Pizza panico !

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Pizza panico !

#1 Bericht door prajak » donderdag 03 oktober 2013, 16:14

Wij hebben vandaag pizza gegeten !

Vanwege de vakantie van mijn pleegzoon, want zo zie ik hem nu wel, niet alleen betaaltechnisch maar ook emotioneel, en ook om Kai te ontlasten want die hoeft dan een dag niet naar de markt.

Daar was ze blij mee al zei ze na de maaltijd dat ze naar de markt ging om bloemetjes te kopen want morgen is het Thai Sart Day (สารทไทย) en dat is een reden om de beeldjes in huis te voorzien van bloemetjes. En de geesten in hun geestenhuisje krijgen ook een blommeke morgen. Eten krijgen ze niet meer want dat eten de katten op die dat huisje gebruiken om te pitten en dan gooien ze de beeldjes er af en is Kai boos op mij....

Ik meld me om vier uur bij het pizzabedrijf nabij de Lotus en bestel een medium Pan De Luxe en een medium Pan Seafood, betaal 600 baht en ga wachten. Dat duurt een half uur want het is rustig. Er zit een Thaise meneer te wachten en er staat een bestelling om met de brommer weg te brengen. Een rustig wachtje, dus.

De brommer vertrekt en ik hoor gedoe achter het afgifteluik. Er komen zes dozen aan en meneer wordt geroepen. Meneer controleert de dozen en ... meneer is niet tevreden. De discussie gaat in rap Thais maar ik vang wel wat op.

Meneer heeft 3 pizza’s medium besteld; pizza A, pizza B en pizza C. Dat zijn samen 3 x 8 stukjes pizza ? Effe wachten...ja, klopt, goed gerekend, 24 stukjes pizza en dat moet in 6 dozen ?

Er komt een lijstje waar ik niet op mag kijken maar ik begrijp dat Noy, Oy, Ooy, Boy, Ploy en Mali ieder hun eigen doos krijgen met daarin de stukjes pizza en afgepast naar ieders smaak en welbehagen of mogelijk zelfs naar allergie, vegetarisch leven of dieet.

Maar....24 stukjes in 6 dozen betekent 4 stukjes per doos en je hebt maar 3 pizza’s besteld. Er komen dus ‘dubbels’. Kijk, dat stond nou op dat briefje. En laten er in doos 1 nou 3 stukken pizza A zitten en 1 stuk pizza B en dus voelt iemand zich straks te kort gedaan. Een scene.

Dan denk ik, beste man, als dat mij overkomt, een farang die geen hersens heeft in de visie van de mensen hier, dan begrijpt iedereen dat. Maar jij, een Thai, zou toch beter moeten weten ?

Ik zie het eens aan.

De pizza’s komen uit de ovenafdeling en er staat een meneer aan het uitgifteluik. Zijn taak is helder: pizza in een doos doen, een zakje garnering er bij stoppen, tomatenketchup, hete saus, sambal bij ?, en het kassabriefje zoeken dat overeenstemt met de pizza.

Als alle pizza’s er staan wordt de tussenpersoon ingeschakeld, een jongeman vandaag, netjes in uniform, en die doet alle dozen eens open en vergelijkt het met het briefje. Bij twijfel wordt even met de vingers aan de pizza gevoeld want na al die jaren (dagen...) ervaring controleert men beter met de vingers....

Dan wordt de doos resoluut opgepakt en gezet op het afwerktableau, ik had een ander woord in gedachten maar vooruit...., waar de kassapersoon een laatste controle uitvoert. Weer die doos open, weer dat bonnetje er bij, en tenslotte wordt de klant geroepen of de afleveraar die buiten staat te wachten met brommer, de bekende rode kist en het vlaggetje aan een zwieper.

De klant controleert nog eens en nog eens en kassavingers pakken stukken pizza op en verhuizen die van doos naar doos. Met een viltstift schrijft de klant de naam van de genieter op de doos en laat ze tenslotte inpakken in grote plastic tassen en gaat weg. Boos ? Hij laat niks merken.

