Thailand voor de eerste keer

Vragen en ervaringen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
ik127
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 4
Lid geworden op: dinsdag 28 april 2015, 09:10

Thailand voor de eerste keer

#1 Bericht door ik127 » dinsdag 28 april 2015, 19:09

Beste,
Eerst mezelf even voorstellen op dit forum.
Ik ben Anne, 26 jaar en ga meestal naar het noorden of westen op vakantie.
Mijn vriendin studeert dit jaar af en we wilden eens iets anders doen. nu is de keuze gevallen op ( je raad het al ) Thailand.
we houden van natuur, rust en trekken graag rond.
We hebben een schema gemaakt met behulp van ANWB gids en internet.
Nu de vraag aan jullie, wat vinden jullie er van? is het wat of zijn er plekken die we juist moeten mijden of beslist niet over mogen slaan als we in de buurt zijn.
ik hoor het graag.

Alvast vriendelijk bedankt,

Planning Thailand

12.07.2015 17.00 Amsterdam (Schiphol) naar Amman (Jordanie), aankomt 22.45

13.07.2015 02.10 Amman (Jordanie) naar Bangkok (Suvarnabhumi), aankomt 15.15
16.00 Auto ophalen: The 2nd Floor Domestic And International Arrivals, Between Gate 7 & 8, Opposite Exit Door B in the Arrival Hall. 288/8 Romklao Road, Klongsamprawet, Ladkrabang, Bangkok 10520

Naar Greenleaf Guesthouse: 14°36'31.0"N 101°24'05.0"E (300 Baht/nacht), ongeveer 2,5 uur reizen vanaf Bangkok
52 Moo 6 Thanarat Road (km 7.5), Pak Chong, Nakhon Ratchasima 30130

14.07.2015 Full day tour in de jungle Khao Yai National Park (1300 Baht/persoon)
Nog een overnachting in Greenleaf Guesthouse (300 Baht/nacht)

15.07.2015 Naar Wanakon National Park (5,5 uur rijden vanaf Khao Yai National Park)
Overnachten in Pilton Resort

16.07.2015 Overnachten in Pilton Resort, bezoeken Wanakon National Park

17.07.2015 Naar Khao Sok National Park, overnachten in Bamboo House Khao Sok National Park (200-800 Baht). Veel activiteiten eromheen, midden in Jungle. (248 Moo 6, Khao Sok, Phanom, Surattani 84250 Thailand)

18.07.2015 Activiteit rondom Khao Sok National Pak. Nog een keer overnachten in Bamboo House Khoa Sok National Park.

19.07.2015 Rijden naar Krabi (2uur rijden). Emerald Garden Resort, 90 Moo 3, Ao Nang Beach, Amphur Muang, Ao Nang, Krabi, Thailand (22 euro/nacht)

20.07.2015 Naar de stranden, zwemmen ed. Nog een overnachting in Emerald Garden Resort.

21.07.2015 Naar de stranden, zwemmen ed. Nog een overnachting in Emerald Garden Resort.

22.07.2015 Naar Erawan National Park (10 uur rijden) Sugar Cane Guest House 2, 7 Soi Cambodia, Maenaam Rd., River Kwai, Kanchanaburi, Thailand 71000 (8euro/nacht).

23.07.2015 Erawan National Park in voor de caves en wildlife, overnachten in Sugar Cane Guesthouse

24.07.2015 Naar Gap’s House (Rachadamnoen Road, Si Phum, Chiang Mai 50200, Thailand)

25.07.2015 Eco-Tourism Trekking 3 dagen, 2 nachten: Doi Inthanon Area (1700 Baht/Persoon): lokale markt, bezoeken hmong village

26.07.2015 Eco-Tourism Trekking (o.a.elephant camp/safari, Karen Village)

27.07.2015 Shan village, grootste berg, waterval, 18.00 Terug bij Gap’s House, overnachten bij Gap’s House (700 Bhat voor 2pers.)

