Het "Gele Boekje"!!

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Nova-Mayawee
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 14
Lid geworden op: donderdag 30 december 2010, 06:58

Het "Gele Boekje"!!

#1 Bericht door Nova-Mayawee » vrijdag 23 mei 2014, 16:27

Dame en heren, Ik heb 3 jaar geleden een huis gekocht in Thailand wat "natuurlijk" op naam van mijn vriendin staat!!
Wij leven nog steeds "Happy the Peppie" samen en 1 jaar geleden heb ik op aanraden van mijn vriendin ook het "Gele Boekje" aangeschaft waarin onder andere staat dat ik ingeschreven sta op het huisadres van de door mij bekostigde woning.....
Nu is mijn vraag.... Stel dat wij uit elkaar gaan "zonder harmonie" kan ik dan uit mijn huis gezet worden, of geeft het " Gele boekje" mij dan bepaalde rechten??

jvs
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 275
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 05:37

Re: Het "Gele Boekje"!!

#2 Bericht door jvs » vrijdag 23 mei 2014, 16:48

het gele huisboek is geen bewijs van eigendom het bewijst alleen dat je daar woont.
Nog steeds Heppie?

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Het "Gele Boekje"!!

#3 Bericht door prajak » vrijdag 23 mei 2014, 16:49

Nee, het gele huisboek geeft geen rechten. Het is alleen een registratie van wie als gebruiker woont op dat perceel en in dat huis.

Maar wat schrijf je nou precies ?

"...Ik heb 3 jaar geleden een huis gekocht in Thailand wat "natuurlijk" op naam van mijn vriendin staat!! .."

Dat is helemaal niet zo natuurlijk.

De GROND, mits op chanoot/chanote, het eigendomspapier als dat er is, (weet je zeker dat het op chanoot staat ?) kan niet van jou zijn want dat is zo in de wet geregeld. Maar de wet geeft jou drie harde mogelijkheden tot behoorlijke zekerheid mits op chanoot.

Recht van opstal, wat in het Engels iets als superficies heet maar dat kent de Dikke van Dale niet, is mogelijk USA-Engels, in echt Engels heet dat building and planting rights, en dat is levenslang,

Vruchtgebruik, usufruct, is levenslang,

Lease voor max 2 x 30 jaar.

En dat zijn drie persoonlijke gebruiksrechten en persoonlijk betekent dat het eindigt bij de dood van de gebruiker en in geval van lease na max 60 jaar..

Als je dat hebt laten aantekenen op het chanoot heb je vastgelegd dat JIJ de gebruiker bent en dat bij herrie je de partner er uit kunt krijgen. Indien dat niet is vastgelegd sta jij bij herrie op straat.

Dit forum heeft een hoofdstuk over kadasterpapieren. Lees die eens na.

Als de verhoudingen OK zijn kun je de partner vragen dat alsnog vast te leggen. Omdat je niet getrouwd bent komt een langlopende lease van max 2 x 30 jaar in aanmerking. Denk er aan, dat vastleggen moet je laten doen door een advocaat die JIJ kiest en dat kost geld en daarna kost de registratie op het kadaster belasting en dergelijke kosten.

Nova-Mayawee
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 14
Lid geworden op: donderdag 30 december 2010, 06:58

Re: Het "Gele Boekje"!!

#4 Bericht door Nova-Mayawee » zaterdag 24 mei 2014, 16:44

Ja heren,

Als ik mezelf meer info had verschaft dan was het nu allemaal anders geweest....
Maar in ieder geval, bedankt voor de tips en info, want nu weet ik wat ik moet gaan ondernemen......

Gr.

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”