Ik emigreer naar Thailand en neem mee.....?

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2399
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Ik emigreer naar Thailand en neem mee.....?

#61 Bericht door serpay » zondag 27 april 2014, 06:30

wat ik mee zou nemen wat ik me mateloos in thailand aan geergerd heb zijn kabels allerlij soorten kabels voor tv, stereo, hdmi.
gewone verlengkabels noem maar op.
hier is het meestal bagger en veel aansiuitingen zijn anders.
Alfisti rebeli

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Ik emigreer naar Thailand en neem mee.....?

#62 Bericht door RuudThai » zondag 27 april 2014, 07:52

foppo schreef:Na m'n bezoek in Augustus in Thailand kan ik de verhuizers uitnodigen om hier de spullen te bekijken en een offerte te laten maken.
Één daarvan zal zeker DeHaan international zijn, had ik al eerder kontakt mee en Prajak kwam ook met die naam.

O.a. zij claimen dat ze echt alles van voordeur tot voordeur regelen, incl demonteren en monteren van kasten enz.
Ook de totale administratie van de douane enz.
Daar voel ik wel wat voor, is wel duurder maar haalt ook een hoop werk uit handen en ik ben van alle risico af.
Nederlands bedrijf= Nederlandse wetgeving en verzekering.
Is me met alle sores aan m'n hoofd ook wel wat waard dat ik alles betrouwbaar kan uitbesteden.
En zij zullen echt wel weten wat mag en wat niet mag + de kosten van import van de goederen.

Waar het mij in dit topic meer omging is wat wel en wat niet meenemen.
Wat moet ik niet vergeten en wat is echt overbodig.
En dan heb ik het niet over de dingen waar ik erg aangehecht ben zoals een schilderij of een fotoalbum of m'n grammofoonplaten, daar weet ik wel een antwoord op.

Het is juist meer de klem van: de diepvries kast van vorig jaar (omdat de oude kapot ging en geen 1,5 jaar zonder wilde zitten)
Mee of niet mee, hier brengt het tweede hands niks op.
Ik ben er niet aan gehecht maar neemt in de container een hoop ruimte in.
En natuurlijk heb ik nieuwe aankopen al een paar jaar uitgesteld omdat ik wist dat we op enig moment zouden verhuizen.
Ik heb een auto van twaalf jaar oud, is dringend aan vervanging toe maar wordt om die reden ook niet meer hier vervangen.
Bovendien rijd ik weinig en m'n vrouw heeft ook geen rijbewijs dus waarom zou ik.

Dan heb ik nog een hele kantoorinventaris, ik wil eigenlijk wel 1 bureau meenemen, en eigenlijk ook wel 1 of 2 computers.
En eigenlijk ook wel 1 of 2 (kleuren laser) printers.
Maar of dat nou verstandig is.
En dan heb ik nog wel wat spullen uit de handelsvoorraad die ik zelf zou willen meenemen (en zonder verpakking heel snel 2e hands zou kunnen verklaren)

Ik vind het dus erg lastig om precies de reden die Hua Thale aangeeft:
Een keer mis grijpen met achter in je hoofd 'daar had ik in Nederland er op iedere kamer een van' is frustratie.
Weggeven kan altijd nog.


Dus alle tips zijn en blijven welkom.
Ik heb 8 jaar geleden ook mijn hele hebben en houwen in een 20 voet container laten stouwen. En je staat verbaasd hoeveel daar in kan. Ik had een redelijk grote eengezinswoning en behoorlijk wat spullen maar die konden er bijna allemaal in.

Ik had vooraf met de kandidaat-verhuizers afgesproken wat wel en wat niet meeging en alledrie zeiden ze dat een 20 voet container voldoende was. Ik had 3 verhuizers die een offerte uitbrachten: Kuiper in Weesp, De Haan en nog eentje waarvan ik de naam niet meer weet. Kuiper stuurde een zeer deskundig mannetje en die gaf mij het meeste vertrouwen dus die werd het, ook omdat de offertes maar enkele honderden euro's scheelden. Ze lagen allemaal rond de 6000 euro en compleet geregeld van huis tot huis. Bij Kuiper hoefde ik ook niet in persoon naar de haven in Thailand te komen, ook dat werd geregeld.

