immigratie en de gevolgen.

Post hier al je vragen voor het immigreren naar Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Loe
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1113
Lid geworden op: woensdag 15 februari 2006, 12:06

Re: immigratie en de gevolgen.

#16 Bericht door Loe » zondag 08 juni 2014, 02:22

Na tien jaar Thailand zal Nederland je wel erg tegenvallen misschien dat je dan voor de optie 7-5 gaat heb je nog tijd genoeg om met je kleinkinderen door te brengen.
Bij mij zijn de eerste kleinkinderen in de maak en ook nog 3, dus ik ben blij dat ik al jaren 5 maanden overwinter in thailand en dan ook nog een korte zomervakantie pak van ongeveer twee maandjes.
in ieder geval veel wijsheid toegewenst met je keuze

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: immigratie en de gevolgen.

#17 Bericht door prajak » zondag 08 juni 2014, 04:03

Carpediem, hoe tel jij dan ?

1 September is na 8 maanden en 8 x 30 is....

En ik zie niet in waarom de vrijstelling zou vervallen als je de 180+ dagen niet haalt. Staat dat op jouw beschikking ? Bij mij niet.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: immigratie en de gevolgen.

#18 Bericht door driver » zondag 08 juni 2014, 07:10

carpediem schreef:Van Milaan via Breuil Cervinia, alwaar een kamer met Finse sauna, naar de Mont Blanc. Daarna Lerici, Pisa, Rome, Venetie en weer terug naar Breuil Cervinia met een kamer met turks bad.
De bergen vond ze het prachtigst, vooral de bergheksen aldaar en de sneeuw natuurlijk.

Allebij genoten.
Mooie toer gemaakt dan en allebei happy dat is het belangrijkste denk ik.
Okee...nu weer on topic denk ik... ;)

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: immigratie en de gevolgen.

#19 Bericht door driver » zondag 08 juni 2014, 07:21

Loe schreef:Na tien jaar Thailand zal Nederland je wel erg tegenvallen misschien dat je dan voor de optie 7-5 gaat heb je nog tijd genoeg om met je kleinkinderen door te brengen.
Bij mij zijn de eerste kleinkinderen in de maak en ook nog 3, dus ik ben blij dat ik al jaren 5 maanden overwinter in thailand en dan ook nog een korte zomervakantie pak van ongeveer twee maandjes.
in ieder geval veel wijsheid toegewenst met je keuze
Ik heb nu 1 kleinkind van 2.5 jaar oud en zie ik niet zo heel veel ook al woont hij 15 km verderop.
Maar ik zou vanwege familie /kleinkind niet in Nederland blijven als ik hier weg zou willen.
Omdat Suk het hier nog goed naar haar zin heeft na bijna 3 jaar hier te zijn en eigenlijk (nog) niet terug wil naar Thailand heb ik deze week mijn hypotheek maar met 5 jaar verlengt tegen mooie lage rente dus zoals het er nu naar uitziet blijven we deze periode ook hier wonen mede omdat ik voor mijn huis nu zo,n 20 % minder krijg dan in 2008 toen ik het kocht en geld weggooien aan motoren prima maar liever niet op het huis.
Over 5 jaar ben ik 61 dan kijken we wel weer verder wat we willen.


En na 10 jaar Thailand weer terug lijkt mij na verloop van tijd niet zo,n probleem omdat je hier ook wel weer je draai gaat vinden waarschijnlijk .
Wat Loe doet is ook een optie voor Carpe misschien om contact met zijn vriendin te houden maar iedereen is weer anders en Carpe zal uiteindelijk toch zelf wel weten of denken te weten wat voor hem het beste is uiteindelijk.

Maar wat Loe ook zegt...veel wijsheid toegewenst met je keuze Carpe.

gr driver

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: immigratie en de gevolgen.

#20 Bericht door carpediem » zondag 08 juni 2014, 08:26

prajak schreef:Carpediem, hoe tel jij dan ?

.
Met een telraampje!

Tot 1 september: 10 weken Nederland, 16 dagen Italie, 2 weken Cambodja.

Bedankt voor de informatie, kan nu wat gerichtere vragen stellen aan de belastingdienst.
pluk de dag (carpediem)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: immigratie en de gevolgen.

#21 Bericht door prajak » dinsdag 10 juni 2014, 00:31

Carpediem, ik heb nog eens zitten denken aan jouw vraag.

Ik denk dat iemand die in het 2e halfjaar emigreert ook de vrijstellingen kan krijgen dus die 183 dagen in het nieuwe woonland, ik heb er eerlijk gezegd nooit van gehoord. Thailand hanteert voor haar nationale belastingwetgeving 181 en + dagen in een kalenderjaar.

