Tijdelijk naar NL voor behandeling; en dan de AOW....

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Tijdelijk naar NL voor behandeling; en dan de AOW....

#106 Bericht door greenthaiway » vrijdag 13 maart 2015, 13:03

Lammert de Haan, je bent je gewicht in goud waard.
Dat is nog eens duidelijk! [|)
Ik zal het antwoord op de vraag aan het SVB hier in dit draadje, zoals eerder gemeld, plaatsen.
Goed nieuws, ik had eerlijk gezegd dit niet verwacht.
Gelukkig heb ik, voorzover ik weet, niets onder de leden maar het is dus, als ik het goed lees,
met Plan B geen probleem om je te laten behandelen in Nederland met behoud van partnertoeslag.
Mooi en bedankt voor de genomen moeite!
Laatst gewijzigd door greenthaiway op vrijdag 13 maart 2015, 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rens
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 209
Lid geworden op: dinsdag 03 februari 2015, 17:06

Re: Tijdelijk naar NL voor behandeling; en dan de AOW....

#107 Bericht door Rens » vrijdag 13 maart 2015, 14:22

Lammert de Haan schreef:De hamvraag: wat gebeurt er met de partnertoeslag van de AOW bij tijdelijk verblijf in Nederland?


Na het starten van dit topic is er een tsunami losgebroken aan reacties waarbij de kernvraag van dit topic, nl. wat gebeurt er met de partnertoeslag nauwelijks aan bod is gekomen.

Om nu deze kernvraag te beantwoorden zou ik kunnen aanhalen en verwijzen naar de verschillende wetteksten en de talrijke jurisprudentie, welke allemaal wijzen op behoud van de partnertoeslag. Ik beschik over de digitale versies van wetteksten en jurisprudentie met toelichting. Raadpleging hiervan is dan ook maar een eenvoudige zaak en vraagt nauwelijks tijd.
Ik wist van het bestaan van Beleidsregels van de SVB en dan is er gelukkig nog wel een losbladige uitgave voorhanden waarin deze informatie is te vinden. Raadpleging hiervan kost echter even wat meer tijd, welke niet altijd direct voorhanden is!.

Maar toch: het antwoord van de SVB op deze vraag was exact te vinden en gelukkig sneller dan ik dacht.
Het lijkt mij dat deze informatie voor de meesten van jullie wat gemakkelijker is te lezen dan al die wetteksten en jurisprudentie. Vandaar dat ik het antwoord van de SVB op deze vraag hier zonder toevoeging of weglating van mijn kant opneem. Aan deze informatie hoef ik nl. niets toe te voegen dan wel toe te lichten. Zij preek voor zich.

Omdat deze informatie wellicht uit “verdachte hoek” komt heb ik haar overigens nog wel kritisch tegen het licht gehouden van wet en jurisprudentie. Maar ook in dat kader bleek zij mij correct.

Wat zegt nu de SVB in haar nieuwste beleidsregels?

SVB Beleidsregels

AOW, Anw, AKW, OBR, Remigratiewet, MKOB, Regeling niet-KOB-gerechtigden, TOG, TAS en TNS
Algemene bepalingen en begrippen
Leefvormen
Een gezamenlijke huishouding voeren

Bijzondere situatie: (tijdelijk) verblijf elders (SB1008)

