Pensioenfonds voor zzp'ers

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Pensioenfonds voor zzp'ers

#31 Bericht door brake034 » donderdag 09 januari 2014, 13:40

Laten ze dan ook gelijk een oplossing bedenken voor de WAO problematiek van de kleinere ondernemers.

De overheid laat de zelfstandigen fijn de moord pruimen als ze ziek worden, geen eigen verzekering dan ben je echt in de aap gelogeerd als zieke zelfstandige. Een zogenaamde arbeidsongeschiktheidsverzekering kost meer aan premie als een beetje pensioen.

Ruud, je stelt zelf in je eerste post "Ze hebben dan wel recht op allerlei toeslagen die uit de staatsruif komen: huurtoeslag, zorgtoeslag, bijzondere bijstand." Dat recht hebben op sociale toeslagen heeft geen moer te maken met pensioenopbouw, voor het recht op die toeslagen betaald de gemiddelde ondernemer voldoende mee aan sociale verzekeringspremies......
Dat ondernemers verantwoordelijk zijn voor een eigen pensioen hoef je me niet te vertellen, ik ben nog steeds zelfstanding ondernemer en kan er meer over vertellen dan jij.
Marcel

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Pensioenfonds voor zzp'ers

#32 Bericht door dutch » donderdag 09 januari 2014, 14:03

elst99 schreef:Ja hoor Dutch, van harte welkom!
Denk wel dat het een andere tijd is om werkeloos te zijn! Iedereen heeft op zijn manier aan de welvaart kunnen of mogen ruiken, dachten allemaal dat het niet op kon, ja dan is naar benedenvallen een harde klap!
Daar is en was de overheid ook schuld aan, sociale woningbouw, kunstmatig laag gehouden, koopwoningen werden gepromoot, banken die de fout ingingen, pensioenfondsen verkeerde beleggingen, verder hoef ik niets uit te leggen.
In de 80 er jaren waren er nog geen voedselbanken wel?
Er waren in de 80er jaren nog wel meer dingen niet,die nu als normaal worden ervaren,maar er moest wel voor betaald worden.Wij krijgen de regering die we zelf kiezen (opkomst percentages ???????).
Ik zal me inderdaad minder bezighouden met deze zaken,zijnde al bijna 16 jaar uit Nederland.Maar dat maakt me nog niet helemaal seniel hoor!
Ik vond hier de kritiek op Ruud te persoonlijk,maar.......dat is mijn mening [|)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Pensioenfonds voor zzp'ers

#33 Bericht door RuudThai » donderdag 09 januari 2014, 17:49

Jeanette schreef:
RuudThai schreef:Nog zo'n agressieveling!
Verder reageer ik maar niet op dit gezwets.
Ik wilde dat ik zo wijs was.
Maar je haalt me het bloed onder de nagels vandaan en dat mag je gerust weten.
"Pensioenfonds voor zzp'ers", wat heb jij daar mee te maken om daar een toppic over te starten? Hoeveel uur heb je besteed aan het vormen van een mening hier over? En waarom? Wat is je doel om die mening hier te ventileren?
Je raakt kant nog wal maar je stuur zit dan ook niet op een schip. (sorry, die is van Hans)
Je kunt onmogelijk garanderen dat men door nu nog zuiniger te doen en geld dat al schaars is aan een pensioenfonds af te geven ---> die mogelijkheid om met je oude dag nog wat te genieten en niet elke stuiver 3 x hoeft om te draaien<---- je echt van eigen geld ruim kan leven. Met jouw woorden en mening heeft er ooit iemand mijn vader - 1950 of zo - overgehaald om 6 begrafenis verzekeringen af te sluiten van 100 gulden p.p. Kijk, dat was nou agressief als verkoop techniek.