Jij hebt vrijstelling premie volksverzekering en ziekenfondswet dus jouw vertrek uit NL is aanvaard.

Als je ook vrijstelling inkomstenbelasting hebt voor bedrijfspensioen dan is door de Nederlandse belastingdienst jouw woonland Thailand aanvaard. De verdragsbepalingen vinden dan toepassing.

Een Nederlander die met vakantie naar Aland gaat verliest niet zijn status; jij dus ook niet. Jouw vakantie naar Italië en naar Cambodja kan naar mijn mening geen roet in het eten gooien.

In beginsel zal een vakantie naar NL dat ook niet. Ik zie vooralsnog geen probleem. Ga je nog naar NL ? Kort die vakantie dan wat in of doe de helft Duitsland.

Tenzij.....

Je schrijft: je hebt een woning in NL.

1. Staat die woning je permanent ter beschikking dan kan de belastingdienst de stelling betrekken dat je in beide landen woont. Deze methode wordt dan ook sterk afgeraden. Dat kan je problemen opleveren.

Of de belastingdienst bij het verlenen van de vrijstelling dat controleert ? Misschien bij de eerste vrijstelling. Maar kom je terug naar NL en gaat men jouw zaken eens op een rijtje zetten dan ziet men dat en kunnen er vragen komen.

2. Is die woning marktconform verhuurd (huurcontract, huurdersbescherming, zakelijke huur en zakelijke voorwaarden) dan heb je gewoon een box 3 goed in Nederland. Dat men er een contre-lettre achter heeft staan komt wel voor. Dit wordt vaak gedaan met eigen kinderen die wel bereid zijn te verhuizen als pa terugkomt wegens remigratie.

3. Houd je de woning aan als pied-à-terre bijvoorbeeld voor vakanties en familiebezoek dan kan dit mits, is altijd mijn advies geweest en nog steeds, in goed overleg met de belastingdienst.

Ik zou eerst eens achter die 183 dagen aan gaan en daarbij de vakanties in I en in C vergeten.

De positie van het huis is iets om eens goed naar te kijken.

En anders remigreer je in januari a.s. Je laat de vrijstelling dan op 20 jan vervallen en betaalt die ene maand op jouw belastingaangifte terug.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: immigratie en de gevolgen.

#22 Bericht door Gardensafari » dinsdag 10 juni 2014, 05:20

prajak schreef:Carpediem, ik heb nog eens zitten denken aan jouw vraag.

Ik denk dat iemand die in het 2e halfjaar emigreert ook de vrijstellingen kan krijgen dus die 183 dagen in het nieuwe woonland, ik heb er eerlijk gezegd nooit van gehoord. Thailand hanteert voor haar nationale belastingwetgeving 181 en + dagen in een kalenderjaar.
Uitleg belastingdienst

Als Carpediem remigreert, dan is hij weer binnenlands belastingplichtige vanaf moment inschrijving gemeente. Alleen als hij binnen 183 dagen besluit dat Nederland het toch niet is en weer metterwoon vertrekt, kan hij er mogelijk goed vanaf komen. Verlaat hij Nederland niet meer metterwoon, dan spelen die 183 dagen geen enkele rol. Met andere woorden: er is geen sprake van een vrijstelling.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: immigratie en de gevolgen.

#23 Bericht door prajak » dinsdag 10 juni 2014, 06:57

Gardensafari, jouw link maakt het er niet duidelijker op.

Die 183 dagen regeling lijkt me een regeling voor werknemers die in A-land werken en in B-land wonen. Die regeling vindt toepassing als er GEEN verdrag t.v.v.d.b. is. Maar tussen NL en TH is er wel een verdrag t.v.v.d.b..

Verder denk ik dat Carpediem geen tegenwoordige arbeid verricht in NL en woont in TH maar dat moet Carpediem zelf toelichten, die feitenkennis heb ik niet.

De vraag die Carpediem stelt is :

==

In woon in 2014 GEEN 183 dagen in Thailand want heb tot en met 31 augustus 2014 DRIE vakanties waaronder in NL. Ik ga op 1 september 2014 weer in NL wonen, metterwoon.

Tast dat met terugwerkende kracht mijn vrijstelling tot 1 september 2014 aan : mijn vrijstelling IB, mijn vrijstelling VV en mijn vrijstelling ZfW ?

==

Mijn eerste reactie: nee, nee en nee. Ik ben van mening dat een vakantie niet zijn status van geëmigreerde aantast.

