Belastingen; moet ik iets opzij leggen van mijn AOW?

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Belastingen; moet ik iets opzij leggen van mijn AOW?

#1 Bericht door prajak » zaterdag 24 januari 2015, 15:42

Is in 2015 de netto-AOW wel helemaal voor mij?

Uiteraard is deze vraag alleen bestemd voor mensen die wonen buiten de EU, de EER, Zwitserland en de BES eilanden.

Vorig jaar zijn de maatregelen aangekondigd en ook in dit forum is er aandacht aan besteed. Want wat is er gewijzigd?

- Geen keuzemogelijkheid meer binnenlandse of buitenlandse belastingplicht
- Daardoor geen recht meer op heffingskortingen
- Een belastingverhoging in schijf 1 van 63 procent.

Belastingverhoging

Om met het laatste te beginnen, ingaande 2015 is de AWBZ, Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten, afgeschaft en daarvoor in de plaats is nu de Wet Langdurige Zorg, WLZ. De premie voor de WLZ is lager dan voor de AWBZ want de kosten zijn voor een deel naar de gemeenten gegaan.

De gemeenten worden er wel voor vergoed. Er kwam budgettair geld te kort en daarom verhoogde men het tarief van de inkomstenbelasting in schijf 1. Kijk maar naar het tarief voor AOW-ers:

2014 tarief schijf 1 18,35% waarvan inkomstenbelasting 5,10%
2015 tarief schijf 1 18.60% waarvan inkomstenbelasting 8,35%

Niks mis mee, toch? In schijf 1 betaal je bijna net zoveel.

Maar wij in buitenlanden betalen na emigratie die premie volksverzekering niet meer. Voor ons blijft staan de inkomstenbelasting die van 5,10 naar 8,35 procent ging. En volgens Bartjens is dat een verhoging van 63 procent.

Hebben jullie gehoord dat in het parlement de politieke partijen die ‘ouderen’ in het vaandel hebben staan hebben geprotesteerd? Ik ook niet.

Heffingskortingen

Wij worden in Thailand nu geconfronteerd met de andere maatregel; het bijkomend effect van het niet meer kunnen kiezen voor binnenlandse belastingplicht, namelijk het vervallen van de heffingskortingen.

Dat was een voordelige regel voor velen. Heffingskortingen krijgen en met name de algemene heffingskorting, de fiscale partner had een tegemoetkoming, het was een optie die de belastingdruk behoorlijk kon matigen.

Dat is nu ook weg. Wij hebben die mogelijkheid niet meer.

Wat is nu het gevolg?

Stel, je hebt alleen AOW in Nederland belast. En dan maar even heel kort door de bocht: Hoeveel is 8,35 van 100? Juist, 1/12 dus je kunt een maand AOW afgeven, afgerond.

Maar dat wordt toch keurig iedere maand ingehouden?

Was dat maar zo. Daar loopt iets fout. Ook anderen met mij vinden dat.

Mijn bruto AOW is ruim 1 euro omlaag gegaan; dat heeft te maken met het inflatiekopje. OK, dat wist ik. Maar de inhouding van belasting is NUL euro. En ik zie in dit forum dat meer mensen geen of heel weinig belasting betalen, althans geen 8,35%.

Wat loopt daar fout?

Ik heb op 29 december 2014 via ‘Mijn SVB’ een vraag gesteld. Antwoord binnen 3 weken en dat is afgelopen op 20 januari. Ik heb een rappel gestuurd maar daar staat ook netjes ‘drie weken’.

Feestdagen, achterstand? Dan past een emailtje maar ook dat niet.

Ik heb een vermoeden.

Toen mijn AOW inging heb ik een formulier voor heffingskortingen ingevuld, vroeger heette dat de loonbelastingverklaring. Ik heb toen gevraagd de heffingskortingen geldend te maken in de uitbetaling van mijn AOW. Uiteraard want ik heb alleen AOW belast in Nederland.

Nu lijkt het er toch heel sterk op dat die aanvraag bij de SVB in de computer is blijven zitten en men geen instructies heeft van de belastingdienst. Een in Thailand wonende gepensioneerde adviseur heeft SVB Roermond gebeld en kreeg dat van enkele mensen te horen. “Belastingzaak”. “Wordt wel rechtgetrokken bij de aanslag”.

Ik acht dat onjuist.

De wet kennen en toepassen

Ook bij de SVB hoort men de wet te kennen en te weten dat je in Thailand, en in de overgrote meerderheid van andere buitenlanden, geen recht hebt op heffingskortingen. En men weet heel goed waar ik woon; bij hen ligt een beschikking van de belastingdienst met vrijstellingen nota bene.

Immers, uit de reactie van een forumlid met overheidspensioen lees je dat op zijn overheidspensioen WEL de heffingskorting is geschrapt. Als het ABP de regels netjes toepast, waarom de SVB dan niet?

Ik wijs op een formeel aspect. Dat wordt straks behandeld onder het hoofdstuk 'Verplichting tot het doorgeven van wijzigingen'.

Aanvraag of wijziging heffingskortingen

Weblink:

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... nheffingen

Het staat onder downloaden.