Ik hoorde bij het laatste jaar 'vutters', iedere collega die een half jaar of meer jonger was kreeg alleen de mogelijkheid van 'flex pensioen'.
Het verschil is een behoorlijke staatsloterijprijs.
Die ik wel kreeg en zij niet krijgen.
Volgens mijn Calvinistische opvoeding - voor m'n gevoel dus - is dit oneerlijk.
Jij bent ook lang voor je 65ste gepensioneerd dus een beetje compassie met mensen die het een stuk slechter hebben zou je sieren.
Jeanette, je beoordeelt de zaak (en mij) verkeerd.
Ik kwam ergens een bericht tegen dat er werd gewerkt aan de uitwerking van de door de overheid geschapen mogelijkheid voor zzp'ers om zich bij een speciaal pensioenfonds aan te sluiten.
Ik heb dat even bekeken op de website van notabene een belangenbehartigingsstichting voor zzp'ers en die liet zich juichend uit over het bereikte akkoord, iets waarvoor ze al jaren hadden gestreden.
Aangezien op dit forum zich wel wat zzp'ers bevinden - zoals overduidelijk is gebleken - leek het mij een goed item om hier te plaatsen. Net zoals anderen tips over belastingen, AOW, WAO, kruidenbitters en kwakzalverijproducten geven.

En inderdaad, bij sommigen hier was het nog niet bekend dat ze zich volgend jaar bij een pensioenfonds kunnen melden. Wat mij verbaasde was de algehele afwijzing van die mogelijkheid waarbij o.a. het lage inkomen werd vermeld als reden om je niet aan te sluiten vanwege de premie.
Maar er wordt gesproken over flexibele premies, naar rato van het inkomen, dus als je een tijdje weinig inkomsten hebt hoef je niet of nauwelijks te betalen en als het beter wordt dan haal je dat weer in.
Dus dat hoeft geen reden tot afwijzing te zijn.

Juist ik heb compassie met mensen die het slechter hebben dan ik. En dit leek mij een uitstekende mogelijkheid voor de mensen die als zzp'er werkzaam zijn om ook na hun pensionering een redelijk inkomen te hebben, naast de AOW dus een aanvullend pensioen.
Dat ik verder een mening heb over het vrijwillige karakter van het aansluiten bij dat pensioenfonds kun je mij niet kwalijk nemen, daar had ik geen uren voor nodig om mij daarover een mening te vormen.

In mijn opinie is het gewoon logisch dat je na je pensionering zoveel mogelijk jezelf kunt bedruipen zonder een beroep te hoeven doen op sociale voorzieningen. De meeste werknemers krijgen tegenwoordig een goed aanvullend pensioen dat ze tijdens hun werkzame leven via premiebetaling hebben opgebouwd. Hetzelfde kan nu gaan gebeuren met zzp'ers.
Sinds de eeuwwisseling zijn er honderdduizenden zzp'ers bijgekomen. Als die allemaal weigeren om te gaan zorgen voor een goed pensioen en na hun pensionering een beroep doen op allerlei toeslagen en andere sociale basisvoorzieningen vind ik dat niet fair ten opzichte van degenen die wél voor een goed pensioen hebben gezorgd en daarvoor flink premie hebben betaald.
Wat denk je dat het de staat kost om al die zzp'ers financieel te moeten ondersteunen na hun pensionering? Dat gaat in de miljarden lopen!

Maar ja, ik probeer het nu al voor de derde keer uit te leggen maar sommigen hier begrijpen het niet of willen het niet begrijpen omdat het ze niet goed uitkomt. Men haalt sociale premies en pensioenpremies door elkaar evenals de uitkeringen daarvan en dat vergroot de verwarring. En als je het dan niet snapt dan is het makkelijk om op de boodschapper te schieten..... :shock: :shock: :mrgreen:

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Pensioenfonds voor zzp'ers

#34 Bericht door brake034 » donderdag 09 januari 2014, 18:03

RuudThai schreef:Als die allemaal weigeren om te gaan zorgen voor een goed pensioen en na hun pensionering een beroep doen op allerlei toeslagen en andere sociale basisvoorzieningen vind ik dat niet fair ten opzichte van degenen die wél voor een goed pensioen hebben gezorgd en daarvoor flink premie hebben betaald.

Maar ja, ik probeer het nu al voor de derde keer uit te leggen maar sommigen hier begrijpen het niet of willen het niet begrijpen omdat het ze niet goed uitkomt. Men haalt sociale premies en pensioenpremies door elkaar evenals de uitkeringen daarvan en dat vergroot de verwarring. En als je het dan niet snapt dan is het makkelijk om op de boodschapper te schieten..... :shock: :shock: :mrgreen:
Volgens mij haal je zelf de pensioen premie met de sociale premies door elkaar?!
Marcel