Ik zou wel zelf de dozen inpakken en die kreeg ik een aantal weken van tevoren. Maar dat viel nogal tegen zodat op de verhuisdag er nog hulp van de verhuizers nodig was en de container pas een dag later opgehaald kon worden. Dat kostte me een 600 euro extra. Verder werd alles keurig verpakt, meubels in bubbeltjesplastic, rond een antieke Friese klok een kist getimmerd en een week voor ons eigen vertrek ging het op de boot.

Die kwam na 6 weken aan en daar kregen we bericht van met het verzoek om het paspoort van mijn vrouw, op wiens naam de verhuizing stond, te zenden aan ik meen Asian Tiger, de Thaise verhuizer. Plus extra "havenlasten" van een kleine 10.000 baht, wat volgens hen te wijten viel aan de import van teveel witgoed. Ik had een wasautomaat, een wasdroger en een vaatwasser meegestuurd en volgens hen mocht dat maar één apparaat zijn. Wat daarvan waar is weet ik niet, maar ik vermoedde dat het meer om tea-money ging..... :evil:

Na een paar dagen kwam het spul aan in ons huis bij Sakon Nakhon, tot onze verrassing niet in de container maar in 2 grote kisten op 2 vrachtwagens met oplegger. Men had in de haven alles overgezet in die kisten. Bij het uitpakken ging alles via de in Nederland opgemaakte paklijsten en het klopte helemaal, er miste geen enkele doos of meubel.
Bij het 'ontmantelen' van de meubels en het leegmaken van de dozen was bijna alles perfect in orde, alleen 2 grote glazen lampekappen hadden het niet overleefd. Aangezien je die hier niet kunt krijgen zijn die lampen dus onbruikbaar.

Als je mooie kasten hebt in Nederland (ik had een antiek Mechels buffet en een dure 2,5 meter lange grenen kast) dan zou ik die meenemen. Maar anders hier kopen want tegenwoordig is er genoeg keuze. zelfs in de bushbush van de Isaan. Ik had ook een groot bankstel meegenomen van een goede kwaliteit en redelijk nieuw en daar heb ik ook geen spijt van gehad want 8 jaar geleden was het hier verkochte spul bagger. Nu lijkt het wat beter.
Bedden zijn hier goed verkrijgbaar maar matrassen heb ik niet de prettig liggende kunnen kopen die ik in Nederland had. Het lijkt soms wel of het een met wat rubber omspannen pallet is, keihard! Overigens zie ik hier ook geen lattenbodems in de bedden maar gewoon planken.

Wat hier nooit heeft gewerkt van de electrische apparatuur is de vaatwasser. Daar had ik in NL al eens problemen mee gehad en toen moest het bedieningspaneel vervangen worden, maar in Thailand heb ik hem nooit meer aan de praat gekregen. Misschien is er de 1e x dat ik hem aanzette iets doorgebrand vanwege het steeds wisselende voltage in het dorp, maar het ding deed het in elk geval niet meer. Ach, er zijn altijd wel nichtjes en tantes die meehelpen met de afwas als er een feestje is geweest of zoiets... ;) :)
Maar alle andere apparaten werkten en werken prima.

Dus al met al ben ik zeer tevreden over de firma Kuiper die de verhuizing heeft geregeld op een voor mij comfortabele manier. Vooral het feit dat ik niet naar de haven in Thailand hoefde vond ik zeer prettig. :thumbsup:

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: zondag 10 oktober 2010, 03:19

Re: Ik emigreer naar Thailand en neem mee.....?