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: immigratie en de gevolgen.

#24 Bericht door greenthaiway » dinsdag 10 juni 2014, 07:59

carpediem schreef:
driver schreef:En je stopt dus met je Thaise liefde begrijp ik en gaat alleen terug dus geliefde kan/wil niet mee naar Nederland of wordt het nu te prive ?
Ermee stoppen is wel de bedoeling. Al gaat het me aan het hart.
Het grote leeftijdsverschil is wel de hoofdfactor van mijn beslissing.
IMHO mis je wel meteen iemand die je jong houdt en jonger doet voelen.
Met oudere dames in Nederland kun je natuurlijk diepgaande filosofische gesprekken hebben, dat weer wel :mrgreen:
In de masterbedroom daar in de kou wordt het afzien.
Je zult haar jeugd nog missen daar in kikkerland. 8-)

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: immigratie en de gevolgen.

#25 Bericht door Jeanette » dinsdag 10 juni 2014, 08:35

Gut o gut, dan neem je toch een puppy. :giggle3:


:D

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: immigratie en de gevolgen.

#26 Bericht door carpediem » dinsdag 10 juni 2014, 14:14

Ik ben nu voor 2 maanden in Nederland en zal de belastingdienst bellen en laat dan wel even weten wat die te zeggen hebben.
Als ik me 1 september inschrijf en vanaf dan weer me gewone belasting betaal vind ik het best. Heb geen zin om over het hele jaar te betalen, maar ik begrijp dat dat niet hoeft.
Ik heb een gewoon bedrijfspensioen (pggm)

Ik heb een eigen woning waar mijn zoon tot eind vorig jaar heeft gewoond. daar heeft de belastingdienst niet over geheven. Gebruik het nu als pied a terre waarvan ik begrijp dat daar ook niet over geheven wordt. Op het moment van inschrijving zal ik dan ook weer als gewoonbelastingplichtige
beschouwd worden denk ik logisch gesproken. Of niet?
pluk de dag (carpediem)

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: immigratie en de gevolgen.

#27 Bericht door carpediem » dinsdag 10 juni 2014, 14:30

[quote="greenthaiway"IMHO mis je wel meteen iemand die je jong houdt en jonger doet voelen.
Met oudere dames in Nederland kun je natuurlijk diepgaande filosofische gesprekken hebben, dat weer wel :mrgreen:
In de masterbedroom daar in de kou wordt het afzien.
Je zult haar jeugd nog missen daar in kikkerland. 8-)[/quote]

De ratio overwint het in deze.

Maar zal haar missen.

Mogelijk dat ik me tot het Boedhisme bekeer en toch nog het Nirwana mag betreden.
pluk de dag (carpediem)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: immigratie en de gevolgen.

#28 Bericht door prajak » dinsdag 10 juni 2014, 14:52

Het gaat niet over het heffen over dat huis maar over het ter beschikking staan. Ik lees dat junior daar heeft gewoond tot eind '13 en ik neem dat hij daar geregistreerd was. Ik denk dat de korte periode daarna tot immigratie geen probleem zal zijn.

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: immigratie en de gevolgen.

#29 Bericht door greenthaiway » woensdag 11 juni 2014, 02:34

carpediem schreef:
Mogelijk dat ik me tot het Boedhisme bekeer en toch nog het Nirwana mag betreden.
Wens voor je dat het gebeurd, wens iedereen, ieder op zijn / haar tijd, intrede in het hemelrijk toe, ook mijzelf zei de gek.
The proof of the pudding is in eating it, afwachten dus :mrgreen:

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: immigratie en de gevolgen.

#30 Bericht door carpediem » vrijdag 13 juni 2014, 12:56

Heb de belastingdienst gebeld.

Volgens de belastingmevrouw geldt de 183 dagen regeling niet voor gepensioneerden.

Als ik minder dan een half jaar in het woonland (thailand) verblijf en of ik dan mijn vrijstelling t/m inschrijving behoud kon ze me geen antwoord op geven.
Zij kende geen regels daarover.
Volgens haar op het moment van inschrijving betaal ik weer belasting.

Dus je kunt 8 maanden (dan verplicht inschrijven) in nederland verblijven, 4 maanden thailand en je belastingvrijstelling behouden. Zeer voordelig voor hogere inkomens die dan ook nog een goede ziektekostenverzekering kunnen betalen. Goedkoop overwinteren dus.

Ik word volgende week terug gebeld door een vrijstelling expert.
U hoort nader.
pluk de dag (carpediem)

Plaats reactie

Terug naar “Immigreren naar Nederland”