Wat mag je absoluut niet missen?

Thaise keuken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Wat mag je absoluut niet missen?

#16 Bericht door RuudThai » zondag 22 december 2013, 12:40

RuudThai schreef:Somtam met plaa raa, bamboecurry, laab.
Neem dan wel loperamide/imodium mee......... ;) :giggle:
Dit gaf ik als 1e reactie en dat zijn dus de dingen die je als beginner absoluut niet moet nemen zoals je al uit het 2e zinnetje kon opmaken.
Iemand zegt hier dat je somtam zou moeten proberen maar dat ligt eraan, er zijn diverse soorten. Somtam Thai is eetbaar als je tenminste opgeeft dat het "mai phed" (niet scherp) moet zijn. Dan zal het voor iemand die niet van scherp houdt waarschijnlijk nog bekbranderig zijn maar het ergste is eraf.
Somtam Isan moet je echt niet nemen want daar gaat een saus van verrotte (gefermenteerde) vis met bedorven krabbetjes doorheen plus nog het scherpste soort chilipepers en dan mag je wel een stalen maag hebben.

Bamboecurry ruikt naar paardenpis en smaakt ook zo.
En laab heeft Prajak al uitgelegd, veel te scherp.

Wat ik van de Thaise keuken wel lekker vind: groene curry, (niet te hete) rode curry, pad thai, kao pad kung of moo (nassi met garnalen of varkensvlees), kaj pad med ma muang (stukjes kip met cashewnoten en groenten), vis in een schaaltje met saus op een brandertje. Tom yam vind ik matig maar dat komt omdat ik niet van zurig eten hou.

Tenslotte eet ik nooit insecten, ik vind het voedsel voor de armen en dat wil ik ze niet afnemen. Ik moet er ook niet aan denken, die kriebelpootjes in mijn mond of de knapperig gefrituurde staart van een schorpioen. Ik zie regelmatig de familie van mijn vrouw een nest rode mieren uithalen, de eieren er uit halen en die zonder meer naar binnen werken. Of een bepaald insect die hoog in de boom zit met een soort vlindernetje vangen, de vleugels eraf halen en het beest nog levend in de mond stoppen.
Nou, mij niet gezien! En wat hier al werd geschreven, je ruikt de frituur een uur in de wind, dus die wordt tot het uiterste gebruikt. Lekker ranzig! :shock:

Bedenk ook: "Een Thai is schoon op z'n lichaam maar een viespeuk in de keuken".
Toen ik voor het eerst in de Isaan kwam heb ik binnen 1 week 2 x een halve dag in het ziekenhuis aan het infuus gelegen wegens voedselvergiftiging. Terwijl we toch in zgn. veilige restaurants hadden gegeten. Nu ben ik wat meer gehard dus voedselvergiftiging heb ik niet meer maar wel nog regelmatig "de snelle gang" naar de wc.... :(

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Wat mag je absoluut niet missen?

#17 Bericht door ron » zondag 22 december 2013, 12:54

RuudThai schreef:
RuudThai schreef:Somtam met plaa raa, bamboecurry, laab.
Neem dan wel loperamide/imodium mee......... ;) :giggle:
Dit gaf ik als 1e reactie en dat zijn dus de dingen die je als beginner absoluut niet moet nemen zoals je al uit het 2e zinnetje kon opmaken.
Iemand zegt hier dat je somtam zou moeten proberen maar dat ligt eraan, er zijn diverse soorten. Somtam Thai is eetbaar als je tenminste opgeeft dat het "mai phed" (niet scherp) moet zijn. Dan zal het voor iemand die niet van scherp houdt waarschijnlijk nog bekbranderig zijn maar het ergste is eraf.
Somtam Isan moet je echt niet nemen want daar gaat een saus van verrotte (gefermenteerde) vis met bedorven krabbetjes doorheen plus nog het scherpste soort chilipepers en dan mag je wel een stalen maag hebben.

Bamboecurry ruikt naar paardenpis en smaakt ook zo.
En laab heeft Prajak al uitgelegd, veel te scherp.

Wat ik van de Thaise keuken wel lekker vind: groene curry, (niet te hete) rode curry, pad thai, kao pad kung of moo (nassi met garnalen of varkensvlees), kaj pad med ma muang (stukjes kip met cashewnoten en groenten), vis in een schaaltje met saus op een brandertje. Tom yam vind ik matig maar dat komt omdat ik niet van zurig eten hou.

