Belastingen; moet ik iets opzij leggen van mijn AOW?

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belastingen; moet ik iets opzij leggen van mijn AOW?

#46 Bericht door prajak » vrijdag 13 maart 2015, 01:42

De SVB heeft niet de moeite willen nemen te reageren op mijn brief van 2 februari j.l.

Even het geheugen opfrissen.

Ik had gezien dat men de heffingskortingen gewoon toepaste. Heb een formulier van internet gehaald en ingezonden en krijg een brief waarin men zegt...

- ze gaan 8,35% belasting inhouden
- maar ik kan zo weer heffingskorting aanvragen

Op 2 februari brief gestuurd en gevraagd naar uitleg want ik heb, zoals bekend, door mijn woonplaats geen recht meer op heffingskorting. Daar komt geen antwoord op, men ziet de bui al hangen.

AOW-ers die nu nog steeds geen belasting betalen over die uitkering, het tarief is 8,35 procent, kunnen nu het beste (anderen zeggen: MOETEN) een formulier heffingskorting downloaden en inzenden met een dikke 'neen' op de vraag of je heffingskortingen wil. Stuur dat aangetekend naar Roermond.

Weblink:

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... nheffingen

Het staat onder downloaden.

Doe je dat niet, doe dan in maart 2016 aangifte van het in Nederland belast inkomen. Dan krijg je een aanslag zonder belastingrente.

En reken er op dat je dan gelijk een voorlopige aanslag 2016 in de bus krijgt. Je komt dan weer in de aangiftemolen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belastingen; moet ik iets opzij leggen van mijn AOW?

#47 Bericht door prajak » dinsdag 24 maart 2015, 10:26

Hoera, vandaag toch antwoord van de SVB in een brief in mijn 'mijn overheid' mailbox.

Nou, komt ie....

'...Geachte heer,

Hierbij ontvangt u een specificatie van uw AOW-pensioen. U kunt hierin zien dat uw AOW-pensioen met ingang van april inderdaad € xxx,57 gaat bedragen.

Naar aanleiding van uw vraag inzake de heffingskorting kunnen wij u meedelen dat u in Nederland belastingplichtig bent omdat u vanuit Nederland een AOW-pensioen ontvangt. U kunt heffingskorting laten toepassen om uw inkomen. Het feit dat u in Thailand woont heeft geen gevolgen voor het aanvragen van heffingskorting. ...'

Nou, deskundigen, kom maar op..... Ik zeg: foute mededeling.

( Dat AOW-pensioen ook fout is dat weten we allemaal maar 'zo noemt men dat nou eenmaal in NL'. AOW is geen pensioen maar een oudedagsvoorziening. )

hanshu

Re: Belastingen; moet ik iets opzij leggen van mijn AOW?

#48 Bericht door hanshu » dinsdag 24 maart 2015, 10:35

Nou, dan kan de broekriem weer even losser..

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belastingen; moet ik iets opzij leggen van mijn AOW?

#49 Bericht door prajak » dinsdag 24 maart 2015, 10:40

Nee dus!

Zie de betreffende pagina's in het 'Belastingdossier postactieven' in dit forum. Vraag 10 oude regeling, vraag 17 nieuwe regeling ingaand 1-1-2015.

hanshu

Re: Belastingen; moet ik iets opzij leggen van mijn AOW?

#50 Bericht door hanshu » dinsdag 24 maart 2015, 11:11

Het lijkt er op dat de heer/mevr van de helpdesk jouw stuk niet heeft gelezen,Prajak. :shock:

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Belastingen; moet ik iets opzij leggen van mijn AOW?

#51 Bericht door RuudThai » dinsdag 24 maart 2015, 11:19

Ha! ik ga meteen alle heffingskortingen aanvragen! Scheelt weer een slok op een borrel :cheesy: :cheesy: ! (ik ben erg benieuwd wat ze mij dan weer op de mouw spelden....)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belastingen; moet ik iets opzij leggen van mijn AOW?

#52 Bericht door prajak » dinsdag 24 maart 2015, 13:16

Die kom je aan het terugbetalen, Ruudthai. Maar zoals ik op enkele plaatsen hoor past het ABP de wetgeving juist toe. Geen heffingskortingen als je woont buiten EU, EER, Zwitserland en de BES eilanden.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Belastingen; moet ik iets opzij leggen van mijn AOW?

#53 Bericht door Lammert de Haan » dinsdag 24 maart 2015, 13:17

prajak schreef:Hoera, vandaag toch antwoord van de SVB in een brief in mijn 'mijn overheid' mailbox.

Nou, komt ie....

'...Geachte heer,

Hierbij ontvangt u een specificatie van uw AOW-pensioen. U kunt hierin zien dat uw AOW-pensioen met ingang van april inderdaad € xxx,57 gaat bedragen.

Naar aanleiding van uw vraag inzake de heffingskorting kunnen wij u meedelen dat u in Nederland belastingplichtig bent omdat u vanuit Nederland een AOW-pensioen ontvangt. U kunt heffingskorting laten toepassen om uw inkomen. Het feit dat u in Thailand woont heeft geen gevolgen voor het aanvragen van heffingskorting. ...'

