Hoe het "beste" Thais te leren?

De beginselen van de Thaise taal.
Moderators: Chang, Patriot, Broom
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Hoe het "beste" Thais te leren?

#1 Bericht door brake034 » zaterdag 16 november 2013, 08:54

Dames, heren ook (vrij naar Koot en Bie),

Velen van u zijn de Thaise taal en sommigen zelfs in geschrift machtig.
Misschien is mijn vraag al eerder behandeld maar de meeste draadjes hier zijn wat ouder en het is moeilijk terugzoeken.

Ikzelf heb vorig jaar 40 uur Thaise les gehad aan de AuA, zonder Thais schrift.
Mijn lerares dreigt de komende lessen aan lezen en schrijven te gaan besteden, bij terugkomst in de Rai.
Ik zie haar punt wel, ze verteld mee dat ik de taal beter zal gaan begrijpen als ik het kan lezen.
Natuurlijk ben ik na 5-6 maanden in NL weer een stukje vergeten maar ik heb een flinke Thaise woordenschat.

Wat ik echter vorig jaar verkeerd gedaan heb (als er al zoiets bestaat?) is dat ik te weinig de taal in praktijk heb gebruikt.
Een tijd geleden werd op het forum (geen taal gerelateerde draad geloof ik) gevraagd of er thuis in Thailand wel Thais gesproken werd.

Daar zit mijn pijnpunt, ik spreek altijd Nederlands met mijn vrouw, dus ook in Thailand.
Wat is jullie ervaring hierin? Spreek je altijd Thais thuis, een aantal uur of bepaalde dagen?

Hoe aan te pakken en hoe hou je het leuk?? Wil niet dat het op misverstanden of onenigheid uitloopt.......
Bedankt voor jullie advies.
Marcel

jvs
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 275
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 05:37

Re: Hoe het "beste" Thais te leren?

#2 Bericht door jvs » zaterdag 16 november 2013, 09:15

Toen ik mijn vriendin ontmoette sprak ik vrij veel Thais,het lezen en schrijven heb ik nooit geleerd.
Omdat zij geen Engels sprak heb ik in die eerste maanden vrijwel alleen Thais met haar gesproken.
Zij is op you tube Engels gaan leren en later heeft ze prive Engelse les gevolgd, nu spreken we bijna alleen Engels .
Het is voor haar geen optie om Nederlands te leren want we zullen nooit daar gaan wonen.
Ze is nooit in Nl geweest en ze wil er eigenlijk niet eens heen op vakantie.
Ja ,we spreken dan wel bijna geen Thais neer maar zeker geen Nederlands,ze pikt wel aardig wat woorden op hier en daar maar van mij hoeft ze het ook niet te leren.
Ik denk dat er een groot verschil is of je hier alleen op vakantie komt of ook daad werkelijk hier wilt gaan wonen.
De beste manier(de snelste voor mij) was om echte lessen te gaan volgen want dan leer je de taal te begrijpen denk ik.
Ik heb op straat ook veel geleerd maar als het wordt uitgelegd blijft het beter hangen.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Hoe het "beste" Thais te leren?

#3 Bericht door brake034 » zaterdag 16 november 2013, 09:17

Dank je jvs, ja het is de bedoeling dat we permanent in Chiang Rai gaan wonen.
Waarom zijn jullie overgegaan van Thais naar Engels in Thailand?
Marcel

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Hoe het "beste" Thais te leren?

#4 Bericht door prajak » zaterdag 16 november 2013, 10:18

In dit taalitem staat het alfabet; bijdragen die bij elkaar 5.000 keer bekeken zijn. Mede daarom spreek ik thuis Thais met Kai en met Nongnaay, spreek ik Thais in het dorp, spreek ik Thais in winkels, banken, postkantoor en ziekenhuis.

Daarom lees ik Thais en kan ik een beetje Thais schrijven. Een beetje want de taal wordt moeilijk gemaakt door de talloze leenwoorden uit het Pali. En die leer je alleen door ze veel te schrijven.

Als je de taal niet leert en jouw partner is ziek of een paar dagen naar de familie dan kun je in zekere streken in dit land nog geen brood kopen. Dus daarom ook.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Hoe het "beste" Thais te leren?

