Transfer of pension verification form

Post hier al je vragen voor Visa voor Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Transfer of pension verification form

#1 Bericht door prajak » woensdag 25 februari 2015, 06:29

Dat is het dus NIET! Het is een eigen verklaring en die luidt....door mij in NL vertaald....

===

Ik, naam

nationaliteit en paspoortnummer

heb een verlenging van verblijf gevraagd wegens.....

Ik verklaar jegens de Immigratie Officier te Nongkhai dat, als ik volgende keer weer een verlenging vraag, ik mijn pensioen ten bedrage van tenminste 65.000 b/maand naar een bank in Thailand zal overboeken.

En ik breng dan het bewijs van overboeking mee.

De volgende keer neem ik als getuige mee

meneer/mevrouw
nationaliteit
relatie tot mij
adres...ampur...etc .

I heb dit gelezen en bevestig dat ik alle feiten zal rapporteren en teken voor waar....

etc

===


(...I will transfer my pension through the bank in Thailand at least 65,000 bath per month...)

Dit is onduidelijk Engels. Staat er dat ik transfereer 65,000 b iedere maand of staat er 65,000 per maand dus kan ik per 3-etc maanden overboeken ?

Ik denk dat dit een lokale uitspatting is zoals de Imm hier er wel vaker heeft.

Zal eens binnenlopen daar en vragen of dit ook voor mensen die gaan op 8 ton bankgeld geldt. NU snap ik iets: bij de laatste 90 dagen melding vroeg de man 'rechts aan het raam' mij of ik op inkomen ging of op bankgeld. Ik zei toen 8 ton bankgeld.

Iedere Imm post mag aanvullende zaken vragen. ik denk dat hier niks tegen te doen is.

En heb je precies 65.000 b/m en ook geld in NL nodig wat kan gebeuren dan zul je spaargeld aan moeten spreken.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Transfer of pension verification form

#2 Bericht door dutch » woensdag 25 februari 2015, 08:58

Ik gebruik altijd de 800.000 baht ( minimaal) op mijn Thaise bankrekening via een Thaise bank verklaring.
Ik laat in die verklaring altijd opnemen hoeveel er in dat betreffende jaar bij de bank op mijn rekening is binnengekomen en voeg een copie van mijn bankboekje bij.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Transfer of pension verification form

#3 Bericht door prajak » woensdag 25 februari 2015, 09:52

Dutch, de bank maakt voor mij een briefje voor die 8+ ton rekening. Daar staat het saldo op van de dag zelf en dat het er 3 maanden staat. Bij ons moet het van de dag zelf zijn; een dag oud mag niet.......

Brief plus kopie bankboek krijgt de ambtenaar plus kopie van mijn 'ATM'-bankboek waar de opnamen in staan voor living. Alles netjes van handtekening voorzien. En al die dingen gaan direct het archief in; geen mens kijkt er naar.

Ik heb het gevoel dat er een paar lui hebben zitten klooien met hun inkomstenbriefje en dat nu ineens iedereen die op inkomen gaat verdacht is.

De brief die ik heb vertaald staat als vraag in een blog; eens kijken of meer mensen er van hebben gehoord.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Transfer of pension verification form

#4 Bericht door prajak » woensdag 25 februari 2015, 10:24

Ik heb de vraag ook voorgelegd aan forumlid Phranee die een mooie visumsite heeft gemaakt. Hij heeft contact met een Imm Post in zijn regio en als hij dat wil navragen dan weten we of dit landelijk is dan wel een lokaal initiatief.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Transfer of pension verification form

#5 Bericht door brake034 » woensdag 25 februari 2015, 13:28

Zie mijn post van 23 januari viewtopic.php?f=9&t=822974&start=15?!
Marcel

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Transfer of pension verification form

#6 Bericht door prajak » woensdag 25 februari 2015, 15:20

Ik lees dat Brake034 niet meer nodig had dan het standaard verhaal. Het kan zijn dat men in Nongkhai nu het wiel wil uitvinden.

Ik wacht op verdere reacties.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Transfer of pension verification form

#7 Bericht door brake034 » woensdag 25 februari 2015, 15:41

Prajak, heb jij ooit een poging gewaagd om de inkomsten verklaring te gebruiken in plaats van de 8 ton op de bankrekening?
Marcel

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Transfer of pension verification form

#8 Bericht door prajak » woensdag 25 februari 2015, 16:50

Ja, jarenlang. En steeds gelukt op de 'oude' manier al moet je in Nongkhai de verklaring van de ambassade in Thai laten vertalen EN een verificatie van de handtekening tonen. Men is hier lastig.

Maar toen de koers aardig werd heb ik veel geld naar hier overgemaakt en nu ga ik al een paar jaar op 8 ton.

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Transfer of pension verification form

#9 Bericht door Ben » woensdag 25 februari 2015, 20:38

prajak schreef:Dutch, de bank maakt voor mij een briefje voor die 8+ ton rekening. Daar staat het saldo op van de dag zelf en dat het er 3 maanden staat. Bij ons moet het van de dag zelf zijn; een dag oud mag niet.......

Brief plus kopie bankboek krijgt de ambtenaar plus kopie van mijn 'ATM'-bankboek waar de opnamen in staan voor living. Alles netjes van handtekening voorzien. En al die dingen gaan direct het archief in; geen mens kijkt er naar.

Ik heb het gevoel dat er een paar lui hebben zitten klooien met hun inkomstenbriefje en dat nu ineens iedereen die op inkomen gaat verdacht is.