Nee, ik zal dat nimmer doen. Die mensen daar, hoe lief en aardig ook, zijn opgeleid voor EEN bepaalde taak en kunnen niet een pizza verdelen over meerdere dozen volgens een briefje. Dat moet je thuis aan tafel doen.

Wij zaten om 17 uur heerlijk te eten, de pizza’s op tafel, tabasco en garnering er bij, en hebben onverdeeld zitten smullen. Wij verdelen dat spul zelf wel hoor ! En de maag heeft geen ogen.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Pizza panico !

#2 Bericht door RuudThai » donderdag 03 oktober 2013, 16:32

Regelmatig doen wij ons ook tegoed aan pizza van de Company met dezelfde naam.
Soms eten wij in hun restaurant, een andere keer laten we de Italiaanse (nou ja.... :?: ) heerlijkheid thuisbezorgen.
We krijgen ook regelmatig hun reclamefolders in de bus, altijd 2. Of er gedacht wordt dat in die grote huizen mogelijk wel 2 gezinnen wonen!

Nu viel ons al enige tijd geleden op dat de medium formaat pizza's kleiner leken dan vroeger. En toen wij een keer een grotere bestelden, zo eentje voor het hele gezin, dacht ik hetzelfde te constateren.
De laatste folder, vorige week bezorgd, steunde mijn gedachtegang.
Vroeger had de company 3 maten pizza: S, M en L. Nu nog maar 2, M en L. De S is afgevallen want met de kleiner wordende pizza's (die absoluut niet goedkoper zijn geworden) zou dat een baby-formaat zijn geworden, te iel om het toonbaar te houden.
Zó word je dus weer met open ogen besodemieterd door de ondernemers!
Ze verhogen de prijzen niet maar maken het product kleiner...... :( :evil:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Pizza panico !

#3 Bericht door prajak » donderdag 03 oktober 2013, 17:05

Hee ! Dat is mij niet overkomen. De small pizza is hier nog wel, vier mini deeltjes in een klein doossie en zo'n miniding kost dan 149 baht. De medium kost 299 baht. Twee 'small' zijn kleiner dan een medium, heb ik al gezien.

Pizza eten is een uitzondering. Er hangt een prijskaartje aan. De lokale markt heeft ook pizzapunten maar de smaak is van het type strijkplank. Maar ga eens voor 4 tot 6 man kip kopen bij de KFC ? Ben je net zoveel kwijt. OK, die lui betalen een stijve huur naast de Lotus.....

Broer komt denk ik maandag. Dus denk ik weer eens kroketten te gaan maken. Varkenshiel, kipfilet, beetje boter en bloem, peterselie teelt de buurman......en dan smullen tegen weinig geld. Zo kan het ook hoor !

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Pizza panico !

#4 Bericht door RuudThai » donderdag 03 oktober 2013, 17:14

Misschien dat de S pizza nog wel in de zaak zelf te krijgen is maar in de folder staat hij niet meer. Maar dat is natuurlijk voor het bezorggedeelte en op die mini's verdienen ze dan te weinig denk ik.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Pizza panico !

#5 Bericht door prajak » donderdag 03 oktober 2013, 17:21

Bezorgen ! Ik probeer het niet eens te vragen. Ik woon net buiten de gangbare gebieden waar men wil komen. Nee, ik rij er heen en neem het spul mee. Medium kan precies in de koffer van de Honda.

Gebruikersavatar
v@go
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1691
Lid geworden op: vrijdag 19 februari 2010, 13:10
Locatie: Belgie-จอมเทียน

Re: Pizza panico !

#6 Bericht door v@go » donderdag 03 oktober 2013, 21:33

http://www.pizzarecepten.net/

hiermee kun je een stuk goedkoper veel lekkerdere pizza's maken.
geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”