Belastingdossier postactieven; vragen en nieuws

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Belastingdossier postactieven; vragen en nieuws

#1 Bericht door prajak » zondag 11 januari 2015, 15:03

Het dossier is geplaatst in dit hoofdstuk. Het is gesloten. ik zal dit dossier van tijd tot tijd een update geven met de hulp van Chang, iets wat ik elders op internet na redactiewijziging niet meer doe.

VRAGEN

Wij staan open voor algemene vragen. Individueel belastingadvies wordt niet gegeven, daar zijn adviseurs voor in NL en in TH.

Ik zal de vragen zoveel mogelijk zelf beantwoorden. Ik mag de hulp vragen van Lammert en reken dan svp tenminste op een paar dagen.

NIEUWS

Nieuws wordt hier geplaatst door mij. Is het van groot belang dan wordt dat later onder vraag 26 opgenomen in het dossier.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belastingdossier postactieven; vragen en nieuws

#2 Bericht door prajak » maandag 12 januari 2015, 10:27

Vraag 26. Actueel belasting- en ander nieuws in dit kader.

Deze rubriek/vraag wordt steeds van update voorzien en eens per maand aangevuld in het ‘Belastingdossier postactieven’.

Verplicht aangifte vragen
12 januari 2015

Indien je weet dat je over een belastingjaar belasting moet (bij)betalen van 45 euro (voor 2015) of meer dan ben je verplicht dat aan de belastingdienst te melden.

Doe je dat niet dan riskeer je niet alleen de aanslag die je toch moet betalen en uiteraard de heffingsrente maar ook een ordeboete. De boete moet in verhouding staan tot de mate van schuld en de rechter heeft het matigingsrecht.

Adreswijziging doorgeven
12 januari 2015

Je bent verplicht er voor te zorgen dat de fiscus jouw juiste adres heeft als je buiten NL woont. De belastingplichtige is zelf verplicht dat aan de dienst door te geven, ook adreswijzigingen. Daarom staat in het dossier het advies dit in eigen hand te houden bij emigratie.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belastingdossier postactieven; vragen en nieuws

#3 Bericht door prajak » dinsdag 13 januari 2015, 00:33

Weblink om een nieuw formulier te downloaden over het toepassen van heffingskorting. De indruk bestaat dat de SVB die loonheffingskorting nog steeds toepast voor mensen buiten de EU en enkele andere landen terwijl ze daar geen recht op hebben.

http://download.belastingdienst.nl/bela ... 2z5fol.pdf

Dit heette vroeger de loonbelastingverklaring. Invullen en zenden naar de SVB. GEEN recht op loonheffingskorting moet je invullen als je in Thailand woont. Vraag 2a: neen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belastingdossier postactieven; vragen en nieuws

#4 Bericht door prajak » zondag 03 mei 2015, 14:36

Het 'Belastingdossier postactieven' is vandaag aangevuld met vraag 24.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”