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Pensioenfonds voor zzp'ers

#35 Bericht door elst99 » donderdag 09 januari 2014, 18:13

Ik begrijp Ruud wel, ALS Je alleen -AOW hebt, dan kun Je voor diverse subsidies in aanmerking komen, met een aanvullend pensioen val je daar zo wie zo buiten.
Je moet alleen niet de fout maken, om oudere ZZP ers, nu nog verplichten, voor die is het te laat!
Zou beter zijn als ze vanaf bv 30 jaar ZZP ers te verplichten, die kunnen nog wat opbouwen.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Pensioenfonds voor zzp'ers

#36 Bericht door Jeanette » donderdag 09 januari 2014, 18:32

RuudThai schreef:
Jeanette, je beoordeelt de zaak (en mij) verkeerd.
Ik kwam ergens een bericht tegen dat er werd gewerkt aan de uitwerking van de door de overheid geschapen mogelijkheid voor zzp'ers om zich bij een speciaal pensioenfonds aan te sluiten.
Oké, aangezien er bijna een actiegroep wordt opgericht "red Ruud van Jeanette" heb ik je post toch weer gelezen. :mrgreen:
Inderdaad, je schrijft voor de derde keer het zelfde.

Maar ik denk dat je voor een een goed pensioen heel lang flink premie betaald moet hebben.
En die honderdduizenden zzp'ers zijn vaak al over de helft van hun werkende leven.
Heb je een klein pensioen dan val je overal buiten, dat zo plannen is 'nu erg arm, straks erg arm'.

Voor zo ver ik het las haalt niemand sociale premies en pensioenpremies door elkaar want niemand heeft het over zwart werken.
Deze bloederige aanval van mij op jou [|( gaat niet zo zeer over de boodschap maar meer over dat opgeheven vingertje. Dat opgeheven vingertje zit vast aan iemand die dat probleem niet eens heeft.

Dus ik had gewoon meelij met jou slachtoffers.
Het zal wel opvoedkundig bedoeld zijn of zo.
In ieder geval welterusten.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Pensioenfonds voor zzp'ers

#37 Bericht door driver » donderdag 09 januari 2014, 19:28

Pfff..een dagje gewerkt en zie ...veel bijgeschreven door wat mensen.

Ik ga er verder niet meer op in wat betreft op de man/vrouw spelen want daar heb ik na een dag werken helemaal geen zin meer in maar wat mijn situatie betreft is het heel simpel: 55 jaar en ik heb geen zin meer om me druk te maken over mijn toekomst wat betreft wel of niet krijgen tzt ik zie het wel wanneer het schip strand of niet .

gr driver

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Pensioenfonds voor zzp'ers

#38 Bericht door RuudThai » vrijdag 10 januari 2014, 06:31

elst99 schreef:Ik begrijp Ruud wel, ALS Je alleen -AOW hebt, dan kun Je voor diverse subsidies in aanmerking komen, met een aanvullend pensioen val je daar zo wie zo buiten.
Je moet alleen niet de fout maken, om oudere ZZP ers, nu nog verplichten, voor die is het te laat!
Zou beter zijn als ze vanaf bv 30 jaar ZZP ers te verplichten, die kunnen nog wat opbouwen.
Het is inderdaad iets wat op de langere termijn zou kunnen werken, iemand als Driver die nog een jaar of 12 moet werken voordat hij AOW kan ontvangen kun je het nauwelijks nog verplichten.
Hoewel je ook bij een klein pensioen nog in aanmerking kunt komen voor diverse toeslagen maar dan niet de maximale bedragen.
En een pensioen opbouwen bij een pensioenfonds levert dankzij vakkundige beleggingen praktisch altijd meer op dan dat je het zelf op de bank zet, zeker met de huidige superlage rente.

Ik lees overigens net in de Volkskrant een artikel over het onderwerp van deze topic, ik heb blijkbaar een vooruitziende blik..... ;) :giggle: :mrgreen: :

'Verplichte verzekering en pensioen ook voor zzp'er'

Door: Robert Giebels − 10/01/14, 06:00

© ANP. Formeel zijn de naar schatting nu 750 duizend zzp'ers ondernemers.

Er moet een basisvoorziening komen voor zzp'ers, zodat zij hetzelfde pensioen en bescherming bij arbeidsongeschiktheid krijgen als werknemers in vaste dienst. Dat bepleit de nieuwe hoogste ambtenaar van het ministerie van Economische Zaken, Maarten Camps.

