IK WIL SAMEN MET MIJN MOEDER EMIGREREN!!

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
MacyVermeer
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 20
Lid geworden op: dinsdag 12 augustus 2014, 22:03

IK WIL SAMEN MET MIJN MOEDER EMIGREREN!!

#1 Bericht door MacyVermeer » zondag 17 augustus 2014, 12:59

Hallo allemaal,

Ik ben Macy een zestienjarig meisje. Ik woon samen met mijn Thaise moeder in Waalwijk en zij is 50 jaar. Wij willen al heel lang emigreren naar Thailand, maar doordat mijn moeder niet zo goed Nederlands kan ( niet lezen, schrijven ) is dit nogal moeilijk voor ons. Mijn vader en moeder zijn al heel lang gescheiden, dus die kan ons ook niet echt helpen. Daarom heb ik me aangemeld op deze website, misschien kunnen jullie ons helpen. Tenminste dat zou heel fijn zijn. Wat ik graag zou willen weten is wat je allemaal moet doen om te kunnen emigreren naar Thailand, wat moeten we doen met ons huurhuis en al onze spullen? Wat moeten we doen met mijn moeder's uitkering, verzekeringen enzovoorts. En ik wil graag weten dat als we emigreren we geld krijgen van de overheid? Mijn moeder heeft gewoon familie in Thailand en als we op vakantie gaan blijven we altijd daar, dus dat is geen probleem. Als iemand antwoorden kan geven op mijn vragen en mij er misschien meer over kan vertellen zal dit heel fijn zijn. Ik heb al vaak rondgekeken op internet maar ik ben ook pas 16 en ik begrijp sommige dingen soms ook niet echt. Als iemand nog iets wil weten vraag het gerust. Ik vind het zielig voor mama, ze wil al heel lang terug maar weet niet hoe :cry:

Groetjes

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: IK WIL SAMEN MET MIJN MOEDER EMIGREREN!!

#2 Bericht door Henk Korat » zondag 17 augustus 2014, 19:42

Macy, heb jij ook de Thaise nationaliteit, dus en de Nederlandse en de Thaise?
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: IK WIL SAMEN MET MIJN MOEDER EMIGREREN!!

#3 Bericht door carpediem » maandag 18 augustus 2014, 03:45

Wat voor uitkering heeft ze? Dat is denk het belangrijkste of ze die kan meenemen naar Thailaanf.

Kun jij thai spreken en schrijven? Wil je in thailand nog naar school?

Wat wil jij gaan doen na emigratie? Heeft je moeder idee wat ze wil gaan doen?
pluk de dag (carpediem)

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: IK WIL SAMEN MET MIJN MOEDER EMIGREREN!!

#4 Bericht door Hua Thale » maandag 18 augustus 2014, 06:38

Zou als ik Macy was nog maar eens een bijna volwassen gesprek houden met je moeder die je dan snel uit zal leggen dat het beter is om nog maar een jaartje of tien [10] in Nederland te blijven.
Alles opzeggen en omzetten was voor mij twee keer een middag werk wat je niet weet is hier in verschillende onderwerpen te vinden en vaak duidelijk op het internet te vinden bij de betreffende instanties.
De vraag is meer Wat Waarom Waarzo Waarvoor in Thailand.
Uitkering is vrijwel altijd niet mee te nemen arbeidsongeschikt beperkt of duidelijke regelmatige controle.
Werken dus voor klein geld voor je moeder tenzij je vader een stevige ondersteuning wenst te geven.
Voor jou als je studie goed is en je Thaise Taal is dat ook kan er veel maar als kind van een Thaise moet je denk ik wel weten dat er ook heel veel niet kan.
Enig vergelijk met Nederland is de grootste fout die veel mensen maken.

Succes.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: IK WIL SAMEN MET MIJN MOEDER EMIGREREN!!

