Corruptie?, lands wijs, lands eer

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
foppo
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 560
Lid geworden op: zondag 09 juni 2013, 13:24
Locatie: WarinChamrap

Corruptie?, lands wijs, lands eer

#1 Bericht door foppo » woensdag 21 mei 2014, 13:48

In het draadje over de VISArun ging het o.a. over corruptie.
En werd de suggestie gedaan om daar in een apart topic over te keuvelen.

Ik zat daarnet even met m'n echtgenote te keuvelen via skype, ze zit momenteel in Ubon Ratchathani en heeft het nogal druk met het regelen van allerlei officiële dingetjes i.v.m. met onze emigratie eind van het jaar.
Ze moest vanmorgen naar een officieel kantoor (landoffice) en daar was het verschrikkelijk druk.
Het wachten zou zeker uren gaan duren en de kwestie zelf zou wat behandeling betreft ook nog een uurtje of twee gaan duren.
Bovendien is het daar erg warm op het moment en ze was het allemaal een beetje zat.

Dus schoot ze iemand aan die bij een kopieermachine stond en vroeg of er niet iemand was die haar eventjes snel zou kunnen helpen.
De persoon verdween en kwam tien seconden later weer terug met een collega.
Die wenkte haar naar achteren en jahoor, bingo; 700 Baht en een uurtje later stond ze buiten, de zaken waren geregeld en de rest zat nog steeds te wachten.

Corruptie? Ik weet het niet……., ik zou me kapot generen.... maarja….lands wijs, lands eer!

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Corruptie?, lands wijs, lands eer

#2 Bericht door Jim » woensdag 21 mei 2014, 14:09

foppo schreef:ik zou me kapot generen
je hebt waarschijnlijk nooit hoeven te wachten bij zo'n land office :)
700 baht is een koopje, want met een beetje pech zit je er anders de hele dag.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Gebruikersavatar
foppo
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 560
Lid geworden op: zondag 09 juni 2013, 13:24
Locatie: WarinChamrap

Re: Corruptie?, lands wijs, lands eer

#3 Bericht door foppo » woensdag 21 mei 2014, 14:17

Zeker ben ik daar wel eens geweest en ik heb me kostelijk vermaakt.
Het was daar toen trouwens niet zo druk.
Maar wat ik wel apart vond was dat, terwijl we midden in de transactie zaten, plotseling een bureau ontruimd werd en het voltallig personeel daar gezamelijk ging zitten lunchen.
3 kwartier gewacht, het bureau werd afgeruimd en de dame die ons hielp kwam weer zitten.
Zette één ontbrekend stempeltje en dat was het.

Dat ene stempeltje lukte echt niet meer voor de lunch kennelijk.....

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Corruptie?, lands wijs, lands eer

#4 Bericht door Jim » woensdag 21 mei 2014, 14:28

hahaha ja ken dat.
daarom ga ik niet meer mee naar dat soort gelegenheden.
ik zit me dan echt op te vreten :giggle:
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Gebruikersavatar
Kees
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1182
Lid geworden op: donderdag 16 juni 2005, 19:43
Locatie: Doi Saket, Talad Khwan

Re: Corruptie?, lands wijs, lands eer

#5 Bericht door Kees » woensdag 21 mei 2014, 15:52

foppo schreef:In het draadje over de VISArun ging het o.a. over corruptie.
En werd de suggestie gedaan om daar in een apart topic over te keuvelen.

Ik zat daarnet even met m'n echtgenote te keuvelen via skype, ze zit momenteel in Ubon Ratchathani en heeft het nogal druk met het regelen van allerlei officiële dingetjes i.v.m. met onze emigratie eind van het jaar.
Ze moest vanmorgen naar een officieel kantoor (landoffice) en daar was het verschrikkelijk druk.
Het wachten zou zeker uren gaan duren en de kwestie zelf zou wat behandeling betreft ook nog een uurtje of twee gaan duren.
Bovendien is het daar erg warm op het moment en ze was het allemaal een beetje zat.

Dus schoot ze iemand aan die bij een kopieermachine stond en vroeg of er niet iemand was die haar eventjes snel zou kunnen helpen.
De persoon verdween en kwam tien seconden later weer terug met een collega.
Die wenkte haar naar achteren en jahoor, bingo; 700 Baht en een uurtje later stond ze buiten, de zaken waren geregeld en de rest zat nog steeds te wachten.


