Van Thaise school naar Nederlandse school

Post hier al je vragen voor het immigreren naar Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Van Thaise school naar Nederlandse school

#1 Bericht door printen44 » maandag 17 november 2014, 06:28

Ik ben redelijk bekend met het schoolsysteem in Thailand. Zowel van Staatsscholen als Prive-scholen. Ik heb geen hoge pet van het onderwijssysteem in Thailand. Zowel op de Staatsscholen als op de Prive-scholen. De allerduurste misschien uitgesloten.

Begin juli verhuisde een goede vriendin van mij naar Nederland. Ze is met een Thaise man getrouwd. Ze is de moeder van twee jongens, 12 en 9 jaar oud. Ze ging naar Nederland om de jongens een betere schoolopleiding de kunnen geven. Haar Thaise man bleef (voorlopig) in Thailand achter. In Thailand zaten beide jongens op een goed bekend staande prive-school.

Nu bijna vier maanden later kan je de balans opmaken wat de achterstand van de twee jongens zijn. De oudste, 12 jaar, maar wordt volgende maand 13, zit in Groep acht. Eigenlijk te oud voor Groep 8, maar het is beter voor hem dat hij dat laatste schooljaar in de Basisschool doorloopt. De jongste, 9 jaar, zit in Groep 5.

De leesachterstand, dus niet de taalachterstand, ze kennen redelijk Nederlands, is voor de oudste op het niveau van groep 5/6 en voor de jongste op Groep 3/4. Taalachterstand is uiteraard groot. Hun moeder sprak altijd Nederlands met hun en ook Nederlandse boeken en strips, zoals Kuifje en de Donald Duck, waren altijd in huis. Ook Nederlandse jongensboeken. Ondanks dat is de leesvaardigheid ver achter op de Nederlandse leerlingen van hun leeftijd. Want Nederlands lezen konden ze.

Het rekenniveau van beide vertoont grote hiaten. Eenvoudige breuksommen en percentageberekening kon de oudste niet volbrengen. De jongste kon eenvoudige vermenigvuldigingssommen niet maken. De achterstand is enorm wat rekenen betreft.

Het concentratievermogen is de helft van wat hun klasgenoten in Nederland hebben. Concentratievermogen wordt niet geleerd op Thaise scholen. Dat weet ik uit ervaring. De Nederlandse leerlingen hebben een concentratievermogen van ruim 7 minuten in een tien minuten opdracht. De beide jongens konden maar twee a drie minuten concentratie opbrengen voor een opdracht van tien minuten.

Het onderwijzend personeel op de Basisschool waar ze nu zitten, zeiden dat het leek alsof de jongens twee jaar geen enkele schoolopleiding lang hadden gehad. Dus twee jaar hebben stilgestaan. Als je dat vergelijkt met de algemene niveau van hun klasgenoten. De basisschool waar ze in Nederland op zitten is geen speciale basisschool, maar een zoals er velen zijn in Nederland.

In Thailand zat de oudste in een klas van 48 leerlingen en de jongste in een klas van 46 leerlingen. En het was een prive-school. In Nederland zitten ze in een klas met 24 leerlingen.

Beide jongens hebben het uitermate naar hun zin op de Nederlandse school. De jongste, 9 jaar, wil onder geen voorwaarde meer terug naar Thailand. De oudste vind Thailand wel leuk, maar vind de school en de opleiding maar niks. Ook hij zal niet meer in Thailand willen wonen. Zeker niet zolang hij een opleiding volgt. Voor de duidelijkheid , de jongens hebben vanaf hun jongste leeftijd, , onderwijs genoten in Thailand. Op een school, de prive-school.

Wat ik met deze bijdrage wil zeggen, dat als je een schoolgaande kind of kinderen in Thailand heb, bedenk wel dat de opleiding, ook al is het op een prive-school, achterblijft bij Europa, maar ook zeker in de omliggende ASEAN-landen. Onderzoek heeft uitgewezen dat Thailand onderaan de lijst bungelt wat basis- en voortgezet onderwijs betreft. In de lijst van de beste 500 universiteiten komt maar een Thaise universiteit in voor. En dat is een Technische Universiteit in Chon Buri, die veel onderzoek doet. Vanwege die onderzoeken staat ze in die lijst.

