Thai Income Tax; praktisch (na wijziging 2014 of later..)

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
v@go
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1691
Lid geworden op: vrijdag 19 februari 2010, 13:10
Locatie: Belgie-จอมเทียน

Re: Thai Income Tax; praktisch (na de wijziging 1-1-2014)

#61 Bericht door v@go » woensdag 26 februari 2014, 08:25

Printen op dat eiland ben je dat ook hoor. Zou wel goed voor je zijn als je daar zit. Dan leer je omgaan met niets.
Dus als je terugkomt valt het allemaal wel mee.
geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thai Income Tax; praktisch (na de wijziging 1-1-2014)

#62 Bericht door prajak » woensdag 26 februari 2014, 10:19

Zal zo'n vaart niet lopen. Het deel dat blijft staan als 'bedrijfspensioen' is vooralsnog in Thailand niet in de belangstelling en Nederland past artikel 27 van het verdrag nog niet toe.

En komt het wel dan kan je wat 'spelen' en 'schuiven' naar beide landen en zorgen dat je in de goedkopere schijven blijft..... Zoals onder het verdrag met Noorwegen hier toegelicht. Tenzij je een vet pensioen hebt maar dan kun je het ook missen.

Dus maak je geen dikke benen..... :giggle:

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Thai Income Tax; praktisch (na de wijziging 1-1-2014)

#63 Bericht door printen44 » woensdag 26 februari 2014, 10:58

Ik maak me helemaal geen zorgen, want verleden week kreeg ik een e-mail van de Belastingdienst, ja, een e-mail, geen blauwe enveloppe, dat mijn gehele bedrijfspensioen van het PGB vrijstelling had van premie- en belastingverplichtingen in Nederland.

Maar ja, niets is zo veranderlijk als de Belastingdienst, dus is er een aanvraag van mij naar Discovery of ik ook op dat eiland kan vertoeven. Ik hou van van vissen. Misschien is dat een pre. [$) [$) [$) [$) [$) [$)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thai Income Tax; praktisch (na de wijziging 1-1-2014)

#64 Bericht door prajak » woensdag 26 februari 2014, 14:54

Printen44, de visvangst is slecht tegenwoordig. Neem jouw splinternieuwe wafelijzer maar mee.... :giggle:

En wat de belasting betreft, je hebt het weer prima voor elkaar EN twee forumleden hebben me bericht deze maand ook hun vrijstelling voor bedrijfspensioen binnen te hebben. We komen dus nog niet aan de 'Noorse' combinatie toe.....maar hou het in je achterhoofd !

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thai Income Tax; praktisch (na de wijziging 1-1-2014)

#65 Bericht door prajak » woensdag 26 februari 2014, 16:19

Leden die in cijfers willen zien wat het betekent wanneer je bedrijfspensioen mag schuiven van land naar land,

die dus straks, als het zo ver is, in Thailand gaan betalen over wat je binnenbrengt van het bedrijfspensioen en daarover in Nederland vrijstelling gaan krijgen, zoals de Noren in hun thuisland,

kunnen een EXCEL spreadsheet bij me opvragen via pb.

Dan geldt:

ik heb jouw emailadres nodig en dat in wederzijds vertrouwen want jij krijgt het mijne...
je krijgt er een korte toelichting bij in WORD...
mijn sheet is in Office 2007 en ik hoop dat de zaak bij jou niet verspringt of formules anders zijn...
belastingtarieven NL en TH 2014...
alleen voor mensen met AOW (en eventueel pensioen) uit NL maar zonder Thais inkomen...
garantie naar Thaise normen en gebruiken: tot de emailpoort.....

Maar het zal heus wel kloppen hoor.....spreadsheets zijn een hobby van me.

En graag voor 10 maart zoals je onderaan kunt lezen.

felitzia
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 16
Lid geworden op: maandag 19 november 2007, 06:23

Re: Thai Income Tax; praktisch (na de wijziging 1-1-2014)

#66 Bericht door felitzia » vrijdag 28 februari 2014, 08:20

Betreft verandering inzake belasting welk Thailand binnenkomt in het jaar van verdiensten.
Dit staat enkel op de website van het Revenue Department en is ter info.
Dit is zo ingrijpend en zou tevens bij wet geregeld moeten worden.
Tot nu toe heeft er geen verandering in de wet hieromtrent plaats gevonden.
Dus alles blijft bij het oude.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thai Income Tax; praktisch (na de wijziging 1-1-2014)

#67 Bericht door prajak » vrijdag 28 februari 2014, 10:04

"...Dus alles blijft bij het oude...."

Nee.

Het is inderdaad nog maar een voorstel van wet, zou in maart door het parlement komen, en gezien de situatie nu zal het wel blijven liggen tot ... maar het is de raadgevende procedures voorbij dus het komt er aan. Laat het een jaar later zijn, het komt er aan.

Dat laat onverlet de werking van artikel 27 van het verdrag tussen beide landen en de praktijk onder het verdrag met Noorwegen. Daar heb je over kunnen lezen. Het verdrag tussen NL en TH staat in dit forum.

Het heeft in Thailand allemaal een lange adem maar Nederland heeft een handvat om te heffen op grond van artikel 27. En Nederland heeft daar geen haast mee dus er zal nog wel wat in de staatskas zitten als ze goed schrapen......die 6 ton voor de auto van W.A. kon er in ieder geval nog af..... :giggle:

Maar een jaar uitstel in Thailand ? Ja, dat wil ik best geloven. Misschien wel twee jaar. We hebben even rust van Thaise kant, denk ik.

Ik heb de naam van het item maar aangepast......

Gebruikersavatar
foppo
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 560
Lid geworden op: zondag 09 juni 2013, 13:24
Locatie: WarinChamrap

Re: Thai Income Tax; praktisch (na wijziging 2014 of later..

