Thai Income Tax; praktisch (na wijziging 2014 of later..)

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Thai Income Tax; praktisch (na wijziging 2014 of later..)

#1 Bericht door prajak » zaterdag 08 februari 2014, 04:51

Thai Income Tax, praktisch (1-1-2014)

1. Inleiding

Even terug naar de wetswijziging. Er stond in de wetgeving dat inkomen uit een ander land alleen in Thailand belast was als het IN HET JAAR VAN ONTVANGST naar Thailand werd gehaald.

Die regel is er nu uit. Dat betekent dat Thailand nu de mogelijkheid heeft ook te heffen als we dat geld een jaartje in NL of in een ander land laten staan.

Kent Thailand mijn inkomen ?

Ja.

Afgelopen jaren ging ik mijn verlenging halen op basis van 780.000 thb inkomen. Die papieren liggen bij de Immigration en heus, die zijn zo bij de belastingdienst.

Ik ga nu op 8 ton bankgeld maar dan ben je er nog niet vanaf. Men weet immers dat je ergens van moet leven. Je hebt een Thais bankboek en de Thaise Big Bro kan daar toegang hebben. De Immigration over mijn woonplaats vraagt dat aan me. Wil ook dat bankboek zien.

Heeft die Big Bro ook inzage in jouw NL bankrekening als je hier pint ? Dat weet ik niet. Hebben ze inzicht in hoeveel je in een jaar hier pint ? Geen idee.

Het is ook niet mijn taak hier adviezen te geven om te frauderen en hoe je dat moet doen. De straffen voor fraude zijn niet mis, er zitten hoge boetes op en mogelijk gevangenisstraf en daarna het land uit.

FOTO

Geplaatste foto’s van internet

Ik heb doelgericht gezocht naar prentjes/foto’s die vrij op internet staan, met name Google.nl, Google.be en Google.co.uk. Toch staat er soms een krabbel op van de maker of drukker maar staat op de foto zelf geen naam of voorbehoud. Die foto’s heb ik hier geplaatst. En ze worden onmiddellijk weggehaald als blijkt dat rechten van derden worden geschonden.


De ZZP-er en de fiscus....
Afbeelding
>>>
Laatst gewijzigd door prajak op vrijdag 28 februari 2014, 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thai Income Tax; praktisch (na de wijziging 1-1-2014)

#2 Bericht door prajak » zaterdag 08 februari 2014, 04:51

( 2 )

2. Het verdrag NL-TH

Je denkt, waar maak je je druk om. Nederland geeft vrijstelling, Thailand heft niet, laat maar waaien, ik vind het best zo.

Maar de ervaring leert dat Nederland steeds meer gaat aandringen op een briefje van de Thaise belastingdienst; een briefje met jouw ‘inschrijving’ bij die dienst, jouw Thais belasting-ID. Zoiets als een burgerservicenummer in NL, vroeger heette dat fiscaal nummer. Nog vroeger ‘landelijk vast nummer’ en er was een ‘legger nummer’....

Stel dat Nederland straks consequent het verdrag toepast.

Artikel 27 luidt, en sorry, taalkundig is het een gedrocht....

Artikel 27. Inperking van belastingvermindering

Indien op grond van een bepaling van deze Overeenkomst in een van de Staten vermindering van belasting over bepaalde inkomsten moet worden verleend en ingevolge de in de andere Staat geldende wetgeving een persoon ter zake van die inkomsten niet voor het volle bedrag aan belasting is onderworpen, doch slechts voor zover die inkomsten naar die andere Staat zijn overgemaakt of aldaar zijn ontvangen, vindt de vermindering die de eerstbedoelde Staat ingevolge deze Overeenkomst moet verlenen, slechts toepassing op het gedeelte van de inkomsten dat naar de andere Staat is overgemaakt of aldaar is ontvangen.

Wat staat er ? Als Thailand alleen heft over het bedrag van het inkomen dat naar Thailand is overgemaakt dan mag Nederland de gevraagde vrijstelling beperken tot het bedrag waarover Thailand heft.

Nog simpeler: je hebt 15.000 euro aanvullend bedrijfspensioen; je brengt 5.000 euro Thailand in om van te leven en Thailand heft daarover (ook al kan de heffing NUL zijn...), dan krijg je voor 5.000 euro in NL vrijstelling en over de rest betaal je in NL inkomstenbelasting.

Met andere woorden, Nederland gaat heffen als je je NIET meldt bij de Thaise belastingdienst. Ik heb daar al eens over geschreven.

Dus moet ik eigenlijk iedereen met een inkomen dat onder het verdrag aan Thailand is toegewezen adviseren zich maar te melden.

Want je hebt een meldplicht. Je bent strafbaar als je het niet doet.

