Terugbetalen van onterecht gekregen toeslagen

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Terugbetalen van onterecht gekregen toeslagen

#1 Bericht door prajak » vrijdag 27 maart 2015, 15:37

Dit las ik vandaag...

http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2015 ... nland.html

Dat is aardig van meneer Wiebes, het invorderen van onterecht uitbetaalde toeslagen aan mensen die inmiddels NL verlaten hebben. Want het gaat om 168 miljoen euro door dat systeem van 'eerst uitbetalen en dan pas terdege controleren'. Dat systeem gaat hopelijk op de helling.

Voor invorderen moet er eerst een aanslag zijn. Een voorlopige, een definitieve of een navorderingsaanslag. Is die er dan volgt de bekende acceptgirokaart en wordt er niet betaald dan krijg je onaangename zaken in de bus of onaangename mensen aan de deur.

Maar jij ligt op een lekker warm strand te bakken!

Zover ik weet kun je een vordering 'warm houden' als nergens verhaal mogelijk is. Warm houden tot de AOW komt, het pensioen of een erfenis. Dat kost het Rijk geld, mankracht want dit is handwerk, maar die kosten worden bij de vordering geteld.

En komt dan die AOW dan volgt beslag en gaat men piepen. Maar of de invorderingswetten een zeer lang lopende 'warmhoud periode' toestaan, dat heb ik nu niet paraat. Dat kan wellicht Lammert uitleggen?

Maar er van tussen gaan met belastingcenten is ongepast. Wiebes staat aan de goeie kant van de lijn.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Terugbetalen van onterecht gekregen toeslagen

#2 Bericht door prajak » zaterdag 28 maart 2015, 00:54

Omdat Lammert dit hoofdstuk niet in kon gisteren schreef hij deze reactie in een pb aan mij. (Vreemd, want dit item is niet op slot gezet door Chang).

(Een pb plaatsen mag eigenlijk niet maar dit is een 'zakelijke' pb...)

'...Er geldt een verjaringstermijn van 5 jaren (kleine vorderingen). Dus minimaal 1 x per 5 jaren de belastingplichtige aanschrijven over z'n nog lopende schuld en deze (de verjaring) wordt weer voor 5 jaar 'gestuit'.

De ervaring is echter wel dat zo'n schuld al veel eerder als 'oninbaar' wordt afgeschreven, mocht zij niet te innen zijn. Dan blijft er overigens nog wel een 'natuurlijke verbintenis' bestaan. Mocht dus de belastingplichtige toch nog eens besluiten om zijn schuld te voldoen, dan kan hij zich later niet beroepen op 'onverschuldigde betaling'. Maar een halve zool natuurlijk die zo'n betaling alsnog doet!

Beslag op AOW is niet of nauwelijks mogelijk, gelet op de beslagvrije voet. Maar heb je daarnaast nog een andere bron van inkomsten uit Nederland, zoals een (particulier) pensioen, dan is het onmiddellijk en voor de volle mep bingo....'

Dus 'warm houden' kan. Maar zal mankracht vergen en daarom schrijft de overheid de vordering na x jaren maar af.

De beslagvrije voet geldt overigens lang niet altijd. Ik meen dat als je buiten NL woont OF buiten de EU dat er geen beslagvrije voet geldt. Dan kan men incasseren zelfs uit de AOW. Dat heeft in de Thailand forums ook eens de aandacht gekregen.

Dank.
Laatst gewijzigd door prajak op zaterdag 28 maart 2015, 01:18, 2 keer totaal gewijzigd.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Terugbetalen van onterecht gekregen toeslagen

#3 Bericht door prajak » zaterdag 28 maart 2015, 00:58

De grijze cellen doen het nog...

viewtopic.php?f=15&t=817149&hilit=beslagvrije

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Terugbetalen van onterecht gekregen toeslagen

#4 Bericht door Lammert de Haan » zaterdag 28 maart 2015, 01:54

prajak schreef:Omdat Lammert dit hoofdstuk niet in kon gisteren schreef hij deze reactie in een pb aan mij. (Vreemd, want dit item is niet op slot gezet door Chang).

(Een pb plaatsen mag eigenlijk niet maar dit is een 'zakelijke' pb...)

'...Er geldt een verjaringstermijn van 5 jaren (kleine vorderingen). Dus minimaal 1 x per 5 jaren de belastingplichtige aanschrijven over z'n nog lopende schuld en deze (de verjaring) wordt weer voor 5 jaar 'gestuit'.

De ervaring is echter wel dat zo'n schuld al veel eerder als 'oninbaar' wordt afgeschreven, mocht zij niet te innen zijn. Dan blijft er overigens nog wel een 'natuurlijke verbintenis' bestaan. Mocht dus de belastingplichtige toch nog eens besluiten om zijn schuld te voldoen, dan kan hij zich later niet beroepen op 'onverschuldigde betaling'. Maar een halve zool natuurlijk die zo'n betaling alsnog doet!

