Nederlanse cultuur

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
jvs
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 275
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 05:37

Nederlanse cultuur

#1 Bericht door jvs » vrijdag 29 november 2013, 17:35

We weten inmiddels behoorlijk veel van de Thaise cultuur maar wat weten de Thaise mensen van de onze?
Als ze aan ons zouden vragen wat typisch Nederlands is wat is dan het antwoord? Is het je overal zorgen over maken en overal aanmerkingen op maken?My way or the highway?
Als ik dit forum zo een beetje volg zijn er nogal wat leden die zich daaraan schuldig maken.
Ik vindt het eten van mestkevers niet echt smakelijk maar wat doen wij,wij eten kaas dat een uur in de wind stinkt.
Muziek,Andre hazes zal iemand uit Thailand echt wel heimwee geven.(of koppijn)
Wat van onze cultuur vinden jullie belangrijk om hier te vertellen?
Ik zelf vertel over Sinterklaas en z'n (zwarte) Pieten en over het vieren van verjaardagen.Hier zingt iedereen happy birthday omdat er
geen alternatief is in Thailand.
Het eerste kievitsei,klompendans,schaatsen en zo zijn er natuurlijk nog veel meer dingen op te noemen.
Graag zou ik wat meer voorbeelden zien van leuke en probleem gevallen.
Nu is het jullie beurt.

Gebruikersavatar
foppo
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 560
Lid geworden op: zondag 09 juni 2013, 13:24
Locatie: WarinChamrap

Re: Nederlanse cultuur

#2 Bericht door foppo » vrijdag 29 november 2013, 19:20

Ik ga morgen wat puin van een afgebroken muurtje opruimen en naar de gemeentelijke stortplaats brengen.
Ik heb daarom een aanhangwagen bij de plaatselijke benzinepomp gehuurd en omdat ik morgen vroeg wil beginnen heb ik em vanavond al opgehaald.

Behalve een elektro kabel voor de verlichting kreeg ik er dit keer een tas bij met een netje er in.
Dat moet straks over de lading gespannen worden, dat is verplicht!

Nou, ik kan je vertellen: Nederland is af.
Ik zou niet weten wat er verder nog geregeld moet worden.
Echt waar, voor wie hier lang niet meer geweest is: Nederland is af!
Alles is schoon, alles is is aangeveegd en aan geharkt, alles is met een vochtig lapje afgenomen en het is klaar!

Godsamme.......nog 12 maanden en ik ben weg......

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Nederlanse cultuur

#3 Bericht door Gardensafari » vrijdag 29 november 2013, 23:09

foppo schreef: Nou, ik kan je vertellen: Nederland is af.
Ik zou niet weten wat er verder nog geregeld moet worden.
Zwarte Piet moet nog weggereguleerd worden.
En wit toiletpapier, want dat wordt gebleekt.
We moeten allemaal aan het grijze schuurpapier.
Alleen aambeilijders kunnen nog zacht toiletpapier krijgen en wel uit "het pakket".
Maar alleen van de fabrikant waar hun ziektekostenverzekeraar een contract mee heeft.
Die contracten worden binnenkort Europees aanbesteed.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
v@go
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1691
Lid geworden op: vrijdag 19 februari 2010, 13:10
Locatie: Belgie-จอมเทียน

Re: Nederlanse cultuur

#4 Bericht door v@go » zaterdag 30 november 2013, 01:42

Gardensafari schreef:
foppo schreef: Nou, ik kan je vertellen: Nederland is af.
Ik zou niet weten wat er verder nog geregeld moet worden.
Zwarte Piet moet nog weggereguleerd worden.
En wit toiletpapier, want dat wordt gebleekt.
We moeten allemaal aan het grijze schuurpapier.
Alleen aambeilijders kunnen nog zacht toiletpapier krijgen en wel uit "het pakket".
Maar alleen van de fabrikant waar hun ziektekostenverzekeraar een contract mee heeft.
Die contracten worden binnenkort Europees aanbesteed.
Dan moet je naar Griekenland voor een operatie maar op de parkeerplaats naast het ziekenhuis eerst de arts niet wit 90% betalen zodat hij het minimum salaris heeft en dan geen belasting moet betalen. :angel:
Rijdt wel in een Porsche en heeft een villa met zwembad in Athene waarover ook geen belasting wordt betaald omdat het immers nooit is aangegeven en op tekening bestaat het niet. :angel: :angel: :angel:
geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Nederlandse cultuur

