Welkom valide klant ! Zeer vereerd !

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Welkom valide klant ! Zeer vereerd !

#1 Bericht door prajak » dinsdag 26 november 2013, 07:59

Ik gooi er eens een extra ritje met de schoolbusmeneer tegenaan. Hem inclusief kar gewoon huren voor 1 uur. Dat kan nog steeds en is niet duur. Want ik wil eens kijken naar bancaire nooddruft !

Je weet, ik ben nu tijdelijk invalide en tja, ook een invalide wil nog wel eens wat dus ik besluit de toegang tot het bankenstelsel in Nongkhai eens te onderzoeken.

Dus foto’s maken maar omdat zoiets verkeerd kan worden opgevat (stel je voor, zo’n buitenlandse kreupeljanus in een rolstoel...wat kan die niet allemaal willen overvallen...) doe ik het vanuit de grote tuktuk en dus gehaast.

Eerst Thanon Meechai en de eerste bank die je daar tegenkomt is de Oomsin, de Government Savings Bank. Kijk, dit is hem....

Afbeelding

Je ziet, het is invaliden niet gemakkelijk gemaakt en helemaal niet op het eerste stuk want daar is niet eens een leuning. Aan de achterkant een glijbaan ? Lift ? Nee, meneer. De ‘onzin’bank dus.

Daarnaast de Krung Thai Bank en ...

Afbeelding

... ja er zit een glijbaantje. Voorts hebben ze een tweede kantoor en daar kun je vanaf de straat in met rolstoel of walker. Knap gedaan.

Aan de overkant mijn huisbankier, de Kasikorn Bank en zoals je ziet, ....
Afbeelding

...toegang voor een kreupele is onmogelijk. Niks kaassie kaassie dus.

(Oh, gaan we twisten over kaassie kaassie of kaasie kaasie ? Dan mag je hier eens kijken. https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/w ... fie-meisie )

Dan komt het postkantoor en daar is wel een glijbaan voor rolstoelers !

>>>

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Welkom valide klant ! Zeer vereerd !

#2 Bericht door prajak » dinsdag 26 november 2013, 08:00

Deel 2

We gaan linksaf en zien de Bangkok Bank. Het loket is vaak open, ook na kantooruren, maar voor zekere bankzaken moet je naar binnen. En om binnen te komen moet je een stevige trap op en er is geen glijbaan of lift. Niet toegankelijk dus.

Afbeelding

Hum, de stoep is aardig vol met handel maar die haalt men graag even weg voor een invalide.

Op naar Thanon Prajak.

Tegenover de banketbakker zit de SCIB Bank en waarempel, daar heb je maar VIJF stapjes maar kan ik niet met de rolstoel geduwd worden.

Afbeelding

Daar is ook de Krung Sri bank....

Afbeelding

...met maar DRIE stapjes.

Nou, dan volgt de Siam Commercial Bank....

Afbeelding

... waarvan je trappetje 1 ziet, daarna komt een hoge.....

En daarna de Thai Militairy Bank...

Afbeelding

... tot mijn spijt onscherp.

De Immigration heeft gelukkig een glijbaan !

De SSO heeft een glijbaan naast de hoofddeur. Die staat geblokkeerd door brommers maar de meneer van de slagboom is zo vriendelijk die even opzij te schuiven EN je naar boven te duwen.


>>>

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Welkom valide klant ! Zeer vereerd !

#3 Bericht door prajak » dinsdag 26 november 2013, 08:02

Deel 3

Ik voel aan dat het de gemiddelde Thai geen barst interesseert dat ze een invalideningang blokkeren. Après nous le déluge! Maar zoveel Frans kennen ze hier niet. Nach uns die Sintflut ! En zoveel Duits kennen ze straks in Nederland ook niet meer....

Ondernemers mogen zich schamen voor deze gang van zaken.

Ja ! Ik begrijp dat je in een moessonland de entree hoog plaatst.