28.07.2015 Naar Chiang Rai (2,5 uur rijden). Grandma Kaew House, 78 Moo.18, Sanpanard Road Soi 2/1, T.Wiang, A.Muang, 57000 Chiang Rai, Thailand

29.07.2015 Naar Wat Rong Khun en Chiang Rai bekijken, overnachten in Grandma Kaew House

30.07.2015 We zien wel?

31.07.2015

01.08.2015 ’S avonds rijden naar Bangkok Airport om de volgende dag de auto af te leveren


02.08.2015 14.00: Auto afleveren op Bangkok Suvarnabhumi Airport The 2nd Floor Domestic And International Arrivals, Between Gate 7 & 8, Opposite Exit Door B in the Arrival Hall. 288/8 Romklao Road, Klongsamprawet, Ladkrabang, Bangkok 10520

Met taxi naar Bangkok naar Tawez Guesthouse, 23/12 Sri Ayudhaya Rd.,Wachiraphaban. Dusit, Bangkok 10300, Thailand (20 euro/nacht)

03.08.2015 Rondkijken in Bangkok

04.08.2015 Rondkijken in Bangkok met onze spullen om savonds naar Airport te gaan met taxi

05.08.2015 00.30 Bangkok (Suvarnabhumi) naar Amman (Jordanie) aankomst 05.15
07.35 Amman (Jordanie) naar Amsterdam (Schiphol) aankomst 11.35

Manos
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 217
Lid geworden op: dinsdag 05 juli 2005, 11:55

Re: Thailand voor de eerste keer

#2 Bericht door Manos » woensdag 29 april 2015, 00:16

Fwieuww, wat een lijst... ben al 15 keer daar geweeste en gaan nu in september en februari (2015) nog eens langs ff en voor ons is het doel Bkk en daarna ergens een streek of welke kant we uitwillen .
Hotels op voorhand boeken kan ferm tegenvallen , lekker binnenwandellen even kijken doet wonderen.
Eerste keer Thailand en van uit bkk luchthaven vertrekken met de wagen ....hoeveel dagen heb je voorzien om buiten bkk te geraken ?.
Ik zou zeggen neem vlucht en zoek ergens een plaats waar je wil starten vb Hua Hin , bekijk even hoe het daar aan toe gaat en als je het nog ziet zitten om zelf te rijden boek een wagen met een drop off en kachel gewoon weg , een dagje hier en twee daar , we doen dat al jaren .
Mvg

Manos

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thailand voor de eerste keer

#3 Bericht door prajak » woensdag 29 april 2015, 00:23

Ik heb de indruk dat je alles al geboekt hebt. Wel heel bewust dingen gekozen.

Je gaat wel heen en weer. De route lijkt me anders in te delen, logischer. Heb je wel voldoende vakantiedagen zo?

En reken niet te hard op de planning op de wegen hier. Dat kan zwaar tegenvallen.

Veel succes.

Manos
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 217
Lid geworden op: dinsdag 05 juli 2005, 11:55

Re: Thailand voor de eerste keer

#4 Bericht door Manos » woensdag 29 april 2015, 01:08

Eens met Prajak

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Thailand voor de eerste keer

#5 Bericht door ron » woensdag 29 april 2015, 01:20

Al een beetje verdiept in het Thaise verkeer...... :?:
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

ik127
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 4
Lid geworden op: dinsdag 28 april 2015, 09:10

Re: Thailand voor de eerste keer

#6 Bericht door ik127 » woensdag 29 april 2015, 07:52

Beste allemaal,
Bedankt voor jullie reacties. We hebben behalve de vlucht, auto en de eerste twee nachten nog niets geboekt qua hotels.
Welke route zouden jullie dan aanbevelen? We willen graag zowel het zuiden als het noorden van Thailand zien.

We zijn niet van plan om met de auto door Bangkok te rijden hoor en we zullen rijden in grote steden proberen te vermijden.

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Thailand voor de eerste keer

#7 Bericht door Jeanette » woensdag 29 april 2015, 08:43

Hoi Anne.
Je schema is erg moeilijk te lezen door het knippen en plakken van relevante en niet direct relevante informatie waardoor je lezers afhaken. (denk ik)

Ik zie dat jullie eerst naar Krabi gaan en 14 dagen later al in Chiang Rai zitten, dat zijn heel wat uurtjes in de auto.

Maar wat als het in het zuiden te leuk is om te vertrekken?

Onze mooiste middag was bij Anke en Aoi op Koh Lanta, daar zie je echte avontuurlijke mensen hun droom verwezelijken.
https://www.withlocals.com/experience/t ... -0dac6d31/

De prijzen van de accommodaties die jullie gevonden hebben zijn een stuk lager dan ik daar vond.