Corruptie? Ik weet het niet……., ik zou me kapot generen.... maarja….lands wijs, lands eer!
Natuurlijk is dit niet correct, maar vind dit soort dingen soms toch erg fijn :mrgreen:
En gewoon omdat het kan :thumbsup:
Niet klagen, maar dragen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Corruptie?, lands wijs, lands eer

#6 Bericht door prajak » woensdag 21 mei 2014, 15:59

Corruptie is ...

bedrog door oneerlijkheid, omkoping bij de beroepsuitoefening.

Als dat stempeltje nu is gezet terwijl het niet gezet had mogen worden maar men zet het voor 700 baht dan is het corruptie.

Als dat stempeltje wel gezet mag worden maar men het te druk heeft met andere mensen en met ouwebetten en je betaalt 700 baht 'haastgeld' dan is dat geen corruptie.

Maar wel laakbaar want je trekt de mensen voor die wat extra kunnen missen terwijl daardoor de heer en mevrouw A. Sloeber langer moeten wachten.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Corruptie?, lands wijs, lands eer

#7 Bericht door Hua Thale » donderdag 22 mei 2014, 01:27

Voor diegene die toch een geheel eigen 'draai' aan de definitie geven.

http://www.corruptie.org/corruptie/wat-is-corruptie/

De meest simpele definitie:

Corruptie is misbruik maken van publieke macht (politicus of ambtenaar) voor privaat gewin.

.......................................................................................................................................
........................
Nederland loopt daarbij bepaald niet voorop in de ontwikkelingen.


Oeps.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Corruptie?, lands wijs, lands eer

#8 Bericht door stevenl » donderdag 22 mei 2014, 04:06

Er zijn 2 kanten aan dat soort zaken, die we denk ik allemaal wel kennen.

Voor mij is erg belangrijk om te overwegen dat als je iets illegaals doet je dat inderdaad makkelijk af kunt kopen. In mijn situatie: een duikinstructeur aannemen zonder werkvergunning, of de verzekering van de zaak niet helemaal op order hebben. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden. Zoals gezegd, makkelijk af te kopen, maar je stelt je zelf dan wel erg kweatsbaar op, de bedragen kunnen makkelijk oplopen en zullen dat ook vaak doen, en als de baas van de omgekochte dienaar komt wil deze ook een deel, de dienaar wordt vervangen door een ander die wat extra's wil, etc.

Dus mijn mening: zakelijkl, begin er niet aan, prive (bijvoorbeeld om sneller gehlopen te worden) maak je eigen overweging, ook moreel. Want wat natuurlijk ook in foppo's verhaal zit: de anderen die allemaal zaten te wachten hebben er voor gekozen om te wachten en niet om te kopen.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10297
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Corruptie?, lands wijs, lands eer

#9 Bericht door RuudThai » donderdag 22 mei 2014, 14:46

prajak schreef:Corruptie is ...

bedrog door oneerlijkheid, omkoping bij de beroepsuitoefening.

Als dat stempeltje nu is gezet terwijl het niet gezet had mogen worden maar men zet het voor 700 baht dan is het corruptie.

Als dat stempeltje wel gezet mag worden maar men het te druk heeft met andere mensen en met ouwebetten en je betaalt 700 baht 'haastgeld' dan is dat geen corruptie.

Maar wel laakbaar want je trekt de mensen voor die wat extra kunnen missen terwijl daardoor de heer en mevrouw A. Sloeber langer moeten wachten.
Klinkklare nonsens! Dit is een schoolvoorbeeld van corruptie: machtsmisbruik, willekeur, schending van rechtsregels, kontzakvullerij.
Dus in de trant van: "O, er is een farang/rijke Thai in het spel en die heeft haast? Laten we die maar even een poot uitdraaien".
Als een spoedbehandelingsprocedure wettelijk is geregeld en daarvoor extra leges wordt geheven, zoals in Nederland voor de spoedaanvraag van een paspoort, dan is er niets aan de hand.
Anders is het gewoon corruptie.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Corruptie?, lands wijs, lands eer

#10 Bericht door dutch » donderdag 22 mei 2014, 14:59

RuudThai schreef:
prajak schreef:Corruptie is ...

bedrog door oneerlijkheid, omkoping bij de beroepsuitoefening.

Als dat stempeltje nu is gezet terwijl het niet gezet had mogen worden maar men zet het voor 700 baht dan is het corruptie.

Als dat stempeltje wel gezet mag worden maar men het te druk heeft met andere mensen en met ouwebetten en je betaalt 700 baht 'haastgeld' dan is dat geen corruptie.

