Reorganisatie belastingdienst

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Reorganisatie belastingdienst

#1 Bericht door prajak » woensdag 20 mei 2015, 16:44

Een kwart van de mensen er uit. Gaan naar Switch voor zinvol werk. Maar belastingwerk doen is toch ook zinvol?

Weblink:

http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2015 ... ingsnieuws

Maar als ik lees wat men aan de IT gaat doen dan mag ik hopen dat ik eindelijk een email aan die mensen kan sturen want dat kan nu niet!

Men is bang voor virussen. Dat schreef een forumlid hier.

Dat is onzin want je hangt een stand-alone PC aan het net, laat daar de emails binnenkomen, print ze op papier, fax het naar de juiste afdeling en geef de vraagsteller een nieuw contact-email vanuit de centrale en goed beveiligde server.

Ik heb een direct contact met een ambtenaar in Heerlen maar wel alleen na een BRIEF nota bene in 2014 en 2015. Dat is als de postduif uit de tijd van de paardentram en de crinoline nota bene.

Maar dat de software van de belastingdienst, de bijeenschraper van het grootste deel van het nationaal budget, kl@ten van de bok is mag iedereen bekend zijn. Het onderdeurtje van de software van dit land.

Die Wiebes is zo gek nog niet. Nu eens kijken of ie dit in 2020 gerealiseerd heeft...... :giggle2:

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Reorganisatie belastingdienst

#2 Bericht door RuudThai » woensdag 20 mei 2015, 16:57

En iedereen maar mopperen op de mislukte ICT-projecten bij de overheid. "Ze kunnen er niks van, die ambtenaren/dilettanten". Maar men vergeet dat de overheid niet zelf die projecten uitvoert maar dat daarvoor dure firma's uit het zo geroemde particuliere bedrijfsleven worden ingehuurd. Die het vervolgens volledig verknallen maar er wel met de buit, een vette nota aan de verantwoordelijk minister, van doorgaan.

Die minister wordt ter verantwoording geroepen door het parlement, staat in z'n hemd, en de directeur van het betrokken fijne particuliere IT-bedrijf schaft zich maar eens een Maserati aan..... :shock: [|(

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Reorganisatie belastingdienst

#3 Bericht door prajak » woensdag 20 mei 2015, 17:20

Vergeet niet, heer Ruudthai, dat de politiek schuld is.

Het poldermodel, ik noem het polderdrama, het ingrijpen van de gedoogjuffers in de 1e Kamer betekent maar al te vaak dat men in oktober een wetswijziging invoert die in januari in moet gaan. Dat kan niet zo snel.

Je moet de software schrijven, testen en invoeren, je moet de ambtenaren opleiden.

Het 'kwalificeren voor buitenlands belastingplichtige' is een van die blunders van de politiek maar ik mag daar nog niets over schrijven, wacht op een email van de dienst op mijn brief van 27 april maar weet het antwoord al. Het zal ook jou dun door de broek lopen. Ik doe uiteraard later verslag in dit forum.

Een beetje compassie met die belastinglui mag best.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Reorganisatie belastingdienst

#4 Bericht door RuudThai » woensdag 20 mei 2015, 17:31

Nou, er zijn toch diverse grote ICT-projecten de kiepelton ingegaan die niets te maken hadden met tijdsdruk. Bijvoorbeeld nu "iets" bij Defensie dat al jaren loopt en nu maar gedeeltelijk wordt ingevoerd. Had niets met een lanterfantende politiek te maken maar gewoon met onkunde van het ingehuurde IT-bedrijf. En zo zijn er de afgelopen tientallen jaren al vele miljarden verspild aan ondeskundige particuliere firma's.

En natuurlijk is het sneu voor de belastingmedewerkers die hun baan verliezen en maar moeten zien waar ze terechtkomen. Ik vrees echter het ergste want overal is automatisering schering en inslag. En er zijn al zoveel werklozen.
Daar weet ik wel een oplossing voor: verlaag de AOW-leeftijd geleidelijk naar 63 jaar, te bereiken in 2025 en bekijk dan hoe de robotisering/automatisering er dan voorstaat om te bepalen of die leeftijd nog verder naar beneden kan.... (waar heb ik een dergelijk verhaal toch meer gehoord maar het was toch ietsje anders?) :giggle: :crazy:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Reorganisatie belastingdienst

#5 Bericht door prajak » woensdag 20 mei 2015, 17:47

Ja hoor, AOW naar 63?