"Hoewel slechts sprake is van een gezamenlijke huishouding als voldaan wordt aan het criterium van het hebben van hoofdverblijf in dezelfde woning, is in de rechtspraak bepaald (zie bijvoorbeeld CRvB 8 oktober 1992) dat er niet aanstonds een einde komt aan de gezamenlijke huishouding, wanneer één van de partners elders verblijft en dat verblijf kennelijk tijdelijk van aard is. Zulke tijdelijke onderbrekingen zijn bijvoorbeeld een ziekenhuisopname, vakantie en tijdelijke opname in een verpleeghuis.
Mede op grond van deze jurisprudentie heeft de SVB het volgende beleid ontwikkeld.
Als tijdelijke onderbreking geldt een periode van maximaal zes maanden. Bij langer durende of kennelijk definitieve opname in een verpleeghuis van één van de partners wordt de gezamenlijke huishouding niet zonder meer als beëindigd beschouwd. Indien de partners een notarieel samenlevingscontract hebben afgesloten, dan wel uit de relatie een kind is geboren, dan wel het eigen kind van één der partners door de ander is erkend, blijft de gezamenlijke huishouding ongeacht de duur van de opname intact. Dit is anders indien de feitelijke situatie zodanig is dat er geen financiële verstrengeling noch zorg meer is, dan wel de wil tot samenleving niet meer aanwezig is. Aldus wordt in situaties waarin nog een vorm van zorg of wederzijdse verstrengeling bestaat aansluiting gezocht bij de criteria bij het voldoen waaraan wettig gehuwden van wie er één in een verpleeghuis is opgenomen, worden aangemerkt als duurzaam gescheiden levenden (zie SB1002 over duurzaam gescheiden leven). Op deze wijze wordt zoveel mogelijk vorm gegeven aan het beginsel van gelijke behandeling van gehuwden en ongehuwd samenwonenden."

Tot zover het antwoord van de SVB op de vraagstelling van dit topic.

Om nu maar weer een nieuwe discussie te voorkomen wijs ik er nu al vast maar op dat bij (tijdelijke) terugkeer naar Nederland er wél recht op (zorg)toeslag ontstaat maar geen recht op heffingskortingen. Je voldoet immers niet aan de eis (o.a. immigratie naar Nederland) om aangemerkt te worden als binnenlandse belastingplichtige.

“Je bent hier wel en je bent hier niet “: rara hoe kan dat? Een vorm van een “gesleten persoonlijkheid”?

Zie daarvoor echter het Belastingverdrag Nederland-Thailand en vraag 1 van het Belastingdossier. Hierin komen immers ook zaken als voorkomend in de Beleidsregels van de SVB en de jurisprudentie aan de orde als bijvoorbeeld: “naar de omstandigheden beoordeeld” en “waar ligt het centrum van je sociale leven”, zoals dit o.a. kan blijken uit het hebben van een gezamenlijke huishouding, een gezamenlijk kind, de wil om samen te leven en de zorgplicht. Deze zorgplicht gaat binnen de Nederlandse wetgeving trouwens heel ver: zij eindigt niet door (echt)scheiding. Denk bijv. aan de partneralimentatie en de langdurende onderhoudsplicht van ouders t.o.v. hun kinderen. Echter dan ontbreekt de wil om samen te leven!
Lammert,
"Tijdelijk verblijf elders" zoals hierboven omschreven is een situatie die meer opgaat bij het een gezamenlijke huishouding voeren binnen Nederland. Dit heeft niets met je opnieuw volledig inschrijven te maken ten einde in aanmerking te komen voor een ziektekosten verzekering, want daar gaat het Prajak en mogelijk anderen toch om.
Natuurlijk komen er ook mensen naar Nederland voor een medische behandeling en die verblijven dan "tijdelijk elders", maar die laten zich niet volledig inschrijven om juist in Nederland een ziektekosten verzekering te krijgen. Deze mensen hebben al een ziektekosten verzekering en willen slechts een medische behandeling in een Nederlands ziekenhuis.

Wat je ook noemt: " Om nu maar weer een nieuwe discussie te voorkomen wijs ik er nu al vast maar op dat bij (tijdelijke) terugkeer naar Nederland er wél recht op (zorg)toeslag ontstaat maar geen recht op heffingskortingen. Je voldoet immers niet aan de eis (o.a. immigratie naar Nederland) om aangemerkt te worden als binnenlandse belastingplichtige."

Lammert, Er besaat niet iets als een tijdelijke terugkeer in deze situatie, wel gevoelsmatig voor het individu, maar formeel niet. Als je niet voldoet aan de eis van immigratie dus het weer worden van een Nederlands ingezetene met alle rechten en plichten, dan krijg je ook geen ziektekosten verzekering, want de premie daarvoor is immers een deel van je inkomen en en deel van je belastingcenten (inkomens afhankelijke bijdrage). Dus moet je wel volledig ingeschreven staan hoe je het ook draait of keert, en tijdelijk ingeschreven staan bestaat dan dus niet.