Maar wel laakbaar want je trekt de mensen voor die wat extra kunnen missen terwijl daardoor de heer en mevrouw A. Sloeber langer moeten wachten.
Klinkklare nonsens! Dit is een schoolvoorbeeld van corruptie: machtsmisbruik, willekeur, schending van rechtsregels, kontzakvullerij.
Dus in de trant van: "O, er is een farang/rijke Thai in het spel en die heeft haast? Laten we die maar even een poot uitdraaien".
Als een spoedbehandelingsprocedure wettelijk is geregeld en daarvoor extra leges wordt geheven, zoals in Nederland voor de spoedaanvraag van een paspoort, dan is er niets aan de hand.
Anders is het gewoon corruptie.
Jij hebt nog niet veel van Thailand begrepen.Het gaat er niet om,of jij dit goedkeurt of niet.Zo werkt het hier.De simpele zielen zitten netjes op,hun beurt te wachten en de hotemetoot kruipt even voor.
Zelfs bij de ziekenhuizen in de poliklinieken ,houden ze altijd een paar volgorde nummers in reserve voor het geval er een rijke hotemetoot plotseling binnenkomt :giggle:
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
foppo
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 560
Lid geworden op: zondag 09 juni 2013, 13:24
Locatie: WarinChamrap

Re: Corruptie?, lands wijs, lands eer

#11 Bericht door foppo » donderdag 22 mei 2014, 15:02

dutch schreef:voor het geval er een rijke hotemetoot plotseling binnenkomt :giggle:
Nou effe, effe effe wachten: een rijke hotemetoot is ze zeker niet, maar ze is wel Thais

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Corruptie?, lands wijs, lands eer

#12 Bericht door dutch » donderdag 22 mei 2014, 15:14

foppo schreef:
dutch schreef:voor het geval er een rijke hotemetoot plotseling binnenkomt :giggle:
Nou effe, effe effe wachten: een rijke hotemetoot is ze zeker niet, maar ze is wel Thais
en weet dus hoe een en ander werkt.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Corruptie?, lands wijs, lands eer

#13 Bericht door prajak » donderdag 22 mei 2014, 15:19

Er zijn altijd mensen die het beter menen te weten dan de Dikke van Dale of die het scherpst van de snede niet kennen.

En Dutch, IEDEREEN die urgent medische hulp nodig heeft gaat voor het rijtje in de polikliniek. Ik ging voor met mijn gebroken poot. Een ander gaat voor met zijn weetikveel als die urgent is. Daar hebben ze geen extra volgnummers voor nodig.

En laten we elkaar geen mietje noemen: Als in NL een PROF-sporter, zeg voetballer, op zondagmiddag zijn enkelbanden afscheurt wordt hij/zij die dag nog geopereerd. Henk of Ingrid met het zelfde probleem wordt stevig verbonden en geadviseerd maandag op de polikliniek te komen. O ja, paracetamol mee tegen de pijn.

Wie zegt er nou wat van Thailand ? Het is overal zo. Commercieel belang (lees: geld) prevaleert.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Corruptie?, lands wijs, lands eer

#14 Bericht door dutch » donderdag 22 mei 2014, 15:26

prajak schreef:Er zijn altijd mensen die het beter menen te weten dan de Dikke van Dale of die het scherpst van de snede niet kennen.

En Dutch, IEDEREEN die urgent medische hulp nodig heeft gaat voor het rijtje in de polikliniek. Ik ging voor met mijn gebroken poot. Een ander gaat voor met zijn weetikveel als die urgent is. Daar hebben ze geen extra volgnummers voor nodig.

En laten we elkaar geen mietje noemen: Als in NL een PROF-sporter, zeg voetballer, op zondagmiddag zijn enkelbanden afscheurt wordt hij/zij die dag nog geopereerd. Henk of Ingrid met het zelfde probleem wordt stevig verbonden en geadviseerd maandag op de polikliniek te komen. O ja, paracetamol mee tegen de pijn.

Wie zegt er nou wat van Thailand ? Het is overal zo. Commercieel belang (lees: geld) prevaleert.
Ik heb het niet over de eerste hulp afdeling,maar over de reguliere poli kliniek van een ziekenhuis zoals Bangkok hospital bijv.
Je kan de ziekenhuis organisatie in Nederland totaal niet vergelijken met die in Thailand.En hier verschilt het ook nog per stad.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Corruptie?, lands wijs, lands eer

#15 Bericht door Jim » donderdag 22 mei 2014, 15:27

die prof sporter zal niet een basispakketje van unive hebben.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”