Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

Alles over verzekeren in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
martinnanno
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 4
Lid geworden op: woensdag 08 januari 2014, 11:35

Re: Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

#46 Bericht door martinnanno » vrijdag 03 april 2015, 18:30

Met interesse heb ik de discussie gelezen. Er zijn veel ware opmerkingen gemaakt, met name over de verzekeringstechnische geevolgen van een relatief homogene populatie verzekerden: hoge premies en veel uitsluitingen. Daaraan kan nog toegevoegd worden dat ook een lage overhead een utopia is in deze ook in Thailand zwaar gereguleerde branche: dit vereist een groot aantal staffuncies bijvoorbeeld op het gebied van compliance en risicomanagement, die door een relatief klein aantal premiebetalers opgebracht moeten worden. Een andere situatie Dan bij de relatief omvangrijke cooperaties in Nederland of relatief simple regionale 1 product onderlinge brandverzekeraars. Bij ziektekosten zie je ook in Nederland geen kleine onderlingen of cooperaties, en dat is niet voor niets.

Maar het probleem is reeel, en het is het waard om naar oplossingsrichtingen te zoeken. Ikzelf heb een achtergrond in de internationale verzekeringsbranche met startups en samenwerkingsverbanden, ook in Thailand. Vanuit die ervaring en nu ook langere tijd verblijvend en werkend in Thailand heb ik nagedacht over mogelijke oplossingsrichtingen.

ik ben erop uitgekomen dat een samenwerkingsverband met een lokale verzekeraar met een voor deze categorie verzekerden op maat te maken pakket, in combinatie met een solidariteitsfonds voor niet volledig tegen redelijke premies te verzekeren risico's een optie zou kunnen die interessant zou kunnen zijn en een redelijke kans van slagen maakt.
Het fonds zou gemanaged moeten worden door de partner verzekeraar om de overhead te beperken, maar om kosten te besparen niet in de balans van de verzekeraar moeten staan. Een commission van deelnemers zou hierop toezicht moeten houden.
Deze opzet zou interessant gemaakt moeten worden voor de lokale verzekeraar door incentives voor cross selling op te nemen voor verzekeringen waar wel aan verdiend kan worden op normale voorwaarden.

Hiermee is niet de ideale situatie te bereiken (lage premie, geen uitsluitingen), maar mogelijk wel een situatie dat de risico's voor mensen die nu met de handen in het haar zitten beter te overzien zijn.
Is overigens ook geen makkelijke weg, zou nog heel veel uitgedacht moeten worden, en absoluut niet zeker dat het zou gaan lukken: er zijn veel afhankelijkheden; maar niet geschoten is altijd mis...

Bij interesse om dit te onderzoeken is kennis van iemand die de markt goed kent onontbeerlijk, bijvoorbeeld iemand als Mathieu van AA Brokers te Hua Hin (die op social media actief is op dit gebied) zou zeer waardevolle input kunnen leveren op het gebied van marktpartijen en verzekeringstechniek.

Ben benieuwd dit een weg zou zijn die mensen die dit aangaat of zich anderszins betrokken voelen bij dit probleem aanspreekt en de moeten waard vinden. Ik ben in ieder geval bereid om hierbij behulpzaam te zijn.




.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

#47 Bericht door prajak » zaterdag 04 april 2015, 00:59

Waardevol! Zo zie je waar een discussiestuk toe kan leiden. Zeer dank.

Wie neemt de handschoen op?

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

#48 Bericht door printen44 » zaterdag 04 april 2015, 04:40

Ik sluit bij Prajak aan om mijn waardering te uiten voor de bijdrage van Martinnanno.

Ik zal in het weekeinde Matthieu aanschrijven welke mogelijkheden hij ziet. Net zoals Martinnanno schrijft, het zal een moeilijke en lange weg kunnen zijn, zonder dat je weet of het succesvol is. Maar niet geschoten is altijd mis, zal ik maar zeggen.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

#49 Bericht door stevenl » zaterdag 04 april 2015, 05:36

printen44 schreef:Ik sluit bij Prajak aan om mijn waardering te uiten voor de bijdrage van Martinnanno.