Helemaal op Thanon Prajak want als de Mehkong op zijn hoogst staat en het tevens zwaar regent kan de stadslossing het niet aan en staat er daar een halve meter water en ook in de straatjes naar de ringbaan toe.

Twintig jaar terug liep dat water het vrije veld in maar daar ligt nu een ringbaan in de weg met de stadslossing. Nu ontlast men de stadslossing met zware dieselpompen die het water de Mehkong in jagen als de Mehkong hoger staat dan de stadslossing. Maar zoveel water, dat krijg je niet snel weggepompt.

Ik begrijp ook dat de trottoirbanden hoog zijn in dit land. Want net zoals ik zag in Parijs kan men bij ons water ‘loslaten’ om het straatvuil naar de laaggelegen delen af te voeren.

Dat snap ik wel. Maar geen glijbaan maken ? Dat is in dit land vol spoken en geesten zoals de drempelgeest, de huisgeest, de geest in of uit de fles en de tijdgeest hier vast en zeker de kruideniersgeest....! Simsalabim !

>>>

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Welkom valide klant ! Zeer vereerd !

#4 Bericht door prajak » dinsdag 26 november 2013, 08:03

Deel 4

Maar de attente Thailandkenner heeft me al lang gezegd, man, wat zeur je nou ? Je komt met een rolstoel hier niet eens van stoep naar stoep....

Gelijk heb je. Er is voor kreupelen en voor mensen slecht ter been meer mis dan de toegang tot de banken alleen.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Welkom valide klant ! Zeer vereerd !

#5 Bericht door brake034 » dinsdag 26 november 2013, 08:20

Enige jaren geleden was ik in Bangkok en de gedachte overviel me hoe toen het moet zijn om in Bangkok te leven als blinde?
Als rolstoeler daar moet je wel een rolstoel gymnast zijn om je zelfstandig te kunnen verplaatsen.
Marcel

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Welkom valide klant ! Zeer vereerd !

#6 Bericht door ron » dinsdag 26 november 2013, 08:27

Als je iemand hebt,kan de trappenhulp uitkomst bieden.

Afbeelding

http://www.trappenhulp.nl/standard/
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Welkom valide klant ! Zeer vereerd !

#7 Bericht door RuudThai » dinsdag 26 november 2013, 08:37

Iedere winkelier of in elk geval elke uitbater van een pand aan de straat mag/moet hier z'n eigen trottoir maken. En de één maakt het 20 cm. hoger dan de buurman en de ander weer 20 cm. lager. Het is een ramp om hier als rolstoeler je te moeten verplaatsen. En niet alleen rolstoelers: ook buggy's of kinderwagens en slecht ter been zijnde personen zijn hier goed in de aap gelogeerd.
Daarom noem ik het ook een apenland.... ;) :crazy:

Trouwens, al zouden al die stoepen gelijkgetrokken zijn, dan nog heb je dat elke winkelier hem vervolgens volstouwt met z'n halve handel, want het moet tenslotte toch opvallen wat je aanbiedt. En dan zijn er ook nog asocialen die op de straat zelf nog een fiets of brommer plaatsen voor zogenaamd vrij uitzicht op de handel, maar waardoor een voetganger nóg verder de straat op moet om er voorbij te komen.
Nee, er zouden voetgangers/rolstoelers/kinderwagens-vriendelijker regels vanuit de gemeente moeten komen maar dat gebeurt niet want dan worden ze de volgende keer bij verkiezingen van het pluche gewipt :crazy:

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Welkom valide klant ! Zeer vereerd !

#8 Bericht door brake034 » dinsdag 26 november 2013, 08:53

Nou moet ik eerlijk bekennen dat ik erg weinig Thaise rolstoelers tegenkom.
De Thais die gehandicapt zijn en het kunnen betalen laten zich met de auto vervoeren of laten voor zich shoppen.
De rest blijft thuis neem ik aan.
Marcel

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Welkom valide klant ! Zeer vereerd !