Veel plezier.

[|)

Leinenrick
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 48
Lid geworden op: woensdag 28 mei 2014, 15:56

Re: Thailand voor de eerste keer

#8 Bericht door Leinenrick » woensdag 29 april 2015, 09:13

Hoi Anne,

Je schrijft dat je s'avonds naar Bangkok terug rijd, vanuit Chiang Rai? of ben je van plan om die laatste twee 'nog niet ingevulde' dagen al dichtbij Bangkok te komen. Het is namelijk een enorme afstand van Chiang rai naar Bkk, ik zou kijken of er een mogelijkheid is om de auto daar in te leveren en terug te vliegen naar BKK.

Als je de auto wel volgens plan terug brengt in BKK zou ik dit gelijk doen als je s'avonds aankomt. Als je de volgende dag opnieuw terug moet naar het vliegveld kost dat je ontzettend veel tijd, wat zonde is.

Gr Marjolein

ik127
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 4
Lid geworden op: dinsdag 28 april 2015, 09:10

Re: Thailand voor de eerste keer

#9 Bericht door ik127 » woensdag 29 april 2015, 09:44

Het is inderdaad misschien een beetje onoverzichtelijk weergegeven, sorry daarvoor!

We gaan vanuit Bangkok airport eerst even naar het oosten en daarna door richting het zuiden, waar we een poosje blijven. Daarna via Erawan naar het noorden, waar we dan ook weer een poosje blijven. Een paar dagen voordat we de auto in moeten leveren zorgen we dat we al in de richting van Bangkok zijn gereden.

Dit is een planning waar we ons niet per se aan hoeven te houden, we hebben gewoon een planning gemaakt waarbij we zo veel mogelijk mooie plekken/parken van Thailand zien. We blijven overal minimaal 2/3 dagen overnachten. Alleen de eerste twee dagen zijn geboekt.

Qua overnachtingen hebben we vooral gekeken naar guesthouses of guesthouses die zichzelf een resort noemen, om de kosten voor ons een beetje laag te houden.

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Thailand voor de eerste keer

#10 Bericht door Jeanette » woensdag 29 april 2015, 10:06

Ik weet niet hoelang jullie al autorijden en of je al links gereden hebt in een auto met het stuur rechts maar ik vind het forse afstanden voor 26 jarigen. :?:

Maar de meeste toeristen willen liever 10 plekken een beetje zien dan denken iets te missen.

Wat zouden jullie Amerikanen aanraden die Europa willen zien? ;)

En hier is het bewijs dat je niet veel aan raad kan verwachten want voor ons was het zuiden een stuk duurder na 8 jaar Thailand reizen dan jullie al op internet hebben gevonden.

:thumbsup:

ik127
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 4
Lid geworden op: dinsdag 28 april 2015, 09:10

Re: Thailand voor de eerste keer

#11 Bericht door ik127 » woensdag 29 april 2015, 12:46

Ik hoor dat er veel twijfel is over het rijden in Thailand.
Hier even een toelichting op.

ik zou gek worden om met een tourbus mee te moeten die je leuk op alle plekken zet waar nog 10000 andere toeristen rond wandelen.
met de trein zie ik ook niet helemaal zitten om een hele vakantie te doen (het lijkt me wel een hele ervaring daar)
vandaar dat voor mij de keuze is gevallen op zelf rijden.

Op de meeste fora en boeken staat dat de wegen de afgelopen jaren een stuk beter geworden zijn.
Ondanks dat wil ik zeker niet in de steden komen.
*citaat uit ANWB Thaland; buiten de grote steden levert autorijden echter weinig problemen op, zolang u zich aanpast.

Mijn rijervaring is naar mijn idee voldoende.
Stukken rijden van meer als 8 uur is geen probleem
Lings rijden heb ik ook overleefd. (geoefend in Engeland en Ierland)
Mijn niet zo kleine Volvo over bergpassen schuiven (Ierland, Noorwegen) ging ook aardig.
En chaotisch verkeer...ja ik woon in de randstad. dat is bijna Bangkok...bijna :giggle:
Ja en rechtsbestuurde auto ervaring was een landrover, niet echt vergelijkbaar met een huur auto maar toch.
Ik zit toch al snel aan de 25000+ km/j op auto en motor.

