Songkran in een dorp

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Songkran in een dorp

#1 Bericht door RuudThai » maandag 13 april 2015, 16:46

Je mist toch wel een stukje cultuur en gezelligheid wanneer je zoals sommige mensen doen je tijdens de Songkrandagen opsluit in je huis en je daarmee afsluit van een Thais volksfeest.

Wij gingen vanmorgen naar ons vorige huis in het dorp waar we eerst woonden, het geboortedorp van Mel.
We kwamen precies op tijd voor de gebruikelijke processie door het dorp, een uiterst gezellige gebeurtenis. Vooraan de stoet de geluidswagen met opzwepende morlammuziek en daarachter enkele wagens met monniken en monnikjes (voor een paar dagen of weken), daartussen allemaal dansende dorpelingen met lachende gezichten, prachtig om te zien!
Natuurlijk gingen ook een paar geldbomen mee en werd gedurende de rondtour geld opgehaald voor de tempel.

Van veel mensen kreeg ik wat water over mijn hoofd gesprenkeld, zoals het hoort, maar de jongeren goten en gooiden met wat meer, zoals het is verworden. Maar niet erg, het was lekker weer met een graad of 30 en dan geeft water verkoeling. En thuis trek je gewoon je meegenomen droge kleding weer aan.
Ik vind het prachtig en snap echt niet de mensen die dit ontwijken! :happyno:

Met (water)gevaar voor eigen camera heb ik wat foto's gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2399
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Songkran in een dorp

#2 Bericht door serpay » maandag 13 april 2015, 17:07

mooi ruud, dit is nu precies wat ik bedoel en ook hier geschreven heb.
dit herken ik ook van mijn songkran die ik al meerdere malen in diverse plaatsen heb gevierd.
in chiang-rai bijvoorbeeld gaat men de berg op om daar lekker te eten en te drinken naast een stromende rivier waar de jeugd zich nat maakt, en de ouders lekker eten en drinken(khao-lao)
zo ook in nong-kai waar ik meerdere malen aan het strand met lekker eten en drinken songkran gevierd heb.
ja ok de weg er naartoe wordt men bekogeld met water so be it.
en bij schoonmoeders in nang-rong beetje water en heel veel eten en drank natuurlijk.
het is een volksfeest maar voor sommige ergernis en deze hebben helaas de bekende oogkleppen op voor iets anders.......
zo ruud geniet er nog van zou ik zeggen en neem er maar eentje op het nieuwe jaar.
Alfisti rebeli

hanshu

Re: Songkran in een dorp

#3 Bericht door hanshu » maandag 13 april 2015, 18:38

Held....sawatdee phi mai...
Leuke foto's ook.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Songkran in een dorp

#4 Bericht door driver » maandag 13 april 2015, 19:09

Ja, mooi , Heb het met Suk 1 keer meegemaakt in Bandung en later nog in en richting Nonkai en ik vondt het wel vermakelijk toen.

gr driver

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Songkran in een dorp

#5 Bericht door prajak » dinsdag 14 april 2015, 02:18

serpay schreef:het is een volksfeest maar voor sommige ergernis en deze hebben helaas de bekende oogkleppen op voor iets anders........
Amuseer je! Ik heb die tijd gehad en laat het aan de jeugd over. Kijk wel toe van veilige afstand met de handen en de kruin nat van een flesje 'naam hom' zoals songkran van oudsher gevierd wordt.

Waarom Serpay dan dat soort kreten moet plaatsen is me niet duidelijk. Maar zo zal dat vogeltje gebekt zijn :mrgreen: . C'est le ton qui fait la musique.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Songkran in een dorp

#6 Bericht door brake034 » dinsdag 14 april 2015, 05:51

Er zijn mensen die van volksfeesten houden en mensen die er niet zo happig op zijn.
Dat is in Nederland zo en ook in Thailand zo, ik denk zelfs dat er Thais zijn die Songkran maar niets vinden?!

Dus, als iemand zich wil amuseren met Songkran, prima en diegene die dat niet willen, ook prima toch?
Marcel

Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Re: Songkran in een dorp

#7 Bericht door nbreeker » dinsdag 14 april 2015, 06:02

serpay schreef:mooi ruud, dit is nu precies wat ik bedoel en ook hier geschreven heb.
dit herken ik ook van mijn songkran die ik al meerdere malen in diverse plaatsen heb gevierd.
in chiang-rai bijvoorbeeld gaat men de berg op om daar lekker te eten en te drinken naast een stromende rivier waar de jeugd zich nat maakt, en de ouders lekker eten en drinken(khao-lao)
zo ook in nong-kai waar ik meerdere malen aan het strand met lekker eten en drinken songkran gevierd heb.
ja ok de weg er naartoe wordt men bekogeld met water so be it.
en bij schoonmoeders in nang-rong beetje water en heel veel eten en drank natuurlijk.
het is een volksfeest maar voor sommige ergernis en deze hebben helaas de bekende oogkleppen op voor iets anders.......
zo ruud geniet er nog van zou ik zeggen en neem er maar eentje op het nieuwe jaar.
Ieder jaar tussen de 300 en 400 doden wat een gezellig volksfeest een echt stukje cultuur,geniet ervan Ruud en neem er nog eentje en dan kruip je achter het stuur om terug te rijden dan val je tenminste niet op.
Gisteren werd m'n buurvrouw op weg naar de markt van haar motor gereden door een dronken Songkran vierder gelukkig heeft ze het overleeft snap je nu waarom er mensen zijn die in deze dagen niet aan het verkeer willen deelnemen,over oogkleppen gesproken.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Songkran in een dorp

