Belastingen; moet ik iets opzij leggen van mijn AOW?

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Belastingen; moet ik iets opzij leggen van mijn AOW?

#61 Bericht door Lammert de Haan » dinsdag 24 maart 2015, 20:36

dutch schreef:
prajak schreef:Dutch, dit heeft niks met de vrijstelling te maken.

Waar het wel mee te maken heeft hebben we telefonisch besproken en in februari 2016 neem ik contact met je op en kijken we hoe we dat gaan regelen en wie dat gaat doen. En dat geheel volgens jouw wensen zoals besproken.
Ja......ik ben nu weer bij de les.
Probeer het forum zo goed en zo kwaad te volgen,maar lange berichten zijn eigenlijk een stap te ver en ik raakte in de war,vooral door al die nieuwe/vreemde termen die ik las.
Maar Dutch toch, hoe heb ik het nu met jou? Die nieuwe kreet van de Belastingdienst van “kwalificerende buitenlandse belastingplichtige”, die begrijp je niet? Ik zit al zo’n 45 jaar in het “belastingvak” (ja, je moet toch wat te doen hebben, is het niet) maar ik begrijp deze kreet ook niet!

Maar ik heb er wat op gevonden. Elke keer als ik deze kreet lees denk ik bij mezelf:”Lammert, nu moet je eens héél, héél onlogisch gaan denken.” En dan weet ik het weer: als je aan enkele voorwaarden voldoet dan “kwalificeer” je als “buitenlandse belastingplichtige” en wordt je behandeld als (je raad het nooit) .................................. “binnenlandse belastingplichtige”. Als je NIET kwalificeert als buitenlandse belastingplichtige wordt je juist WEL behandeld als buitenlandse belastingplichtige. Logisch toch? Of tocht niet zo logisch? Je proeft het cynisme denk ik wel! :mrgreen:

En weet je hoe de Belastingdienst dat noemt in haar slogan? “Gemakkelijker kunnen we het u niet maken.” En daar hebben ze warempel nog gelijk in ook. Toen de hiervoor benodigde gave door de Schepper werd uitgedeeld stonden zij achter in de rij en bleef er voor hen nog maar weinig over. Toen de gave voor de aanvulling op deze slogan van “Maar wel moeilijker” aan de beurt was stonden zij vooraan. :giggle:

Nu ik dat weet is voor mij de slogan van de Belastingdienst:”Gemakkelijker kunnen we het niet maken. Maar wél moeilijker!” En daar slagen ze elke keer weer in.

Waar zijn toch de belastingambtenaren gebleven van het oude stempel met eerst een opleiding voor adjunct-commies titulair, gevolgd door de opleidingen adjunct-commies, commies, etc.? Allemaal al lang met pensioen. We moeten ons nu behelpen met belastingambtenaren met een zwaar gedevalueerde opleiding. En dat allemaal door verkeerde bezuinigingen: besparen op opleidingskosten!
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belastingen; moet ik iets opzij leggen van mijn AOW?

#62 Bericht door prajak » woensdag 25 maart 2015, 00:08

Lammert, het is de politiek die bezuinigt. Deze maatregel is doodgewoon bezuiniging en zouden ze om de EU- en de verdragslanden heen kunnen dan zouden ze dat nog proberen ook.

Maar hier is iets mis bij de SVB en in de voorlichting aan 'haar' publiek. Zoals ik al schreef aan Greenthaiway in een ander onderwerp in dit forum (medische behandeling in NL), op zo'n helpdesk ontbreekt de specifieke kennis en DAN naar een technisch team lopen lijkt wel gezichtsverlies.

Voor mij is dit opgelost op eigen initiatief.

Hier is geadviseerd een nieuw formulier heffingskorting in te vullen. Voor mensen die nu niets willen doen luidt het advies volgend jaar maart aangifte te (laten) doen en wie helemaal niks doet riskeert een aanslag maar met belastingrente.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Belastingen; moet ik iets opzij leggen van mijn AOW?

#63 Bericht door dutch » woensdag 25 maart 2015, 00:54

Heren bedankt voor de informatie en troostende woorden.

Als ze ons allemaal zo goed weten te vinden met dreigingen van straf boetes en dergelijke,waar is dan de voorlichtings (begrijpbaar) aan de persoon gericht.
Ik ken in mijn omgeving diverse "slechte" gebruikers van de computer en zelfs mensen die er geen hebben.Vaak de "erg" oudjes o.a.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Belastingen; moet ik iets opzij leggen van mijn AOW?

#64 Bericht door Lammert de Haan » woensdag 25 maart 2015, 01:36

dutch schreef:Heren bedankt voor de informatie en troostende woorden.

