Stopzetting export gedeeltelijke uitkering WAO?

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Stopzetting export gedeeltelijke uitkering WAO?

#16 Bericht door driver » woensdag 26 november 2014, 20:03

serpay schreef:
RuudThai schreef:Ik denk dat de VVD eerst maar eens moet denken om een rijkeluisbelasting in te voeren in plaats van wat miljoenen van minima te schrapen. :evil:

Als je op een gegeven moment gedeeltelijk bent afgekeurd en je komt voor de rest niet meer aan de bak in het bedrijfsleven en herstel is niet mogelijk, dan moet je toch kunnen gaan en staan waar je wilt? Er zit toch geen muur om Nederland, we worden toch veel meer wereldburgers? Als jij met die uitkering goed denkt te kunnen leven in het buitenland dan moet je de vrijheid hebben om dat te kunnen doen. Bovendien doe je dan in Nederland geen beroep meer op aanvulling van de WAO-uitkering via een WW-uitkering of de bijstand, dus dan is Nederland nog goedkoper met je uit dan wanneer je blijft.
kijk als je voor het gedeelte wat je arbeids ongeschikt bent een uitkering krijgt en behoud vind ik ok.
maar voor het gedeelte dat je arbeid kunt verrichten hoeven ze van mij niet uit te betalen na vertrek naar buitenland.
dit gedeelte kun je immers arbeid verrichten.
dit is mijn mening en denk ook van vele andere werkende die hun gedeeltelijk betelen..............
Kan ik me ook in vinden maar wat betreft dat meebetalen van de werkenden aan deze groep uitkeringsgerechtigen...Deels wao uitkering is ook meestal vooraf gegaan aan werk wat men deedt dus ook hun hebben meebetaalt aan de mogelijkheid mensen deze uitkering te kunnen geven als men daar recht op heeft. En op een bepaald moment is het wat werk vinden betreft gewoon over dat is zelfs voor gewone niets mankerende mensen vaak al moeilijk dus zit er bijv. geen vooruitgang in qua werk vinden dan vindt ik dat iemand zijn deel wao gewoon moet kunnen meenemen naar het buitenland en dat dan de werk/sollicitatieplicht ect moet komen te vervallen.

gr driver

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Stopzetting export gedeeltelijke uitkering WAO?

#17 Bericht door Jeanette » woensdag 26 november 2014, 20:08

Hier in het gebouw woont een stel die allebei in een scootmobiel rijden en voor 2 verschillende postbedrijven bezorgen.

Niet full-time geloof ik maar toch bij weer en wind.
En zeker 2 mensen doen ongeschoold werk terwijl ze een HBO opleiding hebben.

Als het leven je slechte kaarten geeft krijg je echt geen gratis nieuwe van de gemeenschap meer.
Ook al heb je nergens schuld aan.

[|)
P.s. De sollicitatieplicht vervalt als je kunt aantonen dat je vrijwilligers werk doet, ik dacht 20 uur per week.
Boven welke leeftijd weet ik niet direct.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Stopzetting export gedeeltelijke uitkering WAO?

#18 Bericht door Gardensafari » woensdag 26 november 2014, 23:52

Jeanette schreef: P.s. De sollicitatieplicht vervalt als je kunt aantonen dat je vrijwilligers werk doet, ik dacht 20 uur per week.
Boven welke leeftijd weet ik niet direct.
Onder omstandigheden kan ik mij er best wat bij voorstellen.
Maar wat mij betreft blijft dat beperkt tot vrijwilligerswerk in Nederland, niet op het strand van Koh Samui.
Ik vind het niet leuk te moeten betalen voor een arbeidsongeschikte op een bounty-eiland, terwijl ik tot 67 moet doorploeteren.
Heeft de arbeidsongeschikte eenmaal AOW, dan mag hij, net als ik, doen wat hij wil.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Stopzetting export gedeeltelijke uitkering WAO?

#19 Bericht door prajak » donderdag 27 november 2014, 01:07

Mee eens. Het deel dat je kunt werken moet je benutten en dat kan niet vanuit een buitenland.