#5 Bericht door RuudThai » maandag 18 augustus 2014, 08:32

MacyVermeer schreef:Hallo allemaal,

Ik ben Macy een zestienjarig meisje. Ik woon samen met mijn Thaise moeder in Waalwijk en zij is 50 jaar. Wij willen al heel lang emigreren naar Thailand, maar doordat mijn moeder niet zo goed Nederlands kan ( niet lezen, schrijven ) is dit nogal moeilijk voor ons. Mijn vader en moeder zijn al heel lang gescheiden, dus die kan ons ook niet echt helpen. Daarom heb ik me aangemeld op deze website, misschien kunnen jullie ons helpen. Tenminste dat zou heel fijn zijn. Wat ik graag zou willen weten is wat je allemaal moet doen om te kunnen emigreren naar Thailand, wat moeten we doen met ons huurhuis en al onze spullen? Wat moeten we doen met mijn moeder's uitkering, verzekeringen enzovoorts. En ik wil graag weten dat als we emigreren we geld krijgen van de overheid? Mijn moeder heeft gewoon familie in Thailand en als we op vakantie gaan blijven we altijd daar, dus dat is geen probleem. Als iemand antwoorden kan geven op mijn vragen en mij er misschien meer over kan vertellen zal dit heel fijn zijn. Ik heb al vaak rondgekeken op internet maar ik ben ook pas 16 en ik begrijp sommige dingen soms ook niet echt. Als iemand nog iets wil weten vraag het gerust. Ik vind het zielig voor mama, ze wil al heel lang terug maar weet niet hoe :cry:

Groetjes
Ik wil niet bevoogdend of belerend lijken maar ik kan hierop alleen maar reageren in de trant van: DOE HET NIET!
Je bent 16 jaar, zit waarschijnlijk nog op school of moet anders nog het hoger of beroepsonderwijs in en dan kun je daarna in Nederland ondanks de huidige werkloosheid altijd nog een goede toekomst opbouwen. Die is er in Thailand zeer waarschijnlijk niet voor jou, ik neem tenminste niet aan dat je de rest van je leven in een hangmatje onder het huis van je familie wilt slijten. Of in de rijstvelden wilt gaan werken voor 7 euro per dag van 12 uur, 7 dagen in de week.
Je zult in Thailand een opleiding moeten volgen voor een beroep waar wat in te verdienen valt. En als je die opleiding hebt zal het heel moeilijk zijn om een job te krijgen, er staan er honderden te wachten. En daar zitten altijd wel mensen tussen die een flink bedrag onder tafel willen schuiven om die baan te krijgen. Dus vergeet het dan maar! En zeker als je geen perfecte kennis van de Thaise taal hebt.

Als je Nederland verruilt voor Thailand gebeurt er dit:
- uitkering van je moeder vervalt als het bijstand of WW is, WAO/WIA kan met toestemming van UWV behouden blijven;
- kinderbijslag en/of studietoelage vervalt;
- zorgverzekering vervalt;
- alle toeslagen zoals zorg/huur/kindertoeslag vervallen;
- AOW-opbouw vervalt;
- (r)emigratie-uitkering? geldt niet voor jullie!

Als jullie in Thailand zouden wonen, hoe willen jullie dan in je onderhoud voorzien? Er is hier geen sociaal vangnet als in Nederland en teren op de zak van je familie zullen ze vast niet appreciëren. Net zoals het in hun huis wonen, leuk voor een paar weken op vakantie maar niet voor eeuwig. Jullie moeten echt een eigen onderkomen zoeken.

In Nederland hebben jullie een huurhuis, dus er valt niets te verkopen en daarmee ook niet een financiële buffer op te bouwen voor Thailand. Als je weggaat kun je kiezen of de huisraad het waard is om te verschepen in een container naar Thailand maar beter is om het via marktplaats en briefjes in de supermarkten in de verkoop te doen. In Thailand zijn alle spullen te koop voor weinig geld.

Nee, ik zou maar lekker in Waalwijk blijven wonen, vlakbij is de Thaise tempel dus contact genoeg met andere Thaise mensen, om de paar jaar of als dat financieel mogelijk is, jaarlijks op vakantie naar Thailand is veel verstandiger voor jullie dan nu naar Thailand te emigreren.
Het enige voordeel bij verhuizing naar Thailand is dat jullie waarschijnlijk allebei een dubbele nationaliteit (Thais en Nederlands) hebben zodat er geen visumproblemen zijn voor Thailand en ten allen tijde zonder meer terug kunnen naar Nederland.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: IK WIL SAMEN MET MIJN MOEDER EMIGREREN!!

#6 Bericht door dutch » maandag 18 augustus 2014, 09:04

Er zijn te veel vraagtekens bij vooral prive zaken.
Het advies van Ruud is met datgene wat nu op het forum bekend is,het beste voor dit moment.
Waarom kan je moeder na zoveel jaren etc etc zo weinig Nederlands?
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: IK WIL SAMEN MET MIJN MOEDER EMIGREREN!!

