Advies gevraagd.

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Soepnel
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 13
Lid geworden op: vrijdag 06 december 2013, 07:16

Advies gevraagd.

#1 Bericht door Soepnel » maandag 21 april 2014, 05:28

Beste forumleden.
Korte voorstelronde ik 53, mijn vrouw(thaise) 58 en reeds 20 jaar gelukkig getrouwd.
Wij zitten met een dilemma, wat mijns inzien bij meerdere speelt.
Graag willen we naar Thailand emigreren, maar hebben nu de middelen nog niet.
Dit duurt nog globaal 7 jaar.

Mijn vrouw wil graag nu al gaan, en dan kan ik al mijn vakantiedagen bij haar doorbrengen in Thailand.
(Met vakantie uren, tijd voor tijd uren en avd ruim 12 weken per jaar)

Wat is nu wijsheid, in deze.

Mijn vrouw uitschrijven bij de gemeente, maar dan komen gelijk een aantal vragen om d ehoek kijken.

Belastingvrije voet overhevelen, blijft dat mogelijk ??
Zorgtoeslag ??
Opbouw AOW, wordt er gekeken naar haar salaris of het gezamenlijke salaris bij een evt vrijwillige opbouw bij SVB.

Al met al veel vragen waar denk ik wel; meerdere mee zitten en de ruime expertise op dit forum kan hopelijk een aantal goede tips opleveren om de keuze te vergemakkelijken.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Advies gevraagd.

#2 Bericht door Jim » maandag 21 april 2014, 06:32

gelukkig getrouwd, maar 9 van de 12 maanden wil ze eigenlijk liever niet bij jou zijn :giggle:
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Borat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 03 juni 2007, 17:34
Locatie: nederland

Re: Advies gevraagd.

#3 Bericht door Borat » maandag 21 april 2014, 07:03

Je haalt me de woorden uit de mond Jim

Soepnel
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 13
Lid geworden op: vrijdag 06 december 2013, 07:16

Re: Advies gevraagd.

#4 Bericht door Soepnel » maandag 21 april 2014, 07:23

Dit soort reacties had ik al verwacht uit bepaalde hoek, als " veellezer " weet ik wel hoe dit forum in elkaar steekt, dus eerlijk gezegd had ik dit soort opmerkingen ook uit die hoek verwacht.
Maar ik zal je troosten, naast het feit dat ik 3 maanden per jaar in TH verblijf komt zij ook naar NL voor de zomermaanden. Maar zoals jullie betweters ongetwijfeld weten voldoet ze dan niet aan de wettelijke 4/8 termijn.
Derhalve mijn vraag op dit forum.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Advies gevraagd.

#5 Bericht door prajak » maandag 21 april 2014, 07:26

"...Belastingvrije voet overhevelen, blijft dat mogelijk ??..."

Die bestaat al heel lang niet meer; er is al vele jaren heffingskorting. Sinds 2002 meen ik.

Ik sla advisering in deze vraag maar over.

Borat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 03 juni 2007, 17:34
Locatie: nederland

Re: Advies gevraagd.

#6 Bericht door Borat » maandag 21 april 2014, 07:44

Vrouw weg uit Nederland dus geen opbouw AOW. Waar gaat zij van leven in Thailand, inkomen? Anders wordt het levensonderhoud gezamenlijk duurder dan dat ze in Nederland blijft en kun jij over 7 jaar nog niet vertrekken.
Is je werkgever het wel eens dat jij 3 maanden per jaar naar Thailand vertrekt, is dit aaneengesloten of bv 3 losse maanden.

Gewoon wat praktische vragen voordat er wordt nagedacht over de meer serieuze gevolgen..

Soepnel
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 13
Lid geworden op: vrijdag 06 december 2013, 07:16

Re: Advies gevraagd.

