Ik emigreer naar Thailand en neem mee.....?

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Ik emigreer naar Thailand en neem mee.....?

#46 Bericht door driver » zaterdag 26 april 2014, 10:47

Ben schreef:
joepattaya schreef:kaasschaaf
En Kaas . :lol:

Als de spullen op naam van een terug kerende Thai staat is er geen import belasting
http://www.customs.go.th/wps/wcm/connec ... oldeffects+
Link werkt bij mij niet maar hoe zit het dan met bijv een auto of motorfiets die dan op naam van een thai zou staan in Nederland , vlgs mij werkt dat niet heb ik al eerder gelezen elders maar anders kun je toch bijv een motorfiets op naam van je vriendin zetten en direct schorsen en later meenemen naar thailand .
Maar misschien is hier een ander draadje voor ...?


gr driver

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Ik emigreer naar Thailand en neem mee.....?

#47 Bericht door dutch » zaterdag 26 april 2014, 10:51

Huishoudelijk materiaal,geen motoren/autos e.d. ( wel fietsen)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Ik emigreer naar Thailand en neem mee.....?

#48 Bericht door stevenl » zaterdag 26 april 2014, 11:05

dutch schreef:Huishoudelijk materiaal,geen motoren/autos e.d. ( wel fietsen)
Klopt, huishoudelijk materiaal, en hoeft ook niet perse op naam van een Thai te staan. Met restrictiers kan een buitenlander ook belastingvrij invoeren.

Gebruikersavatar
foppo
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 560
Lid geworden op: zondag 09 juni 2013, 13:24
Locatie: WarinChamrap

Re: Ik emigreer naar Thailand en neem mee.....?

#49 Bericht door foppo » zaterdag 26 april 2014, 11:17

Na m'n bezoek in Augustus in Thailand kan ik de verhuizers uitnodigen om hier de spullen te bekijken en een offerte te laten maken.
Één daarvan zal zeker DeHaan international zijn, had ik al eerder kontakt mee en Prajak kwam ook met die naam.

O.a. zij claimen dat ze echt alles van voordeur tot voordeur regelen, incl demonteren en monteren van kasten enz.
Ook de totale administratie van de douane enz.
Daar voel ik wel wat voor, is wel duurder maar haalt ook een hoop werk uit handen en ik ben van alle risico af.
Nederlands bedrijf= Nederlandse wetgeving en verzekering.
Is me met alle sores aan m'n hoofd ook wel wat waard dat ik alles betrouwbaar kan uitbesteden.
En zij zullen echt wel weten wat mag en wat niet mag + de kosten van import van de goederen.

Waar het mij in dit topic meer omging is wat wel en wat niet meenemen.
Wat moet ik niet vergeten en wat is echt overbodig.
En dan heb ik het niet over de dingen waar ik erg aangehecht ben zoals een schilderij of een fotoalbum of m'n grammofoonplaten, daar weet ik wel een antwoord op.

Het is juist meer de klem van: de diepvries kast van vorig jaar (omdat de oude kapot ging en geen 1,5 jaar zonder wilde zitten)
Mee of niet mee, hier brengt het tweede hands niks op.
Ik ben er niet aan gehecht maar neemt in de container een hoop ruimte in.
En natuurlijk heb ik nieuwe aankopen al een paar jaar uitgesteld omdat ik wist dat we op enig moment zouden verhuizen.
Ik heb een auto van twaalf jaar oud, is dringend aan vervanging toe maar wordt om die reden ook niet meer hier vervangen.
Bovendien rijd ik weinig en m'n vrouw heeft ook geen rijbewijs dus waarom zou ik.

Dan heb ik nog een hele kantoorinventaris, ik wil eigenlijk wel 1 bureau meenemen, en eigenlijk ook wel 1 of 2 computers.
En eigenlijk ook wel 1 of 2 (kleuren laser) printers.
Maar of dat nou verstandig is.
En dan heb ik nog wel wat spullen uit de handelsvoorraad die ik zelf zou willen meenemen (en zonder verpakking heel snel 2e hands zou kunnen verklaren)

Ik vind het dus erg lastig om precies de reden die Hua Thale aangeeft:
Een keer mis grijpen met achter in je hoofd 'daar had ik in Nederland er op iedere kamer een van' is frustratie.
Weggeven kan altijd nog.


Dus alle tips zijn en blijven welkom.