Verder noem je dan ook nog eens het Thais Nederlands belasting verdrag, maar dat is totaal niet meer van toepassing, want je hebt Thailand immers vaarwel gezegd om je officieel in Nederland weer te laten inschrijven. Doe je dat niet, dan krijg je immers geen verzekering, en dus ook geen behandeling.

Je hebt niets meer met Thailand te maken! je hebt te kennen gegeven dat je weer in Nederland gaat wonen, want je kunt niet zeggen dat je alleen maar even voor de verzekering en behandeling komt.
Je gaat officieel weer in Nederland wonen en je zult dus moeten voldoen aan de eisen die voor het wonen aldaar worden gesteld, en de rest van de plichten. Je zult dus binnen 5 dagen na aankomst moeten melden voor inschrijven, daarna gaan alle molens weer in werking, ook bij de belastingdienst, na inschrijven kun je een ziektekosten verzekeraar benaderen.
Zoals jij het omschrijft kun je dus alles maar voor de helft doen, en wel de helft die jou toevallig uitkomt.
Je hoeft toch geen deskundige te zijn om te weten dat dit niet gaat werken.

Je verlaat Thailand je moet een woonplek hebben in Nederland die aan de eisen voldoet!
Je schrijft je binnen 5 werkdagen in het GBA in.
Je vraagt dan een ziektekostenverzekeraar om je op te nemen in het bestand.
Je betaalt zelf de premie van die verzekering.
De belasting haalt de rest weg bij je inkomen (Inkomensafhankelijke bijdrage)
Je gaat naar en dokter en hopelijk (afhankelijk van kwaal, maar ik ga er van uit dat het ernstig is ander was je niet geremigreerd) kan de behandeling dan aanvangen. (Wachttijden waren al genoemd).
Ben je `genezen` dan geef je aan, te gaan emigreren, en het hele proces speelt zich dan in omgekeerde volgorde af.

En wat dit allemaal met je partner toeslag doet, dat weet ik niet, ik heb wel een vermoeden.
Ben je, of blijf je, of zelfs mag je, fiscaal partner zijn of blijven met iemand die in het buitenland woont ? Want Thailand is dus buitenland geworden, want je staat nu immers zelf in Nederland ingeschreven.
Ik denk dat de vraag daar dus om draait, of kan draaien.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Tijdelijk naar NL voor behandeling; en dan de AOW....

#108 Bericht door prajak » vrijdag 13 maart 2015, 15:45

Als ik Lammert en Rens goed lees....

Ik ga met een internationale of Thaise polis max 6 maanden naar NL voor behandeling : geen inschrijving gemeente want ik verwacht < 4 maanden weg, geen belastingplicht, geen verlies samenwonen dus behoud p-toeslag.

Of:

Ik ga zonder polis naar NL voor behandeling van max 6 maanden, wil een basispolis en moet me dus wel inschrijven, dat is een wilsverklaring in NL te willen wonen, het nieuwe centrum van economisch en sociaal leven (is dat wel zo, vrouw en kind zitten in Thailand en geven daar mijn centen uit), einde emigratie dus, ik ga belasting -etc- betalen en heb recht op heffingskorting, en heb einde p-toeslag.

Of:

De SVB hanteert de 6-maandstermijn, ik houd p-toeslag, en remigreer verder naar NL want anders krijg ik geen basispolis. Dat zou eten van twee walletjes zijn maar in wetgeving en beleid is dat mogelijk.

We zijn er dus nog niet uit. Die inschrijving in de gemeente zit in de weg. Bij de SVB gaan bellen rinkelen en die zetten de 6-maands toestemming op de tocht.

Wordt een interessante zaak voor de rechters. Maar wie geld heeft om dat te betalen hoeft niet naar NL, die gaat hier het ziekenhuis wel in.

