De aanval van meng maw !

Alles over bloemetjes, beestjes en plantjes.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

De aanval van meng maw !

#1 Bericht door prajak » dinsdag 29 april 2014, 16:55

Je weet het: de eerste grote regens vallen en dan stijgen ze op uit hun duistere holen, lugubere spelonken, enge ondergrondse ruimtes waarin dingen gebeuren...dat wil je niet weten maar potverdrie, je komt het wel te weten.

Meng maw, zegt de Thai.

Godfried Bomans, bekend van heel veel en onder meer van “Erik of het klein insectenboek” (1941) zou ze ongetwijfeld ook vliesvleugeligen hebben genoemd en dat is een categorie insecten zo groot, dat wil je niet weten en wil je helemaal niet de kost geven.

Het zijn in feite mieren met vleugels. En die vleugels vallen er snel af dus eigenlijk zijn het mieren met tijdelijke vleugels. Mijn groot Thais woordenboek geeft wel ‘meng’ weer en nog enkele woorden die daarvan zijn afgeleid maar niet meng maw.

Meng maw ? Nee, smurfen zijn het ! Kunnen ze door de waterkraan ? Ongetwijfeld. Maar ze kunnen door horrengaas heen. En dus zie je bij de buren dat men direct alle ramen en deuren dicht doet ook als men geen horren heeft want voor veel mensen in mijn buurt zijn horren een te begrotelijke uitgaaf. En men doet het licht uit. Overal. Dus men gaat naar bed, denk ik. Doet men sowieso vroeg in deze contreien, perifeer Thailand, men gaat met de kippen op stok.

Maar ik ga niet om 20 uur mijn bed in en ik doe dus niet om 20 uur alle licht uit. Wel ramen en deuren potdicht maar er is altijd wel ergens, aan een raam, zo’n open- en sluitstelsel waar ze dan doorheen kunnen. En daarna is de hor geen echte barrière meer. En je hebt ze binnen.

Ze zijn met miljoenen, denk ik. Met honderdduizenden ? Laat ik zeggen: met tientallen komen ze. En ze moeten uitgerekend MIJN huis hebben...

Thais zeggen wel dat deze mieren een kort leven hebben. Ze verliezen de vleugels, mogen een keer ‘numpelen’ (ik houd het netjes, uiteraard...) en gaan dan dood. Tja, een loffelijk streven van die dieren, ik gun het ze van harte, maar dan moeten ze niet landen in mijn glas Château Migraine ! Want dat betekent onherroepelijk de dood tussen mijn vingers. Je mag bij mij veel maar ik wil geen gesodemieter in mijn glaasje wijn.

Nee, het is juist verstandig niet bij mij binnen te komen. Het scheelt mij een hoop werk vanavond, en morgen Kai want die doet de vloer morgenvroeg. Laten ze maar buiten blijven want....

Ja, ik weet wat daar plaatsvindt. Een slachtpartij. Muurhagedissen, een enkele gekko, op de grond padden en kikkers en allemaal zijn ze uit op die smakelijke hap die ze gratis en voor niets wordt gepresenteerd. En wat er blijft leven is morgenvroeg prooi voor kippen en vogels.

En toch handhaaft de soort zich. En da’s maar goed ook want ze hebben een functie. Een belangrijke functie. Al snap ik niet waarom men die functie net bij mijn huis komt uitoefenen......

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: De aanval van meng maw !

#2 Bericht door Henk Korat » dinsdag 29 april 2014, 17:31

Dit is een mengmaw แมงเมา

http://www.youtube.com/watch?v=2nhwxrO6MPk
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: De aanval van meng maw !

#3 Bericht door Henk Korat » dinsdag 29 april 2014, 17:43

Maar ja. Dit is toch een echte mengmaw แมงเม่า en geen meewmaw แมวเมา.

http://www.oknation.net/blog/print.php?id=852525

Laat zich vertalen als motten.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: De aanval van meng maw !

#4 Bericht door Ben » dinsdag 29 april 2014, 17:51

prajak schreef:Je weet het: de eerste grote regens vallen en dan stijgen ze op uit hun duistere holen, lugubere spelonken, enge ondergrondse ruimtes waarin dingen gebeuren...dat wil je niet weten maar potverdrie, je komt het wel te weten.

Meng maw, zegt de Thai.

Godfried Bomans, bekend van heel veel en onder meer van “Erik of het klein insectenboek” (1941) zou ze ongetwijfeld ook vliesvleugeligen hebben genoemd en dat is een categorie insecten zo groot, dat wil je niet weten en wil je helemaal niet de kost geven.