Al met al verwacht ik dat het wel zal lukken, ik verwacht ook geen rustig polder ritje.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Thailand voor de eerste keer

#12 Bericht door brake034 » woensdag 29 april 2015, 14:44

Deze site wordt voornamelijk bewoont door twee groepen bezoekers/posters:
1) De toeristen die voor de 1e of 2e keer naar Thailand komen en op zoek zijn naar toeristische informatie.
2) De (semi) permanente Nederlanders die in Thailand wonen en voornamelijk informatie uitwisselen vanuit een vaste woonplaats en de voors en tegens van wonen in Thailand bespreken.

Merk daarbij op dat groep 1 voornamelijk <40 jaar is en groep 2 VOORNAMELIJK 50+, er is dus een generatie verschil.
Daarbij komt dat wat groep 2 in een maand wil doen, niet of in 25 jaar door groep 2 gedaan wordt.
Verder komen groep 1 posters hier nauwelijks terug na hun reis naar Thailand en kunnen daardoor dus nieuwe vragen uit groep 1 niet beantwoorden.

Rij al 25 jaar auto in (Noord) Thailand, reken een gemiddelde van 60 kilometer per uur, zelfs als je over de grote wegen rijdt.
400 kilometer dat kost je dus pakweg 7 uur! En 7 uur auto rijden in Thailand is erg inspannend.

Een ander advies is, rij niet in het donker en zeker niet als je onbekend bent met de route.
In de stad 's avonds van restaurant naar je verblijfplaats rijden is natuurlijk te doen, mits nuchter.

Verder heb ik wat advies over wat je in Thailand NIET zou moeten doen, mag dat ook?
1) Geen dierenshows, gedoe met slangen, olifanten of krokodillen. De misstanden wat het behandelen van deze dieren in de toeristenshows aangaat is walgelijk en we kunnen het alleen stoppen als er geen toeristen meer naar die shows gaan.
Wil je iets goeds doen voor dieren, ga op bezoek bij de organisatie http://www.wfft.org geleid door de heer Wiek, een Nederlander,(elders op dit forum reeds besproken) ga daar de geredde dieren bekijken en laat je daar voorlichten over de misstanden met dieren in Thailand. Een donatie daar is beter op zijn plaats dan welke commercieel olifantencircus dan ook!
2) Erger nog dan dieren worden de etnische minderheden in Thailand tentoon gesteld aan toeristen, de theaters waar de bergstammen, zoals de mensen van de Kayan stam (de dames met koperen ringen om hun nek), een show voor toeristen opvoeren. Dit is pure mensenhandel (vaak illegale mensen uit Burma) en zwaar mensonterend. Indien je graag zulke exotische mensen wil zien in een natuurlijke omgeving heb ik wel wat ideeën die geen afbreuk doen aan hun menswaardigheid.
Marcel

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Thailand voor de eerste keer

#13 Bericht door printen44 » woensdag 29 april 2015, 14:58

Over de planning heb ik geen mening. Maar wel over het autorijden in Thailand.

Autorijden in Thailand kan gevaarlijk zijn. Niet zozeer dat de auto's onveilig zijn, maar dat buiten auto's er allerlei ander verkeer op de weg zit. Langzaam rijdende vrachtauto's, heel langzaam rijdende auto's, die auto rijdt 50km op de snelweg en jij komt aan met een vaartje van 110km, brommers, fietsers, honden, spelende kinderen, ossenwagens etc. Zelfs op de "Super Highways". Het is veiliger in de steden autorijden, dan buiten de steden. want daar gaat alles met een slakkengangetje. En voorrang heeft de "grootste"", dus de bussen en vrachtwagens.

Buitendien is de Thaise chauffeur onvoorspelbaar. Je weet niet wat hij of zij doet, die voor je rijdt. Snijden is hier normaal. En met snijden bedoel ik, als ze een gaatje zien, voegen ze zich erin. Afstand houden dat kennen ze niet. Ook niet de simpelste verkeersregels. Geen wonder dat na Namibia, Thailand de meeste verkeersdoden heeft per 100.000 inwoners.