#7 Bericht door Soepnel » maandag 21 april 2014, 07:59

Om je gerust te stellen, bij de werkgever is het helemaal geen probleem, iedereen heeft vakantie/adv dagen en tijd voor tijd uren uit de drukke periodes die in onderling overleg ingepland kunnen worden. NAtuurlijk niet iedereen tegelijk weg, maar zelf hoef ik niet weg in het NL hoogseizoen.
Financieel is niet zo'n probleem, een huis hebben we aldaar en eten kost in NL ook geld.
Haar familie heeft nog nooit iets gevraagd, hebben het financieel misschien wel beter dan wij.
Opbouw AOW is toch mogelijk om op vrijwillige basis te doen, mits betaalbaar.
En dat was ook 1 van mijn vragen, wordt er naar ONS inkomen gekeken of naar HAAR inkomen.

En misschien gebruik ik oude termen, zoals belastingvrije voet, maar de kreet ziekenfonds word ook nog vaak gebruikt, terwijl het tegenwoordig toch zorgverzekering heet. Mijn excuses hiervoor.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Advies gevraagd.

#8 Bericht door RuudThai » maandag 21 april 2014, 08:23

Opbouw AOW op vrijwillige basis kan nog steeds; ik betaal voor mijn vrouw sinds wij emigreerden naar Thailand in 2006 elk jaar premie voor haar en die is gebaseerd op alleen háár inkomen. Aangezien dat nul is moet de minimumpremie worden voldaan en dat is voor AOW en ANW samen iets boven de 500 euro per jaar: ANW rond de 50 euro en de rest AOW. Dit kan voor maximaal 10 jaar dus als zij nu 58 is en over 10 jaar is de AOW-gerechtigde leeftijd 68 jaar kan dat goed.
Maar je kunt ook overwegen om die 10 jaar x ruim 500 euro niet te betalen en dan heeft ze recht op 20 % minder AOW. En misschien had ze al minder recht doordat ze later dan haar 15e naar Nederland is gekomen.

Gebruikersavatar
vleespet
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1295
Lid geworden op: maandag 03 augustus 2009, 16:28
Locatie: nijmegen/khorat

Re: Advies gevraagd.

#9 Bericht door vleespet » maandag 21 april 2014, 09:59

Ik wil je er wel even op wijzen,dat je verplicht bent om je uit te schrijven als je langer als 8 maanden naar het buitenland gaat.
iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen.Thé Lau

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Advies gevraagd.

#10 Bericht door prajak » maandag 21 april 2014, 10:06

Goed, het is me duidelijk.

Jouw vrouw en jij gaan gescheiden wonen, zo heet dat. Je laat haar uitschrijven uit de administratie vanwege de criteria in de nieuwe wet. Je wordt dan iemand die alleenstaande is (tenzij er kinderen inwonen) en wordt door de belastingdienst behandeld als alleenstaande.

Alle heffingskortingen en toeslagen waar je recht op hebt zijn dan die van alleenstaanden. Meer verandert er niet. Overdracht aan iemand die niet meer bij jou woont zal niet gaan. Net als bij mensen die van elkaar scheiden. Criterium is niet het gehuwd zijn, criterium is de situatie in jouw huis.

Jouw zorgpolis loopt gewoon door. Jouw AOW opbouw ook en de opbouw van jouw ouderdomspensioen.

Je gaat NIET feitelijk scheiden; je gaat gescheiden leven. Splitsing van opgebouwde pensioenrechten is dan niet aan de orde.

Haar AOW opbouw, daar hebben we het over gehad. Haar zorgpolis vervalt tenzij je bij een Nederlandse maatschappij zit die de polis wilt voortzetten en daar hebben we het in dit forum over gehad. Ik zoek dat voor je op. NEEN. DAT IS IETS ANDERS, IK DACHT AAN ALLIANZ MAAR DAT GING OVER EEN LIJFRENTE. MAAR ER ZIJN ENKELE KLUBS IN NL DIE HET WEL DOEN. OOM IS EEN NAAM DIE WEL EENS VALT.

En anders kan ze zich in Thailand verzekeren op Thaise of op internationale condities en daarvoor zit in dit forum een NL verzekeringsagent en een hoofdstuk over verzekeren in Thailand.

Succes.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Advies gevraagd.

