KOB voor de in het buitenland wonende Nederlandse AOW'ers

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1583
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

KOB voor de in het buitenland wonende Nederlandse AOW'ers

#1 Bericht door Herbergier » zondag 06 oktober 2013, 11:56

Hier een schrijven gekopieerd vanaf de site van de SVB en inderdaad als ik via mijn DigiD op de site van de SVB kijk, krijg ik op 15-10-2013 ongeveer 25 euro meer uitbetaald dan de vorige maand.:

Een paar maanden geleden maakte Prajak hier al een melding van.


AOW-pensioen



Nabetaling voor AOW’ers buiten Nederland
28-05-2013
AOW’ers die buiten Nederland wonen en geen recht hebben op de tegemoetkoming KOB (Koopkrachttegemoetkoming Oudere Belastingplichtigen) krijgen met terugwerkende kracht een nabetaling ter hoogte van de tegemoetkoming KOB. AOW’ers in Nederland ontvangen deze tegemoetkoming al.


De nabetaling is voor AOW’ers die wonen in een EU- of EER- of verdragsland of Zwitserland of een land waarmee Nederland afspraken heeft over de controle op het recht op uitkeringen of wonen op Bonaire, Sint Eustatius, Saba, Curaçao, Aruba of Sint Maarten.

Bekijk het overzicht van de EU- en EER-landen
Bekijk het overzicht van de Verdragslanden



Staat uw woonland niet in het overzicht van de EU- en EER-landen of de Verdragslanden? Kijk dan bij ‘Meer over uw AOW-pensioen buiten Nederland’ en kies uw woonland. Als er staat ‘Uw AOW-pensioen wordt uitbetaald’, dan geldt dit ook voor de nabetaling van de tegemoetkoming KOB. Staat er ‘Exportbeperking vanaf 1 januari 2006’? Dan geldt de nabetaling van de tegemoetkoming KOB niet voor dit land.

Meer over uw AOW-pensioen buiten Nederland



De tegemoetkoming KOB is op 1 juni 2011 in werking getreden en kwam in de plaats van de toenmalige AOW-tegemoetkoming. De tegemoetkoming is destijds ingevoerd om het koopkrachtverlies ongedaan te maken, dat was ontstaan door belastingmaatregelen. Wie geen of weinig belasting betaalde in Nederland, merkte niets van dat koopkrachtverlies. Daarom was de tegemoetkoming KOB alleen bedoeld voor 65-plussers in Nederland en voor 65-plussers buiten Nederland die over ten minste 90% van hun wereldinkomen belastingplichtig zijn in Nederland.


Nabetaling

Het niet betalen van de tegemoetkoming KOB aan AOW’ers buiten Nederland die niet voor ten minste 90% van hun wereldinkomen belastingplichtig zijn in Nederland blijkt juridisch kwetsbaar. Daarom voelt het kabinet zich genoodzaakt een qua hoogte vergelijkbare tegemoetkoming alsnog aan AOW’ers buiten Nederland te betalen. Zij krijgen in oktober 2013 een brief van de SVB over de nabetaling.


Toekomst tegemoetkoming KOB

De huidige tegemoetkoming KOB van € 28,14 bruto per maand wordt per 1 juli 2013 verlaagd naar € 25,16 bruto per maand. Naar verwachting zal dit netto geen gevolgen hebben omdat op 1 juli ook de nieuwe AOW-bedragen bekend worden. Daarnaast werkt het kabinet aan de invoering van een nieuwe AOW-tegemoetkoming die voor alle AOW’ers gaat gelden. Deze tegemoetkoming komt in de plaats van de tegemoetkoming KOB.
Alles van waarde is weerloos.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: KOB voor de in het buitenland wonende Nederlandse AOW'er

#2 Bericht door prajak » zondag 06 oktober 2013, 15:54

Herbergier !

Daar past een lied bij dat je je wel herinnert uit jouw tijd als kastelein.

DAAR MOET OP GEDRONKEN WORDEN HI HA HO !

Maar...die brief die we gaan krijgen, wordt daar van gerept ? Ik begrijp dat jij in oktober al meer krijgt (ik ga ook even kijken....) maar de nabetaling ?

Ja, ik weet het, 's Rijks schatkist is leeg....... We kunnen 'effe wachten....nog effe wachten....' etc. En dan pizza ? :giggle:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: KOB voor de in het buitenland wonende Nederlandse AOW'er

#3 Bericht door prajak » zondag 06 oktober 2013, 16:35

Bij mij bijna 25 e/m. Maar geen nieuws over de nabetaling. Dat zal per brief volgen en die komt in NL aan. Wat in het vat zit...... :giggle:

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: KOB voor de in het buitenland wonende Nederlandse AOW'er

#4 Bericht door RuudThai » zondag 06 oktober 2013, 16:38

Ik kreeg het al maar pas enkele maanden na het bereiken van 65 jaar vorig jaar juli. Misschien krijg ik die paar maanden nabetaald, ik hoor het wel.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: KOB voor de in het buitenland wonende Nederlandse AOW'er

#5 Bericht door prajak » zondag 06 oktober 2013, 16:42

Ruudthai, jouw inkomen voldoet wellicht aan de oude eis: 90% van het wereldinkomen belast in NL. Dus je moet gaan vragen naar die paar maanden.