Maar wacht de brief van SVB maar af die GTW heeft gestuurd. Er is nog niemand ziek dus er is nog hoop...... :giggle:

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Tijdelijk naar NL voor behandeling; en dan de AOW....

#109 Bericht door driver » vrijdag 13 maart 2015, 18:20

Denk dat ik maar in Nederland blijf of naar een Europees verdragsland dat scheelt m.i een hoop gedoe in de toekomst en willen we naar Thailand dan 3 maanden oid en weer fijn terug.
Als ik de ( goede ) reacties van Lammert en Rens lees duizelt het me aan alle kanten omdat dit soort info mij te omslachtig is en om dat begrijpend te lezen moet ik daar echt een paar keer voor gaan zitten.

gr driver

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Tijdelijk naar NL voor behandeling; en dan de AOW....

#110 Bericht door Lammert de Haan » vrijdag 13 maart 2015, 18:28

Rens schreef: Lammert,
"Tijdelijk verblijf elders" zoals hierboven omschreven is een situatie die meer opgaat bij het een gezamenlijke huishouding voeren binnen Nederland. Dit heeft niets met je opnieuw volledig inschrijven te maken ten einde in aanmerking te komen voor een ziektekosten verzekering, want daar gaat het Prajak en mogelijk anderen toch om.
Natuurlijk komen er ook mensen naar Nederland voor een medische behandeling en die verblijven dan "tijdelijk elders", maar die laten zich niet volledig inschrijven om juist in Nederland een ziektekosten verzekering te krijgen. Deze mensen hebben al een ziektekosten verzekering en willen slechts een medische behandeling in een Nederlands ziekenhuis.
Rens, een groot aantal argumenten die jij aanvoert kloppen niet en daarmee de gehele kern van je antwoord. Ik heb er nu echter even geen zin in om me hier bezig mee te houden. Ik heb namelijk zwaar de smoor in. Dat ligt niet aan jou, maar ik ben net door de Wegenwacht keurig van Steenwijk naar Heerenveen gebracht met achter ons een auto met een kapotte druk-groep en laat dat nu net mijn auto zijn! :mrgreen: Nu zegt "druk-groep" mij trouwens niet veel, alleen dat het een dure "operatie" is waarvoor geen dekking geldt uit de zorgverzekering).
Morgen kom ik hier op terug.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Rens
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 209
Lid geworden op: dinsdag 03 februari 2015, 17:06

Re: Tijdelijk naar NL voor behandeling; en dan de AOW....

#111 Bericht door Rens » vrijdag 13 maart 2015, 18:34

Prajak,

Als je al een Thaise of internationale polis zou hebben dan vervalt toch eigenlijk de noodzaak om nog naar Nederland te gaan? Dan wordt je behandelt daar waar je woont, of althans in het land waar je woont. Denk niet dat een Thaise verzekering toestemming geeft voor een behandeling in het buitenland.

Zoals je in je tweede punt zegt op het moment dat je naar Nederland gaat dan zul je je moeten inschrijven, en dat houdt dus in; rechten en plichten. Je hebt dan recht op het aangaan van een ziektekosten verzekering, en de verzekering heeft de plicht om je te accepteren ( met uitzondering van de aanvullende polis, die is wel aan voorwaarden gebonden).
Andere plichten vanuit jouw kant (om het even bij jou te houden) zijn dan wel belasting gaan betalen en te moeten voldoen aan hetgeen men verstaat onder "wonen in Nederland" .
Ook dat brengt kosten en vormen van belasting en zo (ook gemeentelijke ?)met zich mee. Misschien ook wel andere maar dat is voor mij al lang geleden om daar nu echt wat over te durven zeggen, maar betalen moet je bijna overal voor om in Nederland te verblijven dat weet ik nog wel.