Maar afspraken niet nakomen is andere koek zoals bij de AOW-toeslagen. En of dat nu partijpolitiek is of 'de staatskas is leeg', het komt net hard aan hoor.

We horen wel wat men er van vindt in de Kamers.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Stopzetting export gedeeltelijke uitkering WAO?

#20 Bericht door RuudThai » donderdag 27 november 2014, 06:11

Gardensafari schreef: Maar wat mij betreft blijft dat beperkt tot vrijwilligerswerk in Nederland, niet op het strand van Koh Samui.
Ik vind het niet leuk te moeten betalen voor een arbeidsongeschikte op een bounty-eiland, terwijl ik tot 67 moet doorploeteren.
Heeft de arbeidsongeschikte eenmaal AOW, dan mag hij, net als ik, doen wat hij wil.
Er worden wat zaken door elkaar gehaald.
Als je eenmaal definitief arbeidsongeschikt bent verklaard, of dat nou helemaal of gedeeltelijk is, dan ben je niet meer sollicitatieplichtig als het 100 % is of anders voor het percentage dat je die ongeschiktheid toegewezen hebt gekregen.
Je bent verzekerd voor de WAO/WIA, hebt daarvoor als werknemer zelf premie betaald via je werkgever dus is het logisch dat je dan een uitkering ontvangt naar rato van het ongeschiktheidspercentage.
Ben je gedeeltelijk arbeidsongeschikt verklaard, dan moet je voor het restant werk zien te vinden en dus ben je sollicitatieplichtig voor die uren.
Zolang je geen werk voor die uren hebt ontvang je een uitkering, meestal WW of na afloop daarvan bijstand.
Dat is gemeenschapsgeld en dan is sollicitatieplicht logisch.
En in bepaalde gevallen waar iemand feitelijk tijdelijk is afgekeurd bestaat een herkeuringsplicht die ook in het buitenland kan worden uitgevoerd.

Maar als je nu naar het buitenland vertrekt en je laat uitschrijven uit Nederland vervalt automatisch die aanvullende uitkering. En daarmee ook je sollicitatieplicht. En als je vervolgens van het UWV toestemming krijgt om te emigreren dan staat niets dat in de weg. Of je nu in Zandvoort of in Phuket op je rug in de zon ligt maakt dan niet meer uit. In beide gevallen loopt de WAO/WIA-uitkering door en door je vertrek naar het buitenland spaar je de Nederlandse staat ook nog eens de kosten van de aanvullende uitkering uit. Eigenlijk zou Nederland je als stimulans nog een soort oprotpremie moeten meegeven..... :giggle:
Als je echter naar het buitenland vertrekt zonder je te laten uitschrijven pleeg je fraude want dan in je onterecht de aanvullende uitkering. En dat vind ik a-sociaal.

Dus: als je een gedeeltelijke arbeidsongeschiktheidsuitkering ontvangt en je ziet vrijwillig af van een aanvullende uitkering (door uitschrijving uit NL) moet je de vrijheid hebben om je overal in de wereld te vestigen waar je wilt (behalve de BEU-landen) met behoud van die WAO/WIA-uitkering.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Stopzetting export gedeeltelijke uitkering WAO?

#21 Bericht door driver » donderdag 27 november 2014, 06:39

Gardensafari schreef:
Jeanette schreef: P.s. De sollicitatieplicht vervalt als je kunt aantonen dat je vrijwilligers werk doet, ik dacht 20 uur per week.
Boven welke leeftijd weet ik niet direct.
Onder omstandigheden kan ik mij er best wat bij voorstellen.
Maar wat mij betreft blijft dat beperkt tot vrijwilligerswerk in Nederland, niet op het strand van Koh Samui.
Ik vind het niet leuk te moeten betalen voor een arbeidsongeschikte op een bounty-eiland, terwijl ik tot 67 moet doorploeteren.
Heeft de arbeidsongeschikte eenmaal AOW, dan mag hij, net als ik, doen wat hij wil.
Stel..jij wordt over 1 jaar door bijv een hartaanval en bijkomende klachten 50% afgekeurd en werkt dat deel niet meer en krijgt dus deels wao de andere uren die je werkte heb je niet meer want je bedrijf is failliet oid.