Wil je van de gebaande toeristische wegen af, huur een auto of busje met chauffeur. Die brengt je waar je naartoe gaat. Veel minder vermoeiend. Veiliger wil ik niet zeggen, want het maakt niets uit of jij of de chauffeur achter het stuur zit.

Ik rij nu tien jaar in Thailand, er staat 230.000 km op de teller van mijn auto, en nog zie ik dingen op de weg, waarbij je je hart vasthoudt.

En wat ik over de planning wel wil zeggen, ik woon hier tien jaar, maar wat jullie willen zien, daar doe ik meer dan tien jaar over. [$) [$) [$) [$) [$)

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Thailand voor de eerste keer

#14 Bericht door brake034 » woensdag 29 april 2015, 15:15

printen44 schreef:En voorrang heeft de "grootste"", dus de bussen en vrachtwagens.
Enne wat te denken als die jongens gaan inhalen?? Flitsen met hun lichten en jij mag aan de kant, dus de vluchtstrook of het rijstveld in.

Op de motor is dit nog erger, ben al eens een keer de mouw van mijn motorjack kwijtgeraakt aan de rechter spiegel van een inhalende tour busje.

Thais grapje, toen de tuktuks uitgebannen dreigde te worden zijn de meeste tuktuk chauffeurs overgestapt naar zo een 9 zits tour bus, de reden waarom de meeste busjes ernstig onveilig bereden worden?!
Marcel

Gebruikersavatar
Farang Baa
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 352
Lid geworden op: donderdag 30 januari 2014, 15:27
Locatie: Thesaban Mueang Narathiwat

Re: Thailand voor de eerste keer

#15 Bericht door Farang Baa » vrijdag 01 mei 2015, 01:51

Autorijden, zelfs voor een relatief onervaren bestuurder, is in Thailand prima te doen!

Zelf heb ik mijn rijbewijs in september 2013, op mijn 34e, gehaald. Na ong. 15.000 km in Nederland te hebben gereden, reed ik amper vijftien maanden later - we spreken over de historische dag 24 november 2014 - mijn eerste kilometers in Thailand.

Mijn eerste rijervaring in Thailand ging als volgt. Ik zou een week in Pattani verblijven en wist dat een auto daar bijna onmisbaar was. Als ik de regio tenminste een beetje wilde verkennen.
Na aankomst op het vliegveld van Hat Yai regelde ik ter plekke een huurauto bij een lokale verhuurder à 1000฿ per dag. De Nissan Tiida werd keurig op de parkeerplaats van HDY Airport afgeleverd en ik reed direct naar Pattani. Onwennig was het alleen de eerste paar meters, zeg maar tot ik het parkeerterrein van het vliegveld af was. Daarna was linksrijden al geen issue meer en zonder navigatie, de groene borden met bestemming Pattani aanhoudend kwam ik probleemloos uit bij de Nong Chik Road in westelijk Pattani en zag ik het voor mij bekende Big C-bord - per minibus was ik enkele maanden eerder al in dezelfde stad geweest - opdoemen.
Zo gezegd, zo gedaan en ik heb dezelfde (delen van mijn) vakantie, met zeven dagen Pattani e.o., vier dagen een rondje Isaan en nogmaals twee dagen Pattani, ruim 3.000 km gereden. Helaas wel een ongelukje in Narathiwat meegemaakt (linkerspiegel kapot) en in Mukdahan een boete van 200฿ gekregen i.v.m. het ontbreken van een APK-sticker op de voorruit, maar verder geen moeilijkheden gehad. En ik was allesbehalve een ervaren bestuurder! Wel gebruikte ik mijn gezonde verstand en had ik al de nodige km's in een minibus gezeten, ook voorin. :o
Met het verkeer in Thailand was ik dus wel redelijk bekend.

Ik zou ik127 zeker de autohuur aanraden, helemaal als hij het gebaande pad wil verlaten. Overigens moet hij niet pretenderen zo avontuurlijk en andere-toeristen-mijdend te zijn als ik zijn reisomschrijving zo lees. Voor genoemde bestemmingen is een auto niet bepaald noodzakelijk. Per auto zou ik de Isaan bv. verder intrekken of afreizen naar het wat diepere zuiden als Trang en Satun. Het bezoeken van vooral de (niet-toeristische) dorpen is een belevenis.

Plaats reactie

Terug naar “Reizen door Thailand”