#5 Bericht door ron » zaterdag 30 november 2013, 03:12

jvs schreef:We weten inmiddels behoorlijk veel van de Thaise cultuur maar wat weten de Thaise mensen van de onze?
Als ze aan ons zouden vragen wat typisch Nederlands is wat is dan het antwoord? Is het je overal zorgen over maken en overal aanmerkingen op maken?My way or the highway?
Als ik dit forum zo een beetje volg zijn er nogal wat leden die zich daaraan schuldig maken.
Ik vindt het eten van mestkevers niet echt smakelijk maar wat doen wij,wij eten kaas dat een uur in de wind stinkt.
Muziek,Andre hazes zal iemand uit Thailand echt wel heimwee geven.(of koppijn)
Wat van onze cultuur vinden jullie belangrijk om hier te vertellen?
Ik zelf vertel over Sinterklaas en z'n (zwarte) Pieten en over het vieren van verjaardagen.Hier zingt iedereen happy birthday omdat er
geen alternatief is in Thailand.
Het eerste kievitsei,klompendans,schaatsen en zo zijn er natuurlijk nog veel meer dingen op te noemen.
Graag zou ik wat meer voorbeelden zien van leuke en probleem gevallen.
Nu is het jullie beurt.
Cultuur........?
Kom ik zo op terug,maar vraag eens aan een Thai waar hij/zij trots op is wat Thailand enige bekendheid geeft in de wereld.
Als je over Nederland wat wil vertellen,is dat niet zo ingewikkeld.
Als kaaskop zijnde ben/was ik wel trots op ons kleine kikkerlandje,waar je binnen twee uurtjes van West naar Oost door heen kan rijden om in Duitsland te komen.
Een paar voorbeelden:

Water en Zee.

Alles wat maar met water heeft te maken,staat Nederland wereldwijd in de kijker.
De Deltawerken zijn wereldberoemd,om maar een dingetje te noemen.

De Nederlandse Koopvaardij door de eeuwen heen staat in elk geschiedenisboek te lezen,alhoewel het slavernij-verleden een zwarte schaduw daarover werpt.
Zijn er problemen met het lichten van schepen (neem bijvoorbeeld de Koersk) waar men niet uit komt,wordt Jan Kaas voor een oplossing gevraagd,die er ook daadwerkelijk komt als twee Nederlandse bedrijven, Smit Internationale en Mammoet zich er mee gaan bemoeien.
Dit is gewoon maar een voorbeeld van de vele bergingen,waar de wereld met bewondering naar keek hoe dat kleine landje de klus heeft geklaard.

Waar in de wereld kan men zo maar water uit de kraan drinken,zonder er ziek van te worden?
In Nederland kan dat in ieder geval wel,en is de kwaliteit overeenkomstig met het water wat je in flessen koopt.

Infrastructuur.

De infrastructuur in Nederland is gewoon zeer goed te noemen,en menige bezoeker van ons land kijkt zijn ogen uit als hij/zij voor de eerste keer Nederland bezoekt.
Prachtige auto-wegen waar bijna overal zonder tol-betaling mag worden gereden.
Vele fietspaden aangelegd om veilig door het verkeer te kunnen komen.
Tunnels onder de rivieren,bruggenbouw,matrix verkeersborden boven de snelwegen........noem het maar op,of Nederland heeft het.
Schiphol,een moderne luchthaven op wereldniveau.

