Koffie cultuur

Thaise keuken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Koffie cultuur

#1 Bericht door brake034 » zondag 01 december 2013, 12:27

Jaren geleden heeft de Koning in Noord Thailand een lans gebroken voor het uitbannen van de opium papaver teelt.
Niet alleen door het laten platbranden van deze velden maar ook door het aanbieden van nieuwe gewassen aan de bergstammen die deze papaver verbouwde.

Een van de meest succesvolle gewassen die de bergstammen zijn gaan verbouwen zijn koffiebonen.

In de conventionele koffie wereld is het “single origin” erg zeldzaam, de meeste koffies worden gemengd en bestaan uit verschillende koffiebonen rassen uit diverse landen.
De meeste Thaise koffiebonen in Thailand verbouwd zijn echter "single origin" en heel vaak alleen van de koffiebonen soort Arabica.
Vandaar de merkbaar hogere prijs en kwaliteit!

De verbouwing geschiedt vaak in soort commune systemen waarbij hele bergdorpen samen werken op de gemeenschappelijke koffie plantages.

De meest bekende is Doi Chang Coffee (http://www.doichaangcoffee.co.th), waar de Akha bergstam samen met eenThaise zakenman en een Canadese investeerder een behoorlijk (internationaal) koffie imperium hebben opgebouwd.
Zie ook hier: https://doichaangcoffee.com/our-team

Daarnaast is er Doi Tung Coffee, opgericht door de Mae Fah Luang stichting van Princes Srinagarindra http://www.doitung.org, deze organisatie heeft koffieshops door heel Thailand. Verder bestaat er Doi Wawee Coffee (http://www.waweecoffee.com), Doi Luang Coffee en er zijn een heel aantal kleinere particuliere initiatieven.

De meeste plantages branden zelf hun bonen en aan de voet van Doi Chang zie je vaak grote betonplateaus waar de beige koffiebonen te drogen liggen, voordat ze gebrand worden.

Op de koffie plantage worden vaak als sub gewas Macadamia noten verbouwd, flink prijzig want ze zijn erg moeilijk te kraken.
Heel rijk aan vitamine B1, veel mineralen en onverzadigde vetten.

Erg interessant om een keer te gaan kijken, wat moeilijk te bereiken maar dan heb je eens wat anders gezien.

Drink je een keer koffie bij Doi Tung of Doi Chang, zet je roze bril op want dat is iets waar Thailand best trots op kan zijn!

Komt vast weer commentaar op, ben benieuwd wat ik nu weer verkeerd zie :mrgreen: .
Marcel

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Koffie cultuur

#2 Bericht door Jim » zondag 01 december 2013, 12:51

ik ben er eind vd maand en was al van plan om wat boontjes mee te nemen :thumbsup:

jammer genoeg slaat het in de rest van het land niet zo aan want daar wordt nog vol op die verschrikkelijke nescafe oplos drek gedronken.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Koffie cultuur

#3 Bericht door brake034 » zondag 01 december 2013, 12:55

Had een Jura espresso machine in de container gestopt, heerlijke koffie en 2 of 3 bakkies zijn genoeg voor de hele dag.
Grappig is dat je die bonen bij ons in de buurt overal kunt kopen, zelfs in Thoeng (buitenste buitenbos).
Kost meestal 600 baht per kilo zak maar ik zie ook wel eens de premium kwaliteit, die kost rond de 1000 baht per kilo.
Marcel

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Koffie cultuur

#4 Bericht door dutch » zondag 01 december 2013, 13:03

In en rond Korat diverse koffieshops met de Noordelijke merken.
Best te drinken,mits de bediening weet hoe ze met het koffieaparaat moeten omgaan.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Koffie cultuur

#5 Bericht door ron » zondag 01 december 2013, 13:14

dutch schreef:In en rond Korat diverse koffieshops met de Noordelijke merken.
Best te drinken,mits de bediening weet hoe ze met het koffieaparaat moeten omgaan.
Yep.............daar is niets aan gelogen. :Whistle:

Ron.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Koffie cultuur

#6 Bericht door brake034 » zondag 01 december 2013, 13:15

Hahahaaha, nu je dat zegt Dutch, ik was een keer in China waar mijn Chinese collega's op een vakbeurs stonden met een stand.

Mijn Chinese partner had bij ons in Nederland op kantoor koffie uit zo'n Jura machine geproefd en dat was helemaal geweldig, dus ook zo een ding op de beurs was zijn opdracht.

Dus de dag voor de beurs opengaat zie ik dat ze de koffie machine (natuurlijk Chinese kloon) uitpakken, niet de gebruiksaanwijzing lezen en zo de koffiebonen in de waterhouder gooien, toen heb ik ze maar even tegengehouden :mrgreen:

Das was dezelfde beurs waar ik 10 man 1 flatscreen TV op heb zien hangen, ik pieste bijna in me broek van het lachen.
Zal eens kijken of ik dat filmpje terug kan vinden.
Marcel

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Koffie cultuur

#7 Bericht door prajak » zondag 01 december 2013, 17:01

Lao koffie hier in Nongkhai. Mits op de juiste wijze bereid goed voor een hartverzakking en een maagzweer.

