diverse vragen

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Messatsu
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 38
Lid geworden op: maandag 07 oktober 2013, 10:30

diverse vragen

#1 Bericht door Messatsu » dinsdag 22 juli 2014, 09:08

Dames en heren, graag zou ik jullie wat situaties willen schetsen en hier wat vragen over willen stellen.

Momenteel zijn mijn vriendin(38) en ik(33) bezig om haar en haar zoontje(1,5) naar NL te halen voor (uiteindelijk) onbepaalde tijd. Zodra ze hier in NL is willen we direct gaan trouwen. De eerste de beste vakantie terug naar Thailand willen we ook daar officieel voor de staat trouwen.

Het idee is hier in NL nog een jaar of 5 tot 8 werken en sparen om daarna te vertrekken naar Thailand en daar te gaan wonen en een "business" te beginnen. Mijn vriendin is in het verleden eigenaar geweest van diverse businesses.(beauty salon, bar, verkoop van makeup producten).

Ik BEGRIJP dat er een hoop bij komt kijken en heb ook een hoop pro's en con's gelezen hier op het forum, de topics van rozegeur en maneschijn t/m het niet doordenken van business-ideeen en kunnen wennen in het buitenland etc etc etc. Ik begrijp dat allemaal. Maar het is een plan voor langere termijn, 8jaar is een lange tijd, en van sparen is nog nooit iemand slecht van geworden :)

Laat ik gewoon met een vraag beginnen en misschien volgen er wel meer.

Hoe zit het voor mij wat betreft permanent kunnen blijven in Thailand? (stel we zijn officieel getrouwd in Nederland en Thailand en we zijn een business begonnen op haar naam wat ik begrijp dat handiger is omdat ze een native is)

Met andere woorden, kan ik straks met mn 40jarige Nederlandse kont voor onbepaalde tijd in Thailand blijven met m'n Thaise vrouw en we een zaak hebben daar?

Alvast bedankt voor de input :thumbsup:

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: diverse vragen

#2 Bericht door Jim » dinsdag 22 juli 2014, 09:44

Messatsu schreef:Zodra ze hier in NL is willen we direct gaan trouwen. De eerste de beste vakantie terug naar Thailand willen we ook daar officieel voor de staat trouwen.
je kan maar 1x trouwen.
een nederlands huwelijk kan je wel inschrijven in thailand.
Hoe zit het voor mij wat betreft permanent kunnen blijven in Thailand?
ligt er aan wat je permanent noemt.
je kan heel lang vakantieen op tijdelijke visa of voor een verblijfsvergunning gaan, maar volgens mij is er niemand op dit forum die dat voor elkaar gekregen heeft.

dat betekent dus dat als je 1x onder de visum eisen komt, je je boeltje kunt pakken en vertrekken.. zelfs al leef je al 30 jaar in thailand.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Gebruikersavatar
Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: donderdag 24 februari 2005, 15:06
Locatie: Bangkok

Re: diverse vragen

#3 Bericht door Pieter » dinsdag 22 juli 2014, 10:22

Wat voor zaken had je in gedachten over 8 jaar ?

Meeste thais hebben ofhadden een zaakje. Vediensten en omzet worden dan vaak door elkaar gehaald.

En als je 20.000 of 30.000 pm heb mag je in je handen klappen... nb niet genoeg om hier te blijven

Verzekeringen. Bv ziekte kosten, zoontje is dan 9 a 10 en vernederlandst en die doe je of,

De vernieling in helpen of je betaald 750 euro minimaal pm tot je 18e

Ik heb zoiets na 7 jaar nl met een kind geboren in nl gedaan,

Thailand is niet goedkoper als je een bepaalde standaard gewend bent en wordt steeds duurder

Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

Messatsu
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 38
Lid geworden op: maandag 07 oktober 2013, 10:30

Re: diverse vragen

#4 Bericht door Messatsu » dinsdag 22 juli 2014, 10:36

Pieter schreef:Verzekeringen. Bv ziekte kosten, zoontje is dan 9 a 10 en vernederlandst en die doe je of,

De vernieling in helpen of je betaald 750 euro minimaal pm tot je 18e

Ik heb zoiets na 7 jaar nl met een kind geboren in nl gedaan
Zou je hier wat uitleg bij kunnen geven?(hoeft niet perse jouw persoonlijke situatie te zijn)

Als het zoontje 10 jaar is en we gaan naar Thailand help ik hem de vernieling in hoe precies? En als ik dat niet wil kost het 750 euro per maand?

Messatsu
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 38
Lid geworden op: maandag 07 oktober 2013, 10:30

Re: diverse vragen

#5 Bericht door Messatsu » dinsdag 22 juli 2014, 10:39

Jim schreef:ligt er aan wat je permanent noemt.
je kan heel lang vakantieen op tijdelijke visa of voor een verblijfsvergunning gaan, maar volgens mij is er niemand op dit forum die dat voor elkaar gekregen heeft.

dat betekent dus dat als je 1x onder de visum eisen komt, je je boeltje kunt pakken en vertrekken.. zelfs al leef je al 30 jaar in thailand.
Begrijp ik dat ik als Nederlander die offficieel getrouwd is met een Thaise daar niet permanent kan blijven?