#9 Bericht door ron » dinsdag 26 november 2013, 08:59

Was deze site trouwens al bekend?

http://scootexperiencethailand.com/nl
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

BKK_Bert
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 331
Lid geworden op: zaterdag 11 mei 2013, 15:29
Locatie: Leiden/Songkhla/Bangkok
Contacteer:

Re: Welkom valide klant ! Zeer vereerd !

#10 Bericht door BKK_Bert » dinsdag 26 november 2013, 09:05

Inderdaad erg vervelend, lage treden, hoge treden, oneffen voetpad en geen toepassingen voor slecht ter been zijnden, ook de (brom)fietsen op het voetpad zijn erg irritant

Maar in NL kennen we dat ook weleens.

Lichtmast hindernis op blindenpad
Bewaar

Door: redactie
26-11-13 - 07:19 bron: AD/UN De lantaarnpaal gaat morgen weg. © Jolet Jung-Molenaar.
Afbeelding
Zeist Een lantaarnpaal die in Zeist midden op een blindengeleidepad staat, wordt morgen weggehaald door de gemeente. De lantaarnpaal staat er al jaren, het blindengeleidepad werd vorige week aangelegd door het Bestuur Regio Utrecht (BRU).
Home is not where you live, but where they accept you.

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2399
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Welkom valide klant ! Zeer vereerd !

#11 Bericht door serpay » dinsdag 26 november 2013, 09:51

ja in nederland word je vertroeteld als je invalide bent alles is of word geregeld bij de wet,
soms in mijn ogen door het gekken heen.
in thailand moet je maar zien als invalide hoe je ergens komt.
ik zelf het met mijn schoonvader 2 jaar rondgereden in een rolstoel en dit valt niet mee in thailand.
rondom het huis kun je zelf oplossingen maken maar kom je erbuiten is het een NO GO.
maar als je naar thailand gaat wonen op leeftijd is dit een van de dingen die je tegenkomt en moet je die maar accepteren.
ook dit is een stukje intergreren in het land van vestiging.
en anders er is een weg terug zeg ik maar.
Alfisti rebeli

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Welkom valide klant ! Zeer vereerd !

#12 Bericht door prajak » dinsdag 26 november 2013, 10:01

Ron, die scootdingen zie je hier in de vorm van een elektrische fiets of een 'fiets met iets' en twee achterwielen.

Die site die je noemt is een verhuursite alleen. Mijn rolstoeltje kostte 4 k baht en dan voor 200 b/d huren is duur.

En ik blijf niet invalide; ik signaleer alleen maar dat het lastig is als je invalide bent. Ik heb hulp zat hoor....

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Welkom valide klant ! Zeer vereerd !

#13 Bericht door Jim » dinsdag 26 november 2013, 10:15

prajak schreef: ik signaleer alleen maar dat het lastig is als je invalide bent.
alleen een beetje jammer dat je het pas signaleert als je er zelf last van krijgt ;)
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Welkom valide klant ! Zeer vereerd !

#14 Bericht door ron » dinsdag 26 november 2013, 10:38

prajak schreef:Ron, die scootdingen zie je hier in de vorm van een elektrische fiets of een 'fiets met iets' en twee achterwielen.

Die site die je noemt is een verhuursite alleen. Mijn rolstoeltje kostte 4 k baht en dan voor 200 b/d huren is duur.

En ik blijf niet invalide; ik signaleer alleen maar dat het lastig is als je invalide bent. Ik heb hulp zat hoor....
Ik had niet gekeken bij de prijzen Prajak,maar dacht juist dat verhuur wel iets zou kunnen zijn voor jou,alhoewel ik betwijfel of die dingen ook op een zandpad nog enige vooruitgang zouden hebben.

Ron.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Welkom valide klant ! Zeer vereerd !

#15 Bericht door prajak » dinsdag 26 november 2013, 15:34

Ik LAAT me vervoeren, Ron. Over een dikke maand zal ik de Honda weer bestijgen als ik eerst kan uitvinden hoe ik Kai en de walker tegelijk meeneem op dat ding..... En anders nog maar 4 weken wachten.

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”