KOB voor de in het buitenland wonende Nederlandse AOW'ers

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: KOB voor de in het buitenland wonende Nederlandse AOW'er

#16 Bericht door printen44 » vrijdag 11 oktober 2013, 10:35

RuudThai schreef:
printen44 schreef:Nico, ik heb niets kunnen vinden in het Staatsblad en/of Staatscourant waarin melding gemaakt werd over de geldigheidsduur van het paspoort van 5 jaar naar 10 jaar. Het is door de Tweede Kamer aangenomen als wijziging van de Paspoortwet.

Ik denk dat de wijziging of 1 januari of 1 juli zal ingaan. Dat zijn meestal de data voor ingang van wijzigingen van wetten en/of ingangsdata van wetten. Maar het kan uiteraard ook eerder of later zijn. De wegen van de Overheid zijn soms ondoorgrondelijk. [$)
Van de website van de Rijksoverheid http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... teitskaart

Geldigheidsduur paspoort en identiteitskaart
Het paspoort en de identiteitskaart zijn 5 jaar geldig. Het kabinet is van plan om de geldigheid naar 10 jaar te verlengen. De Tweede Kamer heeft ingestemd, het voorstel ligt nu bij de Eerste Kamer. Het is nog niet bekend wanneer dit ingaat. De langere geldigheidsduur geldt voor paspoorten en Nederlandse identiteitskaarten die nieuw worden uitgegeven


Het voorstel ligt dus bij de Eerste Kamer, wanneer het op de agenda staat wordt niet vermeld. Ze hebben daar nu even wat anders te doen misschien maar het kan ook zijn dat ze juist nu tijd hebben want de diverse begrotingen voor 2014 moeten eerst nog door de Tweede Kamer worden behandeld voordat zij dat op hun bordje krijgen. En tot zolang kunnen ze andere dingen doen.

Maar al is het daar aangenomen, dan nog kan het niet snel worden ingevoerd. Misschien moet er eerst weer een nieuw model paspoort (en ook de ID-kaart) worden ontworpen i.v.m. die langere geldigheid en ook zal de software van de drukker moeten worden aangepast. Als er dan eventueel de beruchte Europese aanbestedingsregels om de hoek komen kijken kan het nog wel een jaartje o.i.d. duren.... :(

Ojee, ik zie dat dit eigenlijk geheel off-topic is, er is weer eens iemand die er een heel ander onderwerp tussendoor gooit en op die discussie ga ik in zonder naar het originele onderwerp te kijken. Dom!
Geef niets dat we even over iets anders hebben. Ik weet niet of de Eerste Kamer een wetswijziging onder ogen krijgt. De Eerste Kamer kan volgens mij alleen maar een wet in zijn geheel, goed- of afkeuren. Volgens mij kan de betrokken Minister de wijziging, nadat de Koning deze heeft ondertekend in het Staatsblad laten verschijnen. Maar helemaal zeker ben ik er niet van.

P.S. Als Chang deze off-topic in een andere topic wil plaatsten, dan heeft hij gelijk.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: KOB voor de in het buitenland wonende Nederlandse AOW'er

#17 Bericht door prajak » vrijdag 11 oktober 2013, 15:51

Pieter1947, nee, dat blijft maar in -ik meen- 2015 gaat die toeslag naar de belastingheffing of -korting en als je zoals ik alleen AOW in NL belast hebt en nul betaalt dan heeft dat geen invloed. Dus ik raak die KOB toeslag weer kwijt.

Als je in NL belasting betaalt niet, denk ik. Want je weet het maar nooit.... De kas is leeg en er moet worden geschraapt en dan komen wij hier ook aan de beurt hoor.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: KOB voor de in het buitenland wonende Nederlandse AOW'er

#18 Bericht door prajak » zondag 13 oktober 2013, 02:02

De brief gedagtekend 9 oktober is binnen op mijn correspondentieadres in NL.

De nabetaling KOB wordt uitbetaald in november; voor mij is dat inclusief rente 739 euro en dus een meevallertje.

Voor zolang het duurt want de KOB verdwijnt en wordt opgenomen in de belastingtarieven ik meen ingaand 2015. Dus geniet er nog maar even van......

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1583
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: KOB voor de in het buitenland wonende Nederlandse AOW'er

#19 Bericht door Herbergier » vrijdag 18 oktober 2013, 15:38

Ik heb de brief nog niet binnen, maar via 'Mijn Overheid' kreeg ik een mail, dat er ik bij 'Mijn Overheid' in de berichtenbox een bericht voor mij was van de SVB, die heb ik via mijn DigiD geopend en daarin stond dat de KOB met terugwerkende kracht in november alsnog op mijn bankrekening wordt bijgeschreven, dus dat is wel lekker zo vlak voor de feestdagen. :clap:
Alles van waarde is weerloos.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: KOB voor de in het buitenland wonende Nederlandse AOW'er

#20 Bericht door RuudThai » vrijdag 18 oktober 2013, 16:06

Welke feestdagen? De verjaardag van de koning op 5 december? Kerst wordt hier niet gevierd en Oud&Nieuw maar een beetje, dat doen ze liever met Songkran!
Maar in ieder geval mooi dat je het terugkrijgt.
Ik dacht eerst dat ik ook nog wat kreeg maar vorig jaar toen ik 65 werd hebben ze me vanaf het begin die KOB betaald. Alleen teveel betaalde belasting werd pas na een paar maanden gecorrigeerd naar een lager bedrag dus die teveel betaalde belasting kan ik terugvorderen.
Moet maar eens een teruggaveformulier invullen.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1583
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: KOB voor de in het buitenland wonende Nederlandse AOW'er

#21 Bericht door Herbergier » vrijdag 18 oktober 2013, 17:58

Nee Kerst wordt hier niet gevierd, al komt het wel langzaam los, je ziet in de grote winkels, zoals Big C, Tesco en Makro, steeds meer kunstkerstbomen en andere kerstspullen te koop, maar mijn vrouw moet die dagen gewoon werken. Met oud en nieuw is hier een groot feest op het plein voor het voetbalstadion en veel mensen zijn dan van 28 december tot 2 januari vrij, dus hou er maar vast rekening mee dat de overheidsgebouwen en de banken die dagen gesloten zijn, er is door de regering beslist dat ze ook op maandag 30 december een vrije dag hebben.
Alles van waarde is weerloos.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”