Cobra's in Thailand?

Alles over bloemetjes, beestjes en plantjes.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
joeisan
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 63
Lid geworden op: maandag 04 november 2013, 06:51
Locatie: Udonthani province

Re: Cobra's in Thailand?

#46 Bericht door joeisan » maandag 11 november 2013, 09:02

RuudThai schreef:Je schrijft over "DE" Thaise schorpioen. Volgens mij zijn er meerdere soorten, in ieder geval de zwarte grote en de grijze kleine.
En zoals de Thaise mensen vertellen schijnt die zwarte niet giftig te zijn maar die grijze wel een beetje.
Ik heb ze allebei in mijn tuin gezien en gevangen.
Vertrouw nooit op Thais wat betreft giftige slangen en andere dieren. Slangen zijn "bijna allemaal" giftig volgens hen, hetgeen klinkklare nonsens is.

Vrijwel alle, zo niet alle schorpioenen die je in Thailand vindt zijn Heterometrus Spinifer. De kleintjes zijn een beetje transparant bruin, de volwassene zwart. Alles wat er tussenin zit, qua leeftijd (ze hebben een paar jaar nodig om volwassen te worden) en qua kleur, is dezelfde soort. Ze zijn er in grijs, bruin, blauwgrijs..... allemaal hetzelfde en absoluut niet giftig voor de mens, tenzij die mens allergisch reageert.
Een goed lid verslapt niet

Hendrik
kenner
kenner
Berichten: 94
Lid geworden op: zondag 23 september 2007, 20:59

Re: Cobra's in Thailand?

#47 Bericht door Hendrik » maandag 11 november 2013, 10:48

joeisan schreef:
RuudThai schreef:Je schrijft over "DE" Thaise schorpioen. Volgens mij zijn er meerdere soorten, in ieder geval de zwarte grote en de grijze kleine.
En zoals de Thaise mensen vertellen schijnt die zwarte niet giftig te zijn maar die grijze wel een beetje.
Ik heb ze allebei in mijn tuin gezien en gevangen.
Vertrouw nooit op Thais wat betreft giftige slangen en andere dieren. Slangen zijn "bijna allemaal" giftig volgens hen, hetgeen klinkklare nonsens is.

Vrijwel alle, zo niet alle schorpioenen die je in Thailand vindt zijn Heterometrus Spinifer. De kleintjes zijn een beetje transparant bruin, de volwassene zwart. Alles wat er tussenin zit, qua leeftijd (ze hebben een paar jaar nodig om volwassen te worden) en qua kleur, is dezelfde soort. Ze zijn er in grijs, bruin, blauwgrijs..... allemaal hetzelfde en absoluut niet giftig voor de mens, tenzij die mens allergisch reageert.
Met een prik spuiten ze een hoeveelheid gif naar binnen die enorm pijnlijk kan zijn. Dus weldegelijk giftig, het is alleen niet voldoende/sterk om eraan dood te gaan normaal gesproken.

Gebruikersavatar
joeisan
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 63
Lid geworden op: maandag 04 november 2013, 06:51
Locatie: Udonthani province

Re: Cobra's in Thailand?

#48 Bericht door joeisan » maandag 11 november 2013, 11:19

Giftig. Ik heb het al eens uitgelegd hier, maar doe het graag nog een keer.

Gif heeft een uitwerking op ofwel de bloedbaan (hemotoxin) of op het zenuwstelsel (neurotoxin).
Als bijv. een slang gekwalificeerd is als "venomous" is het zo dat het geinjecteerde venom (gif) in de bloedbaan terechtkomt en ofwel alle organen aanvalt ofwel alle spieren aanvalt. Het laatste is dan meestal dodelijk, omdat ademhaling stopt doordat de spieren niet meer werken (verlamd zijn). Ikzelf heb een beet overleefd met gelukkig een kleine hoeveelheid hemotoxin. Een half uur na de beet begint de koorts, niet zomaar koorts, we hebben het dan over 45°! Alle organen worden ziek, erg ziek, de koorts verandert in een koude koorts, het lichaam vecht om te overleven. Maar gelukkig werken hart, ademhaling en bloedsomloop naar behoren. Als je geluk hebt overleef je het. Dat is wat men verstaat onder "venomous".

Je zult moeten toegeven dat dit iets heel anders is dan een bijensteek. Hoewel ook daar een minimale hoeveelheid gif ingebracht wordt is het van generlei invloed op organen, hart of ademhaling. Lokale zwelling is meestal de enige reaktie.

Dus als er gevaar bestaat voor het funktioneren van het lichaam of diens funkties, spreken ze over venomous, in alle andere gevallen over non-venomous.

En vergeet de term mild-venomous of een-beetje-giftig. Bestaat niet, denk maar digitaal: 0 = venomous, 1 = non-venomous, niets ertussenin.
Een goed lid verslapt niet

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Cobra's in Thailand?

#49 Bericht door ron » zondag 17 november 2013, 05:36

Afbeelding

Naja siamensis uit Tha Song Yang, Tak

Afbeelding

Een juveniele Naja siamensis uit Chiang Dao. De soort onderscheidt zich van de Monocled Cobra door het langwerpige frontaalschild (met sterretje).

Afbeelding

Naja kaouthia uit Chanthaburi met duidelijke monocle.

Afbeelding

Een cobra uit het Noord-Thaise laagland is tamelijk goed weergegeven in een muurschildering in een tempel in Li, Lamphun. Het dier is lichtbruin met een vrij vaag U-vormig teken op de lepel.

Had al eens eerder de link gegeven naar Sjon Hausers website,maar ook de slangen komen daar aan bod.
Echt de moeite waard om de link eens aan te klikken.
Staat trouwens van alles en nog wat op omtrent Thailand.

http://www.sjonhauser.nl/category/slang ... d-thailand

Ron.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Gebruikersavatar
joeisan
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 63
Lid geworden op: maandag 04 november 2013, 06:51
Locatie: Udonthani province

Re: Cobra's in Thailand?

#50 Bericht door joeisan » maandag 18 november 2013, 03:51

Goede info en foto's :clap:
Een goed lid verslapt niet

Plaats reactie

Terug naar “Natuur”