Maar we raken die KOB weer kwijt want de toeslag wordt straks gestopt in de fiscale toeslagen en daar hebben wij in dit land geen recht op.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1583
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: KOB voor de in het buitenland wonende Nederlandse AOW'er

#6 Bericht door Herbergier » donderdag 10 oktober 2013, 15:17

Een vriend van mij heeft vorige week een mail verstuurd naar de SVB met de vraag of hij ook recht hebt op de KOB en hij kreeg dit als antwoord:

Geachte heer ,

Sinds 1 oktober 2013 is de doelgroep van de tegemoetkoming KOB flink
uitgebreid. Ook buiten Nederland wonende AOW'ers krijgen vanaf die
datum KOB. Zij hoeven niet langer te voldoen aan de eis dat ten minste
90% van hun inkomen in Nederland onder de belastingheffing valt.
Alleen AOW'ers in BEU-landen moeten nog wel aan de 90%-eis voldoen om
KOB te krijgen, tenzij ze werken in het algemeen belang.

Het recht op KOB gaat in met terugwerkende kracht vanaf 1 juni 2011.
Begin november 2013 ontvangen AOW'ers die buiten Nederland wonen (of
hebben gewoond) een bedrag ter hoogte van de KOB plus wettelijke rente
over alle maanden dat zij geen KOB kregen.

Op 9 oktober 2013 gaat de brief met dit heuglijke nieuws de deur uit.

U krijgt ook deze brief en de KOB.

Met vriendelijke groet,
Sociale Verzekeringsbank

Dhr. T. Janssen
Afdeling Dienstverlening
http://www.svb.nl<http://www.svb.nl>

Dus dat liedje: DAAR MOET OP GEDRONKEN WORDEN HI HA HO!!! , komt steeds dichter bij. :clap:
Alles van waarde is weerloos.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: KOB voor de in het buitenland wonende Nederlandse AOW'er

#7 Bericht door printen44 » donderdag 10 oktober 2013, 16:18

Als alles klopt, kan het een leuk bedragje worden. Maar ik geloof het pas als het op mijn ING-bankrekening staat.

Maar Joost, bedankt voor het bericht. Ik wacht rustig de brief af. Die is gisteren verstuurd, dus zal het hier in Hang Dong over twee weken wel aankomen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: KOB voor de in het buitenland wonende Nederlandse AOW'er

#8 Bericht door prajak » donderdag 10 oktober 2013, 16:44

"...Alleen AOW'ers in BEU-landen moeten nog wel aan de 90%-eis voldoen om
KOB te krijgen, tenzij ze werken in het algemeen belang...."

Dat bederft de pret. Thailand is een BEU land en ik heb naast mijn AOW een pensioen dat niet in NL is belast.

Maar ik zag op de site dat ik de KOB wel krijg deze maand. Dat spreekt het vorenstaande dus tegen.

Ik wacht maar af.

De vreugde, indien aanwezig, is toch maar van korte duur want in 2015 -meen ik- wordt de KOB vervangen door een maatregel in de belastingsfeer. Dan verdwijnt ie voor ons weer.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: KOB voor de in het buitenland wonende Nederlandse AOW'er

#9 Bericht door printen44 » vrijdag 11 oktober 2013, 04:24

Ik denk dat die meneer Janssen het niet juist neerschreef. Als ik op de site van de SVB "Thailand" aanklik, krijg ik de melding dat "Uw AOW wordt uitbetaald". "Exportbeperking" staat er niet.

Maar we wachten de brief wel af. Daar zal dan veel duidelijkheid over deze zaak zijn.

Even een aanvulling. Mijn zus en zwager wonen in Namibie. Zij ontvangen een kleine AOW, voor die paar jaar dat ze in Nederland verbleven. Als ik "Namibia" aanklik, dan krijg ik "Exportbeperking. U krijgt geen aanvulling en nabetaling, behalve als u inkomsten 90% belastbaar zijn in Nederland of u werkt in het algemeen belang".

Ik denk dat meneer Janssen bedoelde "niet-BEU-landen..
Laatst gewijzigd door printen44 op vrijdag 11 oktober 2013, 06:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Re: KOB voor de in het buitenland wonende Nederlandse AOW'er

#10 Bericht door nbreeker » vrijdag 11 oktober 2013, 04:51

printen44 schreef:Ik denk dat die meneer Janssen het niet juist neerschrijf. Als ik op de site van de SVB "Thailand" aanklik, krijg ik de melding dat "Uw AOW wordt uitbetaald". "Exportbeperking" staat er niet.

