Ik emigreer naar Thailand en neem mee.....?

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
foppo
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 560
Lid geworden op: zondag 09 juni 2013, 13:24
Locatie: WarinChamrap

Ik emigreer naar Thailand en neem mee.....?

#1 Bericht door foppo » woensdag 23 april 2014, 18:07

Eind dit jaar is het zover.
We gaan in Thailand wonen.
Warin Chamrap om precies te zijn, Ubon Ratchathani-zuid zeg maar.

De verhuizing zal wel met een 20 ft container gaan hoewel het me niet zal verbazen als het toch een 40 footer zal worden.
"die van mij" wil letterlijk alles mee nemen....

Maar nu mijn vraag:
Ik weet dat daar zo'n beetje van alles te koop is maar wat kun je daar niet kopen en heb je toch nodig en had je dan toch liever uit Nederland meegenomen?
Ik lees bijvoorbeeld dat de boortjes van slechte kwaliteit zijn, zal ik dan toch maar gauw bij de Gamma een doos goeie beton en ijzer boortjes halen?

Of, anders gezegd, waar heb je spijt van dat je dat nog niet gauw uit Nederland hebt meegenomen omdat je het in Thailand niet kan krijgen?

Moet ik de fietsen meenemen?
Kan ik die professionele oven voor bakken en braden die ik straks wil gebruiken beter hier kopen of kan ik die net zo goed in Thailand aanschaffen?

Kortom, alle tips zijn welkom.

Ohja, die distelleer ketel, je weet wel, meenemen of in Thailand kopen of laten maken?

Adrie
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 433
Lid geworden op: vrijdag 02 oktober 2009, 19:35

Re: Ik emigreer naar Thailand en neem mee.....?

#2 Bericht door Adrie » woensdag 23 april 2014, 22:35

Misschien dat de persoon die onlangs heb leren kennen zich wel meld.

Die had naar ik begreep een 40ft container gekocht en vol geladen in NL.
Die 40ft staat nu bij zijn huis als opslag plaats :mrgreen:

Vond dat wel slim, wat als dat ding aan komt hoef je hem niet als een gek te lossen, en een oud tweedehandsje zal ook niet zo duur zijn.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Ik emigreer naar Thailand en neem mee.....?

#3 Bericht door driver » woensdag 23 april 2014, 23:00

Adrie schreef:Misschien dat de persoon die onlangs heb leren kennen zich wel meld.

Die had naar ik begreep een 40ft container gekocht en vol geladen in NL.
Die 40ft staat nu bij zijn huis als opslag plaats :mrgreen:

Vond dat wel slim, wat als dat ding aan komt hoef je hem niet als een gek te lossen, en een oud tweedehandsje zal ook niet zo duur zijn.
Ik ken ook iemand die de container zelf heeft gekocht en vol heeft gestopt met heel veel spullen om in Thailand te gebruiken en die nu ook gebruikt bij zijn huis als opslagcontainer .

En wat meenemen ?

Handgereedschap sowieso vindt ik en divers elektrisch afhankelijk hoe handig je zelf bent.
Maar ik weet niet wat de persoon in kwestie in Thailand van plan is dus wat nu wel of niet meenemen is ook wat lastig aan te geven vindt ik.

gr driver

jay
kenner
kenner
Berichten: 113
Lid geworden op: vrijdag 06 april 2012, 06:46

Re: Ik emigreer naar Thailand en neem mee.....?

#4 Bericht door jay » donderdag 24 april 2014, 03:50

fietsen zeker mee nemen hier is geen stevige fiets te koop
groet jay

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Ik emigreer naar Thailand en neem mee.....?

#5 Bericht door prajak » donderdag 24 april 2014, 04:09

Boortjes hout, ijzer, beton en neem de beste kwaliteit mee, zeker hardhout is een borenvreter.

Voor huishoudelijk werk zijn de Bosch klopboormachines hier OK; met zwaarder werk als Hilthi heb ik geen ervaring. Die zijn er hier wel.

Duspol en amperetang; hier niet of moeilijk te vinden. Een spanningzoeker is het echt niet als je aan stroom werkt.

Beitels; de kwaliteit hier is nul.

Glassnijder.

Veiligheidsschoeisel als je een grote maat hebt, soms is 43 hier de grootste maat. Het zelfde geldt voor werkhandschoenen.