Beslag op AOW is niet of nauwelijks mogelijk, gelet op de beslagvrije voet. Maar heb je daarnaast nog een andere bron van inkomsten uit Nederland, zoals een (particulier) pensioen, dan is het onmiddellijk en voor de volle mep bingo....'

Dus 'warm houden' kan. Maar zal mankracht vergen en daarom schrijft de overheid de vordering na x jaren maar af.

De beslagvrije voet geldt overigens lang niet altijd. Ik meen dat als je buiten NL woont OF buiten de EU dat er geen beslagvrije voet geldt. Dan kan men incasseren zelfs uit de AOW. Dat heeft in de Thailand forums ook eens de aandacht gekregen.

Dank.
Het klopt dat de beslagvrije voet in principe alleen geldt wanneer je in Nederland woont of vast verblijft. Er heeft zich echter in de afgelopen maanden in de gevallen die ik behandeld heb, een soort van praktijk ontwikkeld welke meer aansluit bij de jurisprudentie. Als de debiteur nl. aantoont dat hij over onvoldoende middelen van bestaan beschikt dan zou de kantonrechter op verzoek alsnog een beslagvrije voet vaststellen. In de met de Belastingdienst getroffen betalingsregeling is hier op voortgeborduurd door het maandelijks af te lossen bedrag vaak iets hoger te stellen dan het geval zou zijn bij volledige toepassing van de beslagvrije voet. Een groot deel van bijv. de AOW bleef derhalve echter buiten schot. Heb je daarnaast ook nog een (bedrijfs)pensioen dan is het natuurlijk wel volop 'bingo'. Maar dat is ook het geval als je in Nederland woont.
Je ziet maar weer: de belastingambtenaren zijn zo slecht nog niet! :giggle2:
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Terugbetalen van onterecht gekregen toeslagen

#5 Bericht door Lammert de Haan » zaterdag 28 maart 2015, 02:25

Lammert de Haan schreef:
prajak schreef:Omdat Lammert dit hoofdstuk niet in kon gisteren schreef hij deze reactie in een pb aan mij. (Vreemd, want dit item is niet op slot gezet door Chang).

(Een pb plaatsen mag eigenlijk niet maar dit is een 'zakelijke' pb...)

'...Er geldt een verjaringstermijn van 5 jaren (kleine vorderingen). Dus minimaal 1 x per 5 jaren de belastingplichtige aanschrijven over z'n nog lopende schuld en deze (de verjaring) wordt weer voor 5 jaar 'gestuit'.

De ervaring is echter wel dat zo'n schuld al veel eerder als 'oninbaar' wordt afgeschreven, mocht zij niet te innen zijn. Dan blijft er overigens nog wel een 'natuurlijke verbintenis' bestaan. Mocht dus de belastingplichtige toch nog eens besluiten om zijn schuld te voldoen, dan kan hij zich later niet beroepen op 'onverschuldigde betaling'. Maar een halve zool natuurlijk die zo'n betaling alsnog doet!

Beslag op AOW is niet of nauwelijks mogelijk, gelet op de beslagvrije voet. Maar heb je daarnaast nog een andere bron van inkomsten uit Nederland, zoals een (particulier) pensioen, dan is het onmiddellijk en voor de volle mep bingo....'

Dus 'warm houden' kan. Maar zal mankracht vergen en daarom schrijft de overheid de vordering na x jaren maar af.

De beslagvrije voet geldt overigens lang niet altijd. Ik meen dat als je buiten NL woont OF buiten de EU dat er geen beslagvrije voet geldt. Dan kan men incasseren zelfs uit de AOW. Dat heeft in de Thailand forums ook eens de aandacht gekregen.

Dank.
Het klopt dat de beslagvrije voet in principe alleen geldt wanneer je in Nederland woont of vast verblijft. Er heeft zich echter in de afgelopen maanden in de gevallen die ik behandeld heb, een soort van praktijk ontwikkeld welke meer aansluit bij de jurisprudentie. Als de debiteur nl. aantoont dat hij over onvoldoende middelen van bestaan beschikt dan zou de kantonrechter op verzoek alsnog een beslagvrije voet vaststellen. In de met de Belastingdienst getroffen betalingsregeling is hier op voortgeborduurd door het maandelijks af te lossen bedrag vaak iets hoger te stellen dan het geval zou zijn bij volledige toepassing van de beslagvrije voet. Het overgrote deel van de AOW bleef derhalve echter buiten schot (een betalingsverplichting van rond de € 75,-- per maand). Heb je daarnaast ook nog een (bedrijfs)pensioen dan is het natuurlijk wel volop 'bingo'. Maar dat is ook het geval als je in Nederland woont.
Je ziet maar weer: de belastingambtenaren zijn zo slecht nog niet! :giggle2:
Nog even als aanvulling. De maandelijkse betalingsverplichting was dus wel iets hoger dan het geval zou zijn bij een volledige toepassing van de beslagvrije voet maar geldt voor 2 jaren. Het dan nog niet afgeloste deel is daarbij volledig 'kwijtgescholden' (blijft 'buiten invordering')! Gevolg: een paar blije klanten!
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Terugbetalen van onterecht gekregen toeslagen

#6 Bericht door prajak » zaterdag 28 maart 2015, 03:32

Juist. Maar je moet naar de rechter, lees ik, en dan financieel met de billen bloot. Ik snap nu waarom die 168 M nimmer geheel zullen binnenkomen.