Gebruikersavatar
janjaap
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 410
Lid geworden op: zondag 07 juni 2009, 12:31
Locatie: het kaasstadje gouda

Re: Ik emigreer naar Thailand en neem mee.....?

#50 Bericht door janjaap » zaterdag 26 april 2014, 11:28

dus engelse drop en ook een zak honing drop
dan grijp je nooit mis
Ubi bene, ibi patria

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Ik emigreer naar Thailand en neem mee.....?

#51 Bericht door stevenl » zaterdag 26 april 2014, 11:29

Vul de vrieskast en ze neemt maar weinig extra ruimte in.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Ik emigreer naar Thailand en neem mee.....?

#52 Bericht door dutch » zaterdag 26 april 2014, 11:37

stevenl schreef:Vul de vrieskast en ze neemt maar weinig extra ruimte in.
Wat denk je dat beroepsverhuizers zo allemaal doen? :cheesy:
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Ik emigreer naar Thailand en neem mee.....?

#53 Bericht door Hua Thale » zaterdag 26 april 2014, 11:59

Daar zit de erwtensoep al en Foppo zijn schaatsen steven. :Whistle:

Je tv's doen het trouwens gewoon in Thailand ook wel handig om te weten voordat je er meerdere in de container laat plaatsen of is dat makkelijk om te zetten in landen waar men een ander systeem heeft ?
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Ik emigreer naar Thailand en neem mee.....?

#54 Bericht door stevenl » zaterdag 26 april 2014, 14:24

dutch schreef:
stevenl schreef:Vul de vrieskast en ze neemt maar weinig extra ruimte in.
Wat denk je dat beroepsverhuizers zo allemaal doen? :cheesy:
Dutch, als je nou leest en dan pas commentaar geeft zie je dat de OP zich afvroeg of een vrieskast niet te veel ruimte in zou nemen om mee te nemen. Ik gaf aan van niet. Heb jij een andere mening?

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Ik emigreer naar Thailand en neem mee.....?

#55 Bericht door stevenl » zaterdag 26 april 2014, 14:25

Hua Thale schreef:Daar zit de erwtensoep al en Foppo zijn schaatsen steven. :Whistle:

Je tv's doen het trouwens gewoon in Thailand ook wel handig om te weten voordat je er meerdere in de container laat plaatsen of is dat makkelijk om te zetten in landen waar men een ander systeem heeft ?
Nederlandse TV werkt hier zonder problemen kan ik je uit eigen ervaring vertellen.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Ik emigreer naar Thailand en neem mee.....?

#56 Bericht door dutch » zaterdag 26 april 2014, 14:53

stevenl schreef:
dutch schreef:
stevenl schreef:Vul de vrieskast en ze neemt maar weinig extra ruimte in.
Wat denk je dat beroepsverhuizers zo allemaal doen? :cheesy:
Dutch, als je nou leest en dan pas commentaar geeft zie je dat de OP zich afvroeg of een vrieskast niet te veel ruimte in zou nemen om mee te nemen. Ik gaf aan van niet. Heb jij een andere mening?
Ik dacht dat hij reeds had aangegeven dat hij e.e.a. door een beroeps verhuizer zou laten regelen!
Ik vind overigens dat er tamelijk veel leuter antwoorden worden gegeven en dat mag jij dus ook best van mijn reacties vinden hoor! :worshippy: :worshippy:
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Ik emigreer naar Thailand en neem mee.....?

#57 Bericht door driver » zaterdag 26 april 2014, 15:31

dutch schreef:Huishoudelijk materiaal,geen motoren/autos e.d. ( wel fietsen)
okee, dacht ik al dus jammer voor mij mocht ik ooit willen gaan...

gr driver

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Ik emigreer naar Thailand en neem mee.....?

#58 Bericht door prajak » zaterdag 26 april 2014, 16:00

Foppo, ik had De Haan en die hadden ALLES geregeld. Mijn contact was mevrouw Petra Gorter (ik heb nog geen Alzheimer, ik weet die naam nog...)

Thuis ophalen (al woonde ik de laatste 5 dagen in bij een vriendin), netjes verpakken in dozen, schilderijen keurig inpakken in weet-ik-wat-voor-spul maar het kwam allemaal heel aan, paklijsten in Engels, en later bouwde men daar een kist omheen. De chauffeurs kregen een dikke fooi want waren om 07 uur in Nederweert vanuit Alblas-zoveel.

