Tijdelijk naar NL voor behandeling; en dan de AOW....

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1007
Lid geworden op: woensdag 26 augustus 2009, 21:56
Locatie: nongkhai

Re: Tijdelijk naar NL voor behandeling; en dan de AOW....

#121 Bericht door yandre » zaterdag 14 maart 2015, 09:19

neemt u mijn lompheid niet kwalijk
ben beetje fabrieks doof van daar :cheesy:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Tijdelijk naar NL voor behandeling; en dan de AOW....

#122 Bericht door prajak » zaterdag 14 maart 2015, 10:00

Capslock uitzetten, Yandre..... :giggle2:

Dit onderwerp is bijna uitgekauwd op het item SVB-GTW na. Ben benieuwd en wacht af. We hebben hoe dan ook een waardevolle discussie gevoerd; er zijn dingen duidelijk geworden. Dat is het fijne van een forum, daar kun je discussie voeren in tegenstelling tot.....

Van piekeren kun je ook een hartverzakking krijgen, GTW..... :giggle: Morgen zondag en voetbal. Dat is een goed vooruitzicht.

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Tijdelijk naar NL voor behandeling; en dan de AOW....

#123 Bericht door greenthaiway » zaterdag 14 maart 2015, 11:36

driver schreef:
greenthaiway schreef:yandre, je weet dat het gebruik van hoofdletters op internet,
ook hier, wordt ervaren als schreeuwen? :crazy:
Dat is wslijk speciaal voor de oudjes hier die wat moeite krijgen met lezen...
:cheesy: :giggle:

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Tijdelijk naar NL voor behandeling; en dan de AOW....

#124 Bericht door Gardensafari » zaterdag 14 maart 2015, 13:36

driver schreef:
greenthaiway schreef:yandre, je weet dat het gebruik van hoofdletters op internet,
ook hier, wordt ervaren als schreeuwen? :crazy:
Dat is wslijk speciaal voor de oudjes hier die wat moeite krijgen met lezen...
Nee, hun gehoorapparaat is kapot.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Tijdelijk naar NL voor behandeling; en dan de AOW....

#125 Bericht door Lammert de Haan » zaterdag 14 maart 2015, 13:50

greenthaiway schreef:
driver schreef:
greenthaiway schreef:yandre, je weet dat het gebruik van hoofdletters op internet,
ook hier, wordt ervaren als schreeuwen? :crazy:
Dat is wslijk speciaal voor de oudjes hier die wat moeite krijgen met lezen...
:cheesy: :giggle:
Wie zijn nu die "oudjes"? Graag duidelijkheid heren. :giggle3: Overigens vond ik de opmerking niet "Draghi, alias Tragisch" maar "Komisch" (zou wel leuk zijn voor een onderschrift, of bestaat er al zoiets?). :cheesy: :giggle:
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: Tijdelijk naar NL voor behandeling; en dan de AOW....

#126 Bericht door carpediem » zaterdag 14 maart 2015, 14:07

Een verzekering neem je als je kosten zelf niet kan betalen.
M.b.t ziekte zijn veel dingen zelf wel op te hoesten.
In geval van ernstige problemen voor de meeste van ons niet meer, als de kosten in de tonnen gaan lopen.
Het risico is natuurlijk klein dat net jou zoiets zou overkomen, maar als het gebeurt dan heb je wel een groot probleem.
Niet alleen jij maar ook je sociale omgeving die wordt opgezadeld met de morele plicht er financieel iets aan te doen.
Zonder goede verzekering gaat het in Thailand om dood of leven.

Het risico is klein en de premie duur maar omwille van mijn omgeving om niet de verantwoordelijkheid op hen af te schuiven heb ik een goede (Nederlandse buitenland) verzekering.

Als je dat niet kan betalen is het de vraag of je dan wel in Thailand moet gaan wonen.
pluk de dag (carpediem)

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2399
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Tijdelijk naar NL voor behandeling; en dan de AOW....

#127 Bericht door serpay » zaterdag 14 maart 2015, 14:38

carpediem schreef:Een verzekering neem je als je kosten zelf niet kan betalen.
M.b.t ziekte zijn veel dingen zelf wel op te hoesten.
In geval van ernstige problemen voor de meeste van ons niet meer, als de kosten in de tonnen gaan lopen.
Het risico is natuurlijk klein dat net jou zoiets zou overkomen, maar als het gebeurt dan heb je wel een groot probleem.
Niet alleen jij maar ook je sociale omgeving die wordt opgezadeld met de morele plicht er financieel iets aan te doen.
Zonder goede verzekering gaat het in Thailand om dood of leven.

Het risico is klein en de premie duur maar omwille van mijn omgeving om niet de verantwoordelijkheid op hen af te schuiven heb ik een goede (Nederlandse buitenland) verzekering.

Als je dat niet kan betalen is het de vraag of je dan wel in Thailand moet gaan wonen.
100% mee eens :clap: :clap: :clap:
Alfisti rebeli

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Tijdelijk naar NL voor behandeling; en dan de AOW....