Het zijn in feite mieren met vleugels. En die vleugels vallen er snel af dus eigenlijk zijn het mieren met tijdelijke vleugels. Mijn groot Thais woordenboek geeft wel ‘meng’ weer en nog enkele woorden die daarvan zijn afgeleid maar niet meng maw.

Meng maw ? Nee, smurfen zijn het ! Kunnen ze door de waterkraan ? Ongetwijfeld. Maar ze kunnen door horrengaas heen. En dus zie je bij de buren dat men direct alle ramen en deuren dicht doet ook als men geen horren heeft want voor veel mensen in mijn buurt zijn horren een te begrotelijke uitgaaf. En men doet het licht uit. Overal. Dus men gaat naar bed, denk ik. Doet men sowieso vroeg in deze contreien, perifeer Thailand, men gaat met de kippen op stok.

Maar ik ga niet om 20 uur mijn bed in en ik doe dus niet om 20 uur alle licht uit. Wel ramen en deuren potdicht maar er is altijd wel ergens, aan een raam, zo’n open- en sluitstelsel waar ze dan doorheen kunnen. En daarna is de hor geen echte barrière meer. En je hebt ze binnen.

Ze zijn met miljoenen, denk ik. Met honderdduizenden ? Laat ik zeggen: met tientallen komen ze. En ze moeten uitgerekend MIJN huis hebben...

Thais zeggen wel dat deze mieren een kort leven hebben. Ze verliezen de vleugels, mogen een keer ‘numpelen’ (ik houd het netjes, uiteraard...) en gaan dan dood. Tja, een loffelijk streven van die dieren, ik gun het ze van harte, maar dan moeten ze niet landen in mijn glas Château Migraine ! Want dat betekent onherroepelijk de dood tussen mijn vingers. Je mag bij mij veel maar ik wil geen gesodemieter in mijn glaasje wijn.

Nee, het is juist verstandig niet bij mij binnen te komen. Het scheelt mij een hoop werk vanavond, en morgen Kai want die doet de vloer morgenvroeg. Laten ze maar buiten blijven want....

Ja, ik weet wat daar plaatsvindt. Een slachtpartij. Muurhagedissen, een enkele gekko, op de grond padden en kikkers en allemaal zijn ze uit op die smakelijke hap die ze gratis en voor niets wordt gepresenteerd. En wat er blijft leven is morgenvroeg prooi voor kippen en vogels.

En toch handhaaft de soort zich. En da’s maar goed ook want ze hebben een functie. Een belangrijke functie. Al snap ik niet waarom men die functie net bij mijn huis komt uitoefenen......
Als je zorgt dat de buitenlamp groter is dan de binnenlamp komen ze niet en zitten ze daar :idea:
Hier werkt het !

Gebruikersavatar
v@go
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1691
Lid geworden op: vrijdag 19 februari 2010, 13:10
Locatie: Belgie-จอมเทียน

Re: De aanval van meng maw !

#5 Bericht door v@go » dinsdag 29 april 2014, 22:12

Zet anders hoogspanning op je horrengaas net als zo'n elektrische vliegenmepper.

Afbeelding
geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: De aanval van meng maw !

#6 Bericht door prajak » woensdag 30 april 2014, 01:04

En het diertje 'mot' is in het Engels moth en in het Thais dan weer ...

พีเสื้อกลางคืน als ik het goed lees.....

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: De aanval van meng maw !

#7 Bericht door Hua Thale » woensdag 30 april 2014, 04:10

Afbeelding

De aantallen zijn stevig gelukkig vaak maar een dag.
In Laos een keer meegemaakt dat de gevel van het hotel aan de oever van de Mekong onherkenbaar was vanwege deze beestjes uiteraard door de lichtreclame.
Honderduizenden :crazy:
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: De aanval van meng maw !

#8 Bericht door Harm » woensdag 30 april 2014, 11:50

Volgens vriendin:
Schepnet lekker zwaaien en in een bak met water
Schijnt heel voedzaam en lekker te zijn.
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: De aanval van meng maw !

#9 Bericht door Gardensafari » donderdag 01 mei 2014, 21:19

Motten zijn vlinders en dit zijn mieren en geen vlinders.
Bij mijn lief thuis zijn de honden er gek op.
Tot zo hoog de tong kan komen zijn de muren schoon...

Wil je ze zelf eten dan misschien even de vleugeltjes eraf.
Die zijn bij insecten nogal eens vrij hard.
En misschien in van die kleine stenen potjes met een vuurtje er onder roosteren.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: De aanval van meng maw !