Gebruikersavatar
Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: donderdag 24 februari 2005, 15:06
Locatie: Bangkok

Re: diverse vragen

#6 Bericht door Pieter » dinsdag 22 juli 2014, 10:48

Messatsu schreef:
Pieter schreef:Verzekeringen. Bv ziekte kosten, zoontje is dan 9 a 10 en vernederlandst en die doe je of,

De vernieling in helpen of je betaald 750 euro minimaal pm tot je 18e

Ik heb zoiets na 7 jaar nl met een kind geboren in nl gedaan
Zou je hier wat uitleg bij kunnen geven?(hoeft niet perse jouw persoonlijke situatie te zijn)

Als het zoontje 10 jaar is en we gaan naar Thailand help ik hem de vernieling in hoe precies? En als ik dat niet wil kost het 750 euro per maand?
Fatsoenlijk onderwijs kost hier minstens 750 euro pm

Messatsu
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 38
Lid geworden op: maandag 07 oktober 2013, 10:30

Re: diverse vragen

#7 Bericht door Messatsu » dinsdag 22 juli 2014, 10:53

Pieter schreef:Fatsoenlijk onderwijs kost hier minstens 750 euro pm
Over onderwijs heb ik geen vraag gesteld maar bedankt voor de belerende tip [|)

Gebruikersavatar
trangerkuda
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 211
Lid geworden op: dinsdag 30 december 2008, 06:58
Locatie: Trang - Thailand

Re: diverse vragen

#8 Bericht door trangerkuda » dinsdag 22 juli 2014, 10:55

Messatsu, even voorop stellen, dat niemand weet aan welke eisen iemand over acht jaar moet voldoen om zich in Thailand te vestigen het volgende:

Indien de regels in de loop der komende jaren niet wezenlijk wijzigen - wijzigen zullen ze zeker, dat is een continu proces - en in verhouding vergelijkbaar zijn met de thans geldende regels, dan kun je je (zolang je er maar voor zorgt aan de gestelde voorwaarden te voldoen), samen met je Thaise vrouw en kind gewoon hier vestigen.

Ik ga hier verder nu niet in op de regels zoals die thans gelden. Indien je daarover meer wilt weten, raad ik je aan om je te wenden tot de Thaise ambassade in Den Haag, of het Thaise consulaat in Amsterdam.

Ook op hun websites kun je al de nodige informatie vinden.

Verder zou het handig zijn om je informatie ook in te winnen via de website van de Thaise Immigratiedienst. Zodoende kun je in ieder geval een idee vormen over de huidige voorwaarden waaraan voldaan moet worden, wanneer iemand zich nu in dit land wil vestigen.

Echter nogmaals, het gaat dan altijd over de thans van kracht zijnde regelgeving. Hoe die regels er over acht jaar uitzien, is koffiedik kijken.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: diverse vragen

#9 Bericht door stevenl » dinsdag 22 juli 2014, 11:09

Pieter schreef:
Messatsu schreef:
Pieter schreef:Verzekeringen. Bv ziekte kosten, zoontje is dan 9 a 10 en vernederlandst en die doe je of,

De vernieling in helpen of je betaald 750 euro minimaal pm tot je 18e

Ik heb zoiets na 7 jaar nl met een kind geboren in nl gedaan
Zou je hier wat uitleg bij kunnen geven?(hoeft niet perse jouw persoonlijke situatie te zijn)

Als het zoontje 10 jaar is en we gaan naar Thailand help ik hem de vernieling in hoe precies? En als ik dat niet wil kost het 750 euro per maand?
Fatsoenlijk onderwijs kost hier minstens 750 euro pm
Onzin. Ik heb een prima internationale school voor mijn zoon voor nog geen 300 Euro per maand. Nog steeds een hoop geld voor een school, maar ver van de genoemde 750 Euro.

Maar ja, sommigen hier willen veel prestige, en dat kost nu eenmaal geld.
Laatst gewijzigd door stevenl op dinsdag 22 juli 2014, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: diverse vragen

#10 Bericht door stevenl » dinsdag 22 juli 2014, 11:10

Messatsu schreef:
Jim schreef:ligt er aan wat je permanent noemt.
je kan heel lang vakantieen op tijdelijke visa of voor een verblijfsvergunning gaan, maar volgens mij is er niemand op dit forum die dat voor elkaar gekregen heeft.

dat betekent dus dat als je 1x onder de visum eisen komt, je je boeltje kunt pakken en vertrekken.. zelfs al leef je al 30 jaar in thailand.
Begrijp ik dat ik als Nederlander die offficieel getrouwd is met een Thaise daar niet permanent kan blijven?
Er zijn verschillende visa waar je voor in aanmerking kunt komen, afhankelijk van je situatie. Op die visa kun je dan een jaarlijkse extensie krijgen.