Ik denk niet dat daar een tijdelijke, dan wel een tussenoplossing voor is, het zou de deur openzetten naar een vorm van "medisch toerisme van ex-Nederlanders" als die dat "even" nodig hebben. Daar trapt "De Staat" niet in, en gevoelsmatig denk ik dat ze daar best wel gelijk in hebben.
Eigenlijk als je er even droogjes naar kijkt dan is het al heel wat dat je al de mogelijkheid hebt om bij terugkomst weer in te kunnen stappen zonder dat er naar ziekte dan wel voorgeschiedenis en of dergelijke gevraagd wordt, of zonder zelfs maar een wachtperiode in acht te moeten nemen.
Ik denk niet dat veel landen die `luxe` aan hun ex-inwoners bieden. (kan dit niet staven overigens) En ja, ik ben het met iedereen eens die zegt dat de situatie van voor 2006 veel beter was, maar ja dat was 2006.

Ik weet niet of dit, en dan ook mogelijk het verlies van de partner toeslag en dergelijke in ogenschouw genomen, een interessante zaak voor de rechters zou worden zoals je je dat afvraagt, ik heb het idee dat hier de deuren toch redelijk goed dichtgespijkerd zitten vwb de gevolgen van het (moeten) remigreren. Je partner meenemen is ook aan 10.000 regels en voorwaarden gebonden (inburgering en wat dies meer) dus dat gaat ook niet zomaar, dit nog afgezien van alle andere dan te ontstane problemen.
Ik doe dus geen uitspraak over het al dan niet verliezen van de P toeslag, ik weet het niet en dat zal de SVB / Belastingdienst wel moeten weten denk ik. Wat ik al in een vorige post heb gezegd: ik denk dat het er om gaat draaien of je al dan niet een fiscaal partner in een ander land kan of mag hebben (geen samenwoon eis?) opdat bepaalde rechten blijven bestaan. Geen idee.

Overigens als los toegevoegde flodder; Een uitgebreide reisverzekering nemen en er in het buitenland/zogenaamde vakantieland er `plotsklaps` achter komen dat er een ernstige ziekte is, dat werkt ook niet. Men zal `mogelijk` de initiële kosten en dergelijke van onderzoek en zo vergoeden, (met de nadruk op mogelijk) maar daarna zal je toch vriendelijk verzocht worden om terug te gaan naar je woonland (misschien betalen ze het transport want dat is goedkoper dan een mogelijk langdurige behandeling) om daar in het woonland dan dus verder behandelt te worden, en daar was je nu net uit weggegaan om dat te voorkomen. Verzekeringsmaatschappijen hebben overal een oplossing voor...., en ze weten natuurlijk hoe dit soort trucs werken.

Daar waar je mee besluit; er is nog niemand ziek daar spreek ik dan ook maar de hoop voor uit dat dit zo blijft.

Gebruikersavatar
Rens
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 209
Lid geworden op: dinsdag 03 februari 2015, 17:06

Re: Tijdelijk naar NL voor behandeling; en dan de AOW....

#112 Bericht door Rens » vrijdag 13 maart 2015, 18:45

Lammert de Haan schreef:
Rens schreef: Lammert,
"Tijdelijk verblijf elders" zoals hierboven omschreven is een situatie die meer opgaat bij het een gezamenlijke huishouding voeren binnen Nederland. Dit heeft niets met je opnieuw volledig inschrijven te maken ten einde in aanmerking te komen voor een ziektekosten verzekering, want daar gaat het Prajak en mogelijk anderen toch om.
Natuurlijk komen er ook mensen naar Nederland voor een medische behandeling en die verblijven dan "tijdelijk elders", maar die laten zich niet volledig inschrijven om juist in Nederland een ziektekosten verzekering te krijgen. Deze mensen hebben al een ziektekosten verzekering en willen slechts een medische behandeling in een Nederlands ziekenhuis.
Rens, een groot aantal argumenten die jij aanvoert kloppen niet en daarmee de gehele kern van je antwoord. Ik heb er nu echter even geen zin in om me hier bezig mee te houden. Ik heb namelijk zwaar de smoor in. Dat ligt niet aan jou, maar ik ben net door de Wegenwacht keurig van Steenwijk naar Heerenveen gebracht met achter ons een auto met een kapotte druk-groep en laat dat nu net mijn auto zijn! :mrgreen: Nu zegt "druk-groep" mij trouwens niet veel, alleen dat het een dure "operatie" is waarvoor geen dekking geldt uit de zorgverzekering).
Morgen kom ik hier op terug.
Geen probleem Lammert en ik hoop dat je mijn argument onderuit kan halen, want daar zouden anderen dan mee geholpen zijn als de situatie zich aan zou dienen.
Heb zojuist Prajak een antwoord gestuurd op zijn post, en ook daar probeer ik wat uiteen te zetten vwb de totale `vestigingsplicht` in Nederland om in aanmerking te kunnen komen voor een verzekering en dus ook behandeling.