Nu ben ik het eens niet met je eens. Dat kan bruin niet trekken; je vertelt je nu of vertilt je. Die tijd is voorbij.

Maar het is bedtijd hier. Ik zie morgen wel wie er wat zinvols over te bazelen heeft.... :giggle:

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: Reorganisatie belastingdienst

#6 Bericht door Ashakorat » donderdag 21 mei 2015, 08:00

RuudThai schreef:En iedereen maar mopperen op de mislukte ICT-projecten bij de overheid. "Ze kunnen er niks van, die ambtenaren/dilettanten". Maar men vergeet dat de overheid niet zelf die projecten uitvoert maar dat daarvoor dure firma's uit het zo geroemde particuliere bedrijfsleven worden ingehuurd. Die het vervolgens volledig verknallen maar er wel met de buit, een vette nota aan de verantwoordelijk minister, van doorgaan.

Die minister wordt ter verantwoording geroepen door het parlement, staat in z'n hemd, en de directeur van het betrokken fijne particuliere IT-bedrijf schaft zich maar eens een Maserati aan..... :shock: [|(
Als ik een Maserati bestel voor mijn thaise werknemers die tot dan toe alleen in de tuk tuk hebben gezeten krijg je ongelukken. Dat wil niet zeggen dat die Maserati verkeerd is maar te hoog gegrepen door degene die hem uitzoekt. Overheden zijn nu eenmaal niet efficiënt en spelen mooi weer met het geld van de belastingbetaler en soms pakt dat verkeerd uit. Moet je niet de Maseratifabriek de schuld in de schoenen schuiven. :happyno:
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Reorganisatie belastingdienst

#7 Bericht door elst99 » donderdag 21 mei 2015, 08:45

De Rekenkamer laat geen spaan heel van het reilen en zeilen bij de fiscus waar gewerkt wordt met honderden systemen, vaak verouderde computersystemen. Sommige applicaties van 37 jaar oud.
Aldus teletekst pagina 111 van RTL 7

Je kunt programmeurs aan het werk zetten, maar de ambtenaren moeten wel zeggen wat ze met het programma willen doen, en dat kunnen ze vaak niet!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Reorganisatie belastingdienst

#8 Bericht door dutch » donderdag 21 mei 2015, 09:24

Die oorspronkelijk aangegeven 5000 overtolligen zijn gemiddeld 58 jaar oud en zijn door de computer techniek achterhaalde werknemers.
Simpelweg geen behoefte meer aan en in het bedrijfsleven werden die afgevoerd ( sorry vor de wat onmenselijke uitdrukking) .Bij de overheid lukt dat niet en is het plan gelijk aan dat in het bedrijfsleven.Alleen is er bij de overheid GEEN gedwongen ontslag en bij het bedrijfsleven wel!
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: Reorganisatie belastingdienst

#9 Bericht door Ashakorat » donderdag 21 mei 2015, 09:32

dutch schreef:Die oorspronkelijk aangegeven 5000 overtolligen zijn gemiddeld 58 jaar oud en zijn door de computer techniek achterhaalde werknemers.
Simpelweg geen behoefte meer aan en in het bedrijfsleven werden die afgevoerd ( sorry vor de wat onmenselijke uitdrukking) .Bij de overheid lukt dat niet en is het plan gelijk aan dat in het bedrijfsleven.Alleen is er bij de overheid GEEN gedwongen ontslag en bij het bedrijfsleven wel!
Dat is ook wat er structureel mis is bij de overheid. Als iedereen verantwoordelijk zou worden gehouden voor zijn eigen deel , net als in het bedrijfsleven , zou dat een hele verbetering opleveren. Uiteraard ook met sancties en ontslag als het mis gaat. Nu wordt er naar elkaar gewezen en als er al eens eentje heel erg fout is geweest wordt hij over geplaatst naar een comfortabel plekje met minder verantwoordelijkheden maar uiteraard wel hetzelfde salaris.
Er zijn al een hoop worden aan verspild en een hoop beloftes gedaan maar die overheid moet toch echt kleiner wil nederland welvarend blijven.
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Reorganisatie belastingdienst