Lees verder op http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2680/Eco ... p-er.dhtml

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Pensioenfonds voor zzp'ers

#39 Bericht door brake034 » vrijdag 10 januari 2014, 06:49

Wat ik me dan afvraag, waarom voor ZZPers? Waarom niet voor alle (kleine?) ondernemers?
De meeste ondernemers zijn geen ZZPer maar hebben vaak ook maar 1 of 2 medewerkers.
Ook die ondernemers (bakker, slager etc.) hebben vaak ook geen pensioens- of arbeidsongeschiktheidsverzekering.

ZZP = Ziele(n)poot Zonder Personeel?
Marcel

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Pensioenfonds voor zzp'ers

#40 Bericht door RuudThai » vrijdag 10 januari 2014, 06:55

Dit is het verschil tussen zzp'ers en kleine zelfstandigen volgens Camps:
"Volgens Camps is er voor de werkgever vaak geen onderscheid in de werkzaamheden van werknemers in vaste dienst en de zzp'ers die hij inhuurt"
Dus zzp'ers en vaste werknemers bij dezelfde werkgever voeren vaak hetzelfde werk uit. En een kleine zelfstandige is ....ehh, een kleine zelfstandige die dus echt eigen baas is.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Pensioenfonds voor zzp'ers

#41 Bericht door RuudThai » woensdag 15 januari 2014, 18:05

Uit de Volkskrant van 15 januari 2014:

Collectief pensioen zelfstandigen in de maak

15/01/14, 16:46 − bron: ANP

Het kabinet en de belangenorganisaties voor zelfstandigen zijn het eens over een collectieve pensioenregeling voor zelfstandigen. Deelname eraan wordt vrijwillig en de zzp'ers kunnen ook zelf bepalen hoeveel ze periodiek inleggen. De staatssecretarissen Jetta Klijnsma (Sociale Zaken) en Frans Weekers (Financiën) meldden dat vandaag aan de Tweede Kamer.

De pensioenen kunnen worden opgebouwd bij een instelling zonder winstoogmerk. Het kabinet gaat de wetgeving die nodig is om de plannen mogelijk te maken, zo snel mogelijk naar de Kamer sturen, zodat de regeling in 2015 kan ingaan.

Belangenorganisaties als Stichting ZZP Nederland, Platform Zelfstandige Ondernemers, FNV Zelfstandigen, Zelfstandigen Bouw en VZZP gaan de plannen nu uitwerken. Het is de bedoeling dat zzp'ers gezien hun wisselende inkomsten ook flexibel kunnen inleggen. De ingelegde gelden zullen collectief worden belegd en beheerd door een beleggingsinstelling zonder winstoogmerk en met lage uitvoeringskosten.

Het kabinet sprak in december met de oppositiepartijen D66, ChristenUnie en SGP af dat het pensioenvermogen niet aangesproken hoeft te worden om in aanmerking te komen voor bijstand. Een topambtenaar van het ministerie van Economische Zaken pleitte onlangs nog voor een verplicht pensioenfonds voor zzp'ers, maar voor bijvoorbeeld de vakorganisatie Zelfstandigen Bouw gaat dat te ver.
--------------
Dus vrijwillige deelname en flexibele inleg. Kun je in ieder geval wat wegleggen voor later en hoeveel, dat bepaal je zelf. Tenminste een regeling, tot nu toe was er nauwelijks iets betaalbaars.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Pensioenfonds voor zzp'ers

#42 Bericht door driver » woensdag 15 januari 2014, 18:38

RuudThai schreef:Uit de Volkskrant van 15 januari 2014:

Collectief pensioen zelfstandigen in de maak

15/01/14, 16:46 − bron: ANP

Het kabinet en de belangenorganisaties voor zelfstandigen zijn het eens over een collectieve pensioenregeling voor zelfstandigen. Deelname eraan wordt vrijwillig en de zzp'ers kunnen ook zelf bepalen hoeveel ze periodiek inleggen. De staatssecretarissen Jetta Klijnsma (Sociale Zaken) en Frans Weekers (Financiën) meldden dat vandaag aan de Tweede Kamer.

De pensioenen kunnen worden opgebouwd bij een instelling zonder winstoogmerk. Het kabinet gaat de wetgeving die nodig is om de plannen mogelijk te maken, zo snel mogelijk naar de Kamer sturen, zodat de regeling in 2015 kan ingaan.