Als ze ons allemaal zo goed weten te vinden met dreigingen van straf boetes en dergelijke,waar is dan de voorlichtings (begrijpbaar) aan de persoon gericht.
Ik ken in mijn omgeving diverse "slechte" gebruikers van de computer en zelfs mensen die er geen hebben.Vaak de "erg" oudjes o.a.
Daarom zul jij ook wel begrijpen waarom ik soms nog wel eens cynisch overkom als het om "overheidszaken" gaat. Ik ben zelf ook al de 70 gepasseerd maar door m'n werk meegegroeid vanaf de eerste thuiscomputer van IBM naar de nieuwste generatie thuiscomputers van nu. Die eerste thuiscomputer (ik heb hem nog) krijgt het rood op z'n kaken als hij staat naast m'n smartphone. Daarmee vergeleken kan hij vrijwel niets.
Maar ik heb genoeg klanten die echt nog niet behoren tot de groep van "erg" oudjes, zoals jij schrijft en die bewust echt niets met een computer te maken willen hebben en daar dol gelukkig mee zijn. En laat dat alsjeblieft zo. Toch worden ook zij gedwongen bepaalde zaken (denk aan toeslagen) digitaal af te wikkelen. Ik neem dat dan mee bij de afwikkeling van hun belastingaangifte. Dan beoordeel ik nl. ook het recht op toeslagen. Maar eigenlijk zou dat niet nodig moeten zijn en hadden zij de zaak al lang zelf kunnen hebben geregeld. En dan wordt ik wel eens pissig op de "ouderen-onvriendelijke" overheid!
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Belastingen; moet ik iets opzij leggen van mijn AOW?

#65 Bericht door dutch » woensdag 25 maart 2015, 03:21

Lammert de Haan schreef:
dutch schreef:Heren bedankt voor de informatie en troostende woorden.

Als ze ons allemaal zo goed weten te vinden met dreigingen van straf boetes en dergelijke,waar is dan de voorlichtings (begrijpbaar) aan de persoon gericht.
Ik ken in mijn omgeving diverse "slechte" gebruikers van de computer en zelfs mensen die er geen hebben.Vaak de "erg" oudjes o.a.
Daarom zul jij ook wel begrijpen waarom ik soms nog wel eens cynisch overkom als het om "overheidszaken" gaat. Ik ben zelf ook al de 70 gepasseerd maar door m'n werk meegegroeid vanaf de eerste thuiscomputer van IBM naar de nieuwste generatie thuiscomputers van nu. Die eerste thuiscomputer (ik heb hem nog) krijgt het rood op z'n kaken als hij staat naast m'n smartphone. Daarmee vergeleken kan hij vrijwel niets.
Maar ik heb genoeg klanten die echt nog niet behoren tot de groep van "erg" oudjes, zoals jij schrijft en die bewust echt niets met een computer te maken willen hebben en daar dol gelukkig mee zijn. En laat dat alsjeblieft zo. Toch worden ook zij gedwongen bepaalde zaken (denk aan toeslagen) digitaal af te wikkelen. Ik neem dat dan mee bij de afwikkeling van hun belastingaangifte. Dan beoordeel ik nl. ook het recht op toeslagen. Maar eigenlijk zou dat niet nodig moeten zijn en hadden zij de zaak al lang zelf kunnen hebben geregeld. En dan wordt ik wel eens pissig op de "ouderen-onvriendelijke" overheid!
Maar ik leef hier in het verre oosten al zo'n bijna 17 jaar.Ben ook relatief weinig terug geweest in Nederland,de laatste keer is al weer zo'n 7 jaar geleden.
Volg e.e.a. wel,maar ben er toch niet meer echt mee vertrouwd.Nu er plotseling zo'n "belangstelling" voor de emigranten is,denken die daar in Nederland dat onze persoonlijke ontwikkeling allemaal gelijke tred heeft gehouden met ons vaderland.(ik denk hier aan wetgeving,gewoonten en gebruiken etc).
Ik had al relatief weinig vaste band met Nederland omdat ik bijna 22jaren in dienst van een USA company over de aardbol heb rondgezworven.
Ik had alles met de regionale belastingdienst perfect afgehandeld en kon in '98 zelfs vertrekken zonder eind afrekening.Ze kenden me wel en hadden het al twee keer eerder met mij aan de hand gehad.Ik kreeg de belasting eindafrekening toen ik al ruim een half jaar in Indonesie woonde :thumbsup: .Het was overigens dezelfde ambtenaar die mijn emigratie naar Duitsland had afgehandeld die nu de papieren afhandelde voor Indonesie.
dat waren nog eens tijden,persoonlijk contact .
Enfin,we zullen wel zien waar het schip strand.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”