FOTO

Iedere ondernemer is ze even lief, hoor....
Afbeelding
>>>

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thai Income Tax; praktisch (na de wijziging 1-1-2014)

#3 Bericht door prajak » zaterdag 08 februari 2014, 04:52

( 3 )

Ik denk, maar geef mijn mening voor een betere, dat Nederland je zonder meer de vrijstelling zal geven als je een ID hebt bij de Thaise belastingdienst.

Dat gaat dan inhouden dat het bedrag dat je NIET naar Thailand haalt omdat je het niet nodig hebt, onbelast blijft in NL.

Maar je hebt een auto/brommer/verbouwing nodig ? Babykamer en bevalling ? Schoonpa/ma breekt zijn poot en jij dokt ?

Dan zul je moeten aantonen dat je dat betaalt uit spaargeld en niet uit inkomen.

Kan Thailand dat controleren ? Ik kan beter vragen: gaan ze dat vragen. Kunnen ze dat controleren ? Ja, van ons keurige westerlingen wel, men kan onze bankafschriften lezen, maar kunnen ze die ook lezen van China, Rusland en Dubai ?

Ik denk dat je er dan tussendoor fietst.

Wat gaat het kosten ?

Volgende pagina....

FOTO

Vluchten kan niet meer....
Afbeelding
>>>

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thai Income Tax; praktisch (na de wijziging 1-1-2014)

#4 Bericht door prajak » zaterdag 08 februari 2014, 04:52

( 4 )

3. Voorbeelden.

Ik heb wat verzonnen situaties uitgerekend wat Thailand dan heft.

Op eentje na, mijn eigen cijfertjes. Daar kun je zien wat Thailand van me wil hebben. Wat in NL achterblijft en waarover Nederland vrijstelling geeft, althans dat neem ik aan, staat er natuurlijk niet. Dat is prive.

Voorbeeld 1

Dat ben ik zelf. Wij leven van 50 k per maand, doe er een ton bij voor extra dingen, en dan heb ik 7 ton nodig. Mijn AOW is 10 k per jaar in euro, ik hou een koers aan van 42,5, en dan kan ik zo de Thaise belastingverplichting berekenen.

Van dat bedrag kan ik niet wakker liggen.

Wat ik niet weet is of men hier ‘opcenten’ heft voor provincie of gemeente.

Afbeelding

Voorbeeld 2.

Daar heb ik eens uitgepakt met een meneer die ruim meer nodig heeft, zal leven in de grootstad en duurder uit zijn dan ik. Heeft meer geld nodig en haalt dat uit zijn riant bedrijfspensioen. Je ziet dat de vaste aftrek maximaal 60 k baht is en de child allowance maximaal voor 3 kinderen.

Ook hij zal niet achterovervallen van de aanslag.

Afbeelding

Voorbeeld 3.

Meneer Piet, wie kent hem niet, zit wat ruimer in de uitgaven dan ik maar ook daar gebeuren geen rampen als Thailand heft.

Afbeelding

En zo kun je voor iedereen een sommetje maken en dat kun je zelf doen of laten doen.

FOTO

Wees eens complimenteus met de belasting....
Afbeelding

>>>

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thai Income Tax; praktisch (na de wijziging 1-1-2014)

#5 Bericht door prajak » zaterdag 08 februari 2014, 04:53

( 5 )

Conclusie

De wetswijziging in Thailand KAN betekenen dat Thailand achter ons aan gaat.

Maar ook als Thailand dat niet doet ben je, als je leeft uit inkomen dat je naar hier haalt, verplicht je te melden bij de Thaise belastingdienst.

Leef je volledig uit vermogen dan heb je, denk ik, geen meldplicht. Ik zeg dat met voorbehoud.

De kans dat de Thaise belastingdienst je wegstuurt is groot; zo hebben Nederlanders al eens ervaren. In de periferie zit echt niet de deskundigheid die de Nederlandse ambtenaren hebben en dat zit er nog dat enorme taalprobleem. Men spreekt geen woord buiten de deur en hebben wij allemaal partners die een Thaise belastingambtenaar te woord kunnen staan ?

Maar als de Nederlandse belastingdienst doorgaat met vragen om een Thais fiscaal ID en bij negatief antwoord keihard artikel 27 van het verdrag toepast, wat betekent: heffen in Nederland, dan ben je a) in NL geld kwijt en b) loop je in Thailand een groot risico.

Die dubbel-op situatie zou ik niet willen hebben.

Mijn advies aan de mensen hier zal nu wel duidelijk zijn ?