Wat kan je doen in Nederland?

Musea ten overvloede,en staat ook wereldwijd bekend zoals het Rijksmuseum en nog vele,vele andere.
Pretparken van hoog niveau zijn er eveneens talloos in Nederland,en de veilligheid is geborgd.
Zelfs het Nederwietje heeft Nederland op de wereldlijst gezet,al moet een ieder zijn eigen waarde-oordeel daar maar aan geven.....
Molens,Kaas,bloemen en nog vele dingen meer maken dat Nederland bekend is geworden in de wereld,maar natuurlijk al vele vele jaren.

Cultuur....

Onze cultuur,waar natuurlijk ook de onvermijdelijke Sint Nicolaas en Zwarte Piet bij behoort,is diepgeworteld bij de "echte" Nederlanders,en wordt van generatie tot generatie overgedragen.
Dat nieuwkomers er een probleem mee hebben,hadden ze eigenlijk voor hun intrede in Nederland moeten bedenken,en dan maar naar een ander land hadden moeten uitkijken welke dit stukje cultuur niet in hun hart draagt.
Sinterklaas is een onschuldig kinderfeestje,waar wij allemaal mee opgegroeid zijn.

Jammer dat het allemaal zo opgeblazen wordt,en dat er wederom een reden is om het geliefde woordje racisme weer te voorschijn te toveren om in de verdediging te kunnen gaan,en deze eindeloze discussie weer te kunnen voeden.
Veel Sinterklaas-optochten zijn er verkl**t door schorem van een bepaalde groep,die Sinterklaas met flessen bekogelden,zwarte pieten mollestreerden en nog meer.
Jan Kaas stond erbij en keek er naar,te laf om in te grijpen.......maar ach,sommige mensen pikken dit soort dingen,waarschijnlijk omdat de Jan Kazen geen eenheid vormen en een vuist durven te maken........

Een tijd terug was er ook iemand die de tweede paasdag wilde inruilen voor het Suikerfeest.
Prima toch?.....Nederland is tolerant,heeeeeeeeeeel tolerant als je het mij vraagt.
Probeer maar eens een kerk neer te zetten in een moslimland,wens je veel succes,als je het nog kan navertellen tenminste,maar we dwalen af..........

Cultuur in klederdrachten zijn wij bijna kwijt geraakt in de jaren,en alleen in de "zwarte kousen"dorpen draagt men dit nog dagelijks.
Zeeland en Volendam doen het meestal om de toeristen te verpozen,en geld eraan te verdienen,maar blijft voor de buitenlander een leuk gebeuren.

Sport.

Voetbal en schaatsen zijn twee van de vele sporten waar Nederland om bekend staat,ook wereldwijd.
Hoef daar niet veel over uit te leggen,want menige Thai weet dit wel,in ieder geval voetbal.
Thai boksen?.......ook Nederland heeft in Thailand wel enige bekendheid,om het maar op z,n zachtst te zeggen.

Scholen.

Ik had niet echt een hoge pet op van de huidige Nederlandse scholen,maar nu ik ruim een jaar hier woon en bekijk wat mijn zoon Kevin in bijna anderhalf jaar heeft opgestoken op zijn Thaise prive-school,slik ik heel snel mijn eerdere woorden in,en bejubel het Nederlandse schoolstelsel,alhoewel het in mijn ogen vroeger beter gesteld daarmee was.
Nederlandse diploma,s worden ook wereldwijd erkend,wat bij de Thaise papiertjes echt wel anders gesteld is.

Zo maar wat uit de mouw geschud,als men jou vraagt om iets over Nederland te vertellen.
Nu eens andersom,vraag een Thai wat over Thailand te vertellen..........!?
Waar staat Thailand bekend om?......
Lekker weer!!........ja,natuurlijk,dat is een gegeven feit,als je tenminste de overstromingen voor lief neemt,welke hele wegen wegspoelen.