Na 3 jaar heb je nog steds geen werk en zit je hier in Nederland financieelk steeds moeilijker want je maakt uiteraard ook geen gebruik van toeslagen die wij dan voor jou moeten betalen.

Dan zou jij dus kunnen denken....hmmm 50 % wao plus spaargeld dus we zouden dat in Thailand kunnen redden en daar ongeacht waar nog op een redelijk nivo kunnen leven.

Maar dat doe jij dus niet want dan moeten de anderen dat voor jou betalen dus jij blijft dan gewoon in Nederland en ga dan heel langzaam naar de bekende klote en als je dan eindelijk 67 jaar oud bent besluit je pas om hier weg te gaan richting Thailand begrijp ik ?

Lees straks wel weer moet nu weg ...

Wat Ruud zegt klopt overigens wat betreft dat WAO verhaal .

gr driver

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Stopzetting export gedeeltelijke uitkering WAO?

#22 Bericht door dutch » donderdag 27 november 2014, 07:51

Ik lees diverse informaties over het (al dan niet terecht) behouden van bepaalde uitkering(en) bij vertrek naar het buitenland.
Zou iemand ons ook eens kunnen voorrekenen hoeveel geld dat per maand oplevert bij verblijf in Thailand?
Ook de hoeveelheid geld bij het met AOW gaan?
Ik heb het idee dat het veel theorie is,maar dat in werkelijkheid e.e.a. nog niet zo meevalt.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Stopzetting export gedeeltelijke uitkering WAO?

#23 Bericht door stevenl » donderdag 27 november 2014, 09:37

RuudThai schreef:
Gardensafari schreef: Maar wat mij betreft blijft dat beperkt tot vrijwilligerswerk in Nederland, niet op het strand van Koh Samui.
Ik vind het niet leuk te moeten betalen voor een arbeidsongeschikte op een bounty-eiland, terwijl ik tot 67 moet doorploeteren.
Heeft de arbeidsongeschikte eenmaal AOW, dan mag hij, net als ik, doen wat hij wil.
Er worden wat zaken door elkaar gehaald.
Als je eenmaal definitief arbeidsongeschikt bent verklaard, of dat nou helemaal of gedeeltelijk is, dan ben je niet meer sollicitatieplichtig als het 100 % is of anders voor het percentage dat je die ongeschiktheid toegewezen hebt gekregen.
Je bent verzekerd voor de WAO/WIA, hebt daarvoor als werknemer zelf premie betaald via je werkgever dus is het logisch dat je dan een uitkering ontvangt naar rato van het ongeschiktheidspercentage.
Ben je gedeeltelijk arbeidsongeschikt verklaard, dan moet je voor het restant werk zien te vinden en dus ben je sollicitatieplichtig voor die uren.
Zolang je geen werk voor die uren hebt ontvang je een uitkering, meestal WW of na afloop daarvan bijstand.
Dat is gemeenschapsgeld en dan is sollicitatieplicht logisch.
En in bepaalde gevallen waar iemand feitelijk tijdelijk is afgekeurd bestaat een herkeuringsplicht die ook in het buitenland kan worden uitgevoerd.

Maar als je nu naar het buitenland vertrekt en je laat uitschrijven uit Nederland vervalt automatisch die aanvullende uitkering. En daarmee ook je sollicitatieplicht. En als je vervolgens van het UWV toestemming krijgt om te emigreren dan staat niets dat in de weg. Of je nu in Zandvoort of in Phuket op je rug in de zon ligt maakt dan niet meer uit. In beide gevallen loopt de WAO/WIA-uitkering door en door je vertrek naar het buitenland spaar je de Nederlandse staat ook nog eens de kosten van de aanvullende uitkering uit. Eigenlijk zou Nederland je als stimulans nog een soort oprotpremie moeten meegeven..... :giggle:
Als je echter naar het buitenland vertrekt zonder je te laten uitschrijven pleeg je fraude want dan in je onterecht de aanvullende uitkering. En dat vind ik a-sociaal.

