Het einde van het 'kopje' op de AOW

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
torkom
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1392
Lid geworden op: dinsdag 25 april 2006, 17:55

Re: Het einde van het 'kopje' op de AOW

#136 Bericht door torkom » zaterdag 27 december 2014, 16:30

jomel17 schreef:Volgens mij bedoelt Prajak dat je volgens de Thaise telling bij je geboorte al 1 jaar bent, maar dat de immigratiedienst onze telling aanhoud, dus na je eerste verjaardag ben je pas 1 jaar.
Ok, kan ik me iets bij voorstellen maar terug geredeneerd naar de retirement regel dat zou dus betekenen dat die pas ingaat bij het bereiken van het 51ste levensjaar...?
Sometimes people don't want to hear the truth because they don't want their illusions destroyed.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Het einde van het 'kopje' op de AOW

#137 Bericht door prajak » zaterdag 27 december 2014, 16:43

Mijn post van 21.07 uur geeft de juiste informatie.

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: Het einde van het 'kopje' op de AOW

#138 Bericht door Ashakorat » zaterdag 27 december 2014, 18:43

jomel17 schreef:Volgens mij bedoelt Prajak dat je volgens de Thaise telling bij je geboorte al 1 jaar bent, maar dat de immigratiedienst onze telling aanhoud, dus na je eerste verjaardag ben je pas 1 jaar.
Dat was wel duidelijk. Je moet echter als je dit soort info geeft je aan de wettelijke normen houden en die zijn in thailand hetzelfde als bij ons. Dat de thai onderling andere gewoontes hebben doet er niets toe, het gaat om de wettelijke normen. Als je wat elke afwijking van de wettelijke norm gaat bediscussiëren kun je dit blog wel vol krijgen maar het komt de duidelijkheid niet ten goede.
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Het einde van het 'kopje' op de AOW

#139 Bericht door Gardensafari » zaterdag 27 december 2014, 19:22

Ashakorat schreef:
jomel17 schreef:Volgens mij bedoelt Prajak dat je volgens de Thaise telling bij je geboorte al 1 jaar bent, maar dat de immigratiedienst onze telling aanhoud, dus na je eerste verjaardag ben je pas 1 jaar.
Dat was wel duidelijk. Je moet echter als je dit soort info geeft je aan de wettelijke normen houden en die zijn in thailand hetzelfde als bij ons. Dat de thai onderling andere gewoontes hebben doet er niets toe, het gaat om de wettelijke normen. Als je wat elke afwijking van de wettelijke norm gaat bediscussiëren kun je dit blog wel vol krijgen maar het komt de duidelijkheid niet ten goede.
Dit is een Thailand-forum. Je kunt in Thailand toch heel goed (zelfs waarschijnlijker) tegen de Thaise manier van tellen aanlopen?
Dan is het maar goed dat JIJ weet hou het in elkaar zit.
Een waardevolle aanvulling van Prajak dus. Geen reden om daarop zo kribbig te reageren.
Goed, Kerst is voorbij, maar laat dat welbehagen nu toch even langer in de mens.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Het einde van het 'kopje' op de AOW

#140 Bericht door stevenl » zondag 28 december 2014, 03:58

prajak schreef:Steven, ' en daarvoor moet je boven de 50 zijn.'

Is dat veranderd? Ik meen 50 of +.
Sorry Prajak,

Ik denk dat het duidelijk was wat ik bedoelde voor de hele wereld behalve voor jou.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Het einde van het 'kopje' op de AOW

#141 Bericht door prajak » zondag 28 december 2014, 07:57

Gardensafari, inzake '..Geen reden om daarop zo kribbig te reageren...': niet iedereen waardeert het als je de puntjes op de i zet.

Jij en ik weten als geen ander dan EEN euro het verschil kan uitmaken tussen 'wel' en 'niet' ergens (volledig) voor in aanmerking komen. Het zijn juist die kleine puntjes waar mensen tegenaan lopen als ze eenmaal hier zijn en dan zijn de druiven zuur en de rapen gaar.

De balans van de reacties op mijn cijfermatige exercities en het 'Belastingdossier postactieven' slaat ruim naar de goede kant door. Dat is wat echt telt.

Dijkshoorn
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 7
Lid geworden op: maandag 14 april 2014, 12:11

Re: Het einde van het 'kopje' op de AOW

#142 Bericht door Dijkshoorn » maandag 26 januari 2015, 21:26

Als ik in Thailand woon, wordt mijn AOW gekort omdat het daar goedkoper is?
Indien ik trouw wordt mijn AOW ook lager, dan wordt je dubbel gepakt!
Mijn bezoeklocaties zijn Pattaya en Bangkok over het algemeen.