Sterkte met de autoreparatie want dat zijn zaken die ook nooit uitkomen.

Weet niet wanneer ik weer kan reageren, ik leef op dit moment op een tijdsverschil van 11 uur ten opzichte van Thailand en doe dapper pogingen omdat terug te brengen naar minder, maar... er zijn een hoop zaken die werken nu niet mee. Misschien straks wel.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Tijdelijk naar NL voor behandeling; en dan de AOW....

#113 Bericht door Lammert de Haan » vrijdag 13 maart 2015, 19:06

Rens schreef: Sterkte met de autoreparatie want dat zijn zaken die ook nooit uitkomen.
Dank je Rens. Dat is inderdaad iets wat je nooit uitkomt. Maar ik bedenk plotseling ook nog een paar positieve punten voor mij. De euro IS naar de gallemiezen. Maar daar hebben Nederlanders in het buitenland meer last van dan ik. Dat is al positief. Daar komt bij dat de aandelenkoersen als gevolg van het bijdrukken door Draghi zeer fors zijn gestegen. En dat is al het tweede positieve punt voor mij. Zie je wel: HET GELUK KAN NIET OP. :mrgreen: :mrgreen:
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Tijdelijk naar NL voor behandeling; en dan de AOW....

#114 Bericht door prajak » zaterdag 14 maart 2015, 01:17

Lammert en Rens, zoals ik al schreef, laten we de reactie van de SVB aan GTW afwachten. Mogelijk is er een oplossing op maat maar ik denk dat door inschrijving in NL de p-toeslag er aan gaat. En zonder inschrijving geen zorgpolis.

Wat het andere betreft, een reispolis biedt uitkomst voor eerste hulp, levensreddend optreden en consolideren. En daarna 'terug' en in dat laatste voorziet die polis standaard. Die zaken zijn ons hier volstrekt duidelijk.

Het eind van het liedje zal mogelijk zijn dat je de behandeling in het nieuwe woonland laat doen en dat uit de spaarpot betaalt. Dat doe ik al 9 jaar (na 2005) en ik ben nog steeds minder kwijt dan de zorgpolis, het eigen risico plus de inkomensafhankelijke bijdrage me in die 9 jaar had gekost.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Tijdelijk naar NL voor behandeling; en dan de AOW....

#115 Bericht door dutch » zaterdag 14 maart 2015, 02:19

Ik volg alles ,zo goed en kwaad als het kan,op redelijke voet.
Als het lukt om een en ander te regelen,prima.Maar wat als je iets krijgt waardoor reizen per vliegtuig onmogelijk wordt (zoals mij dus overkwam)?
Andere vraag.Waar leg je de grens voor wat betreft de te verwachtte kosten?(qua geld)
Ik had gedurende mijn vorige verzekering ( die Engelse) iets gekregen hetgeen onder de ziekenhuisdekking van die verzekering viel,maar niet dringend noodzakelijk was.
Toen ik overstapte naar de nieuwe verzekering(de Franse) had ik dat dus ook vermeld op mijn intekenformulier en werd hiervoor dus bij de nieuwe verzekering uitgesloten.
Heb dat inmiddels laten doen ( voor eigen rekening dus) gedurende mijn verblijf in het ziekenhuis en heb het bedrag van operatie en verblijf dagen etc. zelf cash betaald en van de totaal rekening in mindering laten brengen en de verzekering van de actie op de hoogte gebracht en alles is en geaccepteerd en bevestigd.