De brief die ik heb vertaald staat als vraag in een blog; eens kijken of meer mensen er van hebben gehoord.
Ik heb het gevoel dat er een paar lui hebben zitten klooien met hun inkomstenbriefje en dat nu ineens iedereen die op inkomen gaat verdacht is.
Je gevoel is goed dutch.
Sinds de nieuwe regeling is ingegaan dat de ambassades niets hoeven te controleren maar alleen te verifieren door een stempel te zetten ,is de fraude expliciet gestegen alsdus een medewerker van de imm Bangkok .
Amerikanen konden het op deze wijze al jaren, de ambassade zette alleen een stempel. Ik heb zelfs formulieren van amerikanen met een gekopieerde stempel inlc handtekening gezien voor Nong Kai. :o :roll: :giggle:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Transfer of pension verification form

#10 Bericht door prajak » donderdag 26 februari 2015, 00:13

'...Je gevoel is goed dutch....'

Teveel aan de stroopwafels gezeten, heer Ben? :giggle2:

De meneer in Nongkhai die dat 'ritselde' voor buitenlanders is inmiddels het land uit.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Transfer of pension verification form

#11 Bericht door dutch » donderdag 26 februari 2015, 00:46

prajak schreef:'...Je gevoel is goed dutch....'

Teveel aan de stroopwafels gezeten, heer Ben? :giggle2:

De meneer in Nongkhai die dat 'ritselde' voor buitenlanders is inmiddels het land uit.
Hij wist dat dat ook mijn gevoel was :thumbsup:
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Transfer of pension verification form

#12 Bericht door prajak » donderdag 26 februari 2015, 03:52

Heb vanmorgen andere emigranten gevraagd en die spreken er schande van.

Het is immers geen voorschrift uit de wetgeving maar een extra vraag van de Immigration hier. Nergens in de wetgeving staat dat je het inkomen of tenminste 65.000 baht daarvan naar hier moet boeken. En verder bestaat er ook nog zoiets als pinnen uit een buitenlandse bankrekening.

Heb de wetgeving nog even opgezocht....

http://www.mfa.go.th/main/en/services/1 ... ay%29.html

A copy of bank statement showing a deposit of the amount equal to and not less than 800,000 Baht or an income certificate (an original copy) with a monthly income of not less than 65,000 Baht, or a deposit account plus a monthly income totalling not less than 800,000 Baht.

Dus wat iemand anders kletst over dit item, de wetgeving is duidelijk. Maar zoals gezegd, de Immigration mag meer informatie vragen.

Ik denk dat Joep er niets aan kan doen of hij moet verhuizen richting Udon Thani.

Ik ga er nog binnenlopen om te vragen of ook mensen met 8 ton in de bank iets dergelijks krijgen. Zover ik hoor van emigranten hier hebben die daar geen last van.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1583
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Transfer of pension verification form

#13 Bericht door Herbergier » donderdag 26 februari 2015, 05:22

Ik heb in januari de envelop van de ambassade, met daarin mijn gestempelde inkomensverklaring, pas op de immigration geopend, dit omdat er nog al eens kopieën aan de immigration worden aangeboden, met natuurlijk het risico dat het inkomen door de ambassade niet goedgekeurd was, dan had ik wel een probleem.
Daarbij vroegen ze op de immigration om mijn bijgewerkt bankboekje en enkele door mij getekende kopieën van de laatste pagina's van dat bankboekje, zodat ze mijn uitgaven konden controleren.
Maar ze vroegen ook om het gele boekje plus kopieën, zodat ze mijn huisadres konden controleren of desnoods het blauwe boekje van mijn vrouw, of bij huur de huisbaas, met de nodige door mijn vrouw (huisbaas) getekende kopieën, want mijn vrouw moet doordeweeks altijd werken en gaat nooit met mij mee naar de immigration en dat was deze keer ook al een probleem, maar alles kwam goed en ik mocht weer een jaar blijven.
Alles van waarde is weerloos.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Transfer of pension verification form

#14 Bericht door prajak » donderdag 26 februari 2015, 07:13

Herbergier, zo werkt het bij mij ook maar ik ga op 8 ton bankgeld.

Niemand kijkt naar de kopietjes van mijn bankboekjes (de Immigratie-rekening en de ATM-rekening) en de huisboeken zijn er bij alsmede het formulier TM30 dat hier als eis wordt gesteld en in mijn paspoort wordt geniet.

Maar ik lees dat bij jou geen eis is dat je het pensioen voor tenminste 65 k baht daadwerkelijk en ook nog eens maandelijks naar Thailand boekt. Als je de uitgaven in de hand houdt en de partner ook inkomen heeft dan kun je met minder toe. Wij maken met ons drietjes ook geen 65 k per maand op.

Nongkhai heeft weer eens wat nieuws. Vermoedelijk veroorzaakt door mensen die het zo nauw niet nemen met hun inkomensverklaring. C'est la vie.

En over wat die ambtenaren af en toe meemaken volgt morgen een stukje in 'Ons leven in Thailand'.

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Transfer of pension verification form

#15 Bericht door Ben » donderdag 26 februari 2015, 11:50

prajak schreef:'...Je gevoel is goed dutch....'

Teveel aan de stroopwafels gezeten, heer Ben? :giggle2:

De meneer in Nongkhai die dat 'ritselde' voor buitenlanders is inmiddels het land uit.
de fraude expliciet gestegen alsdus een medewerker van de imm Bangkok


Dat Carsten weg is week ik allang, Waarschijnlijk te heet aan zijn k**t :cheesy: geen nieuws dus!

Plaats reactie

Terug naar “Visa Thailand”