Maar ik bedoel meer,waar ben je trots op als Thai zijnde?....vraag dat eens aan je Thaise partner.........

Lijkt mij heel interessant om dat hier in dit topic te vergaren,en vindt het een interessant topic wat JVS hier neer zet.

Ik vraag het nu aan mijn vrouw Jeab,en die antwoord het volgende na lang nadenken.
Het woordje "vrijheid" is het eerste dat haar te binnen schiet.
De vrijheid van parkeren zonder een gekke hoge boette te krijgen noemt zij als voorbeeld............
Voor de rest kan je eigenlijk alles hier in Thailand doen wat in Nederland not-done zou wezen,als je maar betaald zegt Jeab....
Cheating..........ja Pa,cheating........daar staat Thailand om bekend....,een beetje nee-schuddend kan zij zich niet meer voor de geest halen waar Thailand nou zo beroemd door is.
Iedereen eet wel Tom-yam.......oppert zij!

Ik leg nog eens mijn lijstje van hierboven uit waarin vertel waar Nederland zich wel op kan beroemen zoals de musea en zeevaart en nog meer..........
Nee Pa,zou het echt niet weten.

Nog even inhakend op wat JVS aanhaalt in zijn schrijven over muziek van Andre Hazes........
Ik wil nog wel eens wat Isaan-muziek luisteren in mijn auto in Nederland,ik hou daar wel van.
Jeab daar tegenover, draait Andre Hazes,Nick en Simon en nog meer Nederlandse Pop de hele dag door in Nederland,en kan zelfs de liedjes bijna uit haar hoofd.
Leuke gewaarwording,nu ook trouwens als zij de kleding staat te strijken met op de achtergrond de muziek van Jan Smit,hahaha :clap:
Over muziek valt nu eenmaal niet te twisten,zelfde als eten.

Er zullen zeker wel wat reactie,s komen over dit vodje,en wacht het in spanning af............ :Whistle:

Groet,Ron. :crazy:
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Nederlanse cultuur

#6 Bericht door Jim » zaterdag 30 november 2013, 06:54

cultuur zie ik toch meer als hoe de bevolking zich gedraagt.

zeuren over het weer: te koud, te warm, te nat, te droog, etc..
de geheimzinnigheid over het loonstrookje: niemand mag weten hoe veel je verdiend.
helemaal waus gaan als het nederlands eftal speelt.
het belerende vingertje naar anderen.
chocola op brood.
gefermenteerde vis met uitjes eten.
lompe, slecht geklede mannen.
lompe, mooie vrouwen.
galgen humor.
slecht gevoel voor hierarchie.

op het laatste 2 kan ik wel trots zijn :P

wereldvreemd had ook een aardig lijstje in een van de vele sinterklaas topics.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Nederlanse cultuur

#7 Bericht door ron » zaterdag 30 november 2013, 07:05

Jim schreef:cultuur zie ik toch meer als hoe de bevolking zich gedraagt.

zeuren over het weer: te koud, te warm, te nat, te droog, etc..
de geheimzinnigheid over het loonstrookje: niemand mag weten hoe veel je verdiend.
helemaal waus gaan als het nederlands eftal speelt.
het belerende vingertje naar anderen.
chocola op brood.
gefermenteerde vis met uitjes eten.
lompe, slecht geklede mannen.
lompe, mooie vrouwen.
galgen humor.
slecht gevoel voor hierarchie.

op het laatste 2 kan ik wel trots zijn :P

wereldvreemd had ook een aardig lijstje in een van de vele sinterklaas topics.