Ik zal in het weekeinde Matthieu aanschrijven welke mogelijkheden hij ziet. Net zoals Martinnanno schrijft, het zal een moeilijke en lange weg kunnen zijn, zonder dat je weet of het succesvol is. Maar niet geschoten is altijd mis, zal ik maar zeggen.
Ik zou ook nog niet de onderlinge opgeven.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

#50 Bericht door printen44 » zaterdag 04 april 2015, 06:15

Zeker niet. Daar zullen we ook aan werken. Maar misschien geeft Matthieu wat openingspunten.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

#51 Bericht door printen44 » maandag 06 april 2015, 14:13

Ik vroeg aan Matthieu wat vragen en dit schreef hij mij terug. Ik zal wat later mijn op- en aanmerking schrijven, maar iedereen kan het eerst goed lezen en eventueel een commentaar erover schrijven.

Het schrijven van Matthieu:

Dankzij de dalende euro wordt het inderdaad voor steeds meer mensen een probleem. Wij zijn dan ook naarstig op zoek naar alternatieven die goedkoper maar nog steeds kwalitatief goed zijn.

Is het oprichten van een eigen plan of een groepspolis waarbij iedereen, ongeacht de reeds bestaande aandoeningen gewoon is verzekerd een goed idee?

Eigenlijk is deze gedachte ook al bij ons opgekomen. Reden: We hebben inmiddels zoveel ziektekostenverzekeringen lopen dat de potentiele content in ieder geval al aanwezig is.

Is het haalbare kaart? Er realistisch naar kijkend, denk ik dat het alleen haalbare kaart is als er een verzekeringsplicht is. Een dergelijk systeem (noem het maar het Nederlands systeem) werkt alleen maar als zowel jong als oud en ziek en gezond vertegenwoordigd zijn in de verzekeringspool.
Als er geen verplichting is en wij gaan starten met een groepspolis waarbij mensen zonder uitsluitingen worden aangenomen, dan zijn er 2 mogelijkheden:
1. Zelf een maatschappij op starten
2. Een verzekeraar vinden waarbij we de groep onder kunnen brengen.

1. Stel we richten zelf een maatschappij op: Dit zal een reuzeklus worden waar echt enorm veel tijd en kapitaal in geinvesteerd moet worden (en pas op want iedere maatschappij moet een fiks bedrag garantiekapitaal achter de hand hebben), wat ook meteen de reden is dat er relatief zeer weinige "nieuwe" maatschappijen op de markt komen). Maar stel nu eens dat dit lukt en mensen kunnen zich zonder uitsluitingen verzekeren. Dankzij het feit dat er niet met uitsluitingen wordt gewerkt, zullen de premies in principe hoger moeten zijn dan bij een vergelijkbaar plan waarbij wel met uitsluitingen wordt gewerkt. Als er geen verzekeringsplicht is, ben ik dan ook bang dat iedereen die gezond is, zichzelf wel 2 keer achter de oren zal krabben alvorens meer premie te gaan betalen alleen maar vanuit het oogpunt van solidariteit. We mogen gevoegelijk aannemen dat de gezonde mensen voor de goedkopere variant zullen gaan. De mensen met reeds bestaande aandoeningen zullen vervolgens wel voor ons plan gaan, met naar verhouding veel claims tot gevolg waardoor de premies jaar op jaar omhoog moeten tot het plan zichzelf helemaal heeft opgeblazen.
2. Een verzekeraar vinden waarbij we de groep onder kunnen brengen is meer realistisch. Sterker nog, we hebben zelf al een dergelijke groepspolis lopen op ons kantoor.
Stel we vinden een maatschappij die akkoord gaat met een plan waarbij niet met uitsluitingen wordt gewerkt: De premies zullen hoger dan standaard (rechtstreeks bij de maatschappij) worden, dus ook hierbij zullen de mensen zonder aandoeningen niet instappen.
Onderbrengen bij een bestaande verzekeraar zal korting opleveren als we de acceptatiecriteria van de maatschappij accepteren (oftewel als ze met uitsluitingen mogen werken).
Dit zien we bij onze bestaande groepspolis (waarbij leden van de Hua Hin International Expats Club, een club die we zelf hebben opgericht, een korting krijgen van 20 % op de normale premies). Deze groepspolissen hebben echter 1 groot nadeel: De maatschappij zal met de jaarlijkse premieverhogingen kijken naar de loss ratio van die groep. Oftewel, als er relatief weinig deelnemers in zitten, kan een klein aantal "dure" deelnemers het jaar erop al zorgen voor een fikse premieverhoging, misschien wel hoger dan de standaard premies van die maatschappij. Als dat gebeurt, gaan de gezonde mensen zich weer een keer achter de oren krabben en de groep verlaten. De dure mensen blijven zitten waardoor de groep zichzelf opblaast. Vanwege dit risico gaan wij zeer behoudend om met onze bestaande groepspolis en kijken we echt aan wie we dit wel of niet aanbieden. En dat is een situatie die je eigenlijk niet wenst als je gaat voor een op solidariteit gebaseerde verzekering. Er lopen en liepen in Thailand al een aantal van dit soort groepspolissen en de meeste zijn al opgeblazen of zullen worden opgeblazen.