Nou, deskundigen, kom maar op..... Ik zeg: foute mededeling.

( Dat AOW-pensioen ook fout is dat weten we allemaal maar 'zo noemt men dat nou eenmaal in NL'. AOW is geen pensioen maar een oudedagsvoorziening. )
Zijn ze bij de SVB nu helemaal gek geworden? Wat een armetierige stuntelaars zijn dat. Je kunt dus de heffingskortingen laten toepassen op je AOW. Dat riekt naar "uitlokking" van een economisch delict. Als je nl. bewust foutieve informatie verstrekt aan je werkgever/uitkeringsinstantie over het toepassen van de heffingskortingen kun je beboet worden door de Belastingdienst. En als je iemand aanzet om dat te doen dan maak je je schuldig aan "uitlokking".
Voor jou: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: . Voor de SVB: :clap: :clap: :clap:
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belastingen; moet ik iets opzij leggen van mijn AOW?

#54 Bericht door prajak » dinsdag 24 maart 2015, 15:15

'...Voor jou: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: . Voor de SVB: :clap: :clap: :clap:...'

Ik zou ze omdraaien..... Want ik trap er echt niet in, in die foutenparade van ze.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belastingen; moet ik iets opzij leggen van mijn AOW?

#55 Bericht door prajak » dinsdag 24 maart 2015, 15:41

Voor de twijfelaars, nog maar eens de voorwaarden:

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... vanaf_2015

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belastingen; moet ik iets opzij leggen van mijn AOW?

#56 Bericht door prajak » dinsdag 24 maart 2015, 15:50

Lammert, niet alleen wat jij schrijft is aan de hand.

Had ik niet ZELF een nieuwe verklaring heffingskortingen ingevuld dan zou ik nu geen loonbelasting betalen over mijn AOW. De SVB zou dit uit haarzelf niet aanpassen. Dat is wel gebleken uit mijn AOW over januari.

Ik verwacht dat in februari/maart volgend jaar veel mensen in Thailand (en andere landen) worden verrast met een 'uitnodiging' om aangifte te doen en daarna volgt een voorlopige aanslag 2015 en een voorlopige aanslag 2016 en dan is Sabaaisabaaiburi in last als je van AOW en mogelijk een klein extra pensioen moet leven.

Ik zit me af te vragen of ik de SVB bericht of de politiek of een dagblad of gewoon niks doe.

In dit forum en in een blog is de informatie correct weergegeven. Jou en mij valt niks te verwijten.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Belastingen; moet ik iets opzij leggen van mijn AOW?

#57 Bericht door dutch » dinsdag 24 maart 2015, 16:07

prajak schreef:Voor de twijfelaars, nog maar eens de voorwaarden:

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... vanaf_2015
Het is voor mij,een groot abracadabra
Er worden woorden gebruikt waarvan ik nog nooit gehoord heb en ook de betekenis totaal niet begrijp.
Heb sedert 1998 totaal geen contact met de Dienst gehad ,behalve dan het verzoek om vrijstelling sedert ( denk ik) 2007.
:crazy: :crazy: :crazy:

Ik heb nu ,geloof ik, vrijstelling tot februari 2016
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Belastingen; moet ik iets opzij leggen van mijn AOW?

#58 Bericht door Lammert de Haan » dinsdag 24 maart 2015, 16:13

prajak schreef:Lammert, niet alleen wat jij schrijft is aan de hand.

..........Ik verwacht dat in februari/maart volgend jaar veel mensen in Thailand (en andere landen) worden verrast met een 'uitnodiging' om aangifte te doen en daarna volgt een voorlopige aanslag 2015 en een voorlopige aanslag 2016 en dan is Sabaaisabaaiburi in last als je van AOW en mogelijk een klein extra pensioen moet leven. .......................
Wij zeggen in Nederland:"Dan zijn de rapen gaar". Maar ik denk dat jullie geen rapen eten.

Ik schat dat zo'n 90 à 95% van de in de "EU+" wonende gepensioneerden ook raar zullen opkijken. Velen van hen zullen niet voldoen aan de 90%-eis, belast in Nederland.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belastingen; moet ik iets opzij leggen van mijn AOW?

#59 Bericht door prajak » dinsdag 24 maart 2015, 16:27

Dutch, dit heeft niks met de vrijstelling te maken.

Waar het wel mee te maken heeft hebben we telefonisch besproken en in februari 2016 neem ik contact met je op en kijken we hoe we dat gaan regelen en wie dat gaat doen. En dat geheel volgens jouw wensen zoals besproken.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Belastingen; moet ik iets opzij leggen van mijn AOW?

#60 Bericht door dutch » dinsdag 24 maart 2015, 18:41

prajak schreef:Dutch, dit heeft niks met de vrijstelling te maken.

Waar het wel mee te maken heeft hebben we telefonisch besproken en in februari 2016 neem ik contact met je op en kijken we hoe we dat gaan regelen en wie dat gaat doen. En dat geheel volgens jouw wensen zoals besproken.
Ja......ik ben nu weer bij de les.
Probeer het forum zo goed en zo kwaad te volgen,maar lange berichten zijn eigenlijk een stap te ver en ik raakte in de war,vooral door al die nieuwe/vreemde termen die ik las.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”