Dat bereiden gaat met kokend water en een zeefje en een ijzeren pot. Is uitstekend te drinken met veel warm water.

Gebruikersavatar
vleespet
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1295
Lid geworden op: maandag 03 augustus 2009, 16:28
Locatie: nijmegen/khorat

Re: Koffie cultuur

#8 Bericht door vleespet » zondag 01 december 2013, 18:33

In Nederland drink ik lavazza momenteel in de aanbieding bij Appie Hein,per blik €2.85.
Omdat ik in Thailand ook mijn eigen expresso-apparaat heb neem ik altijd wat blikken mee.
Afgelopen jaar zag ik dat ze bij Tesco dezelfde blikken verkopen voor THB 600 en de caffeïnevrije THB 650.
Over 3 weken maar een koffer vol meenemen,of kent iemand van jullie een goede thaise versie voor een redelijke prijs (5x de Nederlandse prijs is wel héél onbeschoft)?
Geen pads maar losse expresso.
iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen.Thé Lau

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Koffie cultuur

#9 Bericht door brake034 » zondag 01 december 2013, 20:16

Is dat espresso gemalen koffie Vleespet?
Marcel

Gebruikersavatar
vleespet
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1295
Lid geworden op: maandag 03 augustus 2009, 16:28
Locatie: nijmegen/khorat

Re: Koffie cultuur

#10 Bericht door vleespet » maandag 02 december 2013, 16:22

brake034 schreef:Is dat espresso gemalen koffie Vleespet?
Ja en ook 100% arabica.
iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen.Thé Lau

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Koffie cultuur

#11 Bericht door prajak » maandag 02 december 2013, 16:35

Ja, Vleespet, Lao koffie ! Maar dat is niet overal te krijgen.

Op de juiste manier bereid is 'onze' Lao koffie een product dat alle andere koffie verandert in slootwater, ook jouw bakkie leut. Een slap bakkie wordt het.

Het is een dodelijk wapen waar de Obamas, Poetins, Oens en zo alleen maar van kunnen dromen.

Maar het is echt alleen in de grensstreek te koop. Ook de hulpmiddelen waaronder een zeefje en een druipkopje vind je echt alleen langs de grens.

Ik ga het je niet aanbieden want dan draai ik de bak in. Dus kom het zelf maar kopen op de talaat Tha Sadeth hier.

Gebruikersavatar
vleespet
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1295
Lid geworden op: maandag 03 augustus 2009, 16:28
Locatie: nijmegen/khorat

Re: Koffie cultuur

#12 Bericht door vleespet » maandag 02 december 2013, 17:00

prajak schreef:Ja, Vleespet, Lao koffie ! Maar dat is niet overal te krijgen.

Op de juiste manier bereid is 'onze' Lao koffie een product dat alle andere koffie verandert in slootwater, ook jouw bakkie leut. Een slap bakkie wordt het.

Het is een dodelijk wapen waar de Obamas, Poetins, Oens en zo alleen maar van kunnen dromen.

Maar het is echt alleen in de grensstreek te koop. Ook de hulpmiddelen waaronder een zeefje en een druipkopje vind je echt alleen langs de grens.

Ik ga het je niet aanbieden want dan draai ik de bak in. Dus kom het zelf maar kopen op de talaat Tha Sadeth hier.
Ik denk dat je iets anders bedoeld,espresso wordt door heet water met een druk van 15 bar door de koffie heen te jagen verkregen.
Als je dat met normale snelfiltermaling zou doen dan krijg je inderdaad een slap bakkie.

Ik laat wel wat extra blikken meenemen door de family,die hebben nog wel wat plek in de koffer.

:thumbsup:
iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen.Thé Lau

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Koffie cultuur

#13 Bericht door brake034 » maandag 02 december 2013, 17:15

vleespet schreef: Ja en ook 100% arabica.
Hoeveel gram zit er in een verpakking?
Marcel

Gebruikersavatar
vleespet
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1295
Lid geworden op: maandag 03 augustus 2009, 16:28
Locatie: nijmegen/khorat

Re: Koffie cultuur

#14 Bericht door vleespet » maandag 02 december 2013, 18:15

brake034 schreef:
vleespet schreef: Ja en ook 100% arabica.
Hoeveel gram zit er in een verpakking?
Afbeelding

maar er zijn ook andere verpakkingen.
iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen.Thé Lau

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Koffie cultuur

#15 Bericht door brake034 » maandag 02 december 2013, 18:50

Is het een optie om een kleine bonenmolen te kopen en de Thaise bonen zelf te malen?
Zal IETS duurder zijn dan de Lavazza maar dan maal je vers en de bonen zijn single origin.....
Pakweg 130-150 baht, dat is te doen?
Marcel

Plaats reactie

Terug naar “Thaise keuken”