Groepenkast en inhoud. ik heb heel slechte ervaringen met Thais spul. Ik heb een NL groepenkast met NL dubbele 16 amp stotzen en NL 32 amp aardlekschakelaars en een 50 amp Thaise hoofdschakelaar.

Stekkers en contrastekkers geaard, ik heb nu NL spul in plastic omhulsel uitgevoerd dat je kunt laten stuiteren. In Thaise stekkers krijg je nog geen 4 kwadraat en als je een beetje aandraait heb je de brokken in handen....

Ik nam een NL alarminstallatie mee (maar kan hem dan ook zelf monteren). Denk wel aan de gevoeligheid van de infrarood's want dit is een warm land en soms ziet hij de mens niet.....

Eerste kwaliteit steeksleutel set/dopsleutel set/inbus set al is dat hier wel te koop als je maar de duurste neemt.

Maar BOREN ! Dat is mijn giga ergernis hier. Soms gaat een boortje 3 x mee en kun je hem weggooien. Garantie: dat weet je, tot de deur.

jvs
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 275
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 05:37

Re: Ik emigreer naar Thailand en neem mee.....?

#6 Bericht door jvs » donderdag 24 april 2014, 04:24

Een goede kruiwagen die niet omdondert als je er een paar kilo ingooit is hier niet te vinden.
De rest is hier allemaal verkrijgbaar,boortjes zijn hier ook te vinden van diverse geimporteerde merken.
Stamp je container helemaal vol want de prijs is hetzelfde,gewicht speelt geen rol.

Gebruikersavatar
trangerkuda
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 211
Lid geworden op: dinsdag 30 december 2008, 06:58
Locatie: Trang - Thailand

Re: Ik emigreer naar Thailand en neem mee.....?

#7 Bericht door trangerkuda » donderdag 24 april 2014, 06:27

Foppo - op basis van alle gegeven adviezen - koopt zich voor vertrek uit Nederland nu arm aan al hetgeen hem is aangeraden om toch vooral maar mee te nemen uit Nederland.
Wat ik me dan vervolgens afvraag is....., en wat zijn dan de conseqenties voor hem, nadat de container hier in Thailand is aangekomen en de douane heeft bekeken wat er allemaal aan (nieuw, nog in de verpakking?) spul wordt ingevoerd?
Krijgt hij daar dan ook nog eens een rekening voor gepresenteerd?

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: Ik emigreer naar Thailand en neem mee.....?

#8 Bericht door joepattaya » donderdag 24 april 2014, 07:12

kaasschaaf

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Ik emigreer naar Thailand en neem mee.....?

#9 Bericht door stevenl » donderdag 24 april 2014, 07:34

joepattaya schreef:kaasschaaf
Ja, die heb ik inderdaad ook later uit Nederland meegenomen. Mijn fiets heb ik niet meegenomen, maar kan inderdaad een goed idee zijn.

Verder alleen persoonlijke spullen, andere dingen, inclusief boortjes, kun je hier zonder problemen krijgen, ook als je kwaliteit wilt. Je moet er soms wel even voor naar Bangkok of een andere stad waar veel westerlingen wonen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Ik emigreer naar Thailand en neem mee.....?

#10 Bericht door prajak » donderdag 24 april 2014, 07:37

Invoer op naam van mevrouw Foppo als dat een Thaise is. Dan is het een verhuisboedel en geldt een speciaal tarief, ik meen zelfs nul maar dat is na te zoeken.

Als een ervaren broker dat invoert is de zaak al geregeld voordat Foppo de container ziet en heeft hij de fee betaald en wat tea-money. Mijn kist is toen ook niet geopend.

En uiteraard stop je voorin de rommel als fietsen, trappen, kruiwagen, dan de kleren en NL boeken en het nieuwe spul staat achterin verdeeld over enkele dozen.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Ik emigreer naar Thailand en neem mee.....?

#11 Bericht door stevenl » donderdag 24 april 2014, 07:46

prajak schreef:Invoer op naam van mevrouw Foppo als dat een Thaise is. Dan is het een verhuisboedel en geldt een speciaal tarief, ik meen zelfs nul maar dat is na te zoeken.

Als een ervaren broker dat invoert is de zaak al geregeld voordat Foppo de container ziet en heeft hij de fee betaald en wat tea-money. Mijn kist is toen ook niet geopend.