#8 Bericht door prajak » dinsdag 14 april 2015, 06:34

'...Gisteren werd m'n buurvrouw op weg naar de markt van haar motor gereden door een dronken Songkran vierder gelukkig heeft ze het overleeft snap je nu waarom er mensen zijn die in deze dagen niet aan het verkeer willen deelnemen, over oogkleppen gesproken....'

Als dat mij met mijn invaliditeit overkomt dan kan ik verder zelfs strompelen vergeten. Over oogkleppen gesproken. Ik heb nog nooit iemand vanwege invaliditeit uitgelachen; 't zal de tijd wel zijn dat dit hier in dit forum plaatsvindt. :mrgreen:

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Songkran in een dorp

#9 Bericht door elst99 » dinsdag 14 april 2015, 08:01

Zal voor Ruud een feest worden als hij op Koningsdag weer mee mag doen met koekhappen, wc potten gooien, hinkelen met z'n oranje petje en vlaggetje.
Wat heeft de man een hoop gemist in 9 jaar!
Op de foto's te zien gaat het in zijn dorp er niet zo heftig aan toe, in Hua Hin wel anders meegemaakt met brandweerslangen, dan is er weinig lol aan, maar ieder zijn meug!
Geniet ervan! Kijk uit en kom goed thuis.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

hanshu

Re: Songkran in een dorp

#10 Bericht door hanshu » dinsdag 14 april 2015, 08:41

ze hebben daar nog nooit van de veteranen ziekte gehoord blijkbaar.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Songkran in een dorp

#11 Bericht door RuudThai » dinsdag 14 april 2015, 10:14

Elst99, ik ben echt geen liefhebber van volksfeesten maar dit in ons dorp is kleinschalig, ze vinden het hartstikke leuk dat ik er elk jaar bij ben en we hebben allemaal gewoon plezier. En natuurlijk wordt er flink gezopen door sommigen maar die gaan daarna gewoon naar huis, lopend, en richten geen schade aan. En ik?..... ik had slechts 2 limonadeglaasjes bier op die bovendien aangelengd werden door het over mij heen vallende water :lol: :lol: :lol: !

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Songkran in een dorp

#12 Bericht door prajak » dinsdag 14 april 2015, 10:17

Ja, Ruud, maar dan doe ik 't zelf.

En niet een of andere viool die me een plens water over mijn kop gooit met stenen er in of me met zijn dronken kop van de weg rijdt terwijl ik naar vrouw en kind sta te kijken.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Songkran in een dorp

#13 Bericht door RuudThai » dinsdag 14 april 2015, 10:27

Jij woont toch in een dorp? Net zoiets als dit dorp of misschien nog wel kleiner? Nou, dan halen ze die trucs met stenen of blokken ijs niet uit, dan zal het net zo zijn als hier op de foto's neem ik aan. Nee, je hebt misschien een keer een frustratie opgelopen door een mindere ervaring maar je kunt het in jouw dorp toch weer eens proberen? Dat zal de hele dorpsgemeenschap waarderen! :thumbsup: :thumbsup:

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: zondag 10 oktober 2010, 03:19

Re: Songkran in een dorp

#14 Bericht door Duncan » dinsdag 14 april 2015, 11:20

Herkenbaar Ruud, die foto's. Heerlijk authentiek Songkran ipv wat ik een keer in CMX heb neegemaakt, farangs en lokaal schorem die het leuk vinden om zo hard mogelijk passerend verkeer ijswater in het gezicht te smijten... [|(
Ik vind de suggestie altijd het leukst, meerennen ( met een emmer ) naast een passerend brommertje en als ze ze die hele bucket verwachten gewoon met een subtiele handbeweging een paar druppeltjes over ze heen te sprenkelen. Heppie Songklaan :mrgreen: .
Ben de laatste jaren niet meer geweest met SK, zeer tot frustratie van Mevrouw Duncan, maar ja, het programma laat het niet toe. Komt wel weer...

hanshu

Re: Songkran in een dorp

#15 Bericht door hanshu » dinsdag 14 april 2015, 11:32

Het zal wel bingo worden...dat koekhappen voor bejaarden is afgeschaft sinds die ruzie met al die gevonden kunstgebitten.

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”