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: Het einde van het 'kopje' op de AOW

#143 Bericht door Ashakorat » maandag 26 januari 2015, 23:55

Dijkshoorn schreef:Als ik in Thailand woon, wordt mijn AOW gekort omdat het daar goedkoper is?
Indien ik trouw wordt mijn AOW ook lager, dan wordt je dubbel gepakt!
Dus niet trouwen. Zaken die onrechtvaardig zijn omzeilen. Een stukje burgerlijke ongehoorzaamheid.
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Het einde van het 'kopje' op de AOW

#144 Bericht door prajak » dinsdag 27 januari 2015, 00:30

Dijkshoorn schreef:Als ik in Thailand woon, wordt mijn AOW gekort omdat het daar goedkoper is?
Indien ik trouw wordt mijn AOW ook lager, dan wordt je dubbel gepakt!

Nee, Dijkshoorn, je krijgt geen korting op de AOW als je in Thailand woont. Er is een kortingsregeling op het inflatiekopje maar dat staat los van Thailand.

In Thailand krijg je de AOW en toeslagen gewoon uitbetaald als je je aan de voorwaarden houdt; er is immers een BEU verdrag met Thailand. Zou je in een niet-BEU land wonen dan heb je geen recht op toeslagen.

Nee, je krijgt niet minder AOW als je trouwt. Je krijgt minder AOW als je gaat samenwonen. Vroeger had je daarnaast onder voorwaarden recht op partnertoeslag maar na 31-12-2014 worden geen nieuwe beschikkingen partnertoeslag meer verstrekt.

Wees bedacht op controle door of namens de SVB op samenwonen. Wat samenwonen precies is vind je op de site van SVB of je vraagt die voorwaarden bij ze op.

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: Het einde van het 'kopje' op de AOW

#145 Bericht door Ashakorat » dinsdag 27 januari 2015, 12:36

prajak schreef:
Dijkshoorn schreef:Als ik in Thailand woon, wordt mijn AOW gekort omdat het daar goedkoper is?
Indien ik trouw wordt mijn AOW ook lager, dan wordt je dubbel gepakt!


Nee, je krijgt niet minder AOW als je trouwt. Je krijgt minder AOW als je gaat samenwonen. Vroeger had je daarnaast onder voorwaarden recht op partnertoeslag maar na 31-12-2014 worden geen nieuwe beschikkingen partnertoeslag meer verstrekt.

Wees bedacht op controle door of namens de SVB op samenwonen. Wat samenwonen precies is vind je op de site van SVB of je vraagt die voorwaarden bij ze op.
Denk toch dat je er naast zit prajak. "u bent getrouwd of woont samen met uw partner" . Als je getrouwd bent krijg je een paar honderd euro minder dan als je een alleenstaande vrijgezel bent. Als ik ga trouwen maakt het niet uit of ik bij mijn vrouw woon of niet. Krijg een gehuwden aow van 600+
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Het einde van het 'kopje' op de AOW

#146 Bericht door prajak » dinsdag 27 januari 2015, 15:50

Hoe moet ik dat lezen?

' U bent getrouwd of woont samen met uw partner.'

Ik ga daar eens naar zoeken. Mensen die gehuwd zijn en tijdelijk uit elkaar gaan zouden dus de gehuwden AOW krijgen terwijl ze twee woningen aanhouden?

Iets om na te zoeken. Dank voor de tip.

Komt ie....

https://www.svb.nl/int/nl/aow/samenwone ... amenwonen/

Tweede paragraaf. Er staat dat als je uit elkaar gaat en nog gehuwd bent je toch op voorwaarden beiden de alleenstaande uitkering kunt krijgen.

Maar de hoofdregel is: gehuwd en dus de gehuwdenuitkering tenzij.... zie de voorwaarden.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Het einde van het 'kopje' op de AOW

#147 Bericht door prajak » dinsdag 27 januari 2015, 16:06

Eens nadenken over voorgemelde situatie.

Voorbeeld-1

Henk is AOW-er en weduwnaar. Vindt in Thailand een leuk lief, Noi, en trouwt in Thailand met haar. Registreert dat huwelijk in NL. Probeert Noi naar NL te halen. Dat gaat jaren duren want Noi heeft eens een reep chocola gejat en vastgezeten.

Gedurende die lange tijd woont Henk wel alleen in zijn huisje. Dus krijgt hij de alleenstaande-uitkering, denk ik. Ik zou het wel terecht vinden.

Voorbeeld-2.

Bram en Berta zijn 30 jaar getrouwd. Kinderen de deur uit, beiden leuk de poen op orde, beiden aandeelhouder in een familiebedrijf. Scheiden zal in hun geval hoge geldelijke en fiscale gevolgen hebben dus men stelt de scheiding uit. Dan is het in die website gemelde van toepassing; beiden de alleenstaande-uitkering.

Gevalletje andersom maar ik weet niet of men gelogen heeft in dat blog.

Jan woont 4 maanden en 1 dag in NL en 8 maanden in Thailand met zijn lief. Jan heeft AOW en voor zijn lief krijgt hij partnertoeslag. Ik heb me ernstig afgevraagd of dit wel kan maar geef mijn mening voor een betere.