#63 Bericht door Duncan » zondag 27 april 2014, 11:59

RuudThai schreef:Plus extra "havenlasten" van een kleine 10.000 baht, wat volgens hen te wijten viel aan de import van teveel witgoed. Ik had een wasautomaat, een wasdroger en een vaatwasser meegestuurd en volgens hen mocht dat maar één apparaat zijn. Wat daarvan waar is weet ik niet, maar ik vermoedde dat het meer om tea-money ging..... :evil:
In principe mag je maar 1 van elk meenemen, dus 1 koelkast, 1 TV, 1 wasmachine enzovoorts. Reden is bescherming van de eigen markt ( zo ga ik nog een probleem krijgen met mijn tig platenspelers, zijn oudjes, allang niet meer te koop, maar ik mag er maar 1 gratis invoeren, daarboven wordt het lappen, en dat is dan natte vingerwerk ).
Ik denk dat je hier inderdaad pootje gelicht bent, omdat het om 3 verschillende apparaten gaat, of de verhuizer zou het verkeerd op de lijst hebben moeten zetten ( onder de term 3x witgoed, ipv 1 vaatwasser, 1 wasmachine en 1 droger ).
Aan de andere kant, voor 10.000 baht koop je die dingen niet in Thailand, maar het blijft zonde van het geld ;) .

Edit: Foppo, denk ook aan zaken die je zeker niet mee moet nemen. Speelkaarten zijn verboden in Thailand ( :Whistle: ), evenals het invoeren van gekopieerde cd's/DVD's. Met name die laatste 2 zijn eventuele boetes niet waard, gewoon wegsmijten of weggeven.

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: Ik emigreer naar Thailand en neem mee.....?

#64 Bericht door carpediem » zondag 27 april 2014, 12:58

Een goed matras kost hier boven de 20.000,- THB. Ik slaap al negen jaar uitstekend op een Belgisch latex matras. Gekocht ik dacht bij Home Pro. Moest wel besteld worden en het duurde wel even voordat ze wisten wat ik bedoelde.
Dus Ruud je kan hier ook zacht slapen.
Trouwens in de wat duurdere hotels (niet altijd) zijn ook prima bedden.
Hard slapen kan ik niet meer met mijn oude gewrichten.
EenvoudigeT.V. alleen voor BVN zijn ook niet al te duur.
Een behoorlijk bankstel proberen te kopen 9 jaar geleden was een ramp.
Uiteindelijk een heerlijk zacht bankstel gevonden redelijk naar mijn keuze maar wel 100,000,- THB op tafel moeten leggen.

Het lijkt me toch wel goed een rekensommetje te maken.
En heb je al die Nederlandse spullen wel nodig. Leven is hier toch wel een beetje anders.

Ik ben hier met een koffertje gekomen van 10 kiilo.
Als ik definitief terugga zal dat koffertje niet veel zwaarder zijn.

Emigreren is afscheid nemen van je land en misschien ook wel van je verzamelde spulletjes.
Een nieuw begin is toch ook mooi.
pluk de dag (carpediem)

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Ik emigreer naar Thailand en neem mee.....?

#65 Bericht door brake034 » zondag 27 april 2014, 14:34

Neem ook geen luchtdruk wapens mee, die vallen in Thailand onder een machtiging!

Ben enorm blij met ons bankstel uit NL want een echte goede leren bank die vind je hier niet makkelijk.

Gewoon goed overwegen, wat neem ik mee en wat laat ik achter.
Vuistregel is: heb ik dit het afgelopen jaar gebruikt of nodig gehad?
Zo nee, weg ermee of het moet emotionele waarde hebben.....
Marcel

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Ik emigreer naar Thailand en neem mee.....?

#66 Bericht door prajak » zondag 27 april 2014, 16:12

"...Edit: Foppo, denk ook aan zaken die je zeker niet mee moet nemen. Speelkaarten zijn verboden in Thailand ( :Whistle: ), evenals het invoeren van gekopieerde cd's/DVD's. Met name die laatste 2 zijn eventuele boetes niet waard, gewoon wegsmijten of weggeven...."

Schitterend !

Speelkaarten zijn verboden in Thailand. Nou, ik heb ze meegenomen hoor. En ik zie dat men ze hier gebruikt dus dat verbod valt wel mee.