Belangenorganisaties als Stichting ZZP Nederland, Platform Zelfstandige Ondernemers, FNV Zelfstandigen, Zelfstandigen Bouw en VZZP gaan de plannen nu uitwerken. Het is de bedoeling dat zzp'ers gezien hun wisselende inkomsten ook flexibel kunnen inleggen. De ingelegde gelden zullen collectief worden belegd en beheerd door een beleggingsinstelling zonder winstoogmerk en met lage uitvoeringskosten.

Het kabinet sprak in december met de oppositiepartijen D66, ChristenUnie en SGP af dat het pensioenvermogen niet aangesproken hoeft te worden om in aanmerking te komen voor bijstand. Een topambtenaar van het ministerie van Economische Zaken pleitte onlangs nog voor een verplicht pensioenfonds voor zzp'ers, maar voor bijvoorbeeld de vakorganisatie Zelfstandigen Bouw gaat dat te ver.
--------------
Dus vrijwillige deelname en flexibele inleg. Kun je in ieder geval wat wegleggen voor later en hoeveel, dat bepaal je zelf. Tenminste een regeling, tot nu toe was er nauwelijks iets betaalbaars.
Als iedereen die dan valt onder de groep die bedoeld wordt daar dan ook bericht van krijgt wordt het misschien nog iets.

gr driver

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Pensioenfonds voor zzp'ers

#43 Bericht door prajak » donderdag 16 januari 2014, 01:02

'Regeringsnieuws' hobbelt ook nu weer achter de kranten aan...

http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2014 ... channel=nb

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Pensioenfonds voor zzp'ers

#44 Bericht door Gardensafari » donderdag 16 januari 2014, 02:48

Een pensioenfonds voor ZZP-ers op vrijwillige basis is prima.
Dat kunnen ze trouwens ook zelf regelen, raar dat daar weer de overheid aan te pas moet komen.
Maar dat terzijde.

Maar geen verplichting.
De factor arbeid is in Europa in het algemeen al veel te duur.
Dat kunnen we op termijn toch niet volhouden.
Een deel van de welvaartsstaat wordt afgebroken, puur omdat we het ons zo luxueus niet kunnen veroorloven.
En dus kunnen we het ons helemaal niet veroorloven om nu iets groots en verplichts op te zetten voor deze groep.
Bovendien worden de meesten geen ZZP-er om weer in het keurslijf te worden gedwongen van de werknemer.
Sommigen willen echt het onderste uit de kan: in slechte tijden werknemer, in gunstige tijden ZZP-er.

Zo, nu zo iets gaan doen, de ergste kou is eraf.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Pensioenfonds voor zzp'ers

#45 Bericht door RuudThai » maandag 13 oktober 2014, 08:15

Na driekwart jaar een vervolg: er gaan steeds meer stemmen op om toch iedere werkende verplicht te verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid, werkloosheid en ziekte. En te verplichten om een eigen aanvullend pensioen op te bouwen.
Nu dus weer van een werkgeversclub. Meestal ben ik het niet zo eens met die lui, want er schuilt vaak de bedoeling achter om de eigen zakken nog wat extra te vullen, maar ik kan hier toch wel achter staan.
Want als dit niet gebeurt dan klopt die groep bij calamiteiten en/of bij het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd aan bij de overheid om daar bijstand of bijzondere bijstand uit de staatsruif te halen.
En nu ben ik best sociaal en solidair, maar als die groep er zelf voor kan zorgen dan heeft dat toch mijn voorkeur.

Van NOS teletekst:

Werkgevers:ook zzp'ers verzekeren

Werkgevers komen vandaag met plannen
voor een nieuw basisstelsel voor
werkenden.Daarin staat onder meer dat
iedereen die werkt,verzekerd moet zijn
tegen arbeidsongeschiktheid,ziekte en
werkloosheid.Dat geldt dus ook voor de
1,2 miljoen zzp'ers in Nederland.

Daarnaast moet iedereen een aanvullend
pensioen opbouwen en geld krijgen voor
scholing.Dat staat in een manifest van
werkgeversvereniging AWVN,een onderdeel
van VNO-NCW.

Volgens AWVN consumeren en investeren
zzp'ers nu minder door de onzekerheid
over de eigen werksituatie.Dat remt de
economische groei en de banengroei.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”