#5 Bericht door dutch » zaterdag 16 november 2013, 10:38

Ben het absoluut met de vorige schrijver eens.
Helaas heeft mijn parate kennis van de Thaise taal door mijn ziekte een zeer behoorlijke knauw gehad en ik zie daar (voorlopig) geen verbetering in komen.
Wat ik wel ALTIJD bij me draag zijn 2kleine engels-thaise woordenboekjes.Ik zoek het op en laat het ze lezen en ik gebruik daar dan de kernwoorden voor.
Frusterend vind ik het dat ik na 9 jaar in mijn huidige woonplaats gewoond te hebben,nog steeds niet in staat ben om het juist uit te spreken,waardoor op de vraag van Thaise mensen ik meestal fout antwoord.Althans ze verstaan het niet.Soms ook wel,in 1 keer,maar dan realiseer ik me niet wat ik dan goed gedaan heb :cheesy:
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Hoe het "beste" Thais te leren?

#6 Bericht door Jim » zaterdag 16 november 2013, 10:43

brake034 schreef: Mijn lerares dreigt de komende lessen aan lezen en schrijven te gaan besteden, bij terugkomst in de Rai.
ik denk dat je lerares gelijk heeft.
thais leren via dat fonetisch engels is echt een drama en je maakt het jezelf alleen maar moeilijker.

als je het leert lezen kan je bijna overal (in thailand dan) oefenen door het lezen van reclames, uithangborden, menu's e.d.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

jvs
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 275
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 05:37

Re: Hoe het "beste" Thais te leren?

#7 Bericht door jvs » zaterdag 16 november 2013, 11:54

Ik heb geen enkel probleem gehad met het Thais leren via de Engelse taal.Ik ken mensen zat die heel veel Thais spreken maar er is bijna geen Thai die het verstaat!
Ik heb altijd gedacht en geleerd dat het verstaan van een taal erg belangrijk is,lezen en schrijven is altijd later gekomen maar mensen verschillen dus ook hoe snel je een taal leert.
Ik ben al vaak verhuist en heb een paar keer een nieuwe taal moeten leren en heb besloten dat Thais de laatste taal is die ik wil leren.
Mijn vriendin heeft bekeken hoe Thais op deze site geleerd wordt en vindt het erg moeilijk!
Misschien omdat m'n Engels eigenlijk beter is als m'n Nederlands zijn we Engels gaan praten en het is sowieso een taal waarmee je overal terecht kunt.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Hoe het "beste" Thais te leren?

#8 Bericht door brake034 » zaterdag 16 november 2013, 12:55

Prajak, mijn insteek is eigenlijk meer in de lijn van: als ik hier nu de rest van mijn leven ga wonen (ik hoop nog zo een 30 jaar?) dan moet ik de taal op zijn mist voor 80% machtig zijn? Nou ben ik nogal gek op het Pareto principe, met 20% van alle woorden in een taal dek je 80% van de lading?!

De komende maanden moet ik het tempo zwaar opvoeren en het Nederlands dan maar afzweren zodra ik naar Bangkok vlieg.
Dan hoop ik na 6 maanden een redelijk gesprek in het Thais te kunnen voeren.

Ik heb de meeste moeite zover met de grammatica, hoe brij ik mijn woordenschat aan elkaar tot een verstaanbare zin?
Marcel

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Hoe het "beste" Thais te leren?

#9 Bericht door brake034 » zaterdag 16 november 2013, 13:23

Net mijn laatste les erbij gepakt, let wel, we leren Engels>Thais, mijn Engels is redelijk goed.

We gebruiken geen officieel fonetisch schrift, dat ben ik niet machtig (en de meeste hier niet denk ik?).
Ook hanteren we niet de officiële omzetting Thais naar Engels.
Het gaat er in de lessen om dat ik het goed uitspreek.

IF als verbindingswoord, MAI aan het eind van de zin:
I want to know IF she likes that purse (ik wil weten of ze dat tasje leuk vind).
Phom yaak ruu wah thur shop khapow tii nan MAI.

He want to know IF I buy that house (hij wil weten of ik dat huis koop).
Khaw yaaak ruu wah phum suu bahn lang tii nan MAI.