En uiteraard stop je voorin de rommel als fietsen, trappen, kruiwagen, dan de kleren en NL boeken en het nieuwe spul staat achterin verdeeld over enkele dozen.
Ook een buitenlander die zich in Thailand vestigt kan belastingvrij invoeren, maar er zijn wel beperkingen aan.

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1434
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Ik emigreer naar Thailand en neem mee.....?

#12 Bericht door Joep » donderdag 24 april 2014, 07:50

Zelf 18 maanden geleden verhuisd met cpl boedel op naam van Th partner.
Alles moet op een "packinglist" en bij ons is de container gedeeltelijk gecontroleerd, ook is de kans aanwezig dat de douane komt kijken bij het ontladen. (bij ons niet)
Er zijn strenge regels, huishoudelijk is geen probleem maart een 2e tv of stereo die wordt belast.
Zo wordt de gehele packinglist uitgeplozen door de douane en bij twijfel bellen ze wat je bedoeld.
Ook een goede brooker kan hier niets tegen doen.
Natuurlijk kun je een aantal artikelen anders benoemen (tv = spelcomputer etc) maar eerlijk duurt het langst.
En wat kost het, bij ons een kleine 1000 euro invoerrechten.
Mijn advies in deze is koop geen nieuwe apparatuur, die lijdt gigantisch veel tijdens het transport (zout, extreme temperatuur verschillen) Hier is alles te koop en heb je ook garantie.

Gebruikersavatar
foppo
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 560
Lid geworden op: zondag 09 juni 2013, 13:24
Locatie: WarinChamrap

Re: Ik emigreer naar Thailand en neem mee.....?

#13 Bericht door foppo » donderdag 24 april 2014, 08:37

Hartelijk dank voor deze info.

Niet om op te scheppen hoor maar ik heb 5 tv's, vrij nieuw, ik heb een homecinema set met een beamer en 4 zuilluidsprekers en daarnaast nog meerdere stereo systemen met zuiltjes in het grote huis wat ik ga verlaten.
Dat gaat dus aardig wat kosten aan invoerrechten?
Er staan al aardig wat kamers leeg hier maar wat er nu staat moet toch echt mee.
Maar zodra ik terug ben van een 14 dagen bezoek aan het huis in aanbouw (moet in november klaar zijn) maar ze moeten nog beginnen, dan weet ik precies hoe en wat omdat ik me dan toch een beter beeld heb kunnen vormen hoe het nieuwe huis en de ruimtes 'voelen', dan komen de verhuizers met de offertes en dan moet ik maar kijken hoe we het gaan doen.

Vaatwasser, wasmachine en droger gaan mee, vorig jaar nog een nieuwe diepvrieskast (tropenbestendig?) gekocht, gaat ook mee.
Maar er zijn zat dingen die ik niet meer kan gebruiken, bijv. satelliet ontvangers daar heb ik in thailand vanwege een ander systeem niets aan.

Mijn bedoeling is om de hele verhuizing door een verhuis bedrijf uit te laten voeren maar die gaan pas komen met offertes zo'n maand of 3 a 4 van te voren.
(IK heb het druk zat en eerlijk gezegd ook niet meer de conditie om zelf te gaan slepen met vanalles en nog wat)
Wat ik tot nu heb besproken met ze is dat ze alles zeewaardig verpakken en ook de hele administratie verzorgen.
Tot en met de spullen terug gemonteerd op de plaats zetten.

Wat ik nu begrepen heb zou de prijs tussen de €4500 en €7000 euro liggen, één en ander afhankelijk van de grootte van de container enz.

Maar voor die tijd moet ik wel precies weten wat ik mee wil en kan nemen, en dat ik zometeen niet zonder kaasschaaf tegen m'n edammertje aan zit te kijken.....

Maar goed, dit valt allemaal in de catergorie "goede voorbereiding is het halve werk".

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Ik emigreer naar Thailand en neem mee.....?

#14 Bericht door stevenl » donderdag 24 april 2014, 08:44

Neem 1 TV mee. Meer gaat de aandacht vestigen, en je opent jezelf tot meer vragen om geld en nader onderzoek.

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: Ik emigreer naar Thailand en neem mee.....?

#15 Bericht door carpediem » donderdag 24 april 2014, 10:26

jay schreef:fietsen zeker mee nemen hier is geen stevige fiets te koop
groet jay
Hier zijn zeker goede fietsen te koop, maar niet voor 2.500 batjes :cry:
pluk de dag (carpediem)

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”