En ik zie dat je nu wel het item hebt kunnen openen. Prima zo.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Terugbetalen van onterecht gekregen toeslagen

#7 Bericht door prajak » maandag 30 maart 2015, 10:15

In een blog staat een verhaal dat me leert dat NL niet is stil gaan zitten.

Een oude man in Thailand krijgt beslag op zijn AOW vanwege ten onrechte ontvangen zorg- en mogelijk andere toeslagen al beweert de man nimmer iets ontvangen te hebben. Zijn belastingconsulent in Nederland (neem ik aan) noemt het een 'moeilijke' zaak en geeft aan dat de belastingdienst geen informatie wil geven.

Trieste zaak en 'men' adviseert dan gelijk maar de nationale ombudsman. Want die kennis is er ogenschijnlijk wel, voor wat het advies waard is. De Nationale Ombudsman werkt niet binnen een paar dagen voor je, een ervaren belastingadviseur heeft het probleem binnen 48 uur op tafel liggen en dat weet je tenminste wat.

Laat ik je nogmaals een tip geven. Hou voor belastingzaken een correspondentieadres in NL aan. Dan is de kans dat post aankomt een dikke factor hoger EN men kan de spullen naar je scannen EN actie kan tijdig worden ondernomen. Want dat hier post is gemist is overduidelijk.

Voordat er beslag wordt gelegd zijn er aanslagen, deurwaarders, oproepen in nationale en regionale pers, etc. maar er zijn mensen die denken dat ze na emigratie een soort invisible man worden. Untouchable of zo.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1583
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Terugbetalen van onterecht gekregen toeslagen

#8 Bericht door Herbergier » woensdag 01 april 2015, 15:22

Ik heb in januari een definitieve berekening Zorgtoeslag 2011 gekregen en moet het hele bedrag over 2011 terugbetalen, omdat ik t/m november 2011 in Nederland woonde heb ik daar een bezwaar tegen gemaakt, want dan heb ik volgens mij in ieder geval t/m november 2011 recht op die toeslag.
Nu heb ik van de Belastingdienst antwoord op mijn bezwaar gekregen en zij komen mij niet tegemoet aan mijn bezwaar, de uitleg was:

De hoogte van het voorschot zorgtoeslag dat u maandelijks ontving, wordt onder andere berekend op basis van geschatte inkomen over heel 2011. Na verloop van het toeslagjaar worden de inkomensgegevens bij de belastingdienst vastgesteld. Bij de berekening van een toeslag wordt uitgegaan van het toetsingsinkomen. Het toetsingsinkomen staat gelijk aan het verzamelinkomen zoals dat door de inspecteur van de Belastingdienst is vastgesteld. Het verzamelinkomen bestaat uit het inkomen uit werk en woning, het inkomen uit aanmerkelijk belang en het belastbare inkomen uit sparen en beleggen. Ook het niet in Nederland belastbaar inkomen (NiNbi) maakt naast het verzamelinkomen deel uit van het toetsingsinkomen. Uw inkomen is vastgesteld op xx,xxx euro. Omdat het inkomen hoger is dan het inkomensgrens voor eenpersoonshuishouden voor de zorgtoeslag, hebt u geen recht op de zorgtoeslag. Daarom wordt nu het teveel ontvangen voorschotten van u terug gevorderd.

Daarom verklaren wij uw bezwaar kennelijk (overduidelijk) ongegrond.


Het zal wat mij aangaat wel kloppen maar ik vind het wel vreemd dat ze daar nu, na drie jaar, pas mee komen, het was ook al vreemd dat ik voor 2011 een zorgtoeslag kreeg, ik heb 31 jaar een eigen bedrijfje gehad, dus ze wisten wat ik ongeveer per jaar verdiende, nu betaal ik in 24 termijnen het bedrag terug, dan valt het wel mee en gelukkig staat de euro laag, alleen heb ik liever dat de euro hoog staat, dan wordt het maandelijkse tebetalen bedrag wel hoger, maar dat kan niet op tegen mijn hogere AOW + pensioenuitkering in Thaise baht.
Alles van waarde is weerloos.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Terugbetalen van onterecht gekregen toeslagen

#9 Bericht door prajak » woensdag 01 april 2015, 15:27

Ik duim met je mee voor de euro naar 50. Maar ik vermoed dat we beiden daarvoor geen duimen genoeg hebben en geen nagels om af te bijten..... :giggle:

Vooruit, een vrolijke noot....

http://www.youtube.com/watch?v=9a3EruvFfFQ

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”