#10 Bericht door Henk Korat » donderdag 21 mei 2015, 16:04

elst99 schreef:De Rekenkamer laat geen spaan heel van het reilen en zeilen bij de fiscus waar gewerkt wordt met honderden systemen, vaak verouderde computersystemen. Sommige applicaties van 37 jaar oud.
Aldus teletekst pagina 111 van RTL 7

Je kunt programmeurs aan het werk zetten, maar de ambtenaren moeten wel zeggen wat ze met het programma willen doen, en dat kunnen ze vaak niet!
Elst, een waarheid als een koe. Je kunt natuurlijk die externen de schuld geven, maar zij doen wat de gebruiker wil. De ambtenaren van de fiscale dienst hebben die externen de weg getoond, De wensen van die ambtenaren onder leiding van een projectvoorzitter, die zelf ook een hoge ambtenaar is, worden door de externen in programma's omgezet. Dat de gebruiker meer wensen heeft dan het toekomstige systeem aankan, is een bekend fenomeen. Maar daar hebben we de projectvoorzitter voor om dat te beteugelen.

Overigens kan een moedersysteem vrij gemakkelijk bestaan naast andere systemen en zijn er beveiligingen aangebracht, om virussen uit het ene systeem (e-mail) niet door te laten dringen tot het moedersysteem. Zo werken de bedrijven al sinds decennia en ik moet aannemen dat de overheid, die gebruik maakt van externe deskundigen, ook zo werkt.

Overigens vind ik 5.000 ambtenaren, die omgeschoold of elders geplaatst moeten worden, wel erg gering. Biedt ze gewoon een sociaal plan aan. Bespaart direct op de belastingen.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Reorganisatie belastingdienst

#11 Bericht door prajak » donderdag 21 mei 2015, 16:25

'...Je kunt programmeurs aan het werk zetten, maar de ambtenaren moeten wel zeggen wat ze met het programma willen doen, en dat kunnen ze vaak niet!...'

Nee, ze WETEN het vaak niet want de politiek doet aan hapsnapbeleid. Je kunt niet in september een beslissing nemen om de hele toeslagenwetgeving om te gooien en dan denken dat je op 1 januari EN de sofware klaar en getest hebt EN de ambtenaren opgeleid.

Deze makke duurt al zolang er automatisering is bij de overheid.

Uit de praktijk:

Johan krijgt een brief van de belastingdienst. 'Meneer, u hebt geld tegoed van ons maar we weten uw banknummer niet.' Johan geeft dat nummer door en krijgt geld op zijn bank, X euro. Johan weet van niks. Johan woont in Aland en heeft al 13 jaar geen aanslagen meer gehad of moeten betalen.

Bij die bankoverboeking staat: uw aanslagnummer 12345678H50 en dat is een voorlopige aanslag 2015. Johan heeft helemaal die aanslag niet en kijkt bij 'mijn overheid' en daar staat ie ook niet.

Wat is er denk ik gebeurd? Piet heeft een betaling gedaan en die komt verminkt binnen. Dat kan de beste software gebeuren, kan bij de bank fout gaan, ergens een storing, en de betaling op nummer 12346578H50 komt verminkt binnen.

Er floept een rood lampje aan en Marie of Noi of Fatima gaat het handmatig verwerken. En typt twee nummers verkeerd om. Nu krijgt Johan dat geld. En geen enkel systeem ziet dat dat nummer bij Johan niet voorkomt. Johan beurt dat geld en denkt 'van de belastingdienst, die zullen het wel weten' en houdt zijn mond. En Piet krijgt een aanmaning en denkt 'verrek, ik heb toch betaald?'

Tja, dat komt voor met slechte software.

Belasting is een belangrijke bron voor de overheid. Die moet je goed uitrusten met goeie spullen.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Reorganisatie belastingdienst

#12 Bericht door RuudThai » donderdag 21 mei 2015, 16:44

"Belasting is een belangrijke bron voor de overheid. Die moet je goed uitrusten met goeie spullen."
Ja, en daar huur je dan een duur softwarebedrijf voor in en die zal het wel eventjes voor je oplossen..... niet dus! Dág belastingcenten van de burger, regelrecht het slechte bedrijf in, regelrecht naar het salaris en/of de bonus van de directeur/eigenaar, regelrecht naar de Maserati van de directeur/eigenaar.... :cheesy: :cheesy: :cheesy:

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Reorganisatie belastingdienst