Invoer van kopietjes van dvd en cd ! Schande ! Hoe haal je het in je hoofd dat mee te nemen. Je maakt de lokale markt kapot want die leeft van illegale kopietjes.......

Prostitutie is ook verboden. Ahum zeg ! Een Thaise minister liep ooit over de Walking Street in Pattaya en presteerde het te vertellen dat al die schaars gekleden juffen/boys/andere soorten van geslacht er alleen waren om glazen van gasten in te schenken......

Boter op het hoofd, heet dat.

Dit is Thailand ! Geniet er van en fiets tussen de chicanes door.

Gebruikersavatar
foppo
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 560
Lid geworden op: zondag 09 juni 2013, 13:24
Locatie: WarinChamrap

Re: Ik emigreer naar Thailand en neem mee.....?

#67 Bericht door foppo » zondag 27 april 2014, 16:18

De meeste CD's en DVD's heb ik "origineel" in Thailand op de nightmarkets gekocht dus dat kan nooit een probleem worden...... :cheesy: :cheesy: :cheesy:

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: zondag 10 oktober 2010, 03:19

Re: Ik emigreer naar Thailand en neem mee.....?

#68 Bericht door Duncan » maandag 28 april 2014, 11:45

Weet ik Prajak, maar ik neem dat risico bij de douane liever niet en koop/download het daar wel. Als mijn geld dan toch aan drinkedrankjes opgaat tik ik ze liever zelf naar binnen dan dat die onkreukbaren in uniform dat doen. :lol:

Foppo, die 4-films-op-1-dvd koop ik niet meer, zijn te vaak te slecht van kwaliteit. 1 op 1 gaat prima.

Gebruikersavatar
foppo
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 560
Lid geworden op: zondag 09 juni 2013, 13:24
Locatie: WarinChamrap

Re: Ik emigreer naar Thailand en neem mee.....?

#69 Bericht door foppo » maandag 28 april 2014, 11:53

Ik hou erg van live concerten op dvd of bluray.
En die dingen die ik heb gekocht in Thailand zijn nagenoeg perfect!

Volgende week komt een verhuizer bij me de inboedel opnemen, ik hou jullie op de hoogte van de resultaten.

Zeer bedankt voor alle tips en uitgebreide beschrijvingen van allerlei ervaringen.
Ik kan daar zeker mijn voordeel mee doen.
Nogmaals bedankt aan allen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Ik emigreer naar Thailand en neem mee.....?

#70 Bericht door prajak » maandag 28 april 2014, 15:48

Carpediem, 20 k voor een matras ? Dat is vet prijzig hoor. Nu ken ik jouw rug niet.....

Ik lig op een springmatras 200 x 180 en die kost 6 k en gaat een jaar of 5 mee. Ik moet hem wel ieder jaar draaien.... Heb geen extra rugklachten door dat ding. Maar nogmaals, jij hebt een andere rug dan ik.

En de matras krijgt daarna een tweede leven bij de buren. Die hebben geen bedframe dus leggen hem op de grond...

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: Ik emigreer naar Thailand en neem mee.....?

#71 Bericht door carpediem » dinsdag 29 april 2014, 01:37

Carpediem, 20 k voor een matras ?

http://www.ravensberger-matrassen.nl/ma ... -sg80.html

Dit zijn toch ongeveer de prijzen voor een goed latex matras.

1/3 van mijn leven heb ik dat ding nodig voor goed slapen en nog wat.
Dus daar wil ik wel in investeren.

Heb ook een goed donzen dekbed. Airco op 20 graden en ik kom me bed niet meer uit.
pluk de dag (carpediem)

Gebruikersavatar
janjaap
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 410
Lid geworden op: zondag 07 juni 2009, 12:31
Locatie: het kaasstadje gouda

Re: Ik emigreer naar Thailand en neem mee.....?

#72 Bericht door janjaap » dinsdag 29 april 2014, 08:59

neem dakgoten en regenpijpen mee
die van hier in thailand zijn nog niet zo best
als je er naar kijkt gaan ze al kapot
Ubi bene, ibi patria

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”