#7 Bericht door joepattaya » maandag 18 augustus 2014, 11:23

Probleem is dat Macy op haar 16e niet serieus genomen wordt en moeder spreekt de taal niet voldoende en wordt dus met een kluitje riet het bos ingestuurd (zoiets toch?)

Misschien dat Macy en haar moeder eens gewoon lekker een dagje naar Den Haag moeten gaan om daar te beginnen en dan naar domicilie van het UVW; dan zijn 2 dingen gedekt: legaal verblijf en inkomen.

Ale overige zaken komen vanzelf bovendrijven; huur opzeggen, electra, gas en water opzeggen, verzekering regelen, huisraad verkopen/weggeven, belangrijke spulletjes inpakken en verzenden, aangifte van verhuizing bij belasting cq. uitschrijven bij de gemeente, nog ff snel nieuwe paspoorten laten maken en eventueel rijbewijs, veel om over na te denken en veel te doen.

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: IK WIL SAMEN MET MIJN MOEDER EMIGREREN!!

#8 Bericht door Jeanette » maandag 18 augustus 2014, 13:05

Niks mis met die wens meisje en met geduld,wat geluk en hard werken kom je er wel.
Maar je geeft weinig informatie over wat jullie te bieden hebben, alleen over je moeders wensen.

Als jij een opleiding hebt afgerond :?: en b.v. je rijbewijs over een paar jaar hebt gehaald is er volgens mij een hoop mogelijk.
En als je moeder geen baan kan vinden zou ze vrijwilligerswerk kunnen doen en kwam ze meer onder de Nederlands sprekende mensen. :idea:
Daar hoef je het niet voor te kunnen lezen en schrijven.
Hier in de flat hebben 2 mensen met een scootmobiel een baan in de postbezorging.


Ga er voor zou ik zeggen en dan niet op een manier dat alle schepen achter je verbrand zijn. :happyno:

[|)

henk177
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 146
Lid geworden op: maandag 22 november 2010, 18:06
Locatie: Chon Buri

Re: IK WIL SAMEN MET MIJN MOEDER EMIGREREN!!

#9 Bericht door henk177 » maandag 18 augustus 2014, 18:09

Zou niet weten waarom Macy niet serieus genomen word ,al heb ik het gevoel dat het een (bijna) onbegonnen zaak is .Moeder heeft een uitkering dus dat zal wel op gaan aan de tickets .
Daarbij vraag ik me af of Macy wel een Thais paspoort heeft of heeft ze heel haar leven in Nederland gewoond ?(geboren misschien wel )
Als dat zo is dan word het nog moeilijker .Maar zolang Macy geen antwoorden geeft op al de vragen zal het nog wel effe gissen blijven .

MacyVermeer
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 20
Lid geworden op: dinsdag 12 augustus 2014, 22:03

Re: IK WIL SAMEN MET MIJN MOEDER EMIGREREN!!

#10 Bericht door MacyVermeer » maandag 18 augustus 2014, 20:40

Henk Korat schreef:Macy, heb jij ook de Thaise nationaliteit, dus en de Nederlandse en de Thaise?
Ik ben half Thais en heb gewoon een nederlands paspoort :)

MacyVermeer
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 20
Lid geworden op: dinsdag 12 augustus 2014, 22:03

Re: IK WIL SAMEN MET MIJN MOEDER EMIGREREN!!

#11 Bericht door MacyVermeer » maandag 18 augustus 2014, 20:46

carpediem schreef:Wat voor uitkering heeft ze? Dat is denk het belangrijkste of ze die kan meenemen naar Thailaanf.

Kun jij thai spreken en schrijven? Wil je in thailand nog naar school?

Wat wil jij gaan doen na emigratie? Heeft je moeder idee wat ze wil gaan doen?

Mijn moeder heeft een WW- uitkering. Ik spreek vloeiend Thais maar kan het nog niet schrijven of lezen. Maar mijn nichtjes proberen me het wel te leren. Ik ben pas zestien en ik ga over een week beginnen met mijn opleiding Kok in Tilburg. Als ik die opleiding na 2 jaar heb afgerond kan ik nog doorleren hier in Nederland of ik stop ermee en ga mijn broer helpen met zijn werk. Hij heeft zijn eigen kraampje met allerlei soorten drinken en smoothies/milkshakes of ik ga in Thailand naar een school om Thais te leren schrijven/lezen. Mijn moeder kan mijn tante meehelpen in haar winkel, of ze begint zelf een klein restaurant.