Tenslotte eet ik nooit insecten, ik vind het voedsel voor de armen en dat wil ik ze niet afnemen. Ik moet er ook niet aan denken, die kriebelpootjes in mijn mond of de knapperig gefrituurde staart van een schorpioen. Ik zie regelmatig de familie van mijn vrouw een nest rode mieren uithalen, de eieren er uit halen en die zonder meer naar binnen werken. Of een bepaald insect die hoog in de boom zit met een soort vlindernetje vangen, de vleugels eraf halen en het beest nog levend in de mond stoppen.
Nou, mij niet gezien! En wat hier al werd geschreven, je ruikt de frituur een uur in de wind, dus die wordt tot het uiterste gebruikt. Lekker ranzig! :shock:

Bedenk ook: "Een Thai is schoon op z'n lichaam maar een viespeuk in de keuken".
Toen ik voor het eerst in de Isaan kwam heb ik binnen 1 week 2 x een halve dag in het ziekenhuis aan het infuus gelegen wegens voedselvergiftiging. Terwijl we toch in zgn. veilige restaurants hadden gegeten. Nu ben ik wat meer gehard dus voedselvergiftiging heb ik niet meer maar wel nog regelmatig "de snelle gang" naar de wc.... :(
:cheesy: :clap:

Alsof ik het zelf heb geschreven.......... [|)
Maar het staat natuurlijk wel interessant naar jou Nederlandse vrienden toe,dat je het heeeeerlijk vindt om insecten te eten...........echte wereldreizigers,toch!? :cheesy:
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: zondag 10 oktober 2010, 03:19

Re: Wat mag je absoluut niet missen?

#18 Bericht door Duncan » zondag 22 december 2013, 13:38

BKK_Bert schreef:Duncan
En ook die rode balletjes met groene haartjes erop - ben de naam kwijt -, openmaken en heerlijk vruchtvlees
bedoel je rambutan?
Yups [|) .

@ Gardensafari: klopt, zelf gebruik ik eigenlijk alleen ( veel ) chilipoeder, maar Mevrouw Duncan sprenkelt er van alles doorheen. Verschilt trouwens ook per streek wat ze erdoor doen, soms zelfs minigarnaaltjes.

V@go, wij hebben die insecten zelf ook een tijdje gekweekt, maar zonder al teveel succes. Heb ze zelf nooit gegeten, maar vogens mij zijn het een soort van krekels( waar ze ook in de avond op jagen ).
Wat ze ook doen is 's avonds een tl-buis gekanteld aan een paal ophangen, er een grote teil water bijzetten en dan fanatiek insecten uit de lucht grijpen en in het water smijten, zodat ze niet kunnen ontsnappen. Vervolgens worden die dan gesorteerd, in potten gestopt ( sommige eerst ontvleugeld ) en of zelf klaargemaakt of verkocht.
Maar insecten zitten niet onder de Chemie...

Verder zou ik uitkijken met rauw vlees ( Isaan heeft bepaalde gerechten waarin ze dat gebruiken ), dat is een garantie voor Pajaat ( lintworm ), al zijn daar ook goedkope medicijnen tegen.
Tom Yam moet je aan wennen, is wel specifiek Thais, dus ik kan het wel aanraden.
En verder natuurlijk die balletjes aan een stick overal op straat, goedkoop en lekker tussendoor, en de kwarteleitjes, heel of gebakken in zo'n bakje.

Verdikke, ik begin honger te krijgen... :|

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Wat mag je absoluut niet missen?

#19 Bericht door RuudThai » zondag 22 december 2013, 13:44

ron schreef: Alsof ik het zelf heb geschreven.......... [|)
Maar het staat natuurlijk wel interessant naar jou Nederlandse vrienden toe,dat je het heeeeerlijk vindt om insecten te eten...........echte wereldreizigers,toch!? :cheesy:
Ik hoef voor niemand interessant te doen en ik ga zo aan de gisteren gemaakte hutspot beginnen met een blikje Leo erbij...... beter dan de Thaise dis! :thumbsup:

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Wat mag je absoluut niet missen?

#20 Bericht door Jim » zondag 22 december 2013, 14:01

v@go schreef:Nee zijn geen kakkerlakken, maar de larve van dit beest wordt gefrituurd en gegeten. Die zijn lekker.
Maar niet zo dat je er een maaltijd van opeet. Gewoon een snack voor tussen door.

Ik weet de naam niet helaas maar ga dat nog wel proberen te achterhalen.
tjing ried
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2399
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Wat mag je absoluut niet missen?

#21 Bericht door serpay » zondag 22 december 2013, 16:42

RuudThai schreef:
ron schreef: Alsof ik het zelf heb geschreven.......... [|)
Maar het staat natuurlijk wel interessant naar jou Nederlandse vrienden toe,dat je het heeeeerlijk vindt om insecten te eten...........echte wereldreizigers,toch!? :cheesy:
Ik hoef voor niemand interessant te doen en ik ga zo aan de gisteren gemaakte hutspot beginnen met een blikje Leo erbij...... beter dan de Thaise dis! :thumbsup:
ja wat de boer niet kent vreet hij niet.......
ben ik blij met 6x per week thais, maar heb dan ook wel een thaise die echt kan koken, en niet alleen lao food
Alfisti rebeli

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Wat mag je absoluut niet missen?