Messatsu
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 38
Lid geworden op: maandag 07 oktober 2013, 10:30

Re: diverse vragen

#11 Bericht door Messatsu » dinsdag 22 juli 2014, 12:10

Pieter schreef:De vernieling in helpen of je betaald 750 euro minimaal pm tot je 18e

Fatsoenlijk onderwijs kost hier minstens 750 euro pm
Ik heb hier in de pauze toch nog even over nagedacht. Dus ieder kind in Thailand die niet die school van 750e p/m volgt(of iedere andere prive school) wordt de vernieling in geholpen? Dus pak hem beet 95% van alle Thaise kinderen?

Sorry, ik vind dit niet alleen kort door de bocht maar ook redelijk respectloos voor het gros van het volk wat "minder" goed bedeeld is.

Messatsu
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 38
Lid geworden op: maandag 07 oktober 2013, 10:30

Re: diverse vragen

#12 Bericht door Messatsu » dinsdag 22 juli 2014, 12:19

@ trangerkuda en stevenl : thanks.

Het is inderdaad nu koffiedik kijken als we over de toekomst praten. Het is nu ook nog dromen en orienteren. Ik zal me ook eens verdiepen in de sites van de staat.

Ik zou tekenen voor een jaarlijks visum hoor, beter dan 4 keer per jaar de grens over moeten bv.

Messatsu
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 38
Lid geworden op: maandag 07 oktober 2013, 10:30

Re: diverse vragen

#13 Bericht door Messatsu » dinsdag 22 juli 2014, 14:10

Ik vond deze posts op dit forum:
yandre schreef:je zegt al het papier werk is in orde getrouwd met thaise
dan krijg je een jaar visa en elke 90 dagen melden bij de
imigratie dienst .
maar dat zullen ze je wel vertellen bij de imigratie dienst
neem je vrouw mee dan kan die het vertalen voor je als
je zelf geen thais verstaat.
en het jaar er op opnieuw aan vragen .
prajak schreef:Een jaarvisum ? Je bedoelt een verlenging op basis van huwelijk, pensionering, etc, de mogelijkheden zijn bijna onbeperkt.

Is dit dus een mogelijkheid als je officieel getrouwd bent met een Thaise:


een jaar visum en dan om de 3 maanden melden bij de immigratiedienst?

Gebruikersavatar
Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: donderdag 24 februari 2005, 15:06
Locatie: Bangkok

Re: diverse vragen

#14 Bericht door Pieter » dinsdag 22 juli 2014, 15:55

Messatsu schreef:
Pieter schreef:De vernieling in helpen of je betaald 750 euro minimaal pm tot je 18e

Fatsoenlijk onderwijs kost hier minstens 750 euro pm
Ik heb hier in de pauze toch nog even over nagedacht. Dus ieder kind in Thailand die niet die school van 750e p/m volgt(of iedere andere prive school) wordt de vernieling in geholpen? Dus pak hem beet 95% van alle Thaise kinderen?

Sorry, ik vind dit niet alleen kort door de bocht maar ook redelijk respectloos voor het gros van het volk wat "minder" goed bedeeld is.
Het gaat erom dat je een kind naar nl en vanaf 10 jaar hem de normale school laat verlaten.. en ja 80% is net genoeg opgeleid om op 16 jarige leeftijd zijn naam te kunnen schrijven... de rest is nogjaren bezig on nog iets te bereiken .. nb laatste iq tests lagere school 88 middelbare school 87 , dat kan natuurlijk niet maar er wordt zelfstandig denken enof antwoord geven afgeleerd... het is erg erg hier

Pieter

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: diverse vragen

#15 Bericht door Hua Thale » woensdag 23 juli 2014, 03:11

De handrem cultuur.
Je kan er meerdere kantjes over vol schrijven wat zeg ik vele boeken.
Het Mai pen lai / Prong nie gehalte dit alles als onderdeel van gezichts verlies/bewaren in combinatie met een zeer 'grote interesse' in de opvoeding van het nageslacht geeft de mensen dit niveau.
Je geeft wel een extreem voorbeeld meer van iemand die helemaal niet naar school gaat maar de wil en interesse om iets te leren of te begrijpen dat mensen anders leven en denken is minimaal vergeleken met Nederlanders.
Laat ik de grote steden en de gebieden die je als multiculti zou kunnen omschrijven vanwege toeristen of invloeden van buitenaf even buiten beschouwing.

IQ onder de 90 is bedroevend laag trouwens.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Intelligentiemeting

Voor Messatsu zou je visum probleem echt voor het laatst houden als je over 5/8 jaar spreekt.
Maar een probleem zal het niet zijn met of zonder grensoverstapjes om hier lang te blijven.
business zal vermoed ik voor 95% op naam van de vrouw staan aangezien er voor farangs niet zoveel mogelijk mag op dat gebied.
Echt minstens een A4 kantje met andere zaken die eerder komen om over na te denken zijn er natuurlijk wel.
Volgende vraag geloof ik. :Whistle:
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”