Ik had ze uiteraard telefoonnummer en email gegeven en in Nongkhai kreeg ik zowel email als telefoon van Santa Fe. Meneer, dan en dan komt de container, we hebben contact gehad met de douane, wilt u zich die en die dag om 08 uur melden op ons kantoor Sukhumwit zoveel (ze hebben een website, santaferelo) en paspoort meenemen en zoveel k baht en ik meen 6 k maar weet niet precies meer.

Dus ik ben daar, betaal de rekening waarop ook in duidelijk Engels het woord tea money (van Nelle...?.) en hun chauffeur neemt me mee in zijn auto en we gaan binnendoor naar Laem Chabang, net boven Banglamung, Chonburi.

Ik mee naar binnen en moet op een stoel gaan zitten in een heksenketel van mensen en rook en TV geluid. De rook zal nu wel verboden zijn. De meneer van Santa Fe kent iedereen en HIJ zet stempel na stempel op een pak in zoveelvoud, lacht naar links en naar rechts, tenslotte zet een ambtenaar een stempel en we gaan naar de volgende kamer. 'Zitten' is de opdracht en het stempelen gaat door.

Vier kamers hebben we zo gehad en dan komen we bij ambtenaren in bruine pakken: douane. Daar komt mijn paspoort op tafel, nog een paar stempels en het is gebakken ! We lopen een loods in en daar staat mijn kist ! Een mooie en ik had hem nog niet gezien.

Bij de uitgang staat een mannetje met een bestelwagen en die neemt het laatste papiertje met stempels in ontvangst. Dat is de vervoerder. Twee dagen later stopt een busje bij mijn huis en begint men uit te laden. De kist was al weg, die is mogelijk voor iets anders gebruikt, maar alle spullen volgens de lijst keurig in orde en 'heel' binnen. De mannen 500 b pp gegeven en ik kon gaan uitpakken.

Ik denk dat je in het begin duurder uit bent met een grote internationale vervoerder die alles voor je regelt. Maar huur je een goedkope klojo in dan kan het wel eens nog duurder uitpakken.

Ik adviseer maar. Jij moet het betalen en jij beslist.

Succes.

jvs
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 275
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 05:37

Re: Ik emigreer naar Thailand en neem mee.....?

#59 Bericht door jvs » zondag 27 april 2014, 04:21

ik heb het heel anders gedaan maar ik was alleen en dat maakt een groot verschil.
Nadat ik hier drie maanden rondgereisd had besloot ik om alles in Europa van de hand te doen en ben hier aangekomen met een kleine rugzak.
In Europa had van alles veel te veel ,20 stoelen,4 slaapkamers,2 auto's ,motor,2 trekkers(boer)gewoon van alles te veel.
Toen ik in BKK een jong gezin zag met een baby die in een rieten mandje sliep besloot ik meteen om ook simpel te gaan leven.
Nu een poosje later dreigt het weer volledig uit de hand te lopen en is er een groot huis met van alles.
Je kunt ook nog een tussenweg volgen,je kunt een kist volladen en die in een container laten versturen.
Ik heb gewoon de deur achter me dichtgedaan en heb de meeste spullen in het huis laten staan.
Zelfs weggeven was moeilijk,het heeft me uiteindelijk 500 euro gekost om het huis leeg te laten halen.
Als je een heleboel tv schermen mee wilt nemen waar ga je ze plaatsen hier?Ik slaap binnen maar ben de rest van de dag buiten,het duurt een poos voordat je van je Nederlandse gewoontes wisselt.
Misschien gewoon eens even ervoor gaan zitten en goed nadenken wat je werkelijk nodig hebt.
Nodig hebben en willen hebben is een groot verschil

Gebruikersavatar
Jos Flachs
Expat
Expat
Berichten: 910
Lid geworden op: woensdag 10 mei 2006, 12:35
Locatie: Bangkok

Re: Ik emigreer naar Thailand en neem mee.....?

#60 Bericht door Jos Flachs » zondag 27 april 2014, 04:27

Ik heb ongeveer jouw methode gevolgd. Een hele kleine kist laten overkomen met spullen die in niet wilde missen - maar achteraf gezien veel beter achter had kunnen laten. Kostte me nog eens Bt 20.000 om door de maffia douane te krijgen ook.

In die box zat een perslucht cilinder, 10 liter voor onderwater sport. Misschien kan Steven me een antwoord geven: die cilinder was nieuw, maar is zolang ik in Thailand ben niet gekeurd. Hoe kan ik een NL cilinder over de datum in Thailand laten keuren?

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”