#68 Bericht door foppo » vrijdag 28 februari 2014, 10:17

Heer Prajak, zou het handig zijn om nu al vast het vastgoed; land en een nog te bouwen huis, op naam van de dochter van mijn vrouw te zetten?
Zodat ik alleen pensioen heb en geen bezittingen?

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thai Income Tax; praktisch (na wijziging 2014 of later..

#69 Bericht door prajak » vrijdag 28 februari 2014, 10:23

In welk land ? Thailand ?

Foppo, als je geen Thai bent komt land niet op jouw naam. Je kunt hoogstens geregistreerd gebruiker worden van het te bouwen goed in de vorm van vruchtgebruik, opstal of langlopende huur. Bij jouw dood gaat de volle eigendom terug naar de eigenaar van de grond.
Laatst gewijzigd door prajak op vrijdag 28 februari 2014, 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thai Income Tax; praktisch (na wijziging 2014 of later..

#70 Bericht door prajak » vrijdag 28 februari 2014, 10:25

Arikel 23 lid 3 letter e van het verdrag Noorwegen / Thailand...

(e) Where, under any provision of this Convention, income is relieved from Norwegian tax and, under the law in force in Thailand, an individual in respect of the said income is subject to tax by reference to the amount thereof which is remitted to or received in Thailand and not by reference to the full amount thereof, then the relief to be allowed under this Convention in Norway shall apply only to so much of the income as is taxed in Thailand.

Vergelijk het maar met artikel 27 in het verdrag tussen NL en TH. En bovenstaande tekst wordt door Noorwegen toegepast. Wij hebben mazzel met onze NL belastingdienst......! Tja, leuker kunnen ze het dus wel maken.... :clap:

Gebruikersavatar
foppo
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 560
Lid geworden op: zondag 09 juni 2013, 13:24
Locatie: WarinChamrap

Re: Thai Income Tax; praktisch (na wijziging 2014 of later..

#71 Bericht door foppo » vrijdag 28 februari 2014, 10:33

prajak schreef:In welk land ? Thailand ?

Foppo, als je geen Thai bent komt land niet op jouw naam. Je kunt hoogstens geregistreerd gebruiker worden van het te bouwen goed in de vorm van vruchtgebruik, opstal of langlopende huur. Bij jouw dood gaat de volle eigendom terug naar de eigenaar van de grond.
Oh Sorry, even uitleggen:
Het land ligt in Thailand en staat op naam van mijn Thaise vrouw.
(toen we het kochten en betaalde moest ik wel tekenen op de landoffice overdracht gedoe)
En we zijn getrouwd in gemeenschap van goederen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thai Income Tax; praktisch (na wijziging 2014 of later..

#72 Bericht door prajak » vrijdag 28 februari 2014, 10:55

Foppo, wat jij hebt moeten meetekenen kun je navragen, desnoods laten vertalen.

Mocht jij enig erfgenaam zijn dan kun je van jouw vrouw ook de grond erven maar onder strikte bepalingen van het Ministerie en zover ik weet ben je verplicht binnen een jaar te verkopen aan een Thai.

Dat is simpel op te lossen door er voor te zorgen dat ze in haar testament de eigendom van de grond nalaat aan haar kind(eren) en het gebruik aan jou. En voor een testament zoek je een goeie advocaat/cate en ik kan je er wel een adviseren als je wilt, zij heeft ook al onze papieren geregeld.

Gebruikersavatar
foppo
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 560
Lid geworden op: zondag 09 juni 2013, 13:24
Locatie: WarinChamrap

Re: Thai Income Tax; praktisch (na wijziging 2014 of later..

#73 Bericht door foppo » vrijdag 28 februari 2014, 11:17

Ik ben van 3/8 tot 16/8 in Ubon en dan gaan we dit zeker regelen.
Ik hou wel even contact en misschien kom ik dan wel even langs als de gelegenheid daar is.....
Als het goed is hebben we weer een huurauto, is het te doen vanuit Ubon?

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Thai Income Tax; praktisch (na wijziging 2014 of later..

#74 Bericht door dutch » vrijdag 28 februari 2014, 11:28

prajak schreef:Foppo, wat jij hebt moeten meetekenen kun je navragen, desnoods laten vertalen.

Mocht jij enig erfgenaam zijn dan kun je van jouw vrouw ook de grond erven maar onder strikte bepalingen van het Ministerie en zover ik weet ben je verplicht binnen een jaar te verkopen aan een Thai.

Dat is simpel op te lossen door er voor te zorgen dat ze in haar testament de eigendom van de grond nalaat aan haar kind(eren) en het gebruik aan jou. En voor een testament zoek je een goeie advocaat/cate en ik kan je er wel een adviseren als je wilt, zij heeft ook al onze papieren geregeld.
Om al die sores te vermijden heb ik usufruct ( zeg vruchtgebruik) in de huispapieren laten opnemen.Ik kan tot mijn dood in het huis blijven wonen,wat er ook verder met de eigendoms papieren gebeurt.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
foppo
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 560
Lid geworden op: zondag 09 juni 2013, 13:24
Locatie: WarinChamrap

Re: Thai Income Tax; praktisch (na wijziging 2014 of later..

#75 Bericht door foppo » vrijdag 28 februari 2014, 11:53

Ja precies, zoiets wil ik ook.
Ik wil de onroerende dingen aan mijn stiefdochter geven, desnoods op papier terug huren, en verder van alle administratieve dingen af zijn.
Gebeurt er dan wat met mij, of moet ik halsoverkop terug naar Nederland, dan heb ik alleen nog m'n pensioen en dat vind ik dan mooi overzichtelijk.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”