Mijn basis vraag blijft dus;Waar leggen jullie de financiele grens en hoe denken jullie iets op te lossen als reizen niet meer kan?
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Tijdelijk naar NL voor behandeling; en dan de AOW....

#116 Bericht door prajak » zaterdag 14 maart 2015, 02:27

Dutch, ik heb in 1998 in Thailand een TIA gekregen en mocht 14 dagen niet vliegen. Dat kwam net aan uit met mijn ticket, ik had geluk. Verder niks last van gehad, wel pilletjes.

De meneer die jij ook kent van de nieuwjaarsduik kreeg 4 aanslagen kort achter elkaar en mocht heel lang niet vliegen. Nu hij wel mag vliegen doch permanent hier woont hebben ze hem uit de polis gegooid. Zijn emigratie is in NL aangetekend. Dat is terecht.

Maar je kaart wel wat aan nu! Na een ernstig infarct mag je niet vliegen dus is NL geen optie. Nou, dan maar achter een orchidee gaan zitten en braaf pilletjes slikken. Alles beter dan achter dubbel glas en naast een geranium.

Over 50 jaar kun je vanuit ons plekkie hier met de trein naar Nederland. Rolstoel er in en rijden maar!

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Tijdelijk naar NL voor behandeling; en dan de AOW....

#117 Bericht door prajak » zaterdag 14 maart 2015, 07:57

Een basispolis nemen VOOR inschrijving bij de gemeente.

Nee en ja.

Nee, geen wettelijke regeling. Eerst inschrijven, dan polis.

Ja, er is een / er zijn zorgverzekeraars die dat aanbieden. Uiteraard op strikte (termijn)voorwaarden. Heb bevestiging van het bestaan daarvan, nu nog de namen. Noem het service, noem het coulance, noem het een bewust genomen commercieel risico. Het zal niet contra legem zijn anders doet men dat niet.

Mijn geheugen klopt dus nog. Valt weer mee..... :giggle2:

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1007
Lid geworden op: woensdag 26 augustus 2009, 21:56
Locatie: nongkhai

Re: Tijdelijk naar NL voor behandeling; en dan de AOW....

#118 Bericht door yandre » zaterdag 14 maart 2015, 08:37

DENK DAT DE GRENS VAN WAT JE AAN GELD MOET HEBBEN VOOR
EEN REDELIJK GECOMPLISEERDE ZIEKTE NIET AAN TE GEVEN IS.
IS ALLEMAAL WEL GOED KOPER HIER MAAR GOED NU MET DE EURO
BATH KOERS VERANDERD DIT OOK SNEL.
DIT ZAL EEN TWIST PUNT BLIJVEN IN GELD BEDRAG IK NEEM AAN DAT
IN EEN LEVENS GEVAARLIJKE TOESTAND DE HULP ALTIJD GEGEVEN WORDT
MAAR HET PRIJSKAARTJE ZAL EEN KEER BETAALD MOETEN WORDEN
MOGELIJK IN GEDEELTE AAN HET ZIEKEN HUIS ?
ZAL PER ZIEKEN HUIS VERSCHILLEND ZIJN.

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Tijdelijk naar NL voor behandeling; en dan de AOW....

#119 Bericht door greenthaiway » zaterdag 14 maart 2015, 08:48

yandre, je weet dat het gebruik van hoofdletters op internet,
ook hier, wordt ervaren als schreeuwen? :crazy:

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Tijdelijk naar NL voor behandeling; en dan de AOW....

#120 Bericht door driver » zaterdag 14 maart 2015, 09:03

greenthaiway schreef:yandre, je weet dat het gebruik van hoofdletters op internet,
ook hier, wordt ervaren als schreeuwen? :crazy:
Dat is wslijk speciaal voor de oudjes hier die wat moeite krijgen met lezen...

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”