MacyVermeer
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 20
Lid geworden op: dinsdag 12 augustus 2014, 22:03

Re: IK WIL SAMEN MET MIJN MOEDER EMIGREREN!!

#12 Bericht door MacyVermeer » maandag 18 augustus 2014, 21:01

Hua Thale schreef:Zou als ik Macy was nog maar eens een bijna volwassen gesprek houden met je moeder die je dan snel uit zal leggen dat het beter is om nog maar een jaartje of tien [10] in Nederland te blijven.
Alles opzeggen en omzetten was voor mij twee keer een middag werk wat je niet weet is hier in verschillende onderwerpen te vinden en vaak duidelijk op het internet te vinden bij de betreffende instanties.
De vraag is meer Wat Waarom Waarzo Waarvoor in Thailand.
Uitkering is vrijwel altijd niet mee te nemen arbeidsongeschikt beperkt of duidelijke regelmatige controle.
Werken dus voor klein geld voor je moeder tenzij je vader een stevige ondersteuning wenst te geven.
Voor jou als je studie goed is en je Thaise Taal is dat ook kan er veel maar als kind van een Thaise moet je denk ik wel weten dat er ook heel veel niet kan.
Enig vergelijk met Nederland is de grootste fout die veel mensen maken.

Succes.

We blijven zeker nog wel een jaar of 2, 3 hier. Ik ga eerst mijn opleiding Kok van 2 jaar afronden en misschien mijn rijbewijs halen. Mijn moeder en ik zijn met zn tweeën hier in Nederland. Mijn moeders familie woont in Thailand. Ik heb ook een broer die daar woont van een andere vader. Hij wil ook heel graag dat we emigreren, en wijzelf ook. Het is een beetje moeilijk uit te leggen waarom persé in Thailand, maar laten we het er maar bij houden dat we ons hier niet op ons gemak voelen. Mijn moeder kan mijn tante met haar winkeltje helpen of zelf een winkel beginnen. Dat is makkelijker als hier, ik als halve Thai kan Thais praten en na mijn opleiding kan ik misschien in een restaurant werken.

Bedankt

MacyVermeer
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 20
Lid geworden op: dinsdag 12 augustus 2014, 22:03

Re: IK WIL SAMEN MET MIJN MOEDER EMIGREREN!!

#13 Bericht door MacyVermeer » maandag 18 augustus 2014, 21:08

Ik wil niet bevoogdend of belerend lijken maar ik kan hierop alleen maar reageren in de trant van: DOE HET NIET!
Je bent 16 jaar, zit waarschijnlijk nog op school of moet anders nog het hoger of beroepsonderwijs in en dan kun je daarna in Nederland ondanks de huidige werkloosheid altijd nog een goede toekomst opbouwen. Die is er in Thailand zeer waarschijnlijk niet voor jou, ik neem tenminste niet aan dat je de rest van je leven in een hangmatje onder het huis van je familie wilt slijten. Of in de rijstvelden wilt gaan werken voor 7 euro per dag van 12 uur, 7 dagen in de week.
Je zult in Thailand een opleiding moeten volgen voor een beroep waar wat in te verdienen valt. En als je die opleiding hebt zal het heel moeilijk zijn om een job te krijgen, er staan er honderden te wachten. En daar zitten altijd wel mensen tussen die een flink bedrag onder tafel willen schuiven om die baan te krijgen. Dus vergeet het dan maar! En zeker als je geen perfecte kennis van de Thaise taal hebt.

Als je Nederland verruilt voor Thailand gebeurt er dit:
- uitkering van je moeder vervalt als het bijstand of WW is, WAO/WIA kan met toestemming van UWV behouden blijven;
- kinderbijslag en/of studietoelage vervalt;
- zorgverzekering vervalt;
- alle toeslagen zoals zorg/huur/kindertoeslag vervallen;
- AOW-opbouw vervalt;
- (r)emigratie-uitkering? geldt niet voor jullie!

Als jullie in Thailand zouden wonen, hoe willen jullie dan in je onderhoud voorzien? Er is hier geen sociaal vangnet als in Nederland en teren op de zak van je familie zullen ze vast niet appreciëren. Net zoals het in hun huis wonen, leuk voor een paar weken op vakantie maar niet voor eeuwig. Jullie moeten echt een eigen onderkomen zoeken.