Dus: als je een gedeeltelijke arbeidsongeschiktheidsuitkering ontvangt en je ziet vrijwillig af van een aanvullende uitkering (door uitschrijving uit NL) moet je de vrijheid hebben om je overal in de wereld te vestigen waar je wilt (behalve de BEU-landen) met behoud van die WAO/WIA-uitkering.
Klinkt heel logisch zo Ruud.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Stopzetting export gedeeltelijke uitkering WAO?

#24 Bericht door driver » donderdag 27 november 2014, 09:58

dutch schreef:Ik lees diverse informaties over het (al dan niet terecht) behouden van bepaalde uitkering(en) bij vertrek naar het buitenland.
Zou iemand ons ook eens kunnen voorrekenen hoeveel geld dat per maand oplevert bij verblijf in Thailand?
Ook de hoeveelheid geld bij het met AOW gaan?
Ik heb het idee dat het veel theorie is,maar dat in werkelijkheid e.e.a. nog niet zo meevalt.
Hoeveel geld dat oplevert is voor niemand hetzelfde. Dutch alles staat en valt bij wat je verdiende voordat je in de Wao of Wia kwam.AOW kan ook minder zijn bij vertrek uit Nederland omdat je dan 2 procent per jaar inlevert op je AOW of je moet dat bij verzekeren oid.Zit weer op mijn mobiele telefoon dat vindt ik lastig dus eeer even beknopt

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Stopzetting export gedeeltelijke uitkering WAO?

#25 Bericht door Hua Thale » donderdag 27 november 2014, 10:12

Bedoelt Dutch niet wat het de staat der Nederlanden voor voordeel of nadeel oplevert. ??
Hebben die vraag ook wel eens over de AOW gehad waar het kostenplaatje toch een beetje in het nadeel van Nederland uitviel als een groot gedeelte terug zou gaan.

Zoals Ruud het nu uitlegt ben ik het er volledig mee eens
Dus: als je een gedeeltelijke arbeidsongeschiktheidsuitkering ontvangt en je ziet vrijwillig af van een aanvullende uitkering (door uitschrijving uit NL) moet je de vrijheid hebben om je overal in de wereld te vestigen waar je wilt (behalve de BEU-landen) met behoud van die WAO/WIA-uitkering.
Uiteraard met een goede en regelmatige controle in Nederland op eigen reis kosten.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Stopzetting export gedeeltelijke uitkering WAO?

#26 Bericht door driver » donderdag 27 november 2014, 10:41

Hua, Dat zal het wel zijn wat Dutch bedoelde. Had ik even niet aangedacht.

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2399
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Stopzetting export gedeeltelijke uitkering WAO?

#27 Bericht door serpay » donderdag 27 november 2014, 16:42

RuudThai schreef:
Gardensafari schreef: Maar wat mij betreft blijft dat beperkt tot vrijwilligerswerk in Nederland, niet op het strand van Koh Samui.
Ik vind het niet leuk te moeten betalen voor een arbeidsongeschikte op een bounty-eiland, terwijl ik tot 67 moet doorploeteren.
Heeft de arbeidsongeschikte eenmaal AOW, dan mag hij, net als ik, doen wat hij wil.
Er worden wat zaken door elkaar gehaald.
Als je eenmaal definitief arbeidsongeschikt bent verklaard, of dat nou helemaal of gedeeltelijk is, dan ben je niet meer sollicitatieplichtig als het 100 % is of anders voor het percentage dat je die ongeschiktheid toegewezen hebt gekregen.
Je bent verzekerd voor de WAO/WIA, hebt daarvoor als werknemer zelf premie betaald via je werkgever dus is het logisch dat je dan een uitkering ontvangt naar rato van het ongeschiktheidspercentage.
Ben je gedeeltelijk arbeidsongeschikt verklaard, dan moet je voor het restant werk zien te vinden en dus ben je sollicitatieplichtig voor die uren.
Zolang je geen werk voor die uren hebt ontvang je een uitkering, meestal WW of na afloop daarvan bijstand.
Dat is gemeenschapsgeld en dan is sollicitatieplicht logisch.
En in bepaalde gevallen waar iemand feitelijk tijdelijk is afgekeurd bestaat een herkeuringsplicht die ook in het buitenland kan worden uitgevoerd.

Maar als je nu naar het buitenland vertrekt en je laat uitschrijven uit Nederland vervalt automatisch die aanvullende uitkering. En daarmee ook je sollicitatieplicht. En als je vervolgens van het UWV toestemming krijgt om te emigreren dan staat niets dat in de weg. Of je nu in Zandvoort of in Phuket op je rug in de zon ligt maakt dan niet meer uit. In beide gevallen loopt de WAO/WIA-uitkering door en door je vertrek naar het buitenland spaar je de Nederlandse staat ook nog eens de kosten van de aanvullende uitkering uit. Eigenlijk zou Nederland je als stimulans nog een soort oprotpremie moeten meegeven..... :giggle:
Als je echter naar het buitenland vertrekt zonder je te laten uitschrijven pleeg je fraude want dan in je onterecht de aanvullende uitkering. En dat vind ik a-sociaal.

Dus: als je een gedeeltelijke arbeidsongeschiktheidsuitkering ontvangt en je ziet vrijwillig af van een aanvullende uitkering (door uitschrijving uit NL) moet je de vrijheid hebben om je overal in de wereld te vestigen waar je wilt (behalve de BEU-landen) met behoud van die WAO/WIA-uitkering.
dat zeg en bedoel ik toch in mijn uitspraak.
alleen niet zo lang geschreven
Alfisti rebeli

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Stopzetting export gedeeltelijke uitkering WAO?

#28 Bericht door RuudThai » donderdag 27 november 2014, 17:19

Soms moet je hier iets een beetje voorkauwen Serpay, anders snappen ze het niet ;) [8)

Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 228
Lid geworden op: zondag 07 januari 2007, 02:20
Locatie: Gelderland/Isaan

Re: Stopzetting export gedeeltelijke uitkering WAO?

#29 Bericht door Korat » vrijdag 28 november 2014, 03:19

Jeanette schreef:H
[|)

P.s. De sollicitatieplicht vervalt als je kunt aantonen dat je vrijwilligers werk doet, ik dacht 20 uur per week.
Boven welke leeftijd weet ik niet direct.
De sollicitatieplicht vervalt inderdaad als je kunt aantonen dat je 20 uur per week vrijwilligerswerk doet
Maar het UWV accepteert bijna niets als vrijwilligerswerk. In de praktijk is het (bijna) onmogelijk om aan de 20 uur te komen. Er zijn namelijk allerlei beperkingen van toepassing. Zo mag het geen verdringing van betaald werk zijn, moet het betrekking hebben op een (semi) religieuze instelling enz. Bovendien telt het vrijwilligerswerk dat je al deed voor je een uitkering kreeg niet mee. Bijkomend probleem is dat de regels overal anders worden toegepast.
Vooral het 'verdringen van betaald werk' is een heikel punt. Want wat is dat? Er zijn, met name in kleine plaatsen, genoeg situaties waarbij alleen iets bestaat omdat het werk door vrijwilligers wordt gedaan waar dit in een grote stad door beroepskrachten wordt uitgevoerd.
Pessimisme is verspilde moeite. Het gaat toch fout.

hanshu

Re: Stopzetting export gedeeltelijke uitkering WAO?

#30 Bericht door hanshu » zondag 30 november 2014, 04:18

Denkt iedere AOW-er in Thailand aan de ingrijpende wijziging in de partnertoeslag AOW per 1-1 aanstaande? En aan het vervallen van de heffingskortingen voor ons hier?

Prajak........
Kun je mij even kort vertellen wat er wijzigt aan de (algemene?) heffingskorting. Ik heb dit gemist blijkbaar.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”