FOTO

Zie je nu wel, er zijn ook aardige mensen...
Afbeelding

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Thai Income Tax; praktisch (na de wijziging 1-1-2014)

#6 Bericht door Henk Korat » zaterdag 08 februari 2014, 10:02

Prajak, wat zijn jouw ervaringen met jouw melding bij de Thaise Belastingdienst?
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thai Income Tax; praktisch (na de wijziging 1-1-2014)

#7 Bericht door prajak » zaterdag 08 februari 2014, 10:27

Nog niet gedaan, Henk Korat, want ik hield me strikt aan 'na het jaar binnenbrengen' van hier belast inkomen. En nu kan ik een jaar nadenken..... Maar ik las ook hier van mensen die zich wilden melden en werden weggezonden..... Men weet zich geen raad met ons, lijkt het wel. Ja, in Bangkok en andere grote steden....daar zit wel ervaring.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Thai Income Tax; praktisch (na de wijziging 1-1-2014)

#8 Bericht door dutch » zaterdag 08 februari 2014, 10:30

De details weet ik niet meer precies ,maar ik heb het eerste jaar belasting betaald.Ik was toen nog niet met pensioen en bij de invulling van de formulieren was het algemene hilariteit in het hele kantoor.
Bij het tweede jaar en met pensioen inkomen werd ik van kantoor tot kantoor gestuurd en niemand wist wat te doen en men heeft min of meer lachend de " idioot" uiteindelijk weggestuurd.
Mijn inkomen wordt in Nederland gestort en ik laat elke maand automatisch een bedrag naar Thailand komen.

Volg dit topic met belangstelling.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thai Income Tax; praktisch (na de wijziging 1-1-2014)

#9 Bericht door prajak » zaterdag 08 februari 2014, 11:10

Inderdaad, Dutch, ze weten zich geen raad met ons. Nou, als ze niet heffen is dat een aardig verjaarscadeau, toch ? :clap:

Pieter1947
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: donderdag 22 maart 2012, 05:44

Re: Thai Income Tax; praktisch (na de wijziging 1-1-2014)

#10 Bericht door Pieter1947 » zaterdag 08 februari 2014, 12:34

Wat een onzin verhaal.Woon al 15 jaar in Thailand en heb er nog nooit van gehoord en denk nog meer Nederlanders die in thailand wonen.Stop eens een keer met die onzin verhalen.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Thai Income Tax; praktisch (na de wijziging 1-1-2014)

#11 Bericht door brake034 » zaterdag 08 februari 2014, 13:53

Pieter1947 schreef:Wat een onzin verhaal.Woon al 15 jaar in Thailand en heb er nog nooit van gehoord en denk nog meer Nederlanders die in thailand wonen.Stop eens een keer met die onzin verhalen.
Pieter1947 uit het draadje over de TPV: "Wat een gezwets alle maal.Je kom toch naar thailand om te genieten en niet om bromsnor te spelen.Of wil je de jopie jopie uit hangen"

Pieter, er vallen me twee dingen aan je verfijnde schrijfwerk op, het eerste is dat je veel wat hier geschreven wordt maar kul vindt?
En ten tweede, na een punt is het fijn om een spatie te typen, dat leest makkelijker.
Marcel

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Thai Income Tax; praktisch (na de wijziging 1-1-2014)

#12 Bericht door brake034 » zaterdag 08 februari 2014, 13:55

Overigens, Prajak, ik vind het heel goed dat je dit draadje mooi uitgespit en gediept hebt.
Ik kom nog maar bijna 25 jaar in Thailand en had al wel vaker deze klok horen luiden, nu kan ik de klepel vinden ook!
Marcel

Pieter1947
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: donderdag 22 maart 2012, 05:44

Re: Thai Income Tax; praktisch (na de wijziging 1-1-2014)

#13 Bericht door Pieter1947 » zaterdag 08 februari 2014, 14:22

brake034
Wat een zielig figuur ben toch.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thai Income Tax; praktisch (na de wijziging 1-1-2014)

#14 Bericht door prajak » zaterdag 08 februari 2014, 15:14

Wat is goed lezen toch moeilijk voor een aantal mensen. Vast niet goed opgelet op school.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thai Income Tax; praktisch (na de wijziging 1-1-2014)

#15 Bericht door prajak » zaterdag 08 februari 2014, 15:53

PWC, KPMG, Deloitte, allemaal vermelden ze de wijziging op hun websites. Forumlid Sirc is niet de enige die het opmerkte. Maar of het wordt opgepikt door de lokale belastingdiensten ? Dat is de vraag, en voor mij een grote. Ik denk van niet. Tenzij er een missive uit Bangkok komt; maar ja, Bangkok heeft nu wat anders aan het hoofd.....doch ook dat gaat voorbij.

Maar Nederland gaat het -denk ik- oppikken en artikel 27 van het verdrag in stelling brengen. En dat merk ik aan de reacties van mensen die een aanvraag doen, dan een lastige vragenbrief krijgen en mij dan roepen.

Maar er zijn nu eenmaal altijd mensen die het beter weten.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”