#11 Bericht door RuudThai » maandag 21 april 2014, 10:10

vleespet schreef:Ik wil je er wel even op wijzen,dat je verplicht bent om je uit te schrijven als je langer als 8 maanden naar het buitenland gaat.
Klopt, maar ik zou ze niet de kost willen geven die al jaren in Thailand zitten en maar af en toe voor een paar weken of maanden naar Nederland teruggaan..... :shock:
In de nieuwe wet Basisregistratie Personen, die sinds begin januari de wet GBA vervangt, is een artikel opgenomen dat voorziet in een ambtshalve afvoering door de gemeente plus het opleggen van een boete wegens nalatigheid om de vertrekaangifte te doen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Advies gevraagd.

#12 Bericht door prajak » maandag 21 april 2014, 10:15

De nieuwe wet biedt ruimte om haar een aantal maanden per jaar in Thailand te laten wonen. Is dat misschien een optie ? Een lange vakantie en jij neemt dan ook vakantie en je komt samen terug ?

Dan houdt zij haar AOW opbouw en haar zorgpolis.

Wat Ruudthai zegt, er wordt op grote schaal gefraudeerd. Veel komen er mee weg en die lachen je anoniem toe in de forums. De mensen die gepakt worden houden hun mond......

Soepnel
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 13
Lid geworden op: vrijdag 06 december 2013, 07:16

Re: Advies gevraagd.

#13 Bericht door Soepnel » maandag 21 april 2014, 10:31

Dank voor alle reacties,
en Prajak, dat is inderdaad een optie.
Waar zij tegenaan hikt zijn de koude maanden (oktober-maart) Dit jaar gelukkig niet zo, aar gemiddeld toch een maand of 5 ter koud in NL
We zullen alles nog eens goed overwegen en de beslissing tzt mededelen.
Alle voor en nadelen afwegen

Nogmaals iedereen bedankt voor de bijdrage/adviezen

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2399
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Advies gevraagd.

#14 Bericht door serpay » maandag 21 april 2014, 12:04

RuudThai schreef:
vleespet schreef:Ik wil je er wel even op wijzen,dat je verplicht bent om je uit te schrijven als je langer als 8 maanden naar het buitenland gaat.
Klopt, maar ik zou ze niet de kost willen geven die al jaren in Thailand zitten en maar af en toe voor een paar weken of maanden naar Nederland teruggaan..... :shock:
In de nieuwe wet Basisregistratie Personen, die sinds begin januari de wet GBA vervangt, is een artikel opgenomen dat voorziet in een ambtshalve afvoering door de gemeente plus het opleggen van een boete wegens nalatigheid om de vertrekaangifte te doen.
wat rest is de vraag hoe hoog zijn de boetes, voor een paar honderd euro kun je makkelijk de risico nemen.
maar gaan we boetes opleggen van 10.000 euro of meer dan zullen de meesten wel ff achter de oren krabben.
maar zoals in de meeste wetten zitten er veel gaten of mazen in,helaas zijn ze niet kapabel genoeg om een wet te maken die geen mazan of gaten heeft.
Alfisti rebeli

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Advies gevraagd.

#15 Bericht door RuudThai » maandag 21 april 2014, 12:24

serpay schreef: wat rest is de vraag hoe hoog zijn de boetes, voor een paar honderd euro kun je makkelijk de risico nemen.
maar gaan we boetes opleggen van 10.000 euro of meer dan zullen de meesten wel ff achter de oren krabben.
maar zoals in de meeste wetten zitten er veel gaten of mazen in,helaas zijn ze niet kapabel genoeg om een wet te maken die geen mazan of gaten heeft.
Die boete is niet zo hoog, ongeveer 350 euro, maar het is én én! Dus met het betalen van die boete voorkom je niet dat je ambtshalve wordt uitgeschreven. De gemeente constateert dat je niet feitelijk op je adres woont, stelt een onderzoek in, sommeert je om je te laten uitschrijven en geef je daaraan geen gehoor, dan schrijven zij je uit EN leggen je de boete op.
De gaten of de mazen zullen nog moeten worden uitgezocht.... :mrgreen:

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”