#22 Bericht door prajak » zondag 22 december 2013, 17:03

Serpay, net zoals mensen in NL wel eens iets anders eten.....

een Chinees al helpt dat niet echt tegen de overbevolking, het tikt gewoon niet aan, ook nummer 39 niet...
een Turk of een Marokkaan...
een Italiaan of een Spanjaard...
een Griek of een Israëliër...
een pseudo-Duitser of pseudo-Ome Sam ("Hamburger...")...
een Jap of een Thai...

zo eten wij ook hier wel eens westers.

En je zou het kunnen weten want we hebben het hier gehad over snert, over fricandellen en kroketten, en speculaas, stroopwafels en worstenbroodjes worden nota bene in Bangkok gemaakt. Afwisseling van smaak doet eten.

En jij eet ook maar 6x per week Thais..... Jij wil dus ook wel eens wat anders. Hier verwijt de pot de ketel ! :mrgreen: Er is geen enkele reden over onze keuze van voedsel een ongepaste opmerking te plaatsen in dit forum.

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2399
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Wat mag je absoluut niet missen?

#23 Bericht door serpay » zondag 22 december 2013, 19:55

prajak schreef:Serpay, net zoals mensen in NL wel eens iets anders eten.....

een Chinees al helpt dat niet echt tegen de overbevolking, het tikt gewoon niet aan, ook nummer 39 niet...
een Turk of een Marokkaan...
een Italiaan of een Spanjaard...
een Griek of een Israëliër...
een pseudo-Duitser of pseudo-Ome Sam ("Hamburger...")...
een Jap of een Thai...

zo eten wij ook hier wel eens westers.

En je zou het kunnen weten want we hebben het hier gehad over snert, over fricandellen en kroketten, en speculaas, stroopwafels en worstenbroodjes worden nota bene in Bangkok gemaakt. Afwisseling van smaak doet eten.

En jij eet ook maar 6x per week Thais..... Jij wil dus ook wel eens wat anders. Hier verwijt de pot de ketel ! :mrgreen: Er is geen enkele reden over onze keuze van voedsel een ongepaste opmerking te plaatsen in dit forum.
ongepaste opmerking, nee erik dan lees eerst maar eens ruud zijn stukje goed en dan pas reageren aub.
Alfisti rebeli

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Wat mag je absoluut niet missen?

#24 Bericht door Gardensafari » zondag 22 december 2013, 21:37

Veel discussie hier over iets waar je eigenlijk niet over kunt twisten: smaak.
Ik zelf eet scherp tot zeer scherp.
Eenmaal gewend proef je pas die heerlijke smaak.
Oftewel: je moet scherp LEREN eten.
Maar een verplichting is dat natuurlijk niet.
In Nederland moet je spruitjes ook leren eten.
Want laten we eerlijk zijn: die dingen zijn eigenlijk niet te vreten.
Bewijs: geen enkel kind vindt ze de eerste keer lekker.

Misschien dat sommigen insecten uit de frituur eten en dat ze in oude olie gefrituurd zijn.
Maar projecteer dat niet over alle insecten, want je doet jezelf en anderen tekort.
Waterkrekels bijvoorbeeld worden met een heel klein pietje vet bereid in kleine stenen "pannetjes".
Onderin gaat brandend houtskool of zoiets en daarboven is een bakje waarin de dingen al roerend worden bereid.
Die worden echt niet gefrituurd.
En die dingen zijn zo hemels lekker.
Ik hoop dat mijn tante uit Korat er een paar kan vinden, want de winter is niet echt het seizoen voor die dingen.

Mijn vrouw belet dat ik de echt gevaarlijke dingen eet.
De in de zon gefermenteerde vis bijvoorbeeld. Daar kunnen zeer schadelijke beestjes in zitten.
Met RuudThai en anderen ben ik het eens: mijden dat spul.
Overigens de lucht ervan weerhoudt mij al.
Ook zijn er gerechten bereid met vers bloed die zij mij afraadt.
Ze eet die zelf ook niet, omdat ze teveel gewend is aan "schoon" westers bereid eten.