#13 Bericht door elst99 » donderdag 21 mei 2015, 16:46

Als het aan de politiek zou liggen, misschien mede oorzaak, zou kunnen, hebben we dan geen hoge ambtenaren op de departementen die de politici terugfluiten en zeggen dat het niet haalbaar is?
Komop zeg, die lui zitten er al jaren!
Nee de ambtenaren zijn niet meegegroeid met het computergebeuren.
Voor mij ligt daar de oorzaak en zullen er best wel goede programma's liggen, alleen de oudere belastingambtenaar kan er 'nog' niet mee werken, denk dat je het daar moet zoeken.
De computer doet alleen maar wat er ingestopt is.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Reorganisatie belastingdienst

#14 Bericht door Henk Korat » donderdag 21 mei 2015, 16:48

prajak schreef:'...Je kunt programmeurs aan het werk zetten, maar de ambtenaren moeten wel zeggen wat ze met het programma willen doen, en dat kunnen ze vaak niet!...'

Nee, ze WETEN het vaak niet want de politiek doet aan hapsnapbeleid. Je kunt niet in september een beslissing nemen om de hele toeslagenwetgeving om te gooien en dan denken dat je op 1 januari EN de sofware klaar en getest hebt EN de ambtenaren opgeleid.

Deze makke duurt al zolang er automatisering is bij de overheid.

Uit de praktijk:

Johan krijgt een brief van de belastingdienst. 'Meneer, u hebt geld tegoed van ons maar we weten uw banknummer niet.' Johan geeft dat nummer door en krijgt geld op zijn bank, X euro. Johan weet van niks. Johan woont in Aland en heeft al 13 jaar geen aanslagen meer gehad of moeten betalen.

Bij die bankoverboeking staat: uw aanslagnummer 12345678H50 en dat is een voorlopige aanslag 2015. Johan heeft helemaal die aanslag niet en kijkt bij 'mijn overheid' en daar staat ie ook niet.

Wat is er denk ik gebeurd? Piet heeft een betaling gedaan en die komt verminkt binnen. Dat kan de beste software gebeuren, kan bij de bank fout gaan, ergens een storing, en de betaling op nummer 12346578H50 komt verminkt binnen.

Er floept een rood lampje aan en Marie of Noi of Fatima gaat het handmatig verwerken. En typt twee nummers verkeerd om. Nu krijgt Johan dat geld. En geen enkel systeem ziet dat dat nummer bij Johan niet voorkomt. Johan beurt dat geld en denkt 'van de belastingdienst, die zullen het wel weten' en houdt zijn mond. En Piet krijgt een aanmaning en denkt 'verrek, ik heb toch betaald?'

Tja, dat komt voor met slechte software.

Belasting is een belangrijke bron voor de overheid. Die moet je goed uitrusten met goeie spullen.

Dit is 20st eeuw denken in de automatisering. In de 21st eeuw kunnen deskundigen binnen het Ministerie van Financiën en externe deskundigen de problemen van een zich steeds maar veranderende regelgeving aan. Want ook in de belasting wetgeving zijn constanten te vinden. Het is echt geen wereld van continue verandering onder invloed van wispelturige politici.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: Reorganisatie belastingdienst

#15 Bericht door Ashakorat » donderdag 21 mei 2015, 16:51

RuudThai schreef:"Belasting is een belangrijke bron voor de overheid. Die moet je goed uitrusten met goeie spullen."
Ja, en daar huur je dan een duur softwarebedrijf voor in en die zal het wel eventjes voor je oplossen..... niet dus! Dág belastingcenten van de burger, regelrecht het slechte bedrijf in, regelrecht naar het salaris en/of de bonus van de directeur/eigenaar, regelrecht naar de Maserati van de directeur/eigenaar.... :cheesy: :cheesy: :cheesy:
Volgens mij is er net toch ook uitgelegd hoe eea werkt? Volkomen overbodig natuurlijk, de meeste mensen met gezond verstand weten hoe de overheid werkt, inefficiënt.
De bedrijven moeten de opdrachten uitvoeren die "slimme" ambtenaren bedenken. Makkelijk om dan die bedrijven de schuld te geven maar zo gaat dat in een socialistische samenleving ook.
En misschien kun je voor je verjaardag een mini maserati vragen ruud, volgens mij ben jij een liefhebber :clap:
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”