Overigens wil ik er wel bij aanteken dat langzaam het besef in Thailand begint door te dringen dat het hele onderwijssysteem op de schop moet. Het patronage-systeem, dat nog wijd verspreid is, moet verdwijnen. Misschien dat binnen twee of drie generaties, want zo lang zal het zeker duren, dat het onderwijssysteem in Thailand op een redelijk niveau gebracht kan worden.

Het is geen kritiek op Thailand, wat ik schrijf. Het is de realiteit. Op de scholen waar ik "les" gaf heb ik teveel talent zien verdwijnen. Want Thaise leerlingen zijn net zo goed als welke andere leerlingen in de wereld. Alleen het systeem brengt dat Thailand ondermaats scoort in het onderwijs. En daar kunnen de leerlingen niets aan doen.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Van Thaise school naar Nederlandse school

#2 Bericht door dutch » maandag 17 november 2014, 08:54

printen44 schreef:Ik ben redelijk bekend met het schoolsysteem in Thailand. Zowel van Staatsscholen als Prive-scholen. Ik heb geen hoge pet van het onderwijssysteem in Thailand. Zowel op de Staatsscholen als op de Prive-scholen. De allerduurste misschien uitgesloten.

Begin juli verhuisde een goede vriendin van mij naar Nederland. Ze is met een Thaise man getrouwd. Ze is de moeder van twee jongens, 12 en 9 jaar oud. Ze ging naar Nederland om de jongens een betere schoolopleiding de kunnen geven. Haar Thaise man bleef (voorlopig) in Thailand achter. In Thailand zaten beide jongens op een goed bekend staande prive-school.

Nu bijna vier maanden later kan je de balans opmaken wat de achterstand van de twee jongens zijn. De oudste, 12 jaar, maar wordt volgende maand 13, zit in Groep acht. Eigenlijk te oud voor Groep 8, maar het is beter voor hem dat hij dat laatste schooljaar in de Basisschool doorloopt. De jongste, 9 jaar, zit in Groep 5.

De leesachterstand, dus niet de taalachterstand, ze kennen redelijk Nederlands, is voor de oudste op het niveau van groep 5/6 en voor de jongste op Groep 3/4. Taalachterstand is uiteraard groot. Hun moeder sprak altijd Nederlands met hun en ook Nederlandse boeken en strips, zoals Kuifje en de Donald Duck, waren altijd in huis. Ook Nederlandse jongensboeken. Ondanks dat is de leesvaardigheid ver achter op de Nederlandse leerlingen van hun leeftijd. Want Nederlands lezen konden ze.

Het rekenniveau van beide vertoont grote hiaten. Eenvoudige breuksommen en percentageberekening kon de oudste niet volbrengen. De jongste kon eenvoudige vermenigvuldigingssommen niet maken. De achterstand is enorm wat rekenen betreft.

Het concentratievermogen is de helft van wat hun klasgenoten in Nederland hebben. Concentratievermogen wordt niet geleerd op Thaise scholen. Dat weet ik uit ervaring. De Nederlandse leerlingen hebben een concentratievermogen van ruim 7 minuten in een tien minuten opdracht. De beide jongens konden maar twee a drie minuten concentratie opbrengen voor een opdracht van tien minuten.

Het onderwijzend personeel op de Basisschool waar ze nu zitten, zeiden dat het leek alsof de jongens twee jaar geen enkele schoolopleiding lang hadden gehad. Dus twee jaar hebben stilgestaan. Als je dat vergelijkt met de algemene niveau van hun klasgenoten. De basisschool waar ze in Nederland op zitten is geen speciale basisschool, maar een zoals er velen zijn in Nederland.

In Thailand zat de oudste in een klas van 48 leerlingen en de jongste in een klas van 46 leerlingen. En het was een prive-school. In Nederland zitten ze in een klas met 24 leerlingen.