Je hebt gelijk Jim,wat ook de naam van het topic aangeeft.
Wilde het een beetje meer uitbreiden maar mischien beter in een ander topic.
Trouwens een mooi lijstje wat je daar neerzet,en kan daar niet echt een foutje in ontdekken........ :clap:

Ron.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

jvs
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 275
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 05:37

Re: Nederlanse cultuur

#8 Bericht door jvs » zaterdag 30 november 2013, 08:06

Nog een heel groot verschil in cultuur is de manier waarop kinderen opgevoed worden,ik zie hier veel moeders achter hun 2 jaar oude zoontje aanlopen met een lepel rijst en dan wordt het kind gevraagd of ie aub iets wil eten.In NL,zitten en eten!!!!!!
Ook worden de kinderen in NL (en in het westen algemeen) vroeg geleerd om zelfstandig te zijn en dit is iets wat een Thai niet kan begrijpen.
Ook de manier waarop met ouderen wordt omgegaan is erg verschillend en ik ben van mening in Thailand veel beter.
Als we met elkaar willen leven zullen we moeten leren dat er verschillen zijn en dat we die moeten accepteren in zekere mate.
Je kunt niet alleen je eigen cultuur blijven volgen want dan loop je tegen een muur op waar je niet doorheen komt.Dit geld voor ons NLers en voor onze Thaise partners.
Hier draait alles om familie en in Nl is het meer ik.

Gebruikersavatar
Podoloog
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 42
Lid geworden op: zondag 20 november 2011, 10:02
Locatie: Pattaya
Contacteer:

Re: Nederlanse cultuur

#9 Bericht door Podoloog » zaterdag 30 november 2013, 10:09

Het aller-belangsrijkste wordt vergeten!

Nederland is een land met goed fatsoen.

1e - Wie, maar wie dan ook in Nederland een ongeluk krijgt wordt medisch verzorgt.
Met of zonder verzekering. Er sterven in Nederland geen mensen op de straat.

2e - Iedere inwoner heeft recht op een basis uitkering.

3e - Oudere mensen worden in tehuizen verzorgt.

4e - Ieder bepaalt de zelfde prijs - Ook voor Overheidsinstelingen - Paspoorten - Rijbewijzen - Visa - belastingen

5e - Ieder heeft recht op een Advocaat.

6e - recht van vrije-meningsuiting.

7e - Nederlandse Politie is NIET corrupt en bekeuringen kan je niet afkopen.

En wat we ook vergeten dat onze cultuur bestaat uit:

Niet lullen maar zakkenvullen
Samen de schouders er onder steken.
Handen uit de mouwen steken

Onze cultuur bestaat uit werken en een land opbouwen.
Dat hebben we in de middel-eeuwen wel bewezen al onze kolonies hadden welvaart.
Tot we ze uit handen hadden gegeven - denk hierbij aan Indonesie en Suriname

Misschien ben ik er nog en paar vergeten of zo.
Maar toch.....

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Nederlanse cultuur

#10 Bericht door ron » zaterdag 30 november 2013, 10:14

Helaas dat deze cultuur de laatste jaren dan wel heel erg is "verdund" naar mate er "nieuwe soorten Nederlanders" bijkomen.......

Ron.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Nederlanse cultuur

#11 Bericht door Jim » zaterdag 30 november 2013, 10:15

Podoloog schreef: 4e - Ieder bepaalt de zelfde prijs - Ook voor Overheidsinstelingen - Paspoorten - Rijbewijzen - Visa - belastingen
da's niet helemaal waar.
prijzen van paspoorten en rijbewijzen verschillen per gemeente.
zo ook de gemeentebelastingen.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Nederlanse cultuur

#12 Bericht door driver » zaterdag 30 november 2013, 10:26

Sukanya vindt het hier prima en alles veel beter geregeldt dan in Thailand .
Ze ziet nu ook dat hier veel meer wordt gedaan voor onze inwoners dan in Thailand.
Andere voorbeelden zijn al gegeven dus wat Sukanya betreft is Nederland zeker het beloofde land ( met ook gebreken uiteraard ) waar bijna iedere Thai van droomt of over hoort via via..
De toekomst zal uitwijzen of ze dit zo blijft vinden uiteraard.

gr driver

Gebruikersavatar
Podoloog
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 42
Lid geworden op: zondag 20 november 2011, 10:02
Locatie: Pattaya
Contacteer:

Re: Nederlanse cultuur

#13 Bericht door Podoloog » zaterdag 30 november 2013, 10:50

Jim schreef:
Podoloog schreef: 4e - Ieder bepaalt de zelfde prijs - Ook voor Overheidsinstelingen - Paspoorten - Rijbewijzen - Visa - belastingen
da's niet helemaal waar.
prijzen van paspoorten en rijbewijzen verschillen per gemeente.
zo ook de gemeentebelastingen.