IF als conditie, THA op de plaats van IF:
I will not drive IF I am drunk (Ik rij niet als ik dronken ben).
Phom tja mai khap rod THA phom mauw lao.

IF I were you, I would not eat that dish (Als ik jou was zou ik dat gerecht niet eten).
THA phom bpen khun, phom tja mai kin ahaan jaan nan.

Pas nu ik het hier in het Nederlands opschrijf maakt het me iets duidelijk!
Er is een slag die ik mis, misschien moet ik alles eerst van het Engels naar het Nederlands omwerken??
Marcel

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Hoe het "beste" Thais te leren?

#10 Bericht door dutch » zaterdag 16 november 2013, 13:33

Hoe los je het probleem van de 5 toonhoogtes dan op?
hoog,midden,laag,stijgend en dalend?

En hoe onthoud je dat als het volkomen tegennatuurlijk is aan onze europese klemtoon?
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Hoe het "beste" Thais te leren?

#11 Bericht door brake034 » zaterdag 16 november 2013, 13:45

Sorry Dutch, je hebt gelijk, die behandelen we wel maar heb ik voor het gemak in het voorbeeld weggelaten.

Geen teken voor vlakke toon, \ voor lage toon, ^ voor dalende toon, / voor hoge toon en V voor stijgende toon.

Mijn tonen zijn "redelijk", waarschijnlijk door 25 jaar naar Thais te luisteren?
En het zou sterk verbeteren (makkelijker worden) zei Khruu Jaeb zodra ik begin met leren lezen.
Marcel

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Hoe het "beste" Thais te leren?

#12 Bericht door dutch » zaterdag 16 november 2013, 13:51

brake034 schreef:Sorry Dutch, je hebt gelijk, die behandelen we wel maar heb ik voor het gemak in het voorbeeld weggelaten.

Geen teken voor vlakke toon, \ voor lage toon, ^ voor dalende toon, / voor hoge toon en V voor stijgende toon.

Mijn tonen zijn "redelijk", waarschijnlijk door 25 jaar naar Thais te luisteren?
En het zou sterk verbeteren (makkelijker worden) zei Khruu Jaeb zodra ik begin met leren lezen.
Ondanks een redelijke talenknobbel,blijft mijn natuurlijke gevoel van toonhoogtes in een zin,mij parten spelen bij de Thaise taal.
Ik bezit een To YO ta,maar de Thais bezitten een To yo TA ;)
Laatst gewijzigd door dutch op zaterdag 16 november 2013, 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Hoe het "beste" Thais te leren?

#13 Bericht door brake034 » zaterdag 16 november 2013, 13:56

Wat te denken van een strawbeRRY?
Alle Engelse (of alle buitenlandse?) leenwoorden schijnen de klemtoon aan het eind te hebben?
Marcel

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Hoe het "beste" Thais te leren?

#14 Bericht door prajak » zaterdag 16 november 2013, 15:43

80% Beheersen, Brake034 ?

Dat heb ik allang afgeschreven; dat heet in leertermen 'goed working knowledge' of misschien wel 'fluent' en dan bedoelt men lezen, schrijven, spreken, verstaan en literatuur. Forget it, als ik zo vrij mag zijn, al ben jij nog een jonkie.....

Nee, je alleen kunnen helpen is voor mij voldoende. En daar valt elementair lezen onder.

Ik kom net uit ziekenhuis zoals je weet en echt NIEMAND van het verplegend personeel spreekt in dat ziekenhuis een woord buiten de deur. Als je dan geen taalkennis hebt ben je een brekebeentje. In mijn geval zou dat een dubbel brekebeentje zijn..... :mrgreen:

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Hoe het "beste" Thais te leren?

#15 Bericht door dutch » zaterdag 16 november 2013, 16:03

Hoe kan het dat ik een uur lang met de vriendin van mijn overleden vrouw (hotemetoot bij de plaatselijke Toyota) kan zitten kletsen,en zij spreekt echt geen centimeter over de grens,en bij een ander een blik krijg alsof ik grieks praat??

En hoe doe jij dat Prajak met de vereiste klemtoon?
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Plaats reactie

Terug naar “Thaise Taal”