@RuudThai
Insecten zijn al lang geen armeluis eten meer.
Integendeel veel armelui worden er "rijk" van, want in Bangkok zijn insecten een enorme hit.
En liefhebbers van over de hele wereld komen naar Thailand om insecten te proeven.
Geen enkel land in de wereld heeft er zoveel verstand van.
Dat zouden de Sinothai beter moeten uitbuiten.
De verkoop aan het buitenland zou in Thailand kunnen zorgen voor veel werkgelegenheid.
En er zijn zoveel insecten dat verzamelen in de vrije natuur weinig kwaad kan, behoudens voor sommige soorten.
Daarnaast kunnen veel soorten prima worden gekweekt.

Ik ben eigenlijk nieuwsgierig naar de eetbaarheid van de insecten in Nederland...
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
v@go
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1691
Lid geworden op: vrijdag 19 februari 2010, 13:10
Locatie: Belgie-จอมเทียน

Re: Wat mag je absoluut niet missen?

#25 Bericht door v@go » zondag 22 december 2013, 22:46

Hans als de insectenteelt globaal zou worden aangepakt dan denk ik dat er wel chemische middelen worden gebruikt, want dan heb je snel veel. Kijk maar hoe het gesteld is in de vleesindustrie en hoe er met dieren omgegaan wordt.

Maar goed dat er regelgeving is die meestal wordt nageleefd.
geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Wat mag je absoluut niet missen?

#26 Bericht door Gardensafari » zondag 22 december 2013, 23:29

v@go schreef:Hans als de insectenteelt globaal zou worden aangepakt dan denk ik dat er wel chemische middelen worden gebruikt, want dan heb je snel veel. Kijk maar hoe het gesteld is in de vleesindustrie en hoe er met dieren omgegaan wordt.

Maar goed dat er regelgeving is die meestal wordt nageleefd.
Dat ben ik met je eens. Helaas.
Maar het zal wel even duren.
Alle aandacht van de industrie gaat nu juist uit naar middelen om juist insecten om zeep te helpen.
Bovendien is het allemaal niet zo gemakkelijk.
De meeste vijanden van insecten zijn... andere insecten, zoals sluipwespen en -vliegen en andere geleedpotigen, zoals mijten.
Dus pesticiden werken niet.
PS: Natuurlijk zijn er grotere vijanden, zoals vogels en hagedissen, maar als je insecten gaat kweken zijn die gemakkelijk buiten de deur te houden.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Marita
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 20
Lid geworden op: zaterdag 11 januari 2014, 23:18

Re: Wat mag je absoluut niet missen?

#27 Bericht door Marita » zaterdag 15 maart 2014, 23:39

Oke.... ik ben een makkelijke eter en proef en probeer van alles, maar insecten gaat mij nou nét even iets te ver (hoe hard jullie ook roepen hoe lekker ze zijn :giggle: ).
Als ik een rijst/noodle gerecht bestel waarvan ik niet helemaal precies weet wat, heb ik dan grote kans dat er insecten in zitten? Of worden insecten echt apart als snack verkocht?

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Wat mag je absoluut niet missen?

#28 Bericht door Gardensafari » zondag 16 maart 2014, 00:43

Marita schreef:Oke.... ik ben een makkelijke eter en proef en probeer van alles, maar insecten gaat mij nou nét even iets te ver (hoe hard jullie ook roepen hoe lekker ze zijn :giggle: ).
Als ik een rijst/noodle gerecht bestel waarvan ik niet helemaal precies weet wat, heb ik dan grote kans dat er insecten in zitten? Of worden insecten echt apart als snack verkocht?
Marita: als je dood gaat moet je spijt hebben van de dingen die je gedaan hebt, niet van de dingen die je niet durfde te doen :happyno:
In Thailand worden insecten niet verwerkt in de gerechten in restaurants of eetstalletjes.
Ze zijn zeker buiten de Isaan daarvoor ook te duur.
Dus geen angst, je wordt er niet mee geconfronteerd.
Maar ja, welk vlees zit er eigenlijk in de gerechten die je wel eet... :Whistle:
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
Jos Flachs
Expat
Expat
Berichten: 910
Lid geworden op: woensdag 10 mei 2006, 12:35
Locatie: Bangkok

Re: Wat mag je absoluut niet missen?

#29 Bericht door Jos Flachs » zondag 16 maart 2014, 02:05

Marita, je loopt geen enkel risico. Om insecten of hondenvlees op je bord aan te treffen. Een hotdog is mogelijk populair in China en Korea, maar hier niet.

Tip: kijk eens of veel mensen ergens eten. Dat is een goede indicatie dat het eten er goed is. Tevens is het een teken dat de omzet snelheid hoog is, waar door je minder risico loopt op onhygiënische toestanden.

Wat bederft het snelste? Vis & schaaldieren - gevogelte - varkensvlees - rundvlees. In die volgorde.
Bestel iets wat echt gekookt of gebakken wordt waar je bij staat. Niet opgewarmd!

Plaats reactie

Terug naar “Thaise keuken”