In Nederland hebben jullie een huurhuis, dus er valt niets te verkopen en daarmee ook niet een financiële buffer op te bouwen voor Thailand. Als je weggaat kun je kiezen of de huisraad het waard is om te verschepen in een container naar Thailand maar beter is om het via marktplaats en briefjes in de supermarkten in de verkoop te doen. In Thailand zijn alle spullen te koop voor weinig geld.

Nee, ik zou maar lekker in Waalwijk blijven wonen, vlakbij is de Thaise tempel dus contact genoeg met andere Thaise mensen, om de paar jaar of als dat financieel mogelijk is, jaarlijks op vakantie naar Thailand is veel verstandiger voor jullie dan nu naar Thailand te emigreren.
Het enige voordeel bij verhuizing naar Thailand is dat jullie waarschijnlijk allebei een dubbele nationaliteit (Thais en Nederlands) hebben zodat er geen visumproblemen zijn voor Thailand en ten allen tijde zonder meer terug kunnen naar Nederland.
Ik ga over een week aan mijn opleiding beginnen, en blijf zeker nog een paar jaar hier om mijn opleiding af te ronden zodat het voor mij makkelijker word om in Thailand een betere baan te vinden. Anders kan ik altijd nog mijn broer meehelpen hij heeft een eigen kraampje, of ik kan mijn tante meehelpen in haar winkeltje dit geldt ook voor mijn moeder. Ik weet dat de toekomst er daar wat slechter uitziet voor mij dan hier, maar ik ga sowieso emigreren wat dan ook. Alsnog heel erg bedankt voor je antwoord!

MacyVermeer
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 20
Lid geworden op: dinsdag 12 augustus 2014, 22:03

Re: IK WIL SAMEN MET MIJN MOEDER EMIGREREN!!

#14 Bericht door MacyVermeer » maandag 18 augustus 2014, 21:09

joepattaya schreef:Probleem is dat Macy op haar 16e niet serieus genomen wordt en moeder spreekt de taal niet voldoende en wordt dus met een kluitje riet het bos ingestuurd (zoiets toch?)

Misschien dat Macy en haar moeder eens gewoon lekker een dagje naar Den Haag moeten gaan om daar te beginnen en dan naar domicilie van het UVW; dan zijn 2 dingen gedekt: legaal verblijf en inkomen.

Ale overige zaken komen vanzelf bovendrijven; huur opzeggen, electra, gas en water opzeggen, verzekering regelen, huisraad verkopen/weggeven, belangrijke spulletjes inpakken en verzenden, aangifte van verhuizing bij belasting cq. uitschrijven bij de gemeente, nog ff snel nieuwe paspoorten laten maken en eventueel rijbewijs, veel om over na te denken en veel te doen.

Heel erg bedankt voor je antwoord, hier heb ik ook zeker wat aan!

MacyVermeer
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 20
Lid geworden op: dinsdag 12 augustus 2014, 22:03

Re: IK WIL SAMEN MET MIJN MOEDER EMIGREREN!!

#15 Bericht door MacyVermeer » maandag 18 augustus 2014, 21:12

Jeanette schreef:Niks mis met die wens meisje en met geduld,wat geluk en hard werken kom je er wel.
Maar je geeft weinig informatie over wat jullie te bieden hebben, alleen over je moeders wensen.

Als jij een opleiding hebt afgerond :?: en b.v. je rijbewijs over een paar jaar hebt gehaald is er volgens mij een hoop mogelijk.
En als je moeder geen baan kan vinden zou ze vrijwilligerswerk kunnen doen en kwam ze meer onder de Nederlands sprekende mensen. :idea:
Daar hoef je het niet voor te kunnen lezen en schrijven.
Hier in de flat hebben 2 mensen met een scootmobiel een baan in de postbezorging.


Ga er voor zou ik zeggen en dan niet op een manier dat alle schepen achter je verbrand zijn. :happyno:

[|)

Bedankt voor je antwoord, ik blijf zeker nog een paar jaar hier om mijn opleiding af te ronden waar ik over een week mee ga beginnen, rijbewijs halen wil ik heel graag maar is wel duur en we moeten veel sparen. Over het vrijwilligerswerk zal ik doorgeven aan mijn moeder. Dankjewel!

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”