Zo zie je, er zitten veel haken en ogen aan.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Het einde van het 'kopje' op de AOW

#148 Bericht door prajak » dinsdag 27 januari 2015, 23:49

Dijkshoorn, heb nog even doorgelezen en kom tot de conclusie dat trouwen geen goede optie is als je nog niet samenwoont. Want de alleenstaande-uitkering AOW gaat er in beginsel direct aan.

Indien in Thailand kun je dat oplossen door 'voor Boeddha' te trouwen en later, bij samenwonen, het boterbriefje te halen.

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: Het einde van het 'kopje' op de AOW

#149 Bericht door Ashakorat » woensdag 28 januari 2015, 01:14

prajak schreef:Eens nadenken over voorgemelde situatie.

Voorbeeld-1

Henk is AOW-er en weduwnaar. Vindt in Thailand een leuk lief, Noi, en trouwt in Thailand met haar. Registreert dat huwelijk in NL. Probeert Noi naar NL te halen. Dat gaat jaren duren want Noi heeft eens een reep chocola gejat en vastgezeten.

Gedurende die lange tijd woont Henk wel alleen in zijn huisje. Dus krijgt hij de alleenstaande-uitkering, denk ik. Ik zou het wel terecht vinden.

Voorbeeld-2.

Bram en Berta zijn 30 jaar getrouwd. Kinderen de deur uit, beiden leuk de poen op orde, beiden aandeelhouder in een familiebedrijf. Scheiden zal in hun geval hoge geldelijke en fiscale gevolgen hebben dus men stelt de scheiding uit. Dan is het in die website gemelde van toepassing; beiden de alleenstaande-uitkering.

Gevalletje andersom maar ik weet niet of men gelogen heeft in dat blog.

Jan woont 4 maanden en 1 dag in NL en 8 maanden in Thailand met zijn lief. Jan heeft AOW en voor zijn lief krijgt hij partnertoeslag. Ik heb me ernstig afgevraagd of dit wel kan maar geef mijn mening voor een betere.

Zo zie je, er zitten veel haken en ogen aan.
Er zitten helemaal geen haken en ogen aan Prajak. Ik weet niet waarom je er nu allemaal niet relevante voorbeelden bij haalt maar gewoon even als een volwassen vent toegeven dat je een fout hebt gemaakt kan helemaal geen kwaad. Die maakt iedereen namelijk wel eens, ook jij.
Het principe is als je getrouwd bent krijg je minder aow of je nu met je vrouw samenwoont of niet. De tweewoningregeling kun je ook wel vergeten.
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Het einde van het 'kopje' op de AOW

#150 Bericht door stevenl » woensdag 28 januari 2015, 03:39

Ashakorat schreef:
prajak schreef:Eens nadenken over voorgemelde situatie.

Voorbeeld-1

Henk is AOW-er en weduwnaar. Vindt in Thailand een leuk lief, Noi, en trouwt in Thailand met haar. Registreert dat huwelijk in NL. Probeert Noi naar NL te halen. Dat gaat jaren duren want Noi heeft eens een reep chocola gejat en vastgezeten.

Gedurende die lange tijd woont Henk wel alleen in zijn huisje. Dus krijgt hij de alleenstaande-uitkering, denk ik. Ik zou het wel terecht vinden.

Voorbeeld-2.

Bram en Berta zijn 30 jaar getrouwd. Kinderen de deur uit, beiden leuk de poen op orde, beiden aandeelhouder in een familiebedrijf. Scheiden zal in hun geval hoge geldelijke en fiscale gevolgen hebben dus men stelt de scheiding uit. Dan is het in die website gemelde van toepassing; beiden de alleenstaande-uitkering.

Gevalletje andersom maar ik weet niet of men gelogen heeft in dat blog.

Jan woont 4 maanden en 1 dag in NL en 8 maanden in Thailand met zijn lief. Jan heeft AOW en voor zijn lief krijgt hij partnertoeslag. Ik heb me ernstig afgevraagd of dit wel kan maar geef mijn mening voor een betere.

Zo zie je, er zitten veel haken en ogen aan.
Er zitten helemaal geen haken en ogen aan Prajak. Ik weet niet waarom je er nu allemaal niet relevante voorbeelden bij haalt maar gewoon even als een volwassen vent toegeven dat je een fout hebt gemaakt kan helemaal geen kwaad. Die maakt iedereen namelijk wel eens, ook jij.
Het principe is als je getrouwd bent krijg je minder aow of je nu met je vrouw samenwoont of niet. De tweewoningregeling kun je ook wel vergeten.
Ja,irrelevante voorbeelden, maar Prajak heeft helemaal gelijk: het gaat in principe niet om trouwen of niet maar om samenwonen of niet "Nee, je krijgt niet minder AOW als je trouwt. Je krijgt minder AOW als je gaat samenwonen. " En daar ging het om.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”