Kortom Kees, naar onze bescheiden mening is voor deze weg kiezen vrijwel zeker kiezen voor een doodlopende weg. Simpelweg omdat het allerbelangrijkste criterium onbtreekt, en dat is verplicht verzekeren. Alles wat je onderneemt op basis van vrijwilligheid zal stranden omdat gezonde mensen voor hun eigen portomonnee zullen kiezen en niet voor solidariteit met elkaar.

Nog 2 andere overwegingen voordat je in slaap dommelt bij het lezen van al mijn mijmeringen:
-Eigenlijk is iedere verzekering die je nu al kan afsluiten een groepspolis. Zo biedt April verzekeringen aan voor de groep expats. Als het zo zou zijn dat deze maatschappijen woekerwinsten maken, dan zou het oprichten van een onderlinge lucratief kunnen zijn voor de deelnemers. Maar, geloof het of niet, dergelijke maatschappijen hebben een topjaar als ze 5 % winst maken, meestal is het beduidend lager dan dat.
-Een onderlinge is gebaseerd op solidariteit. Dela, de uitvaartverzekeraar staat voor Draagt Elkanders Lasten. Een goed voorbeeld van een onderlinge zou zijn als je met 10 vrienden bij elkaar gaat zitten en afspreekt ieder jaar zoveel geld in een pot te stoppen en daarvan de ziekenhuiskosten te betalen. Hoe solidair ga je zijn als je ziet dat je buurman, 1 van de 10 deelnemers, in de penopauze komt en besluit voortaan iedere dag 2 flessen rum achter elkaar leeg te drinken en vervolgens er een sport van maakt om zonder helm met 200 kilometer per uur op de motor door het dorp te gaan scheuren? Er is een reden waarom maatschappijen zaken uitsluiten en voorwaarden hebben.
Zelfs met een onderlinge op heel kleine schaal kom je hier niet onderuit.

Wij zijn aktief aan het kneden en polsen bij de internationale verzekeraars (de Thaise verzekeraars zijn simpelweg te slecht) met het verzoek een plan op te stellen dat een goede dekking biedt maar waarbij de topziekenhuizen (zoals Bangkok Hospital, Bumungrad etc.) zijn uitgesloten. Er is niets mis mee naar een iets minder luxe ziekenhuis te gaan mits ze maar goede zorg bieden.
Hier zien we meer heil in dan een hele organisatie van de grond af op te bouwen.

Maar beste Kees, interessant blijft het. Als verzekeringskantoor staan wij dan ook graag open om onze connecties, know how en mankracht in te brengen in welk initiatief dan ook, mits er een gezonde kans is op een goed resultaat. Het bovenstaande is enkel en alleen hoe wij er op dit moment tegenaan kijken, maar laten we de discussie openhouden!

Einde schrijven van Matthieu.

hutspot
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 147
Lid geworden op: zaterdag 17 december 2011, 07:17

Re: Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

#52 Bericht door hutspot » dinsdag 07 april 2015, 11:02

en de bal ligt weer in deze hoek..

een onderlinge, zoals het schijnt te heten, is de eenvoudigste oplossing, alleen zullen bestaande ziektebeelden,
laatste twee jaar bijvoorbeeld en maximalisatie van vergoedingen (bijvoorbeeld van medische ingrepen maar niet voor
de hospitalisatie op zich) hierin verwerkt moeten worden

het moet niet te moeilijk gemaakt worden en zeker niet door onszelf

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

#53 Bericht door Jeanette » dinsdag 07 april 2015, 13:51

De vraag is --> gaan mensen op latere leeftijd nog een pot vullen met geld bestemd voor toekomstige ziektekosten?
Terwijl je weet dat de premie die je NU betaalt opgaat aan kosten van mede verzekerden en arbeidsloon?
(Kan een 'onderlinge' failliet?)