#128 Bericht door RuudThai » zaterdag 14 maart 2015, 15:27

carpediem schreef:Een verzekering neem je als je kosten zelf niet kan betalen.
M.b.t ziekte zijn veel dingen zelf wel op te hoesten.
In geval van ernstige problemen voor de meeste van ons niet meer, als de kosten in de tonnen gaan lopen.
Het risico is natuurlijk klein dat net jou zoiets zou overkomen, maar als het gebeurt dan heb je wel een groot probleem.
Niet alleen jij maar ook je sociale omgeving die wordt opgezadeld met de morele plicht er financieel iets aan te doen.
Zonder goede verzekering gaat het in Thailand om dood of leven.

Het risico is klein en de premie duur maar omwille van mijn omgeving om niet de verantwoordelijkheid op hen af te schuiven heb ik een goede (Nederlandse buitenland) verzekering.

Als je dat niet kan betalen is het de vraag of je dan wel in Thailand moet gaan wonen.
Dat is wel erg simpel gesteld.
Ik nam precies 4 jaar geleden een expatverzekering bij April. De 1e premie die ik moest betalen was over het 2e kwartaal van 2011, een bedrag in dollars dus $ 372. De koers van de euro lag toen op 1,40 en de kosten waren dus € 265.
Nu zit ik in een hogere leeftijdscategorie (66-70) en is de premie stevig verhoogd plus de koers van de dollar tegen de euro ligt op 1,05.
Ik kreeg deze week de nota voor het 2e kwartaal van 2015 en die bedroeg $ 929 oftewel € 885. In 4 jaar tijd is deze premie dus € 620 gestegen!!
Dat is gewoon niet meer op te brengen zeker als je in Thailand ook nog al je lasten hebt die je in baht moet betalen terwijl de daarvoor benodigde euro's steeds minder opbrengen!

Dan kun je toch niet zeggen dat je hier maar niet moet gaan wonen als je dat niet kunt betalen? Ik kan niet in de toekomst kijken dus dit was 4 jaar geleden helemaal niet voorzien!
En ja, ik stap waarschijnlijk over van deze dure club naar een iets minder kostende maar het blijft toch een onwelkome rib uit je lijf. :(

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Tijdelijk naar NL voor behandeling; en dan de AOW....

#129 Bericht door prajak » zaterdag 14 maart 2015, 16:04

Dat is TE simpel. Beetje populistisch zelfs. Het bekende Nederlandse vingertje :mrgreen:

Wij zijn in 2006 uit de verzekering gegooid door een nieuwe wet in NL. En ben je dan medisch een kneus dan kom je nergens meer terecht. Zie het verhaal van Dutch.

En dat simpele verhaal hoor je van mensen die klagen dat ze straks, door nog meer nieuwe wetten, mogelijk geen AOW meer krijgen. Dualisme ten top.

Alles heeft meer dan een kant, net als een worst. De malaise in de economie heeft ook niemand van de 'gewone mensen' verwacht en toch verwijt ik niemand dat ie daar geen rekening mee heeft gehouden. Iets roepen zoals hier Carpediem is me echt iets te simpel hoor.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Tijdelijk naar NL voor behandeling; en dan de AOW....

#130 Bericht door printen44 » zaterdag 14 maart 2015, 17:18

Het verhaal van Ruud is vrijwel mijn verhaal. Ik was verzekerd bij April. De premie was niet al te hoog en kon ik makkelijk betalen. Vanaf 1 januari ben ik 70 geworden, de premie ging met grote sprongen omhoog, de euro stort in elkaar en ik moest bijna 150.000 baht per jaar aan premie betalen. En dat voor "ingoing-patient". En ik was elk jaar voor minimaal 30.000 baht aan medicijnen voor mijn ogen kwijt. Dus bijna 200.000 baht op jaarbasis. Met een "Jan Modaal" pensioen en AOW

Zou ik een goede toekomstvoorspeller geweest zijn, was mijn kostje hier gekocht. Had ik geen verzekering nodig. [$) [$) [$) [$) [$)

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Tijdelijk naar NL voor behandeling; en dan de AOW....

#131 Bericht door driver » zaterdag 14 maart 2015, 18:28

[/quote]
Dat is wslijk speciaal voor de oudjes hier die wat moeite krijgen met lezen...[/quote]
:cheesy: :giggle:[/quote]
Wie zijn nu die "oudjes"? Graag duidelijkheid heren. :giggle3: Overigens vond ik de opmerking niet "Draghi, alias Tragisch" maar "Komisch" (zou wel leuk zijn voor een onderschrift, of bestaat er al zoiets?). :cheesy: :giggle:[/quote]
..................................................................................................................................................
Is laatst al wat over geopperd tussen Prajak en mij toch ..maar gezien de huidige stand van zaken en het feit dat oudjes tegenwoordig langer jong blijven is het oudje ongeveer iedereen boven de 70 ?..dan ben je best al oud toch ? :mrgreen:

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Tijdelijk naar NL voor behandeling; en dan de AOW....