Ik heb zo’n formulier vorige week gedownload. Ingevuld met ‘neen’ op de vraag over heffingskortingen en aangetekend verzonden naar SVB Roermond. Ik mag aannemen dat die brief daar aankomt en dat men in de uitbetaling over februari netjes loonbelasting van me inhoudt.

Hoeveel moet ik nu betalen over 2015?

Indien alleen AOW belast in Nederland; dan is het sommetje simpel.

Alle maandbedragen optellen, ook de mei-uitkering, en de som maal 8,35 procent. Daarvan trek je af de ingehouden loonbelasting. Dan weet je wat je verschuldigd bent.

Wil je maandelijks wat opzij leggen dan is het sommetje: bruto maandbedrag maal 8,35% min wat men wel van je inhoudt. Na de vakantietoeslag in mei maak je een herberekening.

De tarieven voor AOW-ers op een rijtje

Jaar 2015, alleen inkomstenbelasting:

Schijf 1 tot een inkomen van E 19.822, tarief 8,35%
Schijf 2 van E 19.823 tot E 33.589, tarief 13,85%
Schijf 3 van E 33.590 tot E 57.585, tarief 42%
Schijf 4 alles boven E 57.585, tarief 52%

Belastingrente

Een opmerking ten aanzien van belastingrente. Doe je in 2016 op tijd (voor april) aangifte van het inkomen 2015 dan krijg je uiterlijk 1 juli 2016 bericht over de aanslag en kost het geen belastingrente (vroeger: heffingsrente).

Denk daar aan. Anders kun je over hun fouten rente gaan betalen.

Verplichting tot het doorgeven van wijzigingen

Heb je het formulier heffingskortingen ingevuld, nu of vroeger, dan ben je verplicht wijziging in ‘gegevens’ door te geven aan het uitkerend orgaan. Dat staat op dat formulier.

Overigens, wijzigingen moet je ook doorgeven aan de belastingdienst. Er kan een boete op gezet worden als je ‘wijzigingen’ niet doorgeeft.

Welke gegevens? Dat is volstrekt onduidelijk.

Wijzigingen in persoonlijke gegevens, gezinssamenstelling, adres en dergelijke dien je zeker door te geven aan belastingdienst en aan uitkeringsorgaan, pensioenmaatschappij, etc.

Maar of je aan het uitkerend orgaan ook WETSwijzigingen moet doorgeven, ik las dat ergens, lijkt me wel heel sterk. En helemaal als dat een orgaan is als de SVB. Maar toch geef ik navolgend advies.

Advies

Toch adviseer ik mensen die nu AOW hebben en zien dat de inhoudingen niet kloppen een formulier te downloaden, in te vullen en ‘neen’ aan te kruisen bij die vraag, en aangetekend te zenden naar de SVB.

Iedereen weet het adres....

A I R M A I L
Sociale Verzekerings Bank
Postbus 1244
6040 KE Roermond
The Netherlands
ประเทศ เนเธอร์แลนด์

(Voor wie het wil nalezen, artikel 29 van de Wet op de loonbelasting 1964, te vinden bij wetten.nl)


Enfin, wordt ongetwijfeld vervolgd.......

Volgende artikel gaat over de verplichte aanslag en over de verplichting een aangifte te vragen als je belasting moet bijbetalen. Zelfs Big Bro ziet niet alles...en dat is dan weer aanleiding voor wat scherts en luim.....morgen.

Leuker kan ik het niet maken. En gemakkelijker ook al niet....
Laatst gewijzigd door prajak op vrijdag 10 april 2015, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Belastingen; moet ik iets opzij leggen van mijn AOW?

#2 Bericht door dutch » zaterdag 24 januari 2015, 16:52

Bedankt Prajak.
Ben benieuwd wat voor commentaar er uit de hoek van je fanclub nu weer komt.
Wij.........die met deze publicaties geholpen zijn,waarderen het wel,
:P
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belastingen; moet ik iets opzij leggen van mijn AOW?

#3 Bericht door prajak » zaterdag 24 januari 2015, 17:01

Dank je wel Dutch.

Tot nu hebben ook de grootste criticasters hier en elders waardering laten zien voor Lammerts en mijn vakkennis en het zal nu niet anders zijn. En indien niet, nou dan niet. Als wij maar EEN persoon hiermee van dienst kunnen zijn vinden wij het al best.

Morgen een nieuwe bijdrage, een met scherts en luim en een serieuze.

En met dank aan Chang die me een eigen plekkie heeft gegeven onder 'off topic' om in alle rust de zaken op te bouwen. Want dan kan ik zien hoe het uitpakt want al die lange zinnen kunnen wel eens verspringen.

Dus nu slaapjes doen en tot morgen. En liefst allemaal gezond weer op.

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2399
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Belastingen; moet ik iets opzij leggen van mijn AOW?

#4 Bericht door serpay » zaterdag 24 januari 2015, 20:24

een vraagje misschien dom maar toch vraag ik het.
betalen jullie dit alleen of ook de aowers in nederland ?
of hoeven de aowers dit in nederland niet of minder te betalen?
Alfisti rebeli

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belastingen; moet ik iets opzij leggen van mijn AOW?