Of gaan ze er voor zelf sparen.

Of wachten en kijken waar het schip strand. (dood ga je ooit toch, nu wil ik (iets ruimer) leven)

Of 8 maanden Thailand en 4 maanden Europa.


:?: :?: :?:

hanshu

Re: Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

#54 Bericht door hanshu » dinsdag 07 april 2015, 17:07

Dat zijn veel vragen Jeanette...
Is dit maak het verhaal zelf af en kleur de plaatjes?
Ik zelf hou het bij 8/4

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

#55 Bericht door elst99 » dinsdag 07 april 2015, 17:45

Wij ook of zoals nu 4 maanden Thailand e/o 8 maanden Nederland, als de gezondheid en de leeftijd dat toelaat.
Maar degene die al alles in Nederland heeft achtergelaten is dat geen optie meer.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2398
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

#56 Bericht door serpay » dinsdag 07 april 2015, 18:08

helaas dit zal nooit werken met alleen oudjes met veel kwalen en gebreken,
misschien een beetje lomp om te zeggen
maar iedere onderneming heeft een bron van zekere inkomsten nodig.
en hier geen of weinig verzekerden die alleen inleg en geen gebruik maken van kosten,
dan zal er niets of nihil uitgekeerd of toegepast worden.
vraag: wanneer worden jullie wakker en zien zelf in dat dit niet gaat!!!!!
Alfisti rebeli

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

#57 Bericht door prajak » woensdag 08 april 2015, 00:55

Dit is een discussiestuk Serpay, meer niet.

hutspot
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 147
Lid geworden op: zaterdag 17 december 2011, 07:17

Re: Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

#58 Bericht door hutspot » woensdag 08 april 2015, 04:30

prajak schreef:Dit is een discussiestuk Serpay, meer niet.

dan maar een rondje?
wie is geinteresseerd??

Ik.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

#59 Bericht door printen44 » woensdag 08 april 2015, 04:37

Ik plaatste het schrijven van Matthieu, een deskundige op het gebied van verzekeringen, en wacht op de reactis. Net zoals Prajak schrijf, het is een discussiestuk, waar wij op zoek zijn nat alternatieven. Of zoals men ook al zegt: "looking outside the box".

En Serpay, als Thoma Edison dacht, al voor hij begon aan de elektrische lamp, dat het niks zou worden, zaten we nu nog met een olielampje. Bij wijze van spreken. Iets de grond in boren is veel makkelijker dan een opbouwende bijdrage leveren.

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1007
Lid geworden op: woensdag 26 augustus 2009, 21:56
Locatie: nongkhai

Re: Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

#60 Bericht door yandre » woensdag 08 april 2015, 05:59

nu stuk gelezen van matthieu en wat de problemen zijn groten deels.
wat is het probleem met thaise verzekeringen niet betrouwbaar
tot een bepaalde leeftijd verzeker baar ??? enz
als maar ik denk simpel je kan verzekeren tegen redelijk tarief wat is
er op tegen ok staats zieken huis zijn vip kamers de behandeling is goed
vind ik voor operatie weet ik niet ? zijn meestal de zelfde artsen die ook
in prive hospitaal werken .
nu als je wat mankeert zullen er ook vele zijn die naar staats zieken huis gaan
als het nodig is denk .
is natuurlijk wat je wilt lijkt mij als het ene zieken huis het niet kan sturen ze je door
gebeurt in nederland ook.
mischien het probleem aceptatie tot bepaalde leeftijd en een bepaald max aan behandelings kosten
bij de thaise maatschapijen ?
ok je moet soms lang wachten vele voor je maar goed dat moet je op de koop toe nemen .
ja en als die mogelijk heid er ook niet is ja wordt het moeilijk zelf betalen als je dat kan ?
of naar nederland .

Plaats reactie

Terug naar “Verzekeren in Thailand”