Maar we wachten de brief wel af. Daar zal dan veel duidelijkheid over deze zaak zijn.
Kees goedemorgen is er al wat beslist inzake de tijdsduur van de paspoorten.

Gr.Nick.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: KOB voor de in het buitenland wonende Nederlandse AOW'er

#11 Bericht door printen44 » vrijdag 11 oktober 2013, 06:17

Nico, ik heb niets kunnen vinden in het Staatsblad en/of Staatscourant waarin melding gemaakt werd over de geldigheidsduur van het paspoort van 5 jaar naar 10 jaar. Het is door de Tweede Kamer aangenomen als wijziging van de Paspoortwet.

Ik denk dat de wijziging of 1 januari of 1 juli zal ingaan. Dat zijn meestal de data voor ingang van wijzigingen van wetten en/of ingangsdata van wetten. Maar het kan uiteraard ook eerder of later zijn. De wegen van de Overheid zijn soms ondoorgrondelijk. [$)

Gebruikersavatar
trangerkuda
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 211
Lid geworden op: dinsdag 30 december 2008, 06:58
Locatie: Trang - Thailand

Re: KOB voor de in het buitenland wonende Nederlandse AOW'er

#12 Bericht door trangerkuda » vrijdag 11 oktober 2013, 06:49

Wat overheidsmaatregelen betreft, hanteer ik voor mijzelf altijd de volgende vuistregels:
Als het effect van een maatregel ongunstig is voor de doorsnee burger, dan gaat een en ander zo snel mogelijk in.
Indien de maatregel in het voordeel van de doorsnee burger uitvalt, in dat geval wordt een en ander pas na jaren ingevoerd, ten minste als voor die tijd de voorgenomen maatregel niet wordt ingetrokken.
Op die manier word ik nimmer door de overheid teleurgesteld.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: KOB voor de in het buitenland wonende Nederlandse AOW'er

#13 Bericht door RuudThai » vrijdag 11 oktober 2013, 08:29

printen44 schreef:Nico, ik heb niets kunnen vinden in het Staatsblad en/of Staatscourant waarin melding gemaakt werd over de geldigheidsduur van het paspoort van 5 jaar naar 10 jaar. Het is door de Tweede Kamer aangenomen als wijziging van de Paspoortwet.

Ik denk dat de wijziging of 1 januari of 1 juli zal ingaan. Dat zijn meestal de data voor ingang van wijzigingen van wetten en/of ingangsdata van wetten. Maar het kan uiteraard ook eerder of later zijn. De wegen van de Overheid zijn soms ondoorgrondelijk. [$)
Van de website van de Rijksoverheid http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... teitskaart

Geldigheidsduur paspoort en identiteitskaart
Het paspoort en de identiteitskaart zijn 5 jaar geldig. Het kabinet is van plan om de geldigheid naar 10 jaar te verlengen. De Tweede Kamer heeft ingestemd, het voorstel ligt nu bij de Eerste Kamer. Het is nog niet bekend wanneer dit ingaat. De langere geldigheidsduur geldt voor paspoorten en Nederlandse identiteitskaarten die nieuw worden uitgegeven


Het voorstel ligt dus bij de Eerste Kamer, wanneer het op de agenda staat wordt niet vermeld. Ze hebben daar nu even wat anders te doen misschien maar het kan ook zijn dat ze juist nu tijd hebben want de diverse begrotingen voor 2014 moeten eerst nog door de Tweede Kamer worden behandeld voordat zij dat op hun bordje krijgen. En tot zolang kunnen ze andere dingen doen.

Maar al is het daar aangenomen, dan nog kan het niet snel worden ingevoerd. Misschien moet er eerst weer een nieuw model paspoort (en ook de ID-kaart) worden ontworpen i.v.m. die langere geldigheid en ook zal de software van de drukker moeten worden aangepast. Als er dan eventueel de beruchte Europese aanbestedingsregels om de hoek komen kijken kan het nog wel een jaartje o.i.d. duren.... :(

Ojee, ik zie dat dit eigenlijk geheel off-topic is, er is weer eens iemand die er een heel ander onderwerp tussendoor gooit en op die discussie ga ik in zonder naar het originele onderwerp te kijken. Dom!

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: KOB voor de in het buitenland wonende Nederlandse AOW'er

#14 Bericht door prajak » vrijdag 11 oktober 2013, 10:13

Printen44, ik denk dat je gelijk hebt. Op 'mijn svb' staat voor mij nog steeds een hogere AOW dan afgelopen maand.

Pieter1947
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: donderdag 22 maart 2012, 05:44

Re: KOB voor de in het buitenland wonende Nederlandse AOW'er

#15 Bericht door Pieter1947 » vrijdag 11 oktober 2013, 10:22

Prajak schreef:
Printen44, ik denk dat je gelijk hebt. Op 'mijn svb' staat voor mij nog steeds een hogere AOW dan afgelopen maand.

Deze maand 18 euro meer.of dat eenmalig is?Prajak

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”