#132 Bericht door Gardensafari » zaterdag 14 maart 2015, 21:02

Een beetje onzin wordt hier natuurlijk wel rondgeslingerd.
Als je na je pensionering emigreert, dan weet je dat er medische kosten komen.
Je wordt ouder en staat dichter bij de dood. En maar weinigen gaan gezond dood.
En je verlaat het sociale paradijs Nederland, dus...
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Tijdelijk naar NL voor behandeling; en dan de AOW....

#133 Bericht door prajak » zondag 15 maart 2015, 02:05

De Nederlandse overheid is een onbetrouwbare partner gebleken. En er komt nog wat aan hoor. Onafhankelijk of rechts of links aan de macht is.

Overigens, wij praten er hier nog vrijelijk over, ik heb niet de indruk dat er in dit forum iemand vast zit in zorgproblemen. Maar ik hoor al anders uit zorgkringen.

Diepe ellende. Medische wrakken die uit het vliegtuig gedragen worden en GEEN WLZ zorg krijgen want daar geldt een wachtlijst die een jaar kan duren. Hoppa, drop maar bij broer of zus op de stoep. 'Wilt u het bonnetje even tekenen voor de kosten?' :mrgreen:

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Tijdelijk naar NL voor behandeling; en dan de AOW....

#134 Bericht door Lammert de Haan » zondag 15 maart 2015, 02:50

prajak schreef:De Nederlandse overheid is een onbetrouwbare partner gebleken. En er komt nog wat aan hoor. Onafhankelijk of rechts of links aan de macht is.

Overigens, wij praten er hier nog vrijelijk over, ik heb niet de indruk dat er in dit forum iemand vast zit in zorgproblemen. Maar ik hoor al anders uit zorgkringen.

Diepe ellende. Medische wrakken die uit het vliegtuig gedragen worden en GEEN WLZ zorg krijgen want daar geldt een wachtlijst die een jaar kan duren. Hoppa, drop maar bij broer of zus op de stoep. 'Wilt u het bonnetje even tekenen voor de kosten?' :mrgreen:
Je ziet ik ben nog een beetje laat op. Waarschijnlijk vermoed jij al hoe dat komt: vrijdag een dikke strop met de auto. Zaterdag dus een groot aantal belastingaangiftes afgewerkt en nog wat andere "klantzaken" gedaan. Dus een lange dag. Resultaat: een aantal rapporten maar vooral declaraties liggen klaar voor verzending. :giggle: Immers: geld moet rollen. Als het er bij mij uitrolt dan moet het ook weer binnen rollen. Anders is m'n balans niet in evenwicht zoals ik dat wil. :mrgreen:

Waar ik morgen (eigenlijk al vandaag) tijd voor vrij wil maken, nl. het inschrijven in Nederland (geen enkel probleem) en afsluiten zorgverzekering beantwoord jij in feite al met jouw reactie: als wrak naar Nederland terugkeren; wel "recht op" maar geen "plaats in" de zorg. Ik ken dit soort situaties ook al. Veel sprookjes beginnen met: "Er was eens ..................". Nederland was eens een verzorgingsstaat. Maar dit is al geruime tijd ook een sprookje!

Maar nu is het toch echt tijd om naar bed te gaan anders komen m'n vrouw en ik elkaar nog tegen op de trap!
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Tijdelijk naar NL voor behandeling; en dan de AOW....

#135 Bericht door dutch » zondag 15 maart 2015, 03:27

printen44 schreef:Het verhaal van Ruud is vrijwel mijn verhaal. Ik was verzekerd bij April. De premie was niet al te hoog en kon ik makkelijk betalen. Vanaf 1 januari ben ik 70 geworden, de premie ging met grote sprongen omhoog, de euro stort in elkaar en ik moest bijna 150.000 baht per jaar aan premie betalen. En dat voor "ingoing-patient". En ik was elk jaar voor minimaal 30.000 baht aan medicijnen voor mijn ogen kwijt. Dus bijna 200.000 baht op jaarbasis. Met een "Jan Modaal" pensioen en AOW

Zou ik een goede toekomstvoorspeller geweest zijn, was mijn kostje hier gekocht. Had ik geen verzekering nodig. [$) [$) [$) [$) [$)
Het moest bekend zijn dat April een premie sprong maakt per 5 jaar periode.Schrale troost moge zijn dat dit dan ook de laatste premiesprong is en en in de toekomst niet meer als "kleine" jaarlijkse schommelingen zullen zijn.
Ik betaal bij April momenteel (boven 70 ) zo rond de 5500 euro's per jaar.
Ik heb een wat hoger bedrag voor kamer/per dag gekozen,maar dat hoeft niet.
Het blijft koffiedik kijken en soms is het nemen van de keuze --wel of niet verzekeren-- moeilijk of zelfs nu onmogelijk I.v.m. inkomen.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”