#10 Bericht door Henk Korat » vrijdag 02 mei 2014, 14:14

Henk Korat schreef:Maar ja. Dit is toch een echte mengmaw แมงเม่า en geen meewmaw แมวเมา.

http://www.oknation.net/blog/print.php?id=852525

Laat zich vertalen als motten.
Ik schreef dus "laat zich vertalen als motten" en volgde daarmee de vertaling die google gaf. Maar ik ben toch verder gaan zoeken en kwam op de Coptotermes formosanus. Prachtig woord, maar het is een vliegende termiet. Hans moet me maar corrigeren als ik het fout heb. Even wiki erbij.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Termieten

Het is 1 van de plaatjes onderin. Willem heeft het dacht ik al laten zien.

Dan wordt het moeilijk, want vanaf hier moeten we weer naar แมงเม่า of แมลงเม่า.

Termiet is in het Thai ปลวก. Misschien hebben jullie dit woord weleens gezien op een geel/zwart bord bij een huis. Het betekent dat het huis is aangetast door termieten. Dus dit is een verkeerde weg. Via het Engelse "Ant" kom ik er ook niet.

Dan maar แมงเม่า opzoeken in mijn Thais Engels woordenboek maar dan zonder de แมง, want dat loopt snel op een dood spoor. Zoeken op เม่า levert eindelijk dat op wat we zoeken namelijk de vertaling "Termitidae" of termiet.

Hier de wiki link.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Termitidae

Ik weet niet of deze beestjes ook je huis opeten zoals de ปลวก (ploeak), maar ik zou het zekere voor het onzekere nemen en de Amirican Pesticide Company langs laten komen.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: De aanval van meng maw !

#11 Bericht door prajak » vrijdag 02 mei 2014, 15:20

เม่า geeft in mijn woordenboek Se-Ed 'roasted and pound green rice'.

Mijn New Model woordenboek geeft voor termiet allen ploeak. Voor mier geeft het mod, ploeak, en geen maw. Nog eens bij mot (de klereneter) gekeken en ook daar niet.

De diertjes leven een paar uur en ik zie ze ook nooit uit de directe omgeving van mijn huis uit de grond komen, altijd in de tuin of in de soi. Kai vindt dat ik er niks aan hoef te doen en het is haar perceel...... Ik zie de buren ook geen bestrijding toepassen. Dus ik doe ook maar niks. Ik merk het wel als mijn bed door de grond zakt..... :giggle2:

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: De aanval van meng maw !

#12 Bericht door Henk Korat » vrijdag 02 mei 2014, 16:01

prajak schreef:เม่า geeft in mijn woordenboek Se-Ed 'roasted and pound green rice'.

Mijn New Model woordenboek geeft voor termiet allen ploeak. Voor mier geeft het mod, ploeak, en geen maw. Nog eens bij mot (de klereneter) gekeken en ook daar niet.

De diertjes leven een paar uur en ik zie ze ook nooit uit de directe omgeving van mijn huis uit de grond komen, altijd in de tuin of in de soi. Kai vindt dat ik er niks aan hoef te doen en het is haar perceel...... Ik zie de buren ook geen bestrijding toepassen. Dus ik doe ook maar niks. Ik merk het wel als mijn bed door de grond zakt..... :giggle2:
Er is maar 1 oplossing. Een nieuw modern woordenboek kopen. Ik heb de dikke Thai-English Dictionary van Professor Dr. Wit Thiengburanathum ISBN 974-246-446-4 en kostte vijf jaar terug 525 Bath. Op bladzijde 1051 voorlaatste woord เม่า kun je de vertaling vinden, die ik boven gaf. Het is belangrijk over het juiste gereedschap te beschikken.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: De aanval van meng maw !

#13 Bericht door prajak » vrijdag 02 mei 2014, 16:23

De Se-Ed is ook 5 jaar. En het New Model is er voornamelijk voor zinnen en uitdrukkingen.

Dus het ligt aan de uitgever wat die er in wil zetten. Nee hoor, ik vraag het mijn vrouw wel voor ik boeken weg doe....dat is kennisvernietiging ! Daar doe ik niet aan mee.

En in dit forum komen we er samen wel; toch ? Daar is een forum voor.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: De aanval van meng maw !

#14 Bericht door RuudThai » vrijdag 02 mei 2014, 16:51

Ik weet niet waarom dit taalgeneuzel nu weer in het hoofdstuk Natuur moet staan, kunnen jullie niet verder gaan in de Thaise taal-topic? [|) [8)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: De aanval van meng maw !

#15 Bericht door prajak » vrijdag 02 mei 2014, 16:56

Hallo even ! En wat neuzel jij net in foto's Isan ? Dat is ook niet bepaald on topic !

Nee, duidelijk, Snieklaas verwijt Kleurpiet dat ie een wit befje draagt..... :giggle2:

Plaats reactie

Terug naar “Natuur”