(Goede ?) Schrijfvoornemens 2015

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

(Goede ?) Schrijfvoornemens 2015

#1 Bericht door prajak » vrijdag 26 december 2014, 17:11

Je moet toch wat, niet?

Stoppen met paffen :clap: heb ik al gedaan. Afvallen is een vrome wens van de afgelopen 205 jaar en die wens zal ik maar opbergen :oops: . Zuipen doe ik nauwelijks :clap: . Drugs stonden en staan nimmer op mijn gebruikerslijst :clap: . Meer bewegen is een daad van pijnlijke opoffering en over andere zaken zal ik niet uitweiden want dat geeft jaloerse blikken.

Kai ziet me liever niet op de motor iedere dag en heeft me graag thuis. We hebben besloten in 2015 er minder uit te gaan en ons 'huiselijker' te gaan gedragen. Mijn mobiliteit neemt ook niet bepaald toe :( en dus is 'meer thuis' een optie.

En ik schrijf graag. Dat vindt niet iedereen leuk maar het is nu eenmaal zo. Take it or leave it, zei ooit een bekende. Wie schrijft die blijft, is een andere bekende dooddoener.

Ik wil het in januari gaan hebben over navolgende zaken wat betreft 'belasting' en 'poen' en 'zorg'.

1. Technische zaak. Als je -hier in Thailand- alleen AOW hebt wordt er minder ingehouden iedere maand dan je verschuldigd zou zijn aan het Rijk als je jouw AOW vermenigvuldigt met het tarief van de Inkomstenbelasting. Hum, dit wordt heel technisch maar ik denk dat ik in dit forum een blik kan openen naar mensen voor wie belasting een woord is dat thuis hoort op een vel wc-papier.

2. De 4 maanden regeling. Niet emigreren, in NL blijven 4 maanden plus een dag per kalenderjaar, belasting betalen, zorgpolis hebben, woonadres hebben, en 8 maanden (min een dag, voor de preciezen...) in Thailand zijn, wonen, huis hebben, partner hebben. Wat zijn financieel de plussen en minnen en wat is het saldo?

Hebben jullie meegekregen van een NL meneer die 4 maanden en 1 dag in NL is, de andere tijd in Thailand samenwoont met zijn partner/vrouw, en partnertoeslag krijgt van de SVB? En die vraag is nota bene vooraf aan de SVB voorgelegd en hij heeft 'ja' gekregen. Nou, dat lust ik ook wel.

3. Zoals al geopperd hier, we huren met een paar man tegelijk een kamer in NL, schrijven ons daar in, verliezen de alleenstaande-AOW want dat wordt de samenwoon-AOW (partners >65 dus geen partnertoeslag, trouwens, die partnertoeslag wijzigt ingrijpend per 31-12-2014 zoals hier behandeld) en dan rekenen wat goedkoper is in het licht van de zorgpolis, belasting, kamerhuur, tickets etc.

4. Andere ideetjes om aan te rekenen? Kom maar op.

Dus even wachten tot januari en ik zal proberen de lamp over deze onderwerpen te doen schijnen. En het is nog gratis ook. :clap:

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: (Goede ?) Schrijfvoornemens 2015

#2 Bericht door greenthaiway » zaterdag 27 december 2014, 03:25

prajak schreef:
Hebben jullie meegekregen een vraag/opmerking van een NL meneer die 4 maanden en 1 dag in NL is, de andere tijd in Thailand samenwoont met zijn partner/vrouw, en partnertoeslag krijgt van de SVB? En die vraag is nota bene vooraf aan de SVB voorgelegd en hij heeft 'ja' gekregen. Nou, dat lust ik ook :clap:
Lijkt mij ook geen gek idee, maar of het haalbaar is...
Interessant leesvoer komend jaar, ik ga het zeker volgen, alvast beste wensen aan allen voor 2015.

michaleo
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 614
Lid geworden op: zondag 13 september 2009, 12:39
Locatie: Bern CH en Udon Thani TH

Re: (Goede ?) Schrijfvoornemens 2015

#3 Bericht door michaleo » dinsdag 30 december 2014, 22:57

prajak schreef:we huren met een paar man tegelijk een kamer in NL
Een kamer in Nederland?
Warom niet.
Ich will ook altijd een kamer in Zwitserland bewaren, en misschien verhuren, wanneer ik - vanaf 2017 - in Thailand ben.
Hartelijke groetjes uit Bern en Ban Muang! michaleo มิคาเอล

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: (Goede ?) Schrijfvoornemens 2015

#4 Bericht door prajak » woensdag 31 december 2014, 04:22

Michaleo, Michiel, goed je weer hier te zien. :clap:

En wat de woonplaats na emigratie betreft, ik denk dat het verdrag Zwitserland-Thailand mogelijk andere bepalingen heeft terzake woonplaats dan het verdrag dat voor mij geldt. Maar daar heb je zelf ook al naar gekeken, neem ik aan.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: (Goede ?) Schrijfvoornemens 2015

#5 Bericht door driver » woensdag 31 december 2014, 06:35

michaleo schreef:
prajak schreef:we huren met een paar man tegelijk een kamer in NL
Een kamer in Nederland?
Warom niet.
Ich will ook altijd een kamer in Zwitserland bewaren, en misschien verhuren, wanneer ik - vanaf 2017 - in Thailand ben.
Hee Michaleo....mooi weer wat van je te lezen en hopelijk ook weer fotoos van je...

gr driver

michaleo
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 614
Lid geworden op: zondag 13 september 2009, 12:39
Locatie: Bern CH en Udon Thani TH

Re: (Goede ?) Schrijfvoornemens 2015

#6 Bericht door michaleo » donderdag 01 januari 2015, 11:52

prajak schreef:Michaleo, Michiel, goed je weer hier te zien
Ja, als je tijd hebt voor een kopje koffie zien wij ons weer in begin februarie in Nong Khai, OK?
driver schreef:Hee Michaleo....mooi weer wat van je te lezen en hopelijk ook weer fotoos van je...
Als ik mag, graag: ik heb noch fotos van julie 2014 van Nong Khai en Udon Thani :angel:
Hartelijke groetjes uit Bern en Ban Muang! michaleo มิคาเอล

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: (Goede ?) Schrijfvoornemens 2015

#7 Bericht door prajak » donderdag 01 januari 2015, 17:09

Michiel, OK, je hebt mijn telefoonnummer.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”