#5 Bericht door prajak » zondag 25 januari 2015, 02:02

AOW hoort in Nederland ook tot het belastbaar inkomen. Maar de vraag rond heffingskortingen wel/niet speelt daar niet.

Wij hier zitten nu in een fase van overgang van wel heffingskortingen naar geen heffingskortingen en die overgang gaat niet pijnloos, is ons gebleken.

Wij willen voorkomen dat AOW-ers volgend jaar ineens een dikke aanslag krijgen temeer nu wij weten dat in Thailand mensen wonen die alleen maar AOW hebben. Of dat verstandig is? Daar gaan wij niet over.

Gebruikersavatar
trangerkuda
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 211
Lid geworden op: dinsdag 30 december 2008, 06:58
Locatie: Trang - Thailand

Re: Belastingen; moet ik iets opzij leggen van mijn AOW?

#6 Bericht door trangerkuda » zondag 25 januari 2015, 03:37

Prajak, bedankt voor de informatie.

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Belastingen; moet ik iets opzij leggen van mijn AOW?

#7 Bericht door Jeanette » zondag 25 januari 2015, 04:04

Rob en ik krijgen ieder €728,- netto.
Over bruto kan ik nu niets zien zo gauw.
Maar de belasting is hier wel op ingehouden.
Over onze beide pensioenen houdt men te weinig belasting in en daarrdoor betalen we al 2 jaar een naheffing die groter is als de renteaftrek van onze (kleine) hypotheek.

Wij hebben dus een paar jaar geleden al een belastingschok gehad van - ik dacht - rond de €1500.-

Het feit dat we opeens zo,n hoge aanslag kregen was niet de grootste zeperd - wij kunnen het beter missen dan onze kinderen - maar dat er zo stom wordt omgesprongen met belastinggeld.

:(

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Belastingen; moet ik iets opzij leggen van mijn AOW?

#8 Bericht door greenthaiway » zondag 25 januari 2015, 04:47

@ Jeanette

Dan krijgen jullie totaal precies 8 euro meer dan mijn vriendin en ik.
Grappig 8-)

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Belastingen; moet ik iets opzij leggen van mijn AOW?

#9 Bericht door greenthaiway » zondag 25 januari 2015, 04:49

prajak, je zorgt belasting technisch goed voor ons.
Bedankt, stel dit zeer op prijs.
Laatst gewijzigd door greenthaiway op zondag 25 januari 2015, 06:35, 1 keer totaal gewijzigd.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Belastingen; moet ik iets opzij leggen van mijn AOW?

#10 Bericht door printen44 » zondag 25 januari 2015, 05:44

Prajak, ook namens mijn buurman Frans, bedankt voor de heldere uitleg. We doen er ons voordeel mee.

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2399
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Belastingen; moet ik iets opzij leggen van mijn AOW?

#11 Bericht door serpay » zondag 25 januari 2015, 08:04

prajak schreef:AOW hoort in Nederland ook tot het belastbaar inkomen. Maar de vraag rond heffingskortingen wel/niet speelt daar niet.

Wij hier zitten nu in een fase van overgang van wel heffingskortingen naar geen heffingskortingen en die overgang gaat niet pijnloos, is ons gebleken.

Wij willen voorkomen dat AOW-ers volgend jaar ineens een dikke aanslag krijgen temeer nu wij weten dat in Thailand mensen wonen die alleen maar AOW hebben. Of dat verstandig is? Daar gaan wij niet over.
bedankt prajak dit wist ik dus niet.
Alfisti rebeli

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Belastingen; moet ik iets opzij leggen van mijn AOW?

#12 Bericht door elst99 » zondag 25 januari 2015, 08:54

Geldt toch ook binnen EU, Serpay! Staat tenminste bovenaan in Prajak's artikel
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Belastingen; moet ik iets opzij leggen van mijn AOW?

#13 Bericht door driver » zondag 25 januari 2015, 09:02

elst99 schreef:Geldt toch ook binnen EU, Serpay! Staat tenminste bovenaan in Prajak's artikel
Uiteraard is deze vraag alleen bestemd voor mensen die wonen buiten de EU, Zwitserland en de BES eilanden.


Goed artikel maar voor mij nog 10 jaar weg dus tegen die tijd....

gr driver

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2399
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Belastingen; moet ik iets opzij leggen van mijn AOW?

#14 Bericht door serpay » zondag 25 januari 2015, 10:26

elst99 schreef:Geldt toch ook binnen EU, Serpay! Staat tenminste bovenaan in Prajak's artikel
het ging mij erom of ook in nederland heffingskorting verkregen wordt t.o.v. in thailand.
of ook hier geen heffingskorting meer.
nu een beetje duidelijk elst
Alfisti rebeli

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belastingen; moet ik iets opzij leggen van mijn AOW?

#15 Bericht door prajak » zondag 25 januari 2015, 10:37

Ik zal zelf antwoorden.

Woon je buiten de EU, Zwitserland en die 3 eilandjes dan krijg je geen heffingskortingen meer. Woon je in NL: ja, dan wel.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”