Koekkoek, snap je de strekking niet ?

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Nederlanse/Thaise cultuur is knollen met citroenen,haha

#14 Bericht door ron » zaterdag 30 november 2013, 10:55

driver schreef:Sukanya vindt het hier prima en alles veel beter geregeldt dan in Thailand .
Ze ziet nu ook dat hier veel meer wordt gedaan voor onze inwoners dan in Thailand.
Andere voorbeelden zijn al gegeven dus wat Sukanya betreft is Nederland zeker het beloofde land ( met ook gebreken uiteraard ) waar bijna iedere Thai van droomt of over hoort via via..
De toekomst zal uitwijzen of ze dit zo blijft vinden uiteraard.

gr driver
Dat Nederland beter bevalt kan ik mijzelf wel voorstellen.
Maar om het te doen voorkomen alsof we hier alles gratis van de Staat krijgen is natuurlijk ook flauwekul.
Het grote verschil is dat in Nederland iedereen geacht wordt belasting te betalen en dat alle andere ingehouden premie,s er voor zorgen dat dit soort dingen gerealiseerd kunnen worden.

Onze voorouders en wijzelf hebben natuurlijk wel gezorgd voor een paar lekkere potjes,maar die de laatste decenia,s wel aardig zijn uitgevreten door deze en gene.........
Centen waar wij allemaal voor krom hebben gelegen,en niet door af te wachten slapend in een hangmatje of bootje of anders, ergens in Thailand.
Slapen kan een Thai overal,dat is wel een mooie eigenschap,maar niet in Nederland onder werktijd helaas.......

Afbeelding

Afbeelding

Veel mensen in Thailand weten nog niet eens wat belasting is,laat staan dat zij er ooit een bath aan hebben afgedragen.
Vergelijking van knollen met meloenen mijn inziens......

Ron.
Laatst gewijzigd door ron op zaterdag 30 november 2013, 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Nederlanse cultuur

#15 Bericht door brake034 » zaterdag 30 november 2013, 11:08

Waar een Thai trots op kan zijn? Ik roep wat in willekeurige volgorde:

- Het toerisme, klaarblijkelijk vinden de meeste toeristen Thailand aantrekkelijker dan Nederland, er komen er pakweg 2x zo veel.
- Het feit dat de gebouwen niet onder geklad worden met teksten van gekken en dwazen, die hun naam schrijven op deuren en glazen.
- Het respect voor de ouderen.
- Enorme gastvrijheid en vriendelijkheid.
- Een keuken die van wereldfaam is, Nederlands enige aandeel in de wereldkeuken is de kroket.
- De Koning.
- Gratis onderwijs.
- Goede gezondheidszorg voor iedereen.
- etc.

De situatie in de steden is niet alleen Thailand maakt, het platteland is groter en er wonen meer mensen.

Wat de meeste leden vergeten is het feit dat Thailand pas sinds de jaren 60 aan het ontwikkelen is en daarmee tig generaties achter loopt met bijvoorbeeld Nederland. Nederland ontwikkelde zich sinds de industrialisatie nu bijna 200 jaar geleden. Hoe goed was het gesteld met veiligheid, onderwijs en gezondheidszorg in Nederland 150 jaar geleden?

Je kunt dus niet 1 op 1 met elkaar vergelijken en ook dat is m.i. de charme van Thailand.
Marcel

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”