Beide jongens hebben het uitermate naar hun zin op de Nederlandse school. De jongste, 9 jaar, wil onder geen voorwaarde meer terug naar Thailand. De oudste vind Thailand wel leuk, maar vind de school en de opleiding maar niks. Ook hij zal niet meer in Thailand willen wonen. Zeker niet zolang hij een opleiding volgt. Voor de duidelijkheid , de jongens hebben vanaf hun jongste leeftijd, , onderwijs genoten in Thailand. Op een school, de prive-school.

Wat ik met deze bijdrage wil zeggen, dat als je een schoolgaande kind of kinderen in Thailand heb, bedenk wel dat de opleiding, ook al is het op een prive-school, achterblijft bij Europa, maar ook zeker in de omliggende ASEAN-landen. Onderzoek heeft uitgewezen dat Thailand onderaan de lijst bungelt wat basis- en voortgezet onderwijs betreft. In de lijst van de beste 500 universiteiten komt maar een Thaise universiteit in voor. En dat is een Technische Universiteit in Chon Buri, die veel onderzoek doet. Vanwege die onderzoeken staat ze in die lijst.

Overigens wil ik er wel bij aanteken dat langzaam het besef in Thailand begint door te dringen dat het hele onderwijssysteem op de schop moet. Het patronage-systeem, dat nog wijd verspreid is, moet verdwijnen. Misschien dat binnen twee of drie generaties, want zo lang zal het zeker duren, dat het onderwijssysteem in Thailand op een redelijk niveau gebracht kan worden.

Het is geen kritiek op Thailand, wat ik schrijf. Het is de realiteit. Op de scholen waar ik "les" gaf heb ik teveel talent zien verdwijnen. Want Thaise leerlingen zijn net zo goed als welke andere leerlingen in de wereld. Alleen het systeem brengt dat Thailand ondermaats scoort in het onderwijs. En daar kunnen de leerlingen niets aan doen.
Ik heb helaas een gelijkwaardige conclusie vanaf eind 70-er jaren.Ik werd erop geattendeerd toen ik het universiteits papiertje van mijn vrouw ( die onderwijzeres was in Bangkok op een gerenomeerde school) liet omzetten naar de Europese waarde ,ben even de naam van dat instituut vergeten,...stond gelijk aan 2e jaars unie in Nederland.Mijn vrouw was eerst kwaad,misschien in haar eer aangetast,maar moest later volmondig toegeven.
Ook ik heb al eerder op dit forum verteld dat m.i. Het minimaal een generatie duurt aleer e.e.a. Op redelijk gelijkwaardig nivo bekeken kan worden.Wel jij bent nog skeptischer en inmiddels kan ik je alleen maar gelijk geven.Heb nu een nichtje van 16 inmiddels bijna 2 jaar in huis en onder de hoede van mijn vrouw en dat zou dan over ruim 2 jaren naar de u iversiteit moeten :cheesy:
Sorry voor mijn persoonlijke negatieve kijk.Tussen haakjes,het nichtje behoort al jaren tot de beste van de klas.

Mijn Thaise zwager,die een soort generaal op middelbare school is,met balken en sterren en "ridder ordes :crazy: " op zijn gala uniform,geeft ook Engelse les op de middelbare school hier in de buurt :happyno: :cheesy: :happyno: :cheesy: hij kan nauwelijks goodmorning zeggen.Woorden schat wordt verzameld door in het woordenboek Engels/Thais op pagina 1 te beginnen met de eerste 50 woorden,en zo voorts enzovoorts.Hoef niet te vertellen wat dit voor bagger aan woorden kennis oplevert.
Helaas moet ik het dus met je eens zijn.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Van Thaise school naar Nederlandse school

#3 Bericht door printen44 » maandag 17 november 2014, 10:17

Ik heb bijna twee jaar "les" gegeven op drie Thaise scholen. Eigenlijk geen les, maar men vroeg mij om de studenten een goede Engelse uitspraak aan te leren. Ik gaf les in de drie hoogste klassen van de basisschool. Dus tot en met vijftien jarige studenten. De leerplichtleeftijd in Thailand.

Er loopt heel wat natuurlijk talent rond. Op allerlei gebied. Maar het wordt niet gestimuleerd. Niet door de ouders, niet door het onderwijzend personeel en niet door de omgeving. Ik heb het over het platteland van Thailand.

Dat natuurlijk talent verpietert. En dat kan je goed merken als je in die hoogste klassen van de Basisschool les geeft. Weinig animo, geen concentratie, kortom, de studenten worden niet gestimuleerd om verder te gaan. Ook niet om er tegen aan te gaan. Geen wonder dat men soms spreekt van "hangmattesters". Stimulatie om iets van je leven te maken, door studie, is ver te zoeken.

Ik maakte mee dat briljante studenten, niet naar de "high school" konden gaan, omdat de beschikbare plaatsen door mindere studenten werden ingenomen, omdat hun ouders een hogere status hadden, dus meer geld konden schuiven. Van dat paternalisme moet Thailand af. Want dan pas komen de goede talenten bovendrijven, wat hun afkomst ook moge zijn. Nu verliest Thailand duizenden talenten, die of in de steden ongeschoold werk doen of erger of op de rijstvelden werken.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Van Thaise school naar Nederlandse school

#4 Bericht door stevenl » maandag 17 november 2014, 11:34

Een prive school met 48 leerlingen in de klas die goed staat aangeschreven? Sorry, maar die combinaties kunnen er bij mij niet in.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Van Thaise school naar Nederlandse school

#5 Bericht door printen44 » maandag 17 november 2014, 14:30

Ik bedoelde dat wat ironisch. De school op zich staat goed aangeschreven, maar dat was oude glorie. Ik had het erbij moeten vermelden.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Van Thaise school naar Nederlandse school

#6 Bericht door ron » vrijdag 21 november 2014, 11:54

Na twee jaar Thailand is Kevin weer terug op zijn oude school in Nederland.
De conclusie van de lereraren/leraressen:Kevin heeft twee jaar stil gestaan,en geheel niets bijgeleerd.
Kevin heeft les gehad in Pattaya op de Tantrarak-school,eveneens een private school.
Had hier eerder al een berichtje over geplaatst. viewtopic.php?f=20&t=823246

Ron.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Gebruikersavatar
Jos Flachs
Expat
Expat
Berichten: 910
Lid geworden op: woensdag 10 mei 2006, 12:35
Locatie: Bangkok

Re: Van Thaise school naar Nederlandse school

#7 Bericht door Jos Flachs » maandag 24 november 2014, 01:52

Ik heb een tijdje Engels gedoceerd aan een spinazie academie universiteit. Ik kreeg van mijn decaan de volgende instructies:
- Verdeel het lesboek in het aantal te doceren uren. Doe per les dat aantal hoofdstukken.
- Geef geen huiswerk, dat maken ze toch niet.
- Als je ze wel huiswerk geeft doet enkel de slimste van klas het, en verkoopt het aan de rest.
- Verwacht niet te veel studenten om 08.00, dan slapen ze nog.
- Ja, het lesboek rammelt van de fouten. Maar dat is geschreven door het hoofd van de sectie Engels...
- Maak examens niet te moeilijk, als er veel studenten zakken betekend dit dat JIJ een slechte leraar bent.

Als je dit soort instructies krijgt, denken jullie dan aan een universiteit of aan een VMBO voor moeilijk opvoedbare & slecht gemotiveerde jongeren?

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Van Thaise school naar Nederlandse school

#8 Bericht door dutch » maandag 24 november 2014, 02:16

De grotere (internationale) bedrijven gebruiken voor hun staf functies Thais met buitenlandse universitaire opleidingen (USA-Australie-Europa).
Helaas wordt dat voor de niet-rijken een onmogelijke zaak.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Plaats reactie

Terug naar “Immigreren naar Nederland”