hoefde ook niet. Tijdens de medische keuring afgewezen wegens scoliose. Mijn hele leven volgehouden daar geen last van te hebben maar nu je ouder wordt...... :mrgreen:

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Herinneringen aan je diensttijd

#6 Bericht door driver » woensdag 10 juni 2015, 16:11

prajak schreef:Ik hoefde ook niet. Tijdens de medische keuring afgewezen wegens scoliose. Mijn hele leven volgehouden daar geen last van te hebben maar nu je ouder wordt...... :mrgreen:
Scoliose ...daar heb ik in mijn pubertijd nog heilgymnastiek voor gehad , Tenminste vlgs mij heette dat toen zo !.
Maar ik ben daar toen niet voor afgekeurd en ook niet voor S5 :angel:

Was ik overigens wel goedgekeurd was ik dienst weigeraar geworden want toendertijd had ik zo mijn eigen opvattingen over het leger en de plichten als dienstplichtige en bevelen op moeten volgen ect :happyno:

gr driver

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Herinneringen aan je diensttijd

#7 Bericht door prajak » woensdag 10 juni 2015, 16:21

Ja, heilgymnastiek, tegen krom- en scheefgroeien. Heb ik ook gehad. Moest ik aan een stang hangen want dat was goed voor me. Kreeg massage aan de wervels en kwam met meer pijn thuis dan waarmee ik wegging.

Ik werd afgekeurd. En de broers waren van lichtingen met teveel kandidaten en die werden uitgeloot. De bevolkingsexplosie net na de oorlog.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Herinneringen aan je diensttijd

#8 Bericht door printen44 » woensdag 10 juni 2015, 17:17

Ik was iets vergeten. Een instructievideo van hoe zo'n kanon werkt. Hier de video (Amerikaans):

http://www.youtube.com/watch?v=5lmsjtyqS48

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Herinneringen aan je diensttijd

#9 Bericht door driver » woensdag 10 juni 2015, 17:25

prajak schreef:Ja, heilgymnastiek, tegen krom- en scheefgroeien. Heb ik ook gehad. Moest ik aan een stang hangen want dat was goed voor me. Kreeg massage aan de wervels en kwam met meer pijn thuis dan waarmee ik wegging.

Ik werd afgekeurd. En de broers waren van lichtingen met teveel kandidaten en die werden uitgeloot. De bevolkingsexplosie net na de oorlog.
Klimrek in en dan tegen dat rek aan rechthangen en benen optrekken.
Zitten op de grond en rug recht tegen dat rek en dan de benen omhoog .
Ook massage erbij dat vondt ik helemaal niks.
Ben er denk ik 5 keer geweest en toen gestopt met die in mijn ogen toen onzin.


Maar ja...on topic...Die herinneringen aan je diensttijd ...Die hebben we dus niet he !..

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Herinneringen aan je diensttijd

#10 Bericht door printen44 » woensdag 10 juni 2015, 17:29

Driver, er komen meer verhalen van herinneringen van vroeger. Dat heb je als je ouder wordt.......... [$) [$)

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Herinneringen aan je diensttijd

#11 Bericht door driver » woensdag 10 juni 2015, 17:38

printen44 schreef:Driver, er komen meer verhalen van herinneringen van vroeger. Dat heb je als je ouder wordt.......... [$) [$)
Ik vindt het best hoor ...Als ik het leesvoer vindt lees en reageer ik en vindt ik het minder oid sla ik het over ;)

En dat ouder worden...Ik ben nu 56 en loop eigenlijk ook al heel veel terug te kijken naar de dingen uit bijv. mijn jeugd en begin tijd van mijn motor liefhebberij dus hoe is dat over bijv 10 jaar dan bij me ?.. als ik dat haal dan.

gr driver

j.b
Expat
Expat
Berichten: 198
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 07:33
Locatie: chiangmai

Re: Herinneringen aan je diensttijd

#12 Bericht door j.b » woensdag 10 juni 2015, 18:00

Zijn er ook verhalen van echte kerels en niet van kneusjes.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Herinneringen aan je diensttijd

#13 Bericht door ron » woensdag 10 juni 2015, 18:13

j.b schreef:Zijn er ook verhalen van echte kerels en niet van kneusjes.
:cheesy: :clap:

Afbeelding

Afbeelding
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Herinneringen aan je diensttijd

#14 Bericht door driver » woensdag 10 juni 2015, 18:31

j.b schreef:Zijn er ook verhalen van echte kerels en niet van kneusjes.
Ik wacht op jouw verhalen ...

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Herinneringen aan je diensttijd

#15 Bericht door Jeanette » woensdag 10 juni 2015, 18:54

j.b schreef:Zijn er ook verhalen van echte kerels en niet van kneusjes.
Ik heb ook heilgymnastiek gehad.

En een recht-houder.

En jij?
Ben jij zo'n fossiel uit de spruitjestijd en van nog